hengst + ruin ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ilovejuno

Berichten: 2145
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Beek en Donk

hengst + ruin ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-04 16:55

ik heb een 17-jarige hengst, en we gaan dus binnenkort een ruin erbij kopen, die is ong 1,65 4 jaar jong
en die hengst is maar 1,51 opzicht zou die ruin die hengst tog makkelijk aan moeten kunnen? zou dit samen gaan??
want het paard van mijn nichtje valt ie ook gewoon aan en die is ong 1,55
en steviger gebouwd...

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 17:00

Um.. hoe moet ik hier zo rustig mogelijk op reageren? Wat is je bedoeling, wil je dat ze gaan vechten, want je hebt het over ' aan kunnen' . Hengsten kun je moeilijk met andere paarden samen laten staan, en vooral als hij al lang niet meer met andere paarden heeft gestaan, kan dat erg misgaan.

Purtje
Berichten: 277
Geregistreerd: 29-05-04
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 17:02

als je zelf al aangeeft dattie paarden aanvalt. Dan ga je hopelijk toch niet zo achtelijk zijn om die ruin erbij te zetten!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 17:05

Dit heeft alles te maken met rangorde en helemaal niets met stokmaat Knipoog
Voordat je gaat expirimenteren kan ik je aanraden om je eerst in rangorde (in combinatie met hengstengedrag) te verdiepen, dat kan je een hoop ellende gaan schelen.

ilovejuno

Berichten: 2145
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Beek en Donk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-04 17:05

nee ik wou vragen omdat deze wat groter is en daarom dat hij mischien iets trug doet dat de hengst mischien niks durft te doen dus elkaar met rust laten.
dus mijn vraag ik zouden deze bij elkaar kunnen staan?

ilovejuno

Berichten: 2145
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Beek en Donk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-04 17:07

ik heb ook gehoord dat het aan de leeftijd van het paard licht klopt dat?
en dat een merrie de baas is over een hengst?

Purtje
Berichten: 277
Geregistreerd: 29-05-04
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 17:20

als je een hele dominante hengst hebt heeft zelf een oude merrie daar moeite mee. Ik zou het risico echt niet nemen.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78509
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 20:04

Het kan heel goed samen gaan, maar let op, hat KAN! Onze hengsten staan gezellig bij ruinen in de wei, en zelfs bij een merrie. (Dit is dan wel onze bijna-altijd dragende fokmerrie Haha! )

ilovejuno

Berichten: 2145
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Beek en Donk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-04 22:31

is het dan ook niet beter hem eerst even appart te zetten zodat ze aan elkaar wennen?
dat je ze daarna bij elkaar zet?
dan kunnen we nog altijd zien of ze goed met elkaar omgaan.

Ukster

Berichten: 2773
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 22:34

Knipoog mijn hengstje maak nie uit bij watvoor ruintje ik hem zet, hij valt ze toch aan, alleen als het een pony is die constant blijft trappend an wiltie wel beetje oppassen.

maar op mijn vorige stal was er een shetland hengstje de baas Knipoog die met 3 kwpn paarden in de wei stond Knipoog

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78509
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 10:58

4 jaar geleden was (wijlen) Arielle ze allemaal de baas, ook de hengsten. Arielle is een fokmerrie die 30 is geworden, en tot haar dood is ze echt alles de baas geweest. Zo'n beetje de "godmother" dus. Haha!

Maar zet je paardjes eerst eens langs elkaar op stal, wel dat ze lekker kunnen snuffelen en zo. En probeer ze dan eens een keer in de wei te doen. Wel een tip, zorg ervoor dat ze al een hele dag niks hebben gegeten en zet de dan rond etenstijd in de wei. Omdat ze honger hebben steken ze meteen de koppen aan de grond, en leren ze daardoor elkaar snel verdragen. Wij doen dit altijd zo als we nieuwe paarden in het koppel zetten, en het werkt super!

ilovejuno

Berichten: 2145
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Beek en Donk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-04 14:17

ok we zullen het proberen.