[AR]vragen over 2 span tuig + rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

[AR]vragen over 2 span tuig + rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-04 00:21

Hallo ,

Ik heb even een paar vragen over het rijden met een 2 span. OK dan!

1. Heb je voor een 2 span tuig perse een broek nodig als je een ongeremde kar heb? Zo nee , rem je dan op de borst of op iets anders ?

2.Als je geen broek nodig heb , heb je dan wel de staartriem nodig ?

3. Zit er verschil in het borststuk voor het linker en het rechter paard ? Zo ja wat dan ?
en de laatste :

4. Ik hoor verschillende reacties op het oefenen in 2 span , de een zegt je kan beter eerst weer gaan slepen en de ander zegt dat je ze gewoon voor de wagen kan zetten en kan gaan proberen te rijden. Allebei m'n shets lopen al een jaar of 3 in enkelspan.

De reden dat ik dit wil weten is dat ik wil proberen om m'n shets in 2 span te laten lopen (doen nu enkelspan) maar vanwege het hoogteverschil weet ik niet zeker of het lukt. En als ik het kan proberen met enige aanpassingen aan de enkelspantuigen ben ik daar erg blij mee. Omdat het erg moeilijk is om een gebruikt 2 span tuig te krijgen in 2 totaal verschillende maten. M'n ene shet is namelijk 1.10 m en de andere is 89 cm. Dus alle tips en adviezen zijn van harte welkom ! OK dan!

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 08:30

Shayla"]
1. Heb je voor een 2 span tuig perse een broek nodig als je een ongeremde kar heb? Zo nee , rem je dan op de borst of op iets anders ?
[/quote]
Voor een ongeremde kar heb je een broek nodig

[quote="Shayla"]
2.Als je geen broek nodig heb , heb je dan wel de staartriem nodig ?
[/quote]
Jep, is wel beter ten opzichte van het schoftje

[quote="Shayla"]
3. Zit er verschil in het borststuk voor het linker en het rechter paard ? Zo ja wat dan ?
[/quote]
Is verschillend per tuig

[quote="Shayla schreef:
4. Ik hoor verschillende reacties op het oefenen in 2 span , de een zegt je kan beter eerst weer gaan slepen en de ander zegt dat je ze gewoon voor de wagen kan zetten en kan gaan proberen te rijden. Allebei m'n shets lopen al een jaar of 3 in enkelspan.

Gewoon voor de wagen zetten, in Ermelo tijdens de menweek deed ik dat samen met iemand anders ook zo

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:56

Shayla schreef:

1. Heb je voor een 2 span tuig perse een broek nodig als je een ongeremde kar heb? Zo nee , rem je dan op de borst of op iets anders ?

Ja, bij een ongeremde kar is het beter om een broek te gebruiken. Maar niets is verplicht .Als je het niet doet rem je denk ik op de schoft.

Citaat:
2.Als je geen broek nodig heb , heb je dan wel de staartriem nodig ?

Hoeft niet, maar als je een staartriem hebt kan je hem wel gewoon eraan laten. Er zijn wel mensen die zonder rugriem rijden, maar ik zie er het voordeel nog niet van in.

Citaat:
3. Zit er verschil in het borststuk voor het linker en het rechter paard ? Zo ja wat dan ?

Ja, linkerpaard heeft aan de rechterkant van de borst een ring zitten om vast te maken aan de dissel. Rechterpaard heeft dit aan de linkerkant.
en de laatste :

Citaat:
4. Ik hoor verschillende reacties op het oefenen in 2 span , de een zegt je kan beter eerst weer gaan slepen en de ander zegt dat je ze gewoon voor de wagen kan zetten en kan gaan proberen te rijden. Allebei m'n shets lopen al een jaar of 3 in enkelspan.

Als ze allebei goed onafhankelijk in het enkelspan lopen kan je ze makkelijk zo voor de wagen zetten. Het is wel makkelijk als ze elkaar al kennen dan vormen ze eerder een goed span. Maar voordat je een echt goed lopend span hebt, daar gaan een paar jaar over heen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 12:07

Citaat:
1. Heb je voor een 2 span tuig perse een broek nodig als je een ongeremde kar heb? Zo nee , rem je dan op de borst of op iets anders ?


Nee, je remt op de dissel (dus op de borst idd).

Citaat:
2.Als je geen broek nodig heb , heb je dan wel de staartriem nodig ?


Ja, dan blijft het schoftje beter op z'n plaats.

Citaat:
3. Zit er verschil in het borststuk voor het linker en het rechter paard ? Zo ja wat dan ?


Soms wel soms niet. Als er verschil in zit, dan zie je dat zoals Sjonniej het zegt.

Citaat:
4. Ik hoor verschillende reacties op het oefenen in 2 span , de een zegt je kan beter eerst weer gaan slepen en de ander zegt dat je ze gewoon voor de wagen kan zetten en kan gaan proberen te rijden. Allebei m'n shets lopen al een jaar of 3 in enkelspan.


Als ze allebei al gewend zijn voor de wagen te lopen en elkaar kennen, dan kun je ze waarschijnlijk zonder al te veel problemen naast elkaar zetten. Ik zou dan wel hulp vragen van een ervaren iemand. Tweespan rijden is toch net weer anders dan enkelspan rijden.

Citaat:
De reden dat ik dit wil weten is dat ik wil proberen om m'n shets in 2 span te laten lopen (doen nu enkelspan) maar vanwege het hoogteverschil weet ik niet zeker of het lukt. En als ik het kan proberen met enige aanpassingen aan de enkelspantuigen ben ik daar erg blij mee. Omdat het erg moeilijk is om een gebruikt 2 span tuig te krijgen in 2 totaal verschillende maten. M'n ene shet is namelijk 1.10 m en de andere is 89 cm.


Verschil in hoogte hoeft voor de aanspanning geen problemen op te leveren. Een enkelspantuig is overigens wel behoorlijk anders dan een tweespantuig, dus ik weet niet of het wel zo makkelijk gaat.

Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-04 20:43

Bij de grootste shet zit er al zo'n ring aan het borst stuk , dus als ik bij een zadelmaker er bij de borst van de kleinste er ook een ring aan laat zetten ben ik al een heel eind Staart/rug riem kan ik gebruiken van de broek die ze nu hebben. Dus gaat het alleen nog maar om leidsels. Als het gaat lukken ga ik wel op zoek naar een 2 span tuig , maar het probleem ligt vooral in de 2 verschillende maten van de pony's (de een heb shet en de ander mini shet) Maar ik wil niet meteen een (nieuw) tuig kopen als ik nog niet zeker weet of het lukt.
De pony's kunnen elkaar al vanaf de geboorte (zijn nu 6) en staan dag en nacht bij elkaar (ook samen 1 grote box) dus dat zal geen probleem zijn. Ook is er wel iemand in de buurt die me kan helpen. Ik heb er nu al zin in , lijkt me echt leuk ! Haha!
Dit zijn dan m'n shetjes :
Afbeelding
Wat een schatjes he ? Schijnheilig Niet op de geweitjes letten Tong uitsteken , maar de foto is gemaakt met kerst bij ons lokale tuincentrum waar we kinderen rondjes laten rijden.