Kosten voor het veulen is geboren? / Tips?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TopLadyI

Kosten voor het veulen is geboren? / Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 20:59

Hallo,

ik wil mijn merrie laten dekken. Maar ik moet van mijn vader eerst uitzoeken wat het allemaal kost. Ik heb al veel op internet gevonden, dingen nagevraagd etc. Maar ik had eigenlijk nog een paar vraagjes die nou ineens in me opkomen en misschien dat jullie mij daar bij kunnen helpen! Zo zou ik graag willen weten wat de kosten zijn voordat het veulen überhaupt is geboren. De kosten voor het scannen/opvoelen etc?

Eventuele tips zijn natuurlijk van harte welkom, ik zal goed begeleid worden maar het is en blijft mijn eerste veulentje! :D

Bedankt!

kappiegirl

Re: Kosten voor het veulen is geboren? / Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:55

de koste die er extra bij komen zijn natuurlijk de merriebrok die over het algemeen wat prijziger is dan gewone brokken, je krijgt extra wormenkuren en hoefsmid voor het veulen, de veulen enting voor als het veulen net geboren (niet iedereen geeft die maar wij wel eigenlijk altijd voor de zekerheid) Verder zijn de andere dierenartskosten zoals Chippen en enten. Dierenartskosten als het veulen wat mankeert of de merrie natuurlijk. Dan moet je denken aan halstertje en dat soort dingen.
Dat zijn een beetje de dingen die wij tegen zijn gekomen als me wat te binnen schiet nog dan zal ik dat zeker komen melden.
Oh de scan kosten zijn ook per dierenarts verschillend gaat van zo 25 euro tot 35euro geloof ik. Ik denk nee ik weet wel zeker dat ik nog een heleboel ben vergeten maar er zijn nog veel meer mensen hier die dat ook misschien wel willen aanvullen. Als er wat binnen schiet zal ik het neer zetten hier.
Succes en goed dat je eerst goed om je heen kijkt wat er allemaal moet gebeuren en wat het kost voor je er aan begint.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:58

Mijn merrie blijkt onverwacht drachtig te zijn dus dekgeld heb ik dan niet betaald :+ Straks zit je idd met het chippen van het veulen en de veulen enting! Ontwormen etc! Merrie brok kost mij maar 10eur per zak (geen idee hoeveel kg er in zit) Verder is het denk ik afhankelijk hoelang je het veulen wil houden...bij mij gaat het veulen er direct af zodra het oud genoeg is en wordt dan ook verkocht! Dan bespaar je natuurlijk kosten dan wanneer je het veulen aanhoudt tot het een jaar of 2 / 3 is!

Opvoelen koste mij 25eur.

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 22:11

Bedankt! :D

Ik ben van plan het veulen zelf te houden, tenzij het natuurlijk echt niet meer uit kan als er teveel onverwachte kosten de kop op doen! Maar ik heb nou voor mezelf een tabel gemaakt met de kosten en mijn inkomen. Heb de kosten extra ruim gerekend, en als er verder niet teveel onverwachte kosten bijkomen kan het uit!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:22

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:26

Kosten hangen ook best af van de manier van dekken, natuurlijk of via KI. Sommige dierenartspraktijken hebben merriepakketten waarin de meeste kosten opgenomen zijn. Zeker met KI kan dit voordeliger zijn. Ik heb zelf fjordenmerries en daar wordt nog gewoon natuurlijk gedekt. Dat betekend dat je voorijkosten kwijt bent als de HH aan huis komt (per keer zo rond de € 75,00 vaak) of stallingskosten (wisselend tussen 10 en 25 euro als je merrie er anderhalf tot 2 weken staat).

Al met al zijn we hier 300 euro verder voordat het veulen geboren is. Na de geboorte komen de kosten van chippen, paspoort en ontwormen erbij. Al met al een 100 euro in de eerste 4 maanden zeg maar. Hoefsmid komt er meestal niet zo vroeg bij.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:40

Is het een KWPN-veulen? Zo ja, dan krijg je de registratie dekking enz. enz. ook allemaal nog. Wordt bij elkaar ook een aardig bedragje.

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 17:58

Bedankt allemaal!

Nee, het is geen KWPN veulen. Mijn pony wordt natuurlijk gedekt door de hengst! :D