Dure pensionstal en nog betalen voor weide ook !

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 15:10

Lovely schreef:
Lundi wil wel graag dat haar nieuwe trots buiten komt, maar niet zomaar in een groep misschien?? Volgens mij hoort Lundi niet bij de groep die het paard het liefste binnen houdt, dus ik snap niet waarom dit topic daar ineens over moet gaan? En die 40 euri extra is ook nog een puntje.


Wellicht moet je even een eerdere posts bekijken!
Voor je conclusies trekt dat ik dat niet zou weten of het niet met Lundi eens zou zijn voorzichtig te willen zijn. Of dat ik dat niet zou begrijpen.

Met betrekking tot de 40 euro extra heb ik al gereageerd: de stalhouder heeft hier juridisch geen recht toe.

Met betrekking tot al dan niet groepsgewijs stallen: dit is een issue in die situatie. Apart in de wei kan in de nieuwe situatie volgens de stalhouder niet. Dan zijn er vijf mogelijkheden:

1. paard binnen houden (dat wil Lundi niet begrijp ik)
2. paard apart naar buiten (dat wil ze het liefste), maar kan niet volgens huidige opgave.
3. paard langzaam laten wennen aan de groep (is onder omstandigheden mogelijk, mits het een fijne groep kan worden)
4. andere stalling zoeken
5. stalhouder aanspreken op juridisch niet kloppende verhoging stalgeld (zie ook Bit van deze maand).

Los daarvan vinden de meeste mensen die hier gereageerd hebben dat de stalling erg duur is.

NehnaDagmar

Berichten: 3949
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 15:14

Jeetje.. Ik hoef in de winter (zonder weide) maar 130 euro te betalen en in zomer (met weidegang, wel in een groep) maar 65.... Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 15:14

De stalling is niet overdreven duur voor deze omgeving hoor, er zijn wel meer stallen die dergelijke bedragen vragen.
Uit de eerste post heb ik begrepen dat lundi haar paard liever niet in een groep heeft en dat begrijp ik volkomen. Ze weet niet eens hoe haar paard zich gedraagt in de groep en als ze dezelfde pech heeft als ik (die van mij slaat namelijk niét van zich af), dan zit ze weer de hele zomer met veeartsen op de dam.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 15:19

Lovely schreef:
De stalling is niet overdreven duur voor deze omgeving hoor, er zijn wel meer stallen die dergelijke bedragen vragen.
Uit de eerste post heb ik begrepen dat lundi haar paard liever niet in een groep heeft en dat begrijp ik volkomen. Ze weet niet eens hoe haar paard zich gedraagt in de groep en als ze dezelfde pech heeft als ik (die van mij slaat namelijk niét van zich af), dan zit ze weer de hele zomer met veeartsen op de dam.


Dat heb ik ook begrepen uit haar eerste post.
En uit de titel begrijp ik dat ze de pensionstalling ook aan de dure kant vindt, zeker met de voorgenomen prijsverhoging.

Maar nog los van de prijsverhoging: als je je paard apart in een weitje wil, terwijl aangekondigd wordt dat er groepsweides worden gemaakt, dan kun je hooguit in overleg tot een apart weitje komen.. ze kan het niet "vorderen" omdat haar paard niet al enige maanden apart in een weitje staat. En dat betekent weer dat (los van de prijs), ofwel de wei wordt aangepast zodat ook paarden apart kunnen, ofwel ze een andere stalling zoekt waar apart staan wel mogelijk is, ofwel haar paard binnen moet blijven staan....

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 15:28

Anya"]
[quote="Flower schreef:
Ik vind het ook heel begrijpelijk dat Lundi dit keer veel oplettender is
tegenover haar prachtige paard Accupulco (schrijf ik het goed Lun)

Dus als hij dan alleen moet staan, dan moet dat maar!!!!!


Sorry, dat heb ik dus altijd al onzin gevonden. Dit argument hoor ik vaker... en tinker of een recratiepaard kunnen wel in de wei samen maar mijn dure sportpaard niet... Alsof je dure sportpaard minder paard is in gedrag dan een tinker. Zo heb ik op een stal gestaan waar alle paarden naar buiten gingen, op twee na. De eigenaresse liet ze in de stikwarme zomer onder een dekentje op stal staan, want het waren van die dure paarden.

Zelf Bonfire ging naar buiten met een shetje als gezelschap.
Als je je paard alleen als investering kunt zien, koop dan een fijne sportauto of zo.

Ik bedoel dus nogmaals niet dat ik niet begrijp dat iemand voorzichtig is... dat ben ik met alle paarden of het nu een tinker of een sportpaard zou zijn. Maar de prijs of mooiheid als argument gebruiken om extra voorzichtig te zijn... daar kan ik niet bij...
[/quote]

Sorry hoor mij jij begrijpt mij niet helemaal Verward

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 15:30

@flower
ja hoor ik begrijp je wel... Lundi heeft al veel meegemaakt en is extra voorzichtig met haar paard.

Maar zoals jij het opschrijft kun je het ook lezen zoals ik het intepreteer: meer voorzichtig zijn met prachtige, mooie of dure paarden. En dat gebeurt helaas maar al te vaak. En lijdt ertoe dat sommige van deze paarden dus nooit buiten komen. Daar reageer ik op.

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-04 17:10

irish_lady schreef:
Zou hem ook meteen gouden bandages, een dikke deken, staartbeschermer en halster met bont onderlegd omdoen, want straks struikelt hij nog!


Waar slaat dit op zeg!!!!!
Ik denk dat er niemand zit te wachten op blessures die voorkomen hadden kunnen worden!
Ik heb het afgelopen jaar twee paarden weg gebracht!
Nu wij net een nieuw paard hebben,vind ik het op dit moment niet het moment om hem in een kudde te zetten met vreemde paarden,afgelopen jaar zijn er op kamp van onze stal zoveel paarden geblesseerd geraakt dat er zelfs paarden van kamp terug gekomen zijn,doordat er een aantal dominante paarden tussen liepen!
Hier bedank ik voor,en wil ik dit probleem uit de weg gaan!
In de meivakantie heeft mijn paard ook tussen twee andere paarden in de wei gestaan,maar dat waren wel paarden waarvan ik wist dat het goed zou gaan!
Natuurlijk begrijp ik dat het altijd een keer mis kan gaan,maar in dit geval weet ik dat er een aantal tussen komen te staan die zeer dominant zijn!
(Ja idd heeft mijn paard beenbeschermers om in de wei)
Lundi

Fitzroy

Berichten: 25113
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 17:54

Lundi, laat je toch niet gek maken.
Mensen die zelf weinig mee hebben gemaakt qua blessureleed en paarden wegbrengen zullen er ongetwijfeld zo over denken zoals Irish Lady.
Ik ben ook zuinig op mijn paard, heb er maar 1 en ik wil het liefst dat hij zo lang mogelijk mee gaat. Aangezien - door ervaring wijs geworden -hij niet in een koppel kan gaat mijn paard ook altijd alleen het land op.
Het is niet anders.
Ik snap overigens niet dat daar juist op zo'n prestatiegerichte stal als die van jullie geen begrip voor is.
Maar ik heb me verleden jaar wel vaker verbaasd over de gang van zaken bij jullie.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 18:36

Mijn god wat een geld. Kan je een leuk 2-kamer appartement voor huren...

Caira
Berichten: 26069
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 18:53

Wij hebben de hele winter 30!!! paarden in een 20-60 bak en daar gebeurt nooit wat! Als mensen niet zo panisch doen en paarden het zelf op laten lossen is er nooit wat aan de hand. Alleen de echt dominante staan apart, maar er is maar 1 manier om daar achter te komen! Maar ik zal het allemaal wel niet snappen met mijn boeren knol.

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-04 21:02

irish_lady"]
Zou hem ook meteen gouden bandages, een dikke deken, staartbeschermer en halster met bont onderlegd omdoen, want straks struikelt hij nog!
[/quote]


[quote="irish_lady schreef:
Wij hebben de hele winter 30!!! paarden in een 20-60 bak en daar gebeurt nooit wat! Als mensen niet zo panisch doen en paarden het zelf op laten lossen is er nooit wat aan de hand. Alleen de echt dominante staan apart, maar er is maar 1 manier om daar achter te komen! Maar ik zal het allemaal wel niet snappen met mijn boeren knol.



Idd meid ik denk dat jij het echt niet snapt!
Misschien zou jij eens moeten voelen hoe het is je paard te verliezen,laat staan twee in een jaar tijd!
Ik geef ook duidelijk aan dat er een aantal dominante paarden tussen zitten,stel je heb net je paard verloren en je hebt net een nieuwe,neem jij dan het risico?
Sorry hoormaar ik vind je uitspraken nergens op slaan,wat voor paard je ook mag hebben of het nu een dure of een goedkoop paard is,mooi of lelijk dat maakt toch niets uit,het is gewoon altijd erg afstand van je paard te moeten nemen!
Vandaar dat ik wat voorzichtig ben,en wat ik al eerder vermelde mijn paard heeft dit seizoen al met andere paarden in de wei gestaan,maar wel paarden waarvan ik weet dat ze niet dominant zijn!
Aangezien ik nog net geen gouden bandages heb,het voor een dikke deken nu al iets te warm is,mijn halster met bont zonde vind voor in de wei en staartkoker niet gebruik,zou het best nog eens kunnen gebeuren dat hij als nog zal struikelen!!!
Wie weet komen er nog eens kniebeschermers op de markt,of ik loop misschien wat achter en zijn deze er al!!!
Lundi

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 21:44

lundi schreef:
Wie weet komen er nog eens kniebeschermers op de markt,of ik loop misschien wat achter en zijn deze er al!!!
Lundi

Ja die zijn eral Knipoog

Alle gekheid op een stokje...Lundi mag toch wel beslissen of ze haar paard in de groep gooit of niet...als ze dat niet aan durft is dat haar goed recht

Madelief28

Berichten: 4276
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 21:47

ik betaal 210 incl 3x brok 3x hooi weidegang, binnenbak, solarium, heet water, wasplaats en twee buiten bakken ( een met hindernissen)...Dan heb ik het geloof wel goed voor elkaar Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 21:47

Ik betaal 250 euro all-in, MET weidegang waarbij de paarden ook nog eens door de stalhoudsters binnen en buiten worden gezet.

Vind het belachelijk duur eerlijk gezegd Scheve mond

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 21:49

Wat een geld!
wij betalen 150 euro de maand, wel zlef binnen zetten maar de boer zet ze buiten! ook uitmsten en svaonds voeren + klaarzetten voor volegnde dag,,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 21:53

Natuurlijk beslist Lundi uiteindelijk, alleen zal het paard op deze manier nooit een plek in de groep kunnen veroveren.
Dan blijft het probleem van de weidegang, aangezien er geen mogelijkheid is om hem alleen in een wei te zetten.
Of een andere stal zoeken, of hem voorzichtig aan de groep laten wennen lijken mij dan ook de enige twee opties momenteel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 22:08

Lundi, waarom laat je je paard niet eerst in een koppel naar buiten? Dan staan ze samen sterk als ze uiteindelijk de groep binnen gelaten worden. En soms ligt het er ook aan wat voor paard je zelf hebt; heb je een paard dat dominant is, of heb je een allemansvriend? Daar moet je achter zien te komen, en dat is inderdaad niet makkelijk, want stel dat het foutgaat? Als je paard niet wil accepteren dat het leiderschap bij een ander ligt, en constant blijft vechten is het misschien beter om hem alleen te zetten. Als de rest van de groep niet vecht, en hij zelf niet van het dominante type is zou hij er waarschijnlijk best bij kunnen, en is de rust gauw gevonden na de rangordebepaling.
Mijn kleintje kan echt met iedereen goed opschieten, is best handig. De eerste keer naar buiten tussen de volwassen paarden vond ik ook eng, maar gelukkig is het goed gegaan, mede doordat zij zelf zo onderdanig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 22:16

Ik begrijp dat lundi haar paard niet alleen op het land hoeft. Lundi, kan je niet samen met eigenaren een groepje samenstellen van paarden die het wel met elkaar kunnen vinden?

Zoiets is snel gezien hoor. Mijn ervaring is als ruinen bij elkaar staan zonder merrie dat er minder amok is, geen merrie om voor te knokken. Als de wei groot genoeg is gaan de paarden die elkaar niet mogen ver van elkaar afstaan. Altijd even aantal en niet meer dan 5 paarden per hectare.

Als jullie zo een weitje kunnen creeren en desnoods met elkaar afspreekt over het buiten en weer binnen zetten, kan de staleigenaar misschien akkoord gaan. Jij een rust erbij en toch zelfbeschikking over jouw paard.

Ik wil ook niet meer mijn paard zomaar bij een andere groep hebben. Te veel ellende mee gehad. Hij staat nu met een draadje apart. Hij is pas minder paard als hij niet meer de wei op mag en de anderen wel. Maar bij die merrie gaat gewoon niet, die slaat hem kapot.

manic

Berichten: 6989
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 22:44

irish_lady"]
Zou hem ook meteen gouden bandages, een dikke deken, staartbeschermer en halster met bont onderlegd omdoen, want straks struikelt hij nog!
[/quote]


[quote="irish_lady schreef:
Wij hebben de hele winter 30!!! paarden in een 20-60 bak en daar gebeurt nooit wat! Als mensen niet zo panisch doen en paarden het zelf op laten lossen is er nooit wat aan de hand. Alleen de echt dominante staan apart, maar er is maar 1 manier om daar achter te komen! Maar ik zal het allemaal wel niet snappen met mijn boeren knol.


Overdrijven is ook een vak... Ik vind het op zich wel grappig dat hier niemand ook maar met een woord rept, of verschil maakt tussen de prijsklasses in de paarden, maar dat de mensen met minder dure paarden zich gelijk al aangesproken voelen? Lekker vaag...

Het gaat er toch niet om wat een paard gekost heeft? We zijn allemaal voorzichtig met onze paarden en als mensen er geen problemen mee hebben om hun paard met 29 andere paarden in een 20x60 bak te zetten de hele winter... top voor hun. Persoonlijk zou ik het risico niet willen nemen dat er tussen die 30 eentje rondloopt die de hele boel in elkaar mept... Het hoeft immers maar een keer raak te zijn.

Tuurlijk is die kans er ook als je paard maar met zijn tweeen op het land staat, maar die is wellicht kleiner. Vorig jaar stond mijn paardje met een andere ruin en een merrie. Ging op zich goed, maar hij heeft toch een klap gehad, waardoor hij zeer lang een abces heeft gehouden. Paar spuiten quadrisol, scannen, dierenarts bezoeken... Ik denk dat daar niemand op zit te wachten, of dat je nou een boerenknol hebt, of een superdeluxe raspaard.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 22:55

Zooooo duur!!! Wat een prijzen zeg!! En dan vind ik 239 euro al duur!!
Dit is incl. weidegang (elke dag) voer, 3 binnenmaneges, buitenbak, wasplaats, springwei, stapmolen, longeerbak, enz.........
Zijn er geen andere stallen? Tja, bij de boer is tegenwoordig ook mega duur!!! Die liften mee op het succes van de pensionstallen en vragen ook megaprijzen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 23:01

irish_lady schreef:
Wij hebben de hele winter 30!!! paarden in een 20-60 bak en daar gebeurt nooit wat! Als mensen niet zo panisch doen en paarden het zelf op laten lossen is er nooit wat aan de hand. Alleen de echt dominante staan apart, maar er is maar 1 manier om daar achter te komen! Maar ik zal het allemaal wel niet snappen met mijn boeren knol.

Juist...
Nou, dat risico laat ik mijn paarden dus ook niet lopen en ik sta er om bekend niet al te moeilijk te zijn.

Ik vind dat Lundi voor dat geld best wel wat eisen mag stellen en haar wens om het paard op de 'traditionele wijze' te laten grazen vind ik niet buitensporig.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 23:02

Hebben jullie dat stukje in de bit gelezen over de rechten van de pensionklant?? Misschien wel interessant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 23:44

Irish Lady, als jij je paarden graag dergelijke risico's laat lopen, dan is dat prima, maar dring het nou niet op aan andere mensen.

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 23:51

Ik heb net zo'n boerenknol, maar geen haar op m'n hoofd die eraan denkt om hem in een groep van 30 op zo'n klein stukje te zetten....
Voor mij is hij wel een miljoen waard, en daarom ben ik erg zuinig op hem. Wat trouwens niet betekent dat hij niet met andere paarden staat, maar ik let er wel op met WELKE paarden...

duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 23:57

ik vind het ook erg veel geld. zeker gezien het feit dat je all-in staat. weidegang hoort daarbij inbegrepen te zijn (indien mogelijk) ook als deze later pas aangeboden wordt. ook ben ik van mening dat hierbij binnen en buiten zetten ook inbegrepen hoort te zijn. het wordt anders voor stalhouders wel erg makkelijk om overal geld voor te vragen.

wij betalen voor pension 230 euro. hier zit alles bij inbegrepen alleen uitmesten doen we zelf. ze worden op het land gezet en binnengezet (van 12/ 1 tot 5/6 uur), wij helpen vaak wel met binnen en buiten zetten, maar meer omdat we er toch zijn en het niet erg vinden. het zit in ieder geval bij de prijs inbegrepen. paarden die niet bij anderen kunnen daar zijn ook oplossingen voor bij ons en voor het weideseizoen konden we opgeven in welke groep we ons paard het liefst hadden. zo kan je als pensiongast zelf de groepen ´uitzoeken´ waar je paard het beste bijpast en mocht het dan nog zo zijn dat er een paard tussenstaat wat er eigenlijk niet bijpast dan wordt (meestal in overleg met de eigenaar van het paard) het paard in een andere groep gezet waar het wel bij past.

bij de jonge paarden (is ook een opfok) is het zo dat de paarden nu dag en nacht op het land staan en we nog maar de helft van het stalgeld betalen.

is het geen idee om met de rest van de pensionners om de tafel te gaan zitten en de eigenaar van de stal duidelijk maken dat jullie (naast het feit dat jullie al zoveel moeten betalen ook al is het all-in) dit teveel vinden? zeker gezien het feit dat je ook nog zelf moet binnen en buiten zetten.
je zegt zelf dat het verder een prima stal is, misschien dat jullie er met z´n allen heel goed uit kunnen komen.