iemand ervaring met jong paardje bij moeder weghalen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

iemand ervaring met jong paardje bij moeder weghalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-02 18:13

Hoi iedereen
Zaterdag gaan we mijn tinkermerrie van bijna een jaar ophalen, maar ze staat dus nog bij haar moeder. Is dit een probleem met haar daar weghalen? en heeft iemand daar ervaring mee?

ik hoop dat iemand antwoord kan geven op mijn vragen..
alvast bedankt!

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 18:17

Zo! Die staat nog lang bij de moeder dan! Ik vrees wel dat moeder en kind daarom erg aan elkaar kleven, dus enig gehinnik zal er wel komen. Maar verder, het moet gewoon, daar hebben de paardjes niets over te zeggen.
Het is wel beter voor moeders, omdat het niet gezond voor haar is om nog zolang een veulen aan de voet te hebben. Dat is erg zwaar voor de merrie.
Hoe ze precies gaan reageren kan niemand je vertellen, omdat dat echt per paard verschilt. Misschien worden ze beide knettergek en misschien geven ze allebei geen kik.

Veel succes met je veulen! Hou je ons op de hoogte?

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 18:24

Wat ik dus net op msn al zei: De 1-jarige is op het vorige adres al van de moeder afgeweest, alleen toen ze hier kwamen werden ze weer bij elkaar gezet..... Dus misschien valt het allemaal wel mee, er word nu ook gewoon op de moedre gereden en dan hinnikt ze wel, maar ze zijn allebei vrij rustig
Succes! en veel plezier met dr!!!!!

Groetjes Leon en snowie

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 19:00

Het ligt er aan of je de enter op een plek zet met andere paarden.

Ik hoop het wel, (ik blijf het tot vervelens toe erin stampen:)
Jonge paarden horen met leeftijdsgenoten op te groeien!

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 19:43

Hoi,

Toen we mijn veulen bij de moeder weghaalden, hebben we ze samen in de trailer naar het nieuwe adres van mijn veulen gebracht en hebben we het veulen uitgeladen en daarna de trailer weer dicht gedaan. Het veulen hebben we in de stal gedaan en de eigenaar van de merrie is met de merrie weer naar huis gereden. Het veulen hebben we aan het eind van de middag gebracht, toen de andere paarden daar ook op stal gingen en toen de volgende middag op stal (bovendeur ook dicht) laten staan. Toen hebben we haar naar buiten gebracht en dat ging goed. Ze hinnikte weinig, de moeder iets meer, maar ook niet echt veel. Taliesin was ruim een half jaar oud toen we haar bij haar moeder weghaalden.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 00:46

Toen wij een 9 maand oud hengstje van zijn moeder scheidde was er sprake van enig gehinnik, en wat kijkerig gedoe, maar meer ook niet. De merrie bleef een aantal rondjes draaien in haar stal, maar ook dat was gauw weer over. Ze heeft nog wel een paar dagen lopen zoeken, maar niet tot vervelens toe.

Over het gedrag van het hengstje weet ik weinig nadat we hem van zijn moeder scheidde, omdat hij toen naar Jan (van Uytert) is gegaan...nooit meer gezien...ben benieuwd hoe het met hem is... Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 09:35

De moeder van mijn paard gaf geen kik toen ze werden gescheiden. Ze even en gaf toen diepe zucht en dat was het. Pablo vond het op zijn nieuwe adres allemaal hardstikek interessant. Gelukkig waren er ook leefdtijdsgenootjes waarmee hij de wei op ging.
Geen enkel probleem dus.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 09:47

Een paardje van 1 is niet meer echt afhankelijk van zijn mama. Het kan dus zo zijn dat ze geen kik geeft. Maar het kan ook zo zijn dat ze een goede band hebben (net als vrienden) en dan kan het wel zijn dat ze elkaar flink missen. Maar als ze bij andere paardjes komt moet het goed gaan! Succes!

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 11:35

Toen ik mijn Appaloosamerrie bij de moeder weghaalde was ze negen maanden. Ze gaf er niets om, haar moeder stond wel te gillen. We hebben wel eerst moeder opgeladen, daarna veulen en toen moeder er weer uitgehaald. Ze vond het namelijk eng om de veewagen in te gaan.

Het was wel heel vervelend dat ze altijd alleen met haar moeder had gestaan op een afgelegen weilandje. Ze bleek als de dood voor andere paarden. Thuisgekomen hadden we haar na acclimatiseren bij de andere veulens gezet maar ze was zo bang dat ze door twee sloten en over twee omheiningen heen vloog.
We hebben haar toen bij een oude shetlander in de wei gezet, die vond ze eerst ook doodeng maar hij ging niet naar haar toe zodat ze langzaam kon wennen. Het heeft echt maanden geduurd voor ze bij de andere jonge paarden kon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 15:11

Toen wij het veulen naar Friesland hebben gebracht hebben we zowel de merrie als het veulen een beetje sedalin gegeven.
Dat werkte erg goed, het veulen was mooi rustig tijdens het transport (wel erg voorzichtig rijden!!!).
Wat wel scheelt was dat de merrie samen met onze ruin in de wei staat en dus niet alleen was en het veulen kwam in een groephuisvesting en was dus ook niet alleen.