Wie kan mij helpen met dit schema?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chade

Berichten: 458
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Wie kan mij helpen met dit schema?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 08:57

Hallo bokkers,

Zoals de titel het al zegt: Wie kan mij helpen met dit schema. Jullie snappen er vast helemaal niks van daarom ga ik het ook even uitleggen.

Ik doe sinds een maand een Haflinger ruin leasen voor 1 dag in de week Dit gaat prima zo en het rijden is ook leuk. Aangezien ik nog niet mijn ruiterbewijs heb mag ik nog niet buitenrijden ( overlegd met de eigenaresse dat we daar eerst mee wachten ) De eigenaresse rijd de Haflinger zelf ook, dit is ongeveer zo`n 3 x per week. Als zij rijd, rijd ze altijd ongeveer een half uur/ drie kwartier. Dit is niet wat ik altijd rijd. Ik rijd altijd ongeveer iets meer als een uur met andere paarden. Dus elke week rijd ik nu zeg maar met de Haflinger een half uurtje/ drie kwartier. Dat gaat verder helemaal okee. De eigenaresse heeft gezegd dat ik wel langer mag maar dat ik dat dan moet gaan opbouwen. Dat wil ik graag gaan doen. Zodat ik dadelijk ook gewoon iets meer als een uur kan gaan rijden zonder dat hij al na een half uurtje moe is.

Nadat ik mijn ruiterbewijs heb gehaald ( 23/24 oktober ) wil ik graag gaan buitenrijden. Zoals jullie misschien al begrijpen zal dit niet een buitenrit worden van een half uurtje. Dik 2 uur zit er wel in. En dan niet de hele weg stappen maar ook veel draven. Ik denk dat ik daar nu alvast mee kan gaan beginnen, zodat de Haflinger het dadelijk wel aankan.

Mijn vraag is : Kunnen jullie mij op weg helpen met een soort van een schema? Dus als hij van de wei komt hoeveel minuten stappen en daarna hoeveel minuten draven en hoeveel minuten erna weer stappen en hoeveel minuten galopperen enz. Met als doel dat ik dadelijk in de bak ruim een uur met hem kan rijden en dadelijk in november die buitenrit(ten) kan gaan maken. Toelichting: de eigenaresse rijd ook best veel buiten met hem maar dat is nou niet echt bepaald een stevige buitenrit als wat ik wil gaan doen. Als ik met het schema ga beginnen zal zij er op letten en ook wat intensiefer rijden.

Dus wie helpt mij op weg met een goed en duidelijk schema? Graag een schema wat ik nu de eerste paar weken kan gaan gebruiken en een schema voor als hij dadelijk de hele dag weer op stal staat.
Snap je iets niet wat ik getypt heb of wil je iets vragen/opmerken dan kan je altijd een PB sturen of reageren in dit topic.

Dus wie kan mij helpen?

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 09:55

Mischien kan je b.v het met afstanden doen, eerst gewoon een kwartiertje warm stappen, en dan b.v 5/10 minuutjes laten draven op zijn tempo, dan hod het het langer vol, en is het niet te zwaar. dan weer even 4 minuutjes op adem laten komen, en dan weer even draven.

Ik bedoel met afstanden, dat je b.v zegt, nou tot dat huis stap ik in, tot dat huis draaf ik, en dan stap ik tot de derde lantaarnpaal, En dan ga ik daarna weer in draf.

Ik heb laatst een 3 kwartier op een lekker tempo gedraafd, heel realexd, en arzu kon alles zien en horen. Even een tussenstop bij mij thuis(kwartiertje 20 min.), en we gingen weer, het ging heel lekekr, en arzu was helemaal niet bezweet of moe!

marijkedam

Berichten: 1753
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Thorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 10:16

Ik denk niet dat je veel aan een schema hebt, Ik denk dat je dat gewoon op gevoel moet doen. Telkens ietsje langer werken. Maar als je merkt dat hij te moe wordt, desnoods eerder stoppen.

Danea
Berichten: 81
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 10:25

een schema is zo moeilijk te geven, het is voor elk paard anders.
je merkt vanzelf wel of hij moe wordt en verder gewoon conditie opbouwen.

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 10:42

In het boekje van Tirion(uitgeverij) over trektochten staat een heel duidelijk schema om conditie op te bouwen, dat komt erop neer dat je eerst veel stapt, langere afstanden, dan draf invoegt, 5 minuten, 7 etc, ipv de stap, en zo ook je galop uitbreidt.

Chade

Berichten: 458
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 11:59

Pauline schreef:
In het boekje van Tirion(uitgeverij) over trektochten staat een heel duidelijk schema om conditie op te bouwen, dat komt erop neer dat je eerst veel stapt, langere afstanden, dan draf invoegt, 5 minuten, 7 etc, ipv de stap, en zo ook je galop uitbreidt.

Heb je dit boekje binnen handbereik? Zou je mij dan asjeblieft dan schema willen geven?

Paulusjuh

Berichten: 4707
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 12:10

Ik heb een condititie trainings schema op mn computer staan.
Als je em wil hebben dan hoor ik het wel
PB me dan ff.

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 13:01

Alle schema's leuk. lief en aardig, maarre wat weet je van je Haf?
Beginnen doe je bij het begin:
wat wordt er op dit moment gedaan met hem (haar)?
wat is zijn hartslag in rust?
wat is zijn ademhaling in rust?
Hoe zit hij in z'n vel, is hij dik (vet), hoe is zijn spieropbouw.

Om te weten hoe zijn basis is, rijdt je hem goed los in stap, draf en wat galop, neem hiervoor de tijd, zeker een half uur. Stap hierna enkele minuten lekker door (arbeidsstap) en ga dan vijf minuten draven (klokken!!!) Kijk vervolgens hoe zijn hartslag is direkt na de drafsessie, twee minuten later en vijf minuten later. In principe moet na vijf minuten de hartslag ruim onder 60 per min. zitten. Dan heb je een goede basisconditie om te trainen.
Bouw in sessies de lengte van je draf op naar tien minuten. Maat is en blijft binnen vijf minuten hartslag ruim onder 60. Op het moment dat je na vijf minuten stap in de buurt van de 55 uitkomt, dan moet je dus even op dat punt blijven met je tijdspanne draf, totdat je lager uitkomt.
Galop is leuk voor erbij en voor de afwisseling, maar niet direkt voor de opbouw van je conditie.
Ga deze training ook niet dagelijks uitvoeren, dan rijdt je je Haf naar de knoppen, twee keer per week is goed genoeg, zeker als de overige tijd gewoon regelmatig met hem wordt gereden. Dat is tevens het belangrijkste, rijdt hem bij voorkeur elke dag. Dit hoeft dan niet elke dag even intensief te zijn, maar het geeft regelmaat en daarmee een duidelijk vermindere kans op blessures.
Kijk en voel goed met je paard, zoda je afwijkingen gelijk onderkent en kunt kijken voor de oorzaak en je acties kunt nemen, voordat er problemen zijn.
Als je hem afspuit na een training doe dit dan als hij goed is afgekoeld (is niet hetzelfde als droog!!!) anders loop je risico's op spierproblemen. Zo-wie-zo altijd voorzichtig zijn met afspuiten van het kruis (bovenop, achter het zadel) daar liggen de grootste en belangrijkste spiergroepen.
meer weten? vragen? PB maar.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 21:03

Je rijdt hem maar eens in de week toch? Vraag me af of je dan zo veel aan een schema hebt. Jij probeert iets op te bouwen, maar de rest van de week wordt er weer een half uur op gereden. Ik denk niet dat t werkt eerlijk gezegd.

Chade

Berichten: 458
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 21:40

Misser schreef:
Je rijdt hem maar eens in de week toch? Vraag me af of je dan zo veel aan een schema hebt. Jij probeert iets op te bouwen, maar de rest van de week wordt er weer een half uur op gereden. Ik denk niet dat t werkt eerlijk gezegd.

Nee?? Huilen