Deken op of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Deken op of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 15:25

Ik heb een 3 jarige N.R.P.S en nog een 7 jarige.

Ik heb hiervoor een haflinger gehad en dat is toch wat anders

Maar is het nodig om een dek op te doen in de winter want het is een warm bloed paard.

Ze kunnen altijd naar buiten want hebben een uitloop en de staldeur staat eigelijk nooit dicht.

Ik zit echter wel te twijfelen want ik ben niet zo thuis in het nrps gebeuren.

Aangezien Shakir best wel dunne vacht heb zou ik toch wel willen weten of ze zonder dekken kunnen staan in de winter ben namelijk niet iemand die snel een dek opgooit maar wil natuurlijk niet dat me paard het koud heeft

Brand maar los is het nodig of niet en zoja waneer te beginnen?

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 16:15

Wij hebben hier een welsh-pony tussen de shetjes staan, zonder deken of wat.
Zwe heeft wel mogelijkheid tot schuilen in een schuilstal, maar hoe hard het ook regende of vroor, ze zocht het niet echt op.
Zij kon er goed tegen.
Ze is overigens niet bereden, want als paarden door het werk erg gaan zweten enzo is het natuurlijk een ander verhaal.

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 16:37

Als ze zweten dan krijgen ze zoiezo een zweetdekentje op in de winter en als ze droog zijn gaat ie der weer af

MarrieLeen

Berichten: 11393
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 18:05

Mijn verzorgpaarden hebben ook geen deken in de winter, en 1 ervan heeft ook geen superdikke wintervacht. Ik zou het gewoon zonder deken proberen, dan kan je altijd nog zeggen dat je er een deken opgooit als je merkt dat je paardje het koud krijgt. Lachen

Belker

Berichten: 15345
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 18:48

Vanwege je vraag verplaatst naar Vraag maar Raak.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 19:23

Zie dat ze in een uitloopstal staat, dus ook binnen kan staan als ze dat wil. Zou het gewoon even aankijken: als haar haren recht overeind gaan staan heeft ze het koud; is dit niet het geval dan kan ze zonder deken. Ken arabieren die het nooit koud hebben zonder dek en een koudbloed dat juist een koukleum is, dus wat dat aangaat is het moeilijk te voorspellen. Goed dat je na het rijden een zweetdeken opdoet, die mag pas af als hij helemaal droog is (ook de ondervacht) anders werkt de natuurlijke isolatie niet goed en kan hij kou vatten.

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 19:30

Citaat:
als haar haren recht overeind gaan staan heeft ze het koud; is dit niet het geval dan kan ze zonder deken



Haren overiend betekent dat de buitenlucht koud is.

Doordat het koud is gaan de haren overeind, nu wordt tussen de vacht een laagje warme lucht vastgehouden en zo heeft je paard het niet koud.

Ook koude oren wijzen er niet op dat je paard het koud heeft, het paard laat het bloed wat minder naar de oren stromen zodat ie zijn lichaam warm kan houden.

Rillen is bv een manier waarop je paard zich warm gaat maken, ook nog geen zorgen dus.

Ga ervan uit dat je paard de eerste 3 jaar van zijn leven ook geen deken op gehad heeft dus waarom zou hij hem nu dan wel ineens nodig hebben.

Dekens zijn voor mensen die geen dikke vacht willen en verder niks.
Meer over vachtjes van paarden:www.paardnatuurlijk.nl

Sting

Berichten: 12865
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 19:30

Hangt er ook een beetje vanaf of ze altijd met een deken op gestaan heeft. Want dan kan ze automatisch al een dunnere vacht ontwikkelen.

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 19:39

Ik heb zelf een KWPN-merrie die ook in een uitloopstal staat in de winter, 's nachts gaat deze wel dicht, maar overdag blijft die gewoon open. Ik leg er een deken op als ik het tijd vind, meestal na de herfstvakantie ongeveer. Dan gaat er een ietwat gevoerde regendeken op. Als het dan nog kouder wordt, dan doe ik er nog een dikkere deken onder. Dat was ze ook zo gewend bij haar vorige eigenaren, daar werd ze trouwens ook geschoren..