Te snel!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monica

Berichten: 3253
Geregistreerd: 05-10-01
Woonplaats: Jirnsum

Te snel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-02 19:22

HOihoi!
vandaag ging ht ridjen echt super goed maar ze wil gewoon te graag.
Als ik bijv. draaf en ik open iets mijn hand dan strekt ze zo uit ofzo. Of als ik galoppeer precies het zelfde!
Ik weetwel zwaar zitten enzo maar das zo moeilijk op can. Maar gelukkig viel het vandaag mee.
heeft iemand tips ofzo? hoe je een paard makkelijker terug kan rijden?
alvcast bedankt Lovers

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-02 19:42

Goed op je kont blijven zitten. (liefst iets te ver naar achteren dan iets naar voren) en veel figuren rijden.

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 19:47

hoi

probeer je paard goed rond te rijden!. en rijd hem goed naar voren en aan het been. en veel overgangen rijden kan ook helpen!

veel succes groetjes joyce

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 21:32

Hoi! Mijn paard kan ook soms te snel worden.
Wat altijd goed helpt bij hem en volgens mij bij veel snelle paarden is lekker veel overgangetjes rijden, tempowisselingen, figuren rijden, geen lange (rechte) stukken achter elkaar rijden. Dat ie dus iedere x constant op jou moet letten, en geen tijd heeft om snel te worden. Verder natuurlijk lekker op je zit terug laten komen en anders eens een halve ophouding.

sietssie

Berichten: 442
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Kraggenburg

hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 10:58

heloa
het helpt ook om zo langzaam mogelijk te draven en dan niet blijven zitten ma gewoon op jou tempo ligt rijden en als je pony sneller gaat blijf jij gewoon langzaam lichtrijden en als je daarmee bezig bent natuurlijk ook heel veel figuren rijden en ma bezig blijven!
suc6 ermee.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 22:37

Je moet zorgen dat je haar op je zit terug kan rijden. Maar dat moeten ze even doorhebben, wat de bedoeling is.
Meestal werkt het wel als je in draf langzamer gaat lichtrijden dan de beweging, dan gaat ze vanzelf met je mee (desnoods een volte volhouden). Dat oefenen, en op een gegeven moment kun je gaan schakelen in de draf door je zit te 'sluiten' en te 'openen'. Je rijdt je paard dan echt van achter naar voor (altijd been erbij houden, dat wel natuurlijk) en dus maakt ze die tempowisselingen echt op de achterhand.

Voor een ervarener paard dat niet aan de zit is: ik maak bij mijn eigen dan 'even' wat overgangen draf-halt of galop-stap, als dat goed is, is ze daarna veel makkelijker/beter op de zit.

In elk geval je geduld bewaren! Of, als ze gewoon fris is, in het begin even lekker laten draven, wat buigen en figuren rijden en dan terug gaan rijden.

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 11:02

Ik zou niet te veel overgangen rijden hierdoor worden ze nl aktief voor het been en dit is dus goed voor de wat luiere paarden. Ik zou wel veel figuren rijden en iets proberen te verzamelen. En wat soms ook wil helpen is om ze juist de ruimte te geven en de snelheid met je zit op te vangen.Meestal gaan ze na een paar snelle passen weer iets rustiger.

JessicaG

Berichten: 1482
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 13:53

Paarden worden vaak ook langzamer als je veel zijgangen rijdt. Ik probeer een druk paard zoveel mogelijk bezig te houden, sommige paarden raken juist opgefokt als je veel overgangen rijdt maar dan is het meer omdat ze onder het werk uit willen komen. In principe is het goed dat als jij haar ophoudingen geeft dat ze haar beentjes uitstrekt. Dat is wel een teken dat ze toch naar je luistert. Een goed dressuurpaard moet immers voorwaarts zijn. Ik zou je ook toch adviseren veel overgangen te rijden en ook wat zijgangetjes. Met overgangen bedoel ik niet specifiek een hele overgang maar ook van een wat verzamelde draf naar een ruimere draf. En probeer haar zo wat meer op haar achterhand te laten komen.
Groetjes van Jessica Tong uitsteken

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 18:00

hoi, Maël heeft het ook wel eens dat ie te hard gaat. vandaag was dat het geval en afgelopen donderdag. voor mij was het niet zo moeilijk om er achter te komen wat het probleem was. beide keren was hij niet van te voren gelongeerd.
dat doe ik dus voortaan wel, even tien minuutjes, dat even dat vurige eraf is.

lisanneloveshorses

Berichten: 46
Geregistreerd: 24-03-02
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 19:54

Mischien iets naar beneden rijden, en als ze te snel gat voltes draaien?
Bij de pony's die ik rij lukt het wel.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 20:01

Haha ze is inderdaad heel erg snel! Jammer dat je afgelopen zaterdag al les gereden had en ik niet mn rijkleren aan had. Anders kon ik beter rijden haha! Haha! Knipoog Maar de volgende keer wil ik ook een galopje proberen hoor! Tong uitsteken En ook op Oncie Schijnheilig

Ik heb dus 2 maandjes Riona gehad en die was ook errug snel. Gewoon langer blijven plakken in het zadel. Dan kúnnen ze niet harder.. Lachen

NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 21:24

gewoon heel erg veel oefeningen achter elkaar rijden daardoor blijft zijn aandacht bij jou en heeft hij het veel te druk daar mee dan met zijn tempo. daarbij kun je ook veel overgangen rijden om hem goed op het been te zetten en gewoon geduldig proberen te blijven en hem zoveel mogelijk op je zit zien terug te krijgen ook al duurt dat 10 rondjes het wordt alleen maar korter door veel te oefenen en dan gaat het strx in 2-3 passen . heel veel suc-6 groetjes