Fokkerij en Afstamming for DUMMIES

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 23:09

Hou als dummy voor ogen:

Fenotype = genotype + milieu.
Met andere woorden: dat gene wat een paard uiteindelijk laat zien in waarneembaar gedrag is het resulataat van wat ie in de genen heeft meegekregen en de omgeving/opvoeding/training.

Iris82

Berichten: 39851
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 23:11

Iris82 schreef:

Fenotype = genotype gecorrigeerd door milieuinvloeden. (zoals: training, stalling, voedsel)



Knipoog

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 23:11

Anna42 schreef:
Een merrieveulen krijgt van de moeder en van de vader elk 1 (een) X-chronosoom, terwijl de hengstveulens het X-chronosoom alleen van de moeder en het Y-chronosoom alleen van de vader ontvangen. In de laatste onderzoeken is de aandacht vooral op het mitochondrieenaspect gevestigd. Dit zijn celorganen die hoofdzakelijk als energieleverancier voor de stofwisseling tekenen. Naast de in de celkern liggende genen bevatten de mitochondrieen ringvormig aangelegde erfelijke informatie.
De meeste lichaamscellen bevatten ongeveer 10.000 mitochondrieen, die bijna uitlsuitend via de MOEDER worden doorgegeven.


Hierom

Iris82

Berichten: 39851
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 23:14

caranthir schreef:
Hierom


Bloos! Bloos Vriendjes zijn? Mijn excuses. Lachen
Ik heb nu al 5 jaar celbiologie op school gehad, maar ik vergeet gewoon steeds wat al die onderdeeltjes voor functie hebben.
En begrijpend lezen schijnt ook niet mijn sterkste punt te zijn.

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 23:17

Haha nou geeft niet hoor, ik vind het ook behoorlijk ingewikkeld. Verward

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 23:18


Iris82

Berichten: 39851
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 23:23

Wauw. Lachen
Dankje. Daar kan een mens wat mee. Knipoog

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 23:25

Lijkt op een verschimmelde champignon. (Pleonasme?)

Iris82

Berichten: 39851
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 23:30


ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 23:32

Iris82 schreef:
Ook een heel interessant stuk mbt mitochondrien (en misschien wat eenvoudiger): http://www.natuurinformatie.nl/nnm.doss ... 01368.html



Op basis hiervan is een stamboom opgesteld en kwam men tot de conclusie dat de mens uit Afrika afkomstig moest zijn: Eva was zwart.

Zo hebben ze ook ontdekt dat er aan de Engelse volbloed stammen wat haperde. Knipoog

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 01:02

ok zit me dan af te vragen hoe "slim"die celletjes dan wel niet zijn....
64 genen worden verdeeld maar toch geven ze een grot gedeelte mee van de ouder/grootouder en de overgrootouder... en dan gaat mijn "snapperd" op de loop om dit te gaan uitleggen aan mijn kids.. en bedenk dan het volgende:
van paps komen 64 en mams had al 64...maar de helft is "zichtbaar" en daarom het allersterkst verankerd (vaste erfmassa) dan komt de achterhoede en die "vecht" verder om de laatste plaatsen..waarbij de 32 paps aandelen en 32 mamsaandelen (vaste erfmassa dus zichtbaar verkregen) allereerst uitvechten wie wat mag...waarbij het kan gebeuren dat de vastgelegde erfmassa toch het onderspit kan delven tov de achterhoede..immers zou dat dan verklaren waarom sommige erfelijke eigenschappen niet altijd de naar voren treden maar soms wel zichtbaar worden...

_Piet
Berichten: 169
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 09:00

Ok, dat door de mitochondriele overerving van het totale in de cel aanwezige DNA, iets meer afkomstig is van de moeder dan van de vader zal wel kloppen. Het gaat er echter om of dit mitochondrieel DNA codeert voor het voor ons fokdoel (sport?) relevante eigenschappen. Volgens mij liggen op het mitochondrieel DNA alleen codes voor (een deel van de) eiwitten, die de mitochondrieen nodig hebben voor hun eigen functioneren als energie-leveranciers. Maar of dit nou een argument cq oorzaak is om te zeggen dat door de mitochondriele overerving de invloed van de merrie in de fokkerij hierdoor groter is, vind ik wat voorbarig.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-04 09:32

Jeetje, ik ga even een avondje wat anders doen, en er laait meteen een hele discussie op!!

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 11:08

Het DNA dat gebruikt wordt voor de aanmaak van aminozuren en dus eiwitten komt uit de celKERN. Het DNA in de mitochondrie is dus niet van belang voor de bouw ed van het paard.
Blijft dus nog steeds mijn vraag hoe een merrie genetisch meer door kan geven dan een hengst.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 11:09

caranthir schreef:
Blijft dus nog steeds mijn vraag hoe een merrie genetisch meer door kan geven dan een hengst.

Mee too.......... Haha!

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 11:23

Enkelvoud: mitochondrion. Knipoog

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 11:26

ook fout, volgens van dale is het mitochondrium Knipoog Haha!

Citaat:
mi·to·chon·dri·um (de ~ (v.), -driën/-dria)
1 [biol.] korrel- of worstvormig cellichaampje in het celprotoplasma dat belangrijk is voor de energielevering en de stofwisseling van de cel

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 11:32

Nieuw woord: gummi Haha!

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 11:32

caranthir schreef:
ook fout, volgens van dale is het mitochondrium Knipoog Haha!



Ik zag het net ook. Maar het komt uit het Grieks (niet Latijn) dus zal het wel zijn:

Afbeelding
(ho mitochondrion, draadkorrel)

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-04 11:40

Bij de zoogdieren heeft het mannetje een x- en een y-chromosoom en het vrouwtje twee X-chromosomen. Op het X-chromosoom liggen allerlei genen die niets met de geslachtsbepaling te maken hebben. Op het Y-chromosoom liggen alleen genen die een embryo in mannelijke richting laten ontwikkelen. (ergens gevonden op internet na googelen)

De vaderlijn geeft dus vooral genetische informatie mee die het geslacht bepalen, en de moeder geeft vooral de andere genetische informatie mee.

Of begrijp ik het nu verkeerd?

Edit: Domme typfout aangepast
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 23-07-04 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 11:43

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mitochondrion

"Een mitochondrion of mitochondrium (meervoud mitochondriën of mitochondria) is een staaf- of bolvormig celorganel dat een dubbel membraan bevat en in het cytoplasma van de cel ligt. De vorm kan ook onregelmatig zijn. De grootte is meestal 1 micrometer."

Amen.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 11:53

G**A******** Dit topic is wel een beetje veel gevraagd, op mijn 1e vakantiedag, achter mijn 1e kop koffie en voor de rest nog nuchtere maag. Ik denk dat ik terug naar bed ren en een kussen over mijn kop trek, HEEEEELP!!!!

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 11:59

Anoeska schreef:
Bij de zoogdieren heeft het mannetje een x- en een y-chromosoom en het vrouwtje twee y-chromosomen. Het y-chromosoom bevat vrijwel geen Op het y-chromosoom liggen alleen genen die een embryo in mannelijke richting laten ontwikkelen.
(ergens gevonden op internet na googelen)

De vaderlijn geeft dus vooral genetische informatie mee die het geslacht bepalen, en de moeder geeft vooral de andere genetische informatie mee.

Of begrijp ik het nu verkeerd?



Een vrouwtje heeft toch twee x-chromosomen, of begrijp ik het nu verkeerd? De vader kan het geslacht "bepalen" de moeder niet. Dat wil niet zeggen dat de vader geen andere genetische informatie meegeeft.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 12:01

GertJan schreef:
De vader kan het geslacht "bepalen" de moeder niet. Dat wil niet zeggen dat de vader geen andere genetische informatie meegeeft.

Bijna.
Er zijn genoeg voorbeelden van kikkers die spontaan van geslacht veranderen........ Haha!

Trouwens die geslachtsbepaling door de vader bezet echt niet het volledige chromosoom. Hoogstens een pietepeuterig klein deel.....

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-04 12:02

Citaat:
Een vrouwtje heeft toch twee x-chromosomen


Natuurlijk, je hebt helemaal gelijk. Heb mijn Hele Domme Typfout ook maar snel even aangepast Blond