Hoefijzers plakken???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Hoefijzers plakken???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-04 22:31

Heeft er iemand ervaring met het plakken van hoefijzers, een paard van een klant blijft problemen hebben met scheuren van de nagelgaten.
Wat zijn de voor -en nadelen ervan?

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 07:29

Het schijnt nog niet zo eenvoudig te zijn om ijzers onder te plakken. Kans is groot dat ze er weer onderuit komen. Voordeel is wel:als er echt geen andere mogelijkheden zijn is het het proberen waard (laatste kans). Niet iedere hoefsmid heeft de spullen om dit te doen.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 08:22

ik heb er nog nooit van gehoord.
succes ermee

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 09:19

IK zou ze eraf halen en eventueel hoefschoenen tijdelijk. Een hoef wordt harder zonder ijzers.
Inscheuren van nagelgaten wordt wel meestal door de smid veroorzaakt: die nagelt iets te ver naar buiten toe, niet correct in de witte lijn, je krijgt dan luchtkananlen die eerst zwart worden en den losbrokkelen. Paarden met zachtere hoorn zijn wat gevoeliger.

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 09:33

Ik zou het inderdaad ook proberen zonder ijzers. Beter voor de groei van de hoef. De hoef wordt er harder van. Om de groei te bevorderen kan je biotine+ geven. Let er wel op dat het zeker 16 weken kan duren voordat de hoef zonder de oude nagelgaten is en dus extra pijnlijk kan zijn. Veel weidegang en lopen op zachte ondergrond is een pluspunt.
Hoefschoenen aanschaffen voor die periode is wel erg prijzig. Ik zou het zelf niet doen, alhoewel het een goed alternatief is.
Onze hoefsmid raadt zelfs aan om paarden 's winters zonder ijzers te laten staan, om een betere ondergrond te hebben voor de zomer als er ijzers onder gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 11:32

Ik geloof dat Rob Renirie hier mee bezig is geweest bij oa Bonfire. Ook de wijze van nagelen kan een erg grote invloed hebben. Ik heb je een tel. nr gePBd.

Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 13:07

Hoorde vorige week van mijn hoefsmid dit:
Op dit ogenblik komt er ies nieuws op proef..
Er komt een ijzer op proef wat van kunstof is.
Even inde magnetron en dan kan het zo in vorm gemaakt worden, dan met een speciale lijm eronder plakken.
Als het klopt gaan ze net zo lang mee als een normaal ijzer.
Op zich een uitkomt (maak het zelf elke keer weer mee dat die rotte zachte hoeven gaan brokkelen..) maar er kleeft ook weer een nadeel aan...
De prijs.
iets van tegen de 75,- per paar + dan ook nog de kosten van het eronder zetten.. dat wordt dan ongeveer 180,- om je paard rondom op "ijzers" te hebben..
Wat mijn hoefsmid zei: "dat kan je wel doen al je Anky heet..."


Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 15:54

Mijn Fjordje heeft ook vaak last van inscheuren van nagelgaten en brokkelhoeven. Door een zoolkneuzing en een ongewenste reactie daarna door het nieuwe beslag is ze de keer daarna op de kliniek een keer beslagen. Van de smid op de kliniek kreeg ze nu een maat groter ijzers en worden de nagels hoog ingeslagen, hierdoor moet de hoef meer body krijgen. En na 2 maal beslaan hebben ze idd al meer body en maar 1 scheur op dit moment.
Ipv iedere 8-9 weken beslaan wordt dit nu op 6 weken gedaan om te zorgen dat de hoef niet te ver over het ijzer komt om als nog scheuren te geven.