Avanti @ work springen en dressuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 22:41

ik denk dat je last van je rug krijgt, omdat je je handen zo vast zet Knipoog
op de manier hoe jij zit, blokkeer je heel je shcouders en rug!

dus probeer handen netjes op de plaats te houden , hoe moeilijk dat ook is Tong uitsteken

9 jaar rijervaring is niet superveel hoor... hangt er helemaal van af waar je precies hebt gereden en met wat voor paarden

tis iig hartstikke leuk dat je m gaat rijden !
en je leert er zeker van !
misschien dat je af en toe een privelesje op hem kunt nemen ?

veel succes verder !

riskjuhruled

Berichten: 1737
Geregistreerd: 19-02-04
Woonplaats: Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 22:59

zijn ogen zijn egt wel super gaaf! ik ben zelf wel helemaal fan van maanogen! prachtig!

Faux
Berichten: 6226
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 11:55

haha mooi zijn ze he? en crossmonster: ik zal mijn best doen, maar priveles op een ander zijn pony? misschien een keer van iemand hier van bokt.nl maar verder...maar ik zal aan je tips denken Knipoog

Ayasha
Blogger

Berichten: 57948
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 12:23

die wat springt:
je komt vrij ver uit het zadel. bij een laag sprongetje moet je gewoon je achterwerk naar achter duwen en lichtjes uit het zadel komen. pas als je hogere sprongen gaat maken moet je zo uit het zadel komen Lachen
en met het dresuren ben ik het eens met de bokkers die al reageerd hebben.

die tips waren ook goed voor mij Knipoog
maar had nog een vraag. jullie zeggen hier van eerst de achterhand erbij te krijgen...maar moet je dan niet eerst nageefelijk rijden?

mijn pony gebruikt zijn rug ook niet daarom dat ik het vraag Lachen

Faux
Berichten: 6226
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 17:14

ik heb even aan mijn zus gevraag hoe t zit met die achterhand ( en als iemand er verstand van heeft is zij het wel Knipoog ) en zij zegt dat je pas echt de achterhand er onder moet hebben in het M, maar dat het wel al beter is om het er meteen bij te leren, maar ik vind t erg moeilijk. we hebben vandaag weer gereden en ik heb al jullie tips zoveel mogelijk gebruikt, de foto's komen binnenkort, het enige wat jullie waarschijnlijk niet goed zullen vinden is de achterhand, maar daar word aan gewerkt Knipoog verder hebben we al jullie tips gebruikt!

Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 17:33

pharagirlke schreef:
maar had nog een vraag. jullie zeggen hier van eerst de achterhand erbij te krijgen...maar moet je dan niet eerst nageefelijk rijden?


Hij kan niet nageeflijk lopen zonder dat z'n achterhand erbij is. Dus daar zal je eerst voor moeten zorgen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57948
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 17:41

oh. en hoe krijg ik die achterhand er dan onder? Bloos
misschien domme vragen maar Haha!

Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 17:42

Zorgen dat je paard goed aan je been is, veel overgangen en tempowisselingen rijden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57948
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 17:44

goed dankje renza Lachen
nou is het voor mij duidelijk! Lachen ga er morgen aan werken!

Faux
Berichten: 6226
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 18:23

ik ga er maandag ook aan werken! eindelijk iemand die niet alleen zegt wat we allemaal wel niet fout doen, maar ons ook verteld hoe we t beter kunnen doen

Linda_Fleur

Berichten: 5223
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-04 19:24

We zullen er zeker aan gaan werken en een keertje ging het ontzettend goed, ook ik ben bezig geweest met dressuur en het lukte aardig om hem netjes te laten lopen. We maakten ook wel veel overgangen en tempowisselingen maar ik snap dan niet helemaal hoe je die achterhand er echt onder krijgt....

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 21:40

Lintjuuuh schreef:
We zullen er zeker aan gaan werken en een keertje ging het ontzettend goed, ook ik ben bezig geweest met dressuur en het lukte aardig om hem netjes te laten lopen. We maakten ook wel veel overgangen en tempowisselingen maar ik snap dan niet helemaal hoe je die achterhand er echt onder krijgt....


Denk dat je daarvoor les nodig hebt... Het is heel lief van RoWyGo dat ze je wil helpen, maar dit is niet iets wat je zomaar 'even' leert.

Ik vind de opmerking dat Avanti nooit gedressuurd heeft een beetje raar. In de bak rijden (gewoon wat overgangen en figuren) is ook al dressuren, wel op een laag niveau maar het is het wel. Volgens mij heeft hij ook L2 gelopen dus hij kan het wel.

Navidad
Berichten: 5290
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Aalten / Vorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 21:49

Bij een pony die nog niks in de dressuur heeft gedaan moet je niet eens aan de teugels zitten, Laat hem eerst maar is recht lopen tussen je benen en dan zou je de teugels iets korter kunnen nemen en vanaf achter er bij gaan rijden laat de pony dan je hand op zoeken zo krijg je binnen kort alleen maar verzet acties.. Verder leuke pony

Navidad
Berichten: 5290
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Aalten / Vorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 21:55

en idd wat er word gezegt over de achterhand goed overgangen rijden en tempo wisselingen, dan word je pony ontspannen in de rug en zijn de passen die die zet veel groter. in iedergeval dat gevoel heb je dan en dan moet je ook uitkijken dat die niet uit mekaar valt.. en als die eenmaal zijn rug ontspannen heeft gaat die vanzelf je hand opzoeken. en dan zou je met hem kunnen beginnen met paar pasjes wijken en een keertje schouderbinnewaarts maar een tio neem les steek je heel veel van op en je paard ook..

Faux
Berichten: 6226
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 22:37

ja, oke, wat jullie zeggen klopt ook allemaal, maar hij loopt al best netjes, maar op vrijdag niet, maar vandaag ging t echt heel goed, misschien die achterhand nog niet perfect maarja, niet alles kan goed gaan! maandag foto's ! Knipoog

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 00:59

Een paard moet inderdaad goed over zijn rug komen om netjes nagefelijk te kunnen lopen. Om hem over zijn rug te krijgen is inderdaad die achterhand heel belangrijk. In principe is het zo, dat als een paard met zijn achterhoeven in de afdruk van zijn eigen voorhoeven stapt...dat de achterhand er goed bij is.

Dit is bijvoorbeeld een goed voorbeeld daarvan... uit het topic van eefke: [HAW] akyro @ wedstrijd

Afbeelding

Dit paardje heeft ruime passen, loopt ontspannen, en zet zoals ik zei zijn achterhoef in de hoefafdruk van zijn voorhoef ongeveer dan.

als je dit vergelijkt met 1 van jullie foto's...

Afbeelding

dan is daar weinig van terug te vinden. Ook als je naar de nek kijkt.... bij een paardje wat goed aan de teugel loopt, loopt gebogen door de hele nek. Het loopt daardoor ontspannen en je kunt gewoon zien dat het aan de teugel lopen van achteren komt. In dit geval loopt het paardje uit elkaar... De nek loopt vrij wel recht, en bovenaan vlak bij de oren knikt de nek om, zo lijkt hij netjes te lopen (zo reed ik eerst ook altijd Scheve mond ) maar er is dus sprake van een valse knik.

Als je gaat rijden, maak veel overgangen, niet alleen tussen stap draf en galop, maar ook van harder en langzamer stappen en draven. Ik heb ook nog wel eens de tip gekregen om een zachte ophouding te maken (dus niet echt van, langzamer jij, maar gewoon alsof je een beetje tegen houd) en ondertussen je benen eraan te leggen, zo krijg je meer kracht van achteren... Als je in stap zit, en jij zegt draf, en geeft je been daar voor, dan moet je paard daar zo opreageren dat hij gelijk weg draafd, niet eerst een beetje aansukkeld, wat sneller stapt env ervolgens in draf gaat. Nee, stap, been eraan, en weg... meteen.. gebeurd dat niet gewoon terug nemen, en een wat fellere hulp geven. (eventueel met tikje met de zweep achter je kuit) pas als ze lekker voorwaarts en van achteren loopt kun je een beetje gaan vragen. en als ze het dan in het begin niet snapt, of niet goed doet, ben dan tevreden met elk beetje nageefelijkheid dat je krijgt. Waarschijnlijk zal ze niet gelijk goed aan de teugel lopen, maar als ze ontspannen door de nek loopt, en ietsje naar beneden, ben dan voorlopig even tevreden en ga later verder proberen.. het resultaat is dan straks, dat je paard netjes aan de teugel loopt, met een motor van achteren, en dat als jij meer teugel geeft, dat je paard verder met zin koppie naar beneden zakt om contact met jou hand te blijven houden...

maar dat komt later ngo wel, zorg maar eerst voor een goed voorwaarts paard die de motor van achteren heeft zitten.. suc6

Faux
Berichten: 6226
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 14:35

oke, daar heb ik tenminste wat aan, dankje Lachen maandag gaan we proberen de achterhand er bij te houden! in de passen van de voorbenen

Linda_Fleur

Berichten: 5223
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-04 14:53

hee dankjewel Shiloh! Je hebt het onwijs goed uitgelegd! zoiets heb ik wel eens eerder gehoord van de staleigenaar dat hij dat niet helemaal deed (achterbeen in hoefafdruk van voorbeen).
Ik ben al op zoek gegaan naar mensen die privéles geven, wiet weet iemand?

mesastamp

Berichten: 3853
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 14:56

RoWyGo schreef:
*schaamt zich dood* ik durf niet eens een beetje te springen! heb er niet zo leuke ervaringen mee maar: Lin gaat t me leren, en ik ga haar leren dressuuren! Ik had ook niet gedacht dat Avanti aan de teugel kon, maar t schijnt een erg luefe en lieke pony te zijn ( he lin Knipoog ) maar, vroeger, met mijn vorige pony, sprong ik wel hoor, ok parcoursen enzo!


ah joh je kan het wel! rowygo gaattoch ook steed sbeter en ik ken avanti ook en is super leuk beestje komt goed!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 15:08

goed dat iemand geillustreerde uitleg geeft OK dan!

tis en blijft wel moeilijk om het vanaf een plaatje te leren, maar ze snappen nu iig wel wat er bedoelt word Lachen
wij oudere bokkers gebruiken misschien idd vaak wat moeilijkere woorden ed
sorry daarvoor Lachen

Wat die achterhand betrefd, wat er bedoelt word is dat een paard van achteren naar voor loopt
echt op de achterhand lopen dat komt pas veel later !
idd wat er gezegt word van de ruimere actievere passen achter, dat klopt
maar dat betekend niet dat een paard op de achterhand loopt
ik denk dat dat een beetje verwarrend is geweest in dit topic
want om een paard echt op de achterhand te gaan rijden, moet ie eerst goed nageeflijk zijn en over de rug lopen
voor ie naageeflijk word moet ie dus van achter naar voren gereden worden, dit wil dus makkelijker gezegt zeggen dat ie goed aan je been staat. toch blijft het beter om les te nemen, want soms vlucht een paard voor het been, en dan lijkt het misschien voor jullie dat ie dan aan het been is , maar dat is dan niet zo
dus t blijft heel erg moeilijk om zo vanuit de theorie je rijden te verbeteren Knipoog

Linda_Fleur

Berichten: 5223
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-04 15:12

ik begrijp nu eindelijk wat jullie ermee bedoelen, dus nu moet ik nog niet proberen dat hoofdje omlaag te krijgen maar eerst gewoon veel overgangen en tempowisselingen maken? en pas daarna aan de teugel vragen?? Klopt dit?
Ik ben nu ook al opzoek naar privéles dus alles zal wel goedkomen Lachen

frunnik
Berichten: 1810
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 20:27

Ten eerste wil ik even zeggen dat ik het hartstikke goed van jullie vind dat jullie jezelf willen verbeteren om beter te leren rijden.
Ik ben het ook wel met iedereen eens dat je het beste priveles kunt nemen, maar toch vind ik dat je door goed naar andere te kijken jezelf met de theorie goed kunt verbeteren.
Wat ik wel zou proberen als ik jullie was is om je paardje in het oefenen met overgangen wel met je zit terug te rijden. Dus niet door aann je teugels te trekken. Als je dan veel nette overgangen rijdt (dus niet zomaar harder en zachter gaan, maar proberen controlle te krijgen over je paardje) moet je je handen er gewoon stil aanhouden. Dus proberen niet te veel je paardje te 'dwingen' met je handen. Dan leert hij het beste aan de teugel lopen.
Maar heb vooral geduld, want het kan nog wel even duren voordat je dat goed voor elkaar krijgt. Niet vergeten ieder moment waarop je paardje wil ontspannen door iets te zakken in de hals hem goed te belonen. Dan komt het vast goed en houd je paardje er ook veel plezier in Lachen

Maarre ik vind het wel een leuk ding hoor

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 20:28

ja klopt ongeveer wel

gewoon eerst iig goed aan je hulpen zetten !
dus goed voorwaarts aan je been , maar ook licht zijwaarts, dus buigen om binnen been en goed te begrenzen aan buitenbeen

goede reactie op het been krijg je dus idd door veel, heeel veel overgangen en tempowissels
als je paard goed voorwaarts is, en makkelijk alle kanten op kan buigen , dan kun je door iets meer druk op de teugel, ondersteunend met de kuit !!
om nageeflijkheid vragen
dus je handen licht sluiten, en dan net zoveel met been drijven, dat ie harder wil gaan, dat vang je op in de hand en daarop moet ie ontspannen,
en als ie dan ontspant heb je een paard wat goed nageeft
trekken, zagen , rommelen , vastzetten enz enz. geeft geen aanleuning maar en nepkrul!

goed van je dat je priveles zoekt!

Linda_Fleur

Berichten: 5223
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 12:52

hier nog een foto, bij deze krijgen wij het idee dat hij met zijn achterhoeven in de afdruk van zijn voorheoven komt, is deze al ietsje beter kwa achterhand?

Afbeelding

Linda_Fleur

Berichten: 5223
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 12:59

hier is er nog een! loopt hij nu al beter? voor ons gevoel wel met de passen in de afdruk van haar voorbenen.

Afbeelding