Sarah eet niet en is te mager

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Sarah eet niet en is te mager

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-02 11:48

Sarah heeft al een tijdje een slechte eetlust. Het hooi eet ze wel, maar krachtvoer laat ze na een paar happen staan. Ik heb al verschillende soorten geprobeerd; granenmix, muesli, biks, slobber, maar ze eet het niet. Hier door is ze ook mager, te mager eigenlijk, helemaal voor een Tinker.
Ze heett al een extra ontworming gehad, en een vitaminespuit.
Wie heeft er tips om haar eetlust weer op te wekken, en wat ik haar zou kunnen geven om dikker te worden? Of moet ik toch maar de VA er bij halen?

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 11:49

het zou best kunnen dat ze karin mist...??
het lijkt me wel een slim plan om de DA erbij te halen, je weet maar nooit.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 11:50

Heb je al naar haar tanden laten kijken? Als er haken op zitten en ze zichzelf in de mond verwondt is eten echt geen pretje. Dierenarts of tandarts er even bij halen. Hoe lang gaat dit al zo?

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 12:01

Da en tandarts is een goeie. Misschien kan je haar huil voeren, daar zit wat meer in, als ze toch alleen maar hooi wil eten......

Meer hooi of kuil, is dat niet een goeie tijdelijke oplossing?

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 12:39

Yep, even de da bellen, misschien eerst de ta, want wellicht dat de oorzaak al in het gebit zit.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 13:43

Als de DA en de TA niks vinden, zou je wortelen kunnen proberen. Wij kunnen dat op de groentenveiling kopen (te grote, te raar gevormde of te kleine wortelen) aan een zeer voordelige prijs. Wortelen zijn erg smakelijk en bovendien eetlustbevorderend. Wat je ook zou kunnen doen is olie onder het voer doen. Onze paardenvoeders bevatten relatief veel suikers maar weinig vetten. Je kan dat oplossen door dagelijks olie (slaolie of sojaolie of zo) onder het voer te doen. Beginnen met één kopje en opbouwen naar 2. Een vriendin van me heeft zo een nerveuze, magere merrie die ook makkelijk haar voer liet staan terug mooi rond gekregen.

veel succes

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 14:24

Sarah is, de laatste keer dat de tandarts op de manege was, ook geweest dus ik neem aan dat het met het gebit nog wel goed zit. Het zou goed kunnen dat ze Karin mist, maar ik zou voor de zekerheid toch de DA er maar bij halen. Misschien heeft hij tips om de eetlust wat op te wekken.
Ze zal toch moeten eten, misschien tot die tijd extra hooi?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 14:32

Krijgt ze niet teveel hooi? Wat gebeurt er als je eerst krachtvoer geeft en pas daarna hooi? (niet helemaal de juiste volgorde, maar je moet wat als ze niet eten)
Als ze zich eerst helemaal volvreet met hooi heeft ze daarna gewoon geen honger meer, hoe lekker het ook is!

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 19:07

effe offtopic maar Margreet het maakt niets uit of een paard eerst krachtvoer eet of eerst hooi hoor!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 19:13

Margreet heeft dus wel gelijk. Dit maakt wel degelijk uit voor de vertering! Eerst hooi dan pas krachtvoer. Wij hebben ook zo'n figuur die soms liever zijn hooi eet dan zijn krachtvoer en hij heeft nou juist dat krachtvoer nodig. Wij geven hem dan eerst een beetje hooi, dan krachtvoer en dan de rest van zijn portie.
Veel succes met je pony!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 19:18

Mellien schreef:
effe offtopic maar Margreet het maakt niets uit of een paard eerst krachtvoer eet of eerst hooi hoor!


Oh jawel hoor. Dat maakt wel degelijk uit, waarom maakt het volgens jou niets uit? Ben wel benieuwd naar je redenering!
De meeste paarden zullen er misschien geen last van krijgen, maar zeker bij koliekgevoelige types is het echt beter om eerst hooi te voeren. Ook schrokken ze dan vaak minder omdat ze al wat buikvulling hebben, de ergste honger is voorbij waardoor ze rustiger eten, is ook beter.
En wat Chantal al zei, voor de spijsvertering is het beter.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 22:25

wat margreet zegt is waar brok wordt in het voorste stuk van de darm verteerd hooi in het achterste stuk geef je eerst brok dan hooi ordt de brok slecht verteerd en heb je een grotere kans op koliek bovendien moet je meer brok voeren omdat ze minder uit de brok opnemen.

Bij ons zit er ongeveer eem uur tussen het brok en hooi voeren zodat ze 's nachts op hun onbeperkte hooi/ kuilvoermaaltijd kunnen kauwen.

maaike ik zou eerst de DA even laten kijken anders kun je het proberen met mais / slobber wil dat niet ga dan onbeperkt hooi/ kuil voeren.
maar overleg iig met de da misschien heeft hij/zij tips?

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 22:44

Over de tanden zou ik me, dit lezend, niet meteen zorgen maken, omdat ze wel goed hooi eet !
Bovendien, een paard hoeft zeker niet mager te worden wanneer hij/zij alleen hooi krijgt.
Er lijkt dus iets anders aan de hand te zijn, dus de DA is toch het beste plan.

Nadenkend over de volgorde van voeren, daar zit eigenlijk best iets in. Weer wat geleerd ? Bij mij krijgen ze ook altijd eerst de brok en daarna het hooi. Het zou best zo kunnen zijn dat dit niet de logische volgorde is voor wat betreft de effectiviteit van de brok. Zonde dus.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 01:13

Margreet heeft altijd gelijk.......

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 01:23

Prima schreef:
Margreet heeft altijd gelijk.......


Precies! Knipoog

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 20:57

Ik denk dat je paard wat ziek is van verdriet...dat kan heel goed bij paarden...
Toch, je moet wel zorgen dat ze wat binnenkrijgt. Probeer haar eerst eens weer aan de gang te krijgen met een dikke kilo wortelen door de brokjes....

Voor alle zekerheid zou ik zeker een dierenarts laten komen om haar te onderzoeken...een bloedtest en een mestonderzoek zullen meer duidelijkheid geven. Verdriet is te verwachten, maar je wilt wel zeker weten dat er niet meer aan de hand is....

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 21:24

Tja....eerst hooi, dan brok....dat klopt.....het stomme is dat overal waar ik kwam iedereen eerst brok voerde en daarna hooi.
Zelfs bij een 'proffesionele' stal voerden ze eerst brok.
Toch klopt het wel.... Frusty dat ik daar niet eerder aan heb gedacht..... Frusty Frusty Kun je nagaan dat het bij de meeste paardenmensen een gewoonte is om eerst krachtvoer te voeren.

manzano

Berichten: 23933
Geregistreerd: 22-10-01

re

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 15:43

En over welke "professionele stal" hebben wij het hier Mirjam????????? Toch niet toevallig die ene he? Je weet wel........ Die mensen die ook een computer hebben met een toetsenbord met daarop alleen een vraagteken! Ik denk dat het wel begint te dagen nu. Haha.
Maar dit heeft weer niets te maken met het ond. Om eerlijk te zijn weet ik het niet, dus ik ga jullie ook niet lastig vallen met mijn ideeen, zonder dat ze ergens op gebaseerd zijn, maar ik denk dat Mirjam wel gelijk heeft, zij leert dit soort dingen allemaal bij haar studie. In ieder geval suc6 ermee.

Mazzzzll Jacqueline