twee pezen in een been geblesseerd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

twee pezen in een been geblesseerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 11:54

Hoi mijn paard heeft een blesure aan twee pezen heeft iemand hier ervaring mee en weet iemand hoelang herstel ongeveer zal duren en op welke manier hij later nog bruikbaar zal zijn?

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 12:34

Ligt er aan wat voor een blessure: is het verrekt, heeft ie een peesklap, zit er een scheur in of een gat......
Iig, een peesblessure moet je ruim de tijd geven voor herstel. Ik heb zelf ook 2 paarden met een peesblessure gehad (gat in pees) en dat duurde toch ruim 8 maanden voor ik er weer wat mee mocht doen.

SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 12:35

de dierenarts voelde bultjes op de pezen op de oppervlakkige en de diepe buigpees.

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 12:42

Bij een peesblessure vormt zich altijd een bult aan de buitenkant van het been. Bedoel je dat? Is er geen echo gemaakt om te zien wat er voor schade is aan de pees?

SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 12:45

Ik heb geen echo laten maken omdat het volgens de dierenarts een oude blessure is en hij raad me aan nog twee maanden te stappen en dan een foto te maken. Ik heb dit paard bij de handelaar van iwaarden gekocht en hij is afgeleverd met vier dikke benen waarvan dus aan een been een peesblessure bleek te zijn. Dacht eerst dat hij stalbenen had. Ik wil hem niet terugdoen want ik heb dit paard toen ik hem vorig jaar had terug moeten doen door omstandigheden en heb hem nu terug gekocht. Hij is in die tussentijd naar 8 adressen geweest en telkens weer terug. Ik weet dus ook niet hoe hij het opgelopen heeft.

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 12:53

Hmm, toch voorzichtig doen met een peesblessure. Misschien toch raadzaam om een echografie (op een rontgenfoto zie je geen zachte weefsels) te laten maken (ook al is het een oude blessure) om te kijken of er geen scheurtje in zit.
Over een peesblessure aan de diepe buiger moet je zeker niet te licht denken!!!!!

SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 12:54

De dierenarts zei dat ik het beste over paar maanden echo kan laten maken en nu dus nog blijven stappen

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 12:59

Het is veel beter om nu, en over een paar maanden een scan te laten maken, zodat er gekeken kan worden hoe het hersteld in die paar maanden stappen. Bezuinig er niet op, het gaat over de toekomst van je paard!

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 13:00

Ja, dat begreep ik al, maar dan heb je geen vergelijkingsmateriaal. Als je nu een echo maakt en over een paar maanden weer, kun je het verschil/vooruitgang zien. Nu weet je niet wat er precies met die pees aan de hand is.
Maar goed, je moet het natuurlijk zelf weten, maar wees alsjeblieft voorzichtig met een peesblessure. Ik heb helaas 1 van mijn paarden daarom in moeten laten slapen............

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 16:14

Ben het met de anderen eens: 2 x scannen. Dan weet je precies het probleem en kan je het herstel bepalen na een aantal maanden stappen. Als je dan opnieuw scant weet je hoeveel het beter geworden is en kan je ook inschatten hoe het verder zal gaan.

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 16:22

echt even eerst laten scanen
die van mij is ook gescand 6 weken geleden en zaterdag komt de dierenarts voor de 2e keer
ik hoop dat er verbetering in zit na zo lang stappen.
en dat merk je dus alleen maar als je direkt laat scannen anders is het maar gissen en dat moet je vooral niet doen met pezen.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 16:23

Altijd goed laten onderzoeken! Dus inderdaad nu ook scannen. Op grond daarvan kun je ook veel beter inschatten hoe lang je moet stappen, wat de prognose is, enz.
Probeer er ook achter te komen waar het paard in de tussentijd geweest is - kan nooit kwaad te weten te komen wat ermee gebeurd is.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 16:29

Ik zou zeker nu een scan laten maken, ik heb nu al sinds februari een paard stil staan met een peesblessure. In februari is er een scan gemaakt en in februari 2005 wordt er weer een scan gemaakt. Zo kunnen we goed vergelijken hoe het is verbeterd.
Suc6 ermee, je zult er nog veel werk mee krijgen.