Op hol, aan de kletter, er vandoor gaan enzo

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Op hol, aan de kletter, er vandoor gaan enzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-02 16:10

Naar aanleiding van dit topic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?p=415178#415178 ben ik benieuwd waar iedereen het onderscheid legt tussen deze begrippen. Op hol is voor in paniek volledig blind wegstormen, wat in een bak moet resulteren in een paard wat tegen de wand klapt of onderuit gaat. Aan de kletter of er vandoor gaan zijn voor mij al dan niet verzonnen schrikreacties, waarbij het paard na 3 stappen alleen maar doorrent voor het rennen en niet omdat hij in paniek is.
Hoe denken jullie hierover?

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 16:44

Er is wel verschil. Op hol is echt helemaal blind. En heel eng om mee te maken. Heb ik 2X gehad met Dennis voor de kar(binnen korte tijd).
En aan de kletter is ff schrikken of 'pesten'.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 17:57

Precies wat Dennis zegt...op hol gaan is voor jezelf en je paard geen pretje, je weet niet wat je paard gaat doen! Aan de kletter is meestal verzonnen schrikreacties, of overdreven schrikreacties van je paard waarna hij of zij alleen maar rent...ik herken dat namelijk heel goed in het arabiertje wat ik altijd rijd. De ene keer is ze mak, en schrikt ze nergens van, en de andere keer neemt ze een gigasprint als ze een speld hoort vallen, bij wijze van spreken.

Mijn ouders zeggen dan altijd dat ik een grijns op mijn gezicht heb staan, en ik geef eerlijk toe dat ik dat rennen van haar af en toe best leuk vind. Niet dat ik haar niet straf voor dat onzinnige onnozele gedrag...maar af en toe is het wel leuk Lachen Hebben jullie dat ook?

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 19:43

op ponykamp van loon heb ik een e pony gehad die de hele tijd ging rennen, niet echt op hol maar wel hard rennen maar op een veld voor een buitenrit daar, sloegen ze met zijn 2en op hol.ik en dat meisje zaten helemaal te hijgen laterna en te bibberen, dat wil ik echt niet nog een keer meemaken.
voor de rest is aan de kletter idd schrikken of uitproberen oftwel testen

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 20:03

Tos is 1x met mij op hol geslagen... sinds dien heb ik de schrik in het buitenrijden te pakken hoor.... Scheve mond
Vond het doodseng,... vooral daarna, toen hij helemaal stond te shaken voor het hek... Hij was geschrokken van vuurwerk en HELEMAAL over de z**k...

Heb ook wel eens op het strant op een op hol geslagen paardje gezeten..., maar dat was minder benauwd vanwege de ruimte die je dan hebt...

En Ik heb ook een pony gereden die gewoon af en toe de benen nam... was soms ook wel leuk! Haha! Maarja, je moet ze toch straffen!

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 21:57

Op hol, dan slaan ze dus helemaal door en zijn ze echt in paniek.
Aan de kletter is (naar mijn mening) een tussen woord met vage betekenis. Voor de een is het dus tegen het op hol aan en voor de ander is t gewoon ff een klein sprintje van schrik.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 22:05

Het is maar net wat je gewend bent het te noemen. Ik noem even een schrikreactie, een paar flink snelle passen en dan weer terug komen niet eens iets, ik heb daar niet eens een benaming voor. Gewoon een etterig streekje van Isolda over het algemeen.

Aan de kletter is voor mij volledig in blinde paniek rennen tot je erbij neerstort. Dat heb ik 1tje meegemaakt met de wagen, Isolda storte dus ook neer op het fietspad, na een behoorlijk eind op topsnelheid door het dorp gescheurt te hebben.
Verder ben ik nog wel wat keren een beetje aan de kletter gegaan. Zowel onder het zadel als voor de wagen. Dan stopte ze weer als ze moe was van het rennen.
Maar die ene keer, dat ze daadwerkelijk neerstorte, dat heeft behoorlijk indruk op me gemaakt....

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 23:35

Ik heb altijd de grootste lol als Britt weer eens aan de kletter gaat. mensen in mijn les ook trouwens. "Heike we gaan nog niet galloperen" met een schijnheilig gezicht tegen me verteld.

Och meestal is het onschuldig. Ik straf haar daarvoor ook. Kom nou.

op hol slaan heb ik gelukkig nog nooit meegemaakt.

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 13:08

toen ik pas op loulou reed waren we in het bos en toen knapte het bit. hierdoor sloeg ze op hol (echt op hol) en ik kon nix doen. toen bleef ik heel rustig en en zei de hele tijd ho ho ho maar. toen ze eindelijk stopte (200 meter voor de snelweg) besefte ik pas wat er was gebeurt en kon ik stond ik helemaal te trillen op m'n benen. dus nou controleer ik voort regelmatig of het bit nog wel goed is. Koe Lachen

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 22:26

Voor mii is aan de kletter gaan gewoon het onttrekken aan het werk. Mijn paard doet het nl als het hem te lastig wordt. Begint met zijn irritaties te tonen door flink te zwiepen met zijn staart. Als ie dan een keer echt nijdig wordt, dan pakt ie het bit vast en gaat rennen. Vandaag nog!
Het is echt niet fijn, hij heeft geen rem en geen stuur meer en heeft geen respect voor omheiningen of wat dan ook. Het allerergste is nog wel dat ie zijn oortjes erop heeft staan...hij heeft plezier!!!! Vandaag heb ik hem echt flink op zijn nummer gezet, toen ik hem na een stuk of 10 rondjes eindelijk terug had.

Op hol slaan, in paniek, dat heeft ie nog nooit gedaan. O,jawel...1 x in het bos, met iemand anders. Toen schrok hij van een stel hippies die in het bos, tussen de struiken op tamboerijnen zaten te slaan....tja...geef hem eens ongelijk. Ik ben nog nooit zo snel terug op stal geweest als toen, haha!

Groetjes Suzanne