Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 22:12

Super om te lezen! Maandag gaat de mijne op de bus dus hopelijk dinsdag of woensdag proberen! Ik ben alleen erg benieuwd of het bij mijn paard gewoon mogelijk is om het bit te bevestigen met de riempjes ipv de clips, of het hoofdstel da niet te lang is.

Ben erg benieuwd naar de donkerbruine kleur. Mijn nieuwe zadel is zwart met donkerbruin, dus wellicht dat een bruine competition wel erg mooi is.

Tinkerlove

Berichten: 151
Geregistreerd: 17-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 23:13

Hoi hoi, ik ben de vriendin van Nienke, die hem vandaag uitgebreid getest heeft.

Citaat:
Gesp zit vast.. die blijft altijd op dezelfde plek (helaas voor als hij daar niet fijn zit...)
Die gesp daar merk je niks van. Die ligt namelijk bovenop, terwijl er nog een leren riempje onder zit. Die gesp komt niet in contact met de huid. Bovendien ligt hij ruim boven de mondspleet.

De plastic gespjes zijn juist heel fijn! Ze zijn anatomisch gevormd, mooi plat en er zit een uitstulping in waar je het gespje in 'vast' kan klikken. Zodoende ligt de gesp en het bit helemaal vast. Geen gerammel, geen ruis.



Hier mijn foto's en een filmpje van vandaag:

Bit
Bij (in verhouding) kortere hoofden kan de clip als bithanger gebruikt worden (voor wie dat prettig vind):
Afbeelding
Voor langere hoofden zit er een verstelbaar riempje als bithanger bij.

Sidepull (model mild)
Afbeelding

Tussenstand (model medium)
Afbeelding

Crosslink (model strong)
Afbeelding

Afbeelding

Test als kaptoom
Afbeelding


Sidepull:
Ik was benieuwd of ik een rem zou hebben met deze 'milde' uitvoering. Daarom de bitloze varianten ook buiten getest. Enya in galop gezet in de richting van 'naar huis' terwijl het windering en ruig was buiten. Ze blijft supermooi levelheaded lopen, geen ors hoeven gebruiken. Had het gevoel 'alle controle' te hebben.

Filmpje sidepull:
http://www.youtube.com/watch?v=l-RbWD8EmGw

De rest van mijn ervaringen staat al in Nienke's quote.
Ik ben er erg enthousiast over! Zoveel duidelijkheid in zoveel verschillende optomingen in 1 hoofdstel, bijna te mooi om te geloven. :o

nienke07

Berichten: 1156
Geregistreerd: 25-11-04
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 07:41

Hé Trea, dank.. voor het aanvullen van de test! +:)+

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 09:34

Bedankt voor de foto's!
Werkte het goed, de kaptoomversie aan het ringetje aan de zijkant? Ik vind de competition het mooist omdat dat ringetje er bovenop gewoon niet zo mooi staat :+ Maar het is wel een ideaal ringetje, maar als het ringetje aan de zijkant net zo stevig is is dat ook ideaal.
Wat een lekker filmpje! Lekker ontspannen, ziet er fijn uit!

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 09:55

Ziet er inderdaad prachtig uit zeg! De kleur is ook erg mooi. De kleur van het competition hoofdstel is op de plaatjes heel anders, ben benieuwd of dit in het echt ook zo is. Heb je deze ook al besteld Nienke?
Wat was je ervaring met de lengte van e teugels bij de bitloze opties? Ik begreep van een Engelse blog dat de extra straps zo lang zijn dat de teugels vanzelf ook veel langer worden. Op je foto's lijkt dat reuze mee te vallen.

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 09:56

Wauw, dat klinkt wel veel belovend! Hij staat idd ook mooi. Behalve dan als 'heavy' side pull, vind die brede banden niet geweldig mooi, maar zeker wel positief als inwerking. Niet te scherp small!

Tinkerlove

Berichten: 151
Geregistreerd: 17-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 11:41

BrittKitt schreef:
Werkte het goed, de kaptoomversie aan het ringetje aan de zijkant? Ik vind de competition het mooist omdat dat ringetje er bovenop gewoon niet zo mooi staat :+ Maar het is wel een ideaal ringetje, maar als het ringetje aan de zijkant net zo stevig is is dat ook ideaal.

Het ringetje aan de zijkant is erg stevig, net zo stevig als die op de bovenkant. Als je het hoofdstel in je handen hebt, zie je pas de ongelooflijk goede kwaliteit van het spul. Ik weet niet wat je normaal voor een kaptoom hebt? Ik heb de Branderup-kaptoom voor Enya, ik was daarom erg benieuwd of deze 'vriendelijkere' versie wel zou werken bij haar. Maar ik kon er gewoon sbw/travers mee vragen aan de hand. Voor longeren is het ringetje bovenop de neus wel erg handig hoor, of je moet met dubbellonge werken, dan heb je hem niet nodig.

Die zonder ringetje vind ik persoonlijk ook mooier ogen, maar ik denk dat ik dat ringetje ga missen als ik zonder koop. Functionaliteit is belangrijker vind ik.


Ik heb zelf nog geen Rambo Micklem, heb hem getest (geleend van iemand anders) omdat ik erg benieuwd was of alle varianten even duidelijk werken voor mijn paard. Op één na (de middelste bitloze variant) werkte het voor ons echt super!
Zo gauw Nienke ze in haar shopje heeft wil ik er ook één voor mezelf. 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 13:52

Ziet er veelbelovend uit, ga dit eens heel goed in overweging houden, eerst buitenbak opknappen en is dit het volgende kadootje voor meneer... ;)

steinstein

Berichten: 4085
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: In een zeer bosrijke omgeving in Brabant

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:37

Ga van de week contact opnemen met Drunens ruiterhuis, om na te gaan hoe duur het hoofdstel is en anders ga ik het hoofdstel bestellen via de UK voor een hele leuke prijs.

nienke07

Berichten: 1156
Geregistreerd: 25-11-04
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:47

Ik heb er vandaag eerst zelf even mee lopen prutsen..
Ging niet erg..
Het zat niet lekker bij Bruut. Of het nou niet goed paste.. of dat ik het gewoon niet snapte .. géén idee..
Feit is wel, dat hij op de sidepulle en crosslink heel prima liep..
Maar met bit.. ik weet het niet hoor.. klipjes zaten voor geen meter, ik had het gevoel dat de bithangers te kort waren... kinriempje over het bit knelde als een gek en duwde het bit rottig omhoog...
Fotos wel gemaakt, maar met GSM.. ga van de week op herhaling met een meekijkend stalgenootje en goeie camera...
Wordt vervolgd dus!
*edit* Foto's van Enya nog eens goed bekeken.. en tot de conclusie gekomen dat het hoofdstel Bruut te groot is!
Als ik de neusriem namelijk op de goede plek hang, hangen de sidpull ogen tegen zijn bit aan! De neusriem is dus gewoon te groot.. Als ik de neusriem 'ophijs' hangt het hele zooitje gewoon te hoog, waardoor het bit trekt en de bithangers inderdaad te kort zijn!

Afbeelding

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:58

Hmmm, ik zou hem best graag willen passen op mijn paard. Is er een kans dat er een passervice van dat hoofdstel komt zoals er ook van boomloze zadels geweest is? :+
Dan heb ik erg veel belangstelling.

isabelvdm
Berichten: 80
Geregistreerd: 20-03-05

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 22:10

Op de foto zit de neusriem volgens mij te hoog.

Apocalatch

Berichten: 3088
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 22:11

Zijn er al mensen met foto's van de Competition?

Liene

Berichten: 4275
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Antwerpen in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 22:35

isabelvdm schreef:
Op de foto zit de neusriem volgens mij te hoog.

Ik vind de neusriem bij de tinker net te laag. De foto van het tweede paard vind ik precies beter.
Je moet het hoofdstel toch altijd redelijk hoog doen omwille van dat neusbeentje ?

paarden115

Berichten: 692
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: belgie

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 22:37

wat speciaal hoofdstel dit ken ik niet

isabelvdm
Berichten: 80
Geregistreerd: 20-03-05

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 23:03

't idee van dit hoofdstel is dat de knik van de neusriem onderlangs het jukbeen loopt, vandaar dat ik denk op de foto te zien dat de neusriem te hoog zit.

Tinkerlove

Berichten: 151
Geregistreerd: 17-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 23:20

Epona_ schreef:
Ik vind de neusriem bij de tinker net te laag. De foto van het tweede paard vind ik precies beter.
Je moet het hoofdstel toch altijd redelijk hoog doen omwille van dat neusbeentje ?


Ja, dat dacht ik ook! Maar als ik hem hoger legde lag de neusriem niet meer onder het jukbeen, maar ging eroverheen. En dat lijkt me niet fijn! Precies dát wat Isabel hierboven ook zegt.

Bovendien ging dan de kaakriem niet meer dicht.

Dit was dus de beste optie voor dit paard met een relatief kort hoofd, maar die een full maat nodig heeft voor de breedte.

isabelvdm
Berichten: 80
Geregistreerd: 20-03-05

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 23:30

gecopieerd van de website

Positioning the Front Nose Piece
The key to fitting your Rambo® Micklem Multibridle is to ensure that the front nosepiece is approx 2 to 3 inches higher than the corners of the mouth and at least six fingers above the nostrils. To confirm you have the right position, put your fingers either side of the nose at this point and you will be able to locate where the fragile ends of the nose bones begin. (figure 1)
The front nosepiece should not be below this point. Then use both the cheek pieces and the bit straps or clips to fit your bit at the normal height.

en bij de tinker zit dat volgens mij precies goed, hoewel ik dat natuurlijk niet kan voelen op de foto.

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 23:35

Ik zag vandaag iemand op de cross in Texel ook met zo'n hoofdstel :j

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 08:06

Ik zou een testhoofdstel ook wel gaaf vinden :D
Hij lijkt idd wat groot, het is wat veel op het kleine hoofdje zeg maar.

nienke07

Berichten: 1156
Geregistreerd: 25-11-04
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 09:01

Er komt bij mij in iedergeval geen testhoofdstel. Dat is nogal een dure zaak namelijk...

Ik verwacht volgende week een grote bestelling te kunnen doen bij Horseware. Als de hoofdstellen binnen zijn, zal ik mijn Bruutje eens een ponymaat omhangen.. kijken hoe dat voegt :j

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:02

isabelvdm schreef:
't idee van dit hoofdstel is dat de knik van de neusriem onderlangs het jukbeen loopt, vandaar dat ik denk op de foto te zien dat de neusriem te hoog zit.


Dit heb ik er ook van begrepen. Het is duidelijk op de foto te zien dat de knik over de jukbeenderen loopt ipv eronder. Daardoor loopt het kinriempje over het bit ipv er onderdoor.

Welke maat had je genomen? Full schijnt heel erg groot te zijn. Ik heb standard genomen, maar ben wel erg benieuwd of dat gaat passen bij mijn stevige dame. Ik hoop zaterdag foto;s te hebben, maar zal eerder ervaringen posten.

nienke07

Berichten: 1156
Geregistreerd: 25-11-04
Woonplaats: Wormer

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:06

Dit is een Cob... normaliter past Bruut een cob.. hoewel hij voor het mooie meestal tussen pony en cob inzit.. wb de micklem dus toch ponymaat nodig! :j

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 11:10

steinstein schreef:
Ga van de week contact opnemen met Drunens ruiterhuis, om na te gaan hoe duur het hoofdstel is en anders ga ik het hoofdstel bestellen via de UK voor een hele leuke prijs.


Ben bij het ruiterhuis langs geweest. Ze hebben daar de multibridle in bruin op voorraad kost iets van rond de 140 euro. De competitie hebben ze niet, die moeten ze bestellen gaat dan 199 euro kosten. Ik snap niet waarom deze zo'n stuk duurder moet zijn.

PBT

Berichten: 80
Geregistreerd: 15-06-06
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:29

Wij hebben het gekocht bij Country Mill in Nijkerk.
http://www.countrymill.nl
Herman heeft wel een gaatje in de kinstrap erbij gemaakt.
Wij rijden er bitloos (niet met de crosslink, maar met de kinstrap) mee met een quarter.