Paardemensen in de ZFW/AWW/WAO

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 10:33

Oke, ik ga ook reageren als WAOer. Ik heb vanaf mijn 16e jaar gewerkt. Naast mijn werk ben ik blijven studeren. Ondanks mijn toen al drukke leven had ik 4 paarden en twee in pension om uit de kosten te kunnen komen. Voor ik ging werken, moest eerst de stallen gemest worden en gevoerd. Thuis even snel douchen en naar mijn werk. Om 4 uur meteen door naar de paarden om ze te verzorgen en te rijden. (ik had wel wat meiden die me hielpen met de paarden) Daarna weer snel naar huis en om 19.00 uur moest ik op school zijn, 3 dagen in de week. Toen ik 23 was heb ik mijn studie afgerond en kreeg ik ruimte in tijd. Een betere baan, hogere functie en had eigelijk alles wat ik toendertijd wilde. 27 jaar: mijn eerste kind werd geboren, mijn leven liep steeds beter. Had weer opslag gekregen en een nog hogere functie op mijn werkervaring en door mijn studie. In 1997 storte mijn wereld in. Door mijn tweede zwangerschap kreeg ik bekkeninstabiliteit (ernstige vorm) en moest in bed liggen voor ruim een jaar. Ik, altijd een druk leven, moest plat. Een hele zware tijd, dat kan ik je wel vertellen. Tijdens de bevalling beschadigde mijn wervel, nog meer ellende dus. De details zal ik je besparen. Het eerste jaar na de bevalling niet voor je gezin kunnen zorgen, is geen pretje. Je baby niet vast kunnen houden, voeden, baden enz, verschrikkelijk. Kreeg 38 uur thuiszorg in de week die een eigen bijdrage van 10,- per uur koste. Dan krijg je bericht dat je ziektewetuitkering overgaat in een andere vorm. Minder geld (ik heb ruim 1500,- moeten inleveren), keuringen, alles aflopen. Gelukkig was ik intussen in een revalidatiekliniek en hebben zij mij daar enorm geholpen. Mijn huis werd aangepast, (overal op je knieen moeten) er moest een grotere (beetje aangepaste)auto komen (oa voor mijn rolstoel). De paarden moest ik verkopen want dat lukte me niet meer. Alleen mijn dochter kon haar pony houden omdat ik die meid dat niet ook nog eens wilde afpakken, zij was namelijk een stukje moeder kwijt. Wel moesten wij naar een volpensionstal. Gelukkig hebben wij een dubbel inkomen en zijn wij de klappen te boven gekomen, maar makkelijk was het niet. De tijd dat ik in bed lag heb ik regelmatig die pony in huis gehad en dat deed mij enorm goed. Cora vond het wel grappig in huis want er ligt altijd wel wat te eten. Heel langzaam aan kon ik weer af en toe naar stal en ging dat met behulp van de fysio en ergo uitbreiden. Wij adopteerde een pony en ik kon mij daar op focussen. Anderhalf jaar geleden kochten wij Christy erbij. Die heb ik ondanks mijn rolstoel helemaal opgevoed en ik kan alles met haar doen, behalve rijden.
Werken, nee dat kan ik niet meer. Er is namelijk geen een baas die mij zou willen hebben. Waarom: Ik kan alleen iets doen als het mij uit komt, als mijn lichaam het toelaat. Zodra ik verplicht iets moet doen dan komen er buiten mijn normale pijn, spanningspijnen bij en straft mijn lijf mij af. Ik doe wel de boekhouding thuis en meestal is dat in de nacht als ik weer eens niet kan slapen.
Thuis doe ik weinig aan het huishouden want ik stop mijn energy liever in de paarden. Dat zijn keuzes die ik moet maken. Gelukkig begrijpt mijn man heel goed waar ik voor sta, maar mijn omgeving vind dat raar. Waarom kan ik wel naar de paarden en niet mijn huishouden doen en ook niet werken. Waar doen wij het van, drie paardjes, een grote auto de hobby van mijn man (Oldtimer vrachtwagens sparen) Nou ik zal je zeggen hoe ik denk, het gaat ze geen ene bal aan.
Dan zijn we weer terug op het gebied van de uitkering. Ik stop mijn geld daarin waar ik dat wil. Niemand kan/mag daar over oordelen. Ik heb altijd hard gewerkt en heb hier niet om gevraagd. Er zullen altijd mensen blijven die misbruik maken van een uitkering, maar denk na voor je een oordeel gaat vormen. Je trapt een heleboel mensen op hun ziel als je gaat zeggen wat zij wel en niet mogen. Mensen die, net als ik, in de WAO zitten, hebben al heel veel moeten inleveren. En dan heb ik het niet alleen over geld.
Nou het is al met al nog een heel verhaal geworden, ik hoop dan ook dat de mensen hier wat aan hebben.

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 10:47

Chrico dank je wel!!!!!
Ik zit al de hele tijd te bedenken wat ik neer moet zetten op dit topic, maar wil niet te veel van mijn priveleven op bokt hebben. Jij hebt prima verwoord wat ik denk en voel!
Ik zou willen dat mensen eens wat minder in "hokjes" denken en naar de persoonlijke situatie van iemand kijken.

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 11:05

Chrico, thanks!!!! Ik hoop dat de vooroordelen en de generalisaties nu verleden tijd zijn!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 11:09

Chrico ben het met je eens, een berichtje om over na te denken. Ik heb zelf de ziekte van Quervain en dat is een beroepsziekte. Ik kan dus ook niet alles meer met mijn rechterpols, de pees is te dik en de koker waar hij in ligt is ook beschadigt, ruw dus dat knakt altijd lekker. Ben bij Miss Etam in dienst en ben ook een jaar in de ziektewet gezeten (wel therapeutische uren gedraaid). Kon heel gemakkelijk in de WAO komen maar wilde dat niet, wil graag werken want dan heb je veel contact met mensen, en dat vind ik heel belangrijk.Ga graag met mensen om. In overleg met de arbodienst heeft Etam mij aangepast weer terug genomen.Dat wil zeggen ik hoef niet meer uren dan mijn contract te draaien en bepaalde werkzaamheden die niet meer kunnen vanwege de pols, zoals kassa etc, laten vervallen. Ik heb dus geluk gehad. Maar heel veel niet en moeten het met een te lage uitkering doen. En die gun ik hun pleziertjes wel want die hebben het toch al niet gemakkelijk. O ja dat vergeet ik nog te zeggen, ik heb mijn volledige loon behouden
Laatst bijgewerkt door greetje op 18-01-02 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-02 11:11

chrico schreef:
Dan zijn we weer terug op het gebied van de uitkering. Ik stop mijn geld daarin waar ik dat wil. Niemand kan/mag daar over oordelen. Ik heb altijd hard gewerkt en heb hier niet om gevraagd. Er zullen altijd mensen blijven die misbruik maken van een uitkering, maar denk na voor je een oordeel gaat vormen. Je trapt een heleboel mensen op hun ziel als je gaat zeggen wat zij wel en niet mogen. Mensen die, net als ik, in de WAO zitten, hebben al heel veel moeten inleveren. En dan heb ik het niet alleen over geld.


Ik ben het absoluut met je eens. NIEMAND, maar dan ook NIEMAND heeft ook enige zeggenschap over wat een iemand met een uitkering (om het even welke) met zijn geld doet. Als hij het op wil maken aan roken, drinken of gokken, of het - wat veel gezonder is - wil besteden aan een paard: het is zijn geld, en daar moet hij mee zien rond te komen.

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 11:26

Hee ik ben het er ook mee eens....! Echt waar!

Waar het mij om ging was; als je fysiek in staat ben om het zware werk van het paardenverzorgen te verrichten, dan is het best mogelijk dat je ook betaald werk zou kunnen verrichten. ik vraag me dat af, waar ligt de grens. Waar ben je werkelijk niet in staat, en waar wil je niet in staat zijn?

ik heb moeite met die personen die niet in staat WILLEN zijn. Die zichzelf de weg makkelijk maken en verschuilen achter een ziektebeeld. En dat kan, het is helemaal niet moeilijk om te doen alsof. Waarmee helemaal dus niet gezegd is dat een ieder die in de ziektewet zit, doet alsof.

Ik voel me niet aangesproken als te generaliserend en veroordelend. ik daag niemand uit tot het verdedigen van zijn ernstige ziekte, ik vind wel dat er een groot schemergebied is. Ik heb nu verschillende voorbeelden gelezen waar ik me helemaal niet afvraag of die persoon zou moeten werken.
Ik vind, dat zij die wel zwaar werk voor een paard kunnen verrichten, open moeten staan voor betaald werk. En zij die dat willen, maar niet kunnen of niet kunnen vinden, daar heb ik helemaal geen moeite mee. heb ik ook nooit beweerd....
Maar dat ik het me afvraag, daar ben ik volgens mij niet alleen in..... Voor mij gaat de zelfredzaamheid toch echt boven de lol. Maar ik heb wel een heel sterke arbeidsethos....

Dit was overigens mijn laatste reactie hierop. ik heb genoeg van mijn gedachtegoed prijsgegeven. Hoe ik denk, maakt mij niet meer of minder dan een ander. Andersom ook niet.
Voor de rest: Have Fun!

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 11:52

Dees: ik begrijp wel wat je wil zeggen. Mijn verhaal zette ik neer omdat ik, als ik naar mezelf kijk, de verzorging van de paarden ook zie als een vorm van zelfredzaamheid. Ik probeer 1x per week mee te helpen met de stallen en verder verzorg ik de paarden helemaal zelf. Zelfredzaamheid houd niet alleen maar geld in. Als ik niet de paarden had gehad waar ik mij kan `uitleven` dan had ik waarschijnlijk hier niet gezeten. Tuurlijk teld het mee en ik weet ook hoe het is als je een eigen toko heb te runnen. Dan kijk je er anders tegenaan. Wij hebben ook een eigen bedrijf. Daardoor hebben we het alleen maar moeilijker gehad, omdat je dan nergens geld kan halen, om het maar zo te noemen. Men gaat er van uit dat je dat zelf allemaal regeld. Als ergens een eigen bijdrage betaald moest worden zaten wij daardoor altijd in de hoogste tariefgroep. Ook ik werd daar af en toe pisnijdig om.
Wij hebben, door wat mij is overkomen, wel een heleboel dingen geregeld.
Mocht mijn man ziek worden dan krijgt hij ziektegeld. Kost een hoop, maar je bent wel verzekerd van je brood. Als hij arbeidsongeschikt raakt, dan houden wij maandelijks genoeg over om van te leven. Ook daar betaal je nu voor. Je hoopt het nooit nodig te hebben, maar je ziet wat mij overkwam. Het leven is jammer genoeg niet altijd eerlijk.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 12:07

Ach, het maakt niet uit of je uitkering of werkt, in die zin van oordelen waar je je geld aan uit mag geven. Ik moet mezelf toch ook altijd verdedigen en rechtvaardigen dat ik zoveel geld aan mijn paarden uitgeef? mensen oordelen nu eenmaal over elkaar. En je mag ook geen mooie auto hebben als anderen het ook niet hebben. Dat is gewoon nederlandse "pik"mentaliteit.
Ik kan Dees wel heel goed begrijpen, maar ik snap ook Chrico en vele anderen hier die niet in staat zijn om echt te werken omdat hun lichaam hun beperkingen op legt. Leve de gezondheid, zeg ik altijd maar.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 15:05

Citaat:
Kunt ge niet lezen, Prima? Ik geloof niet in een permanente burn-out.
Permanent slaat dus helemaal niet op hart- en vaatziekten.

Verder....het is maar wat je je medemens gunt....ik geloof niet dat je de woorden begrip, relativeren, nuanceren en gunnen goed hebt begrepen tijdens je studie psychologie.....tssss "ik ben benieuwd, dat wanneer Dees een leuke whiplash krijgt...."


Ik heb tenminste nog gestudeerd, oliebol!

Wat klink je zelfingenomen en haatdragend zeg! En dat voor zo een geweldige selfmade woman! Ik denk dat jij er weinig van snapt in het leven. Ik hoop dat je heel gelukkig bent met je eigen onderneming(vast niet je eigen verdienste, want zo snugger kom je niet over.)
Als je jezelf echt zo geweldig vind, want zo kom je over door de manier waarop je dingen schrijft, probeer je er dan ook toe te geven dat je gewoon veel te zwart wit je (eerste aantal) berichten hebt geschreven. Klaar.

bah. Verdiepen in je medemens is een kunst. Probeer dus niet alles vanuit je eigen referentiekader te beschouwen. (en idd ik heb verkeerd gelezen wat dat permanente betreft, dus mijn excuses hiervoor.)
Laatst bijgewerkt door Prima op 18-01-02 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 16:19

ik heb in mijn omgeving iemand (ik noem geen namen) die heel graag wil werken maar het niet MAG,van de arbodokter,huisarts en psygiater.
Dat maakt die persoon ook heel droevig,dus vind ze haar troost bij DE paarden,werk is vaak stress en paarden rustgevend.


iemand met een uitkering kan een huurhuis en een paard hebben.
Jullie weten immers niet hoeveel geld zij krijgt en hoeveel de huur van stal is,en haar huisje.
je moet gewoon even zoeken.
dan is de mogelijkheid er echter wel!!

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 20:26

als er nog mensen hier op bokt zijn die een WW of Wao of een 'rea'uitkering krijgen stel je vraag en ik geef je andwoord. Zelf weet ik alle ins en ouds v/d ww,maar ik kan alles zo na zoeken over hoe het werkt en de bedragen die mensen krijgen.

Tot slot wil ik nog zeggen tegen de mensen die nog jong zijn net rond kunnen komen van hun salaris en minimaal mavo diploma hebben. Solliciteer bij grote bedrijven. Veelal hebben de grotere bedrijven goede cao's enzo en bieden ze je een hogerloon en kun je nog door groeien in het bedrijf.
Om even een klein deel van mijn leventje te vertellen. op m'n 16de mavo gehaald alles D niveau toen heb ik nog wat scholen geprobeerd,maar werd het zat om te doen wat de leraren zeiden. ben toen full time in de supermarkt gaan werken en nu werk ik sinds een half jaar bij een uitkerings instantie waar ik laag binnen kwam en nu al 2 funcitie's omhoog ben gegaan.

Denk niet negatief over je zelf prijs je zelf ook. en zorg dat je een ritme hebt in je leven. Veel mensen die ik spreek hebben dit niet,omdat ze dom weg geen doel in hun leven hebben.
Ook met een uitkering kun je leven. en er zijn ook zat regelingen die ervoor zorgen dat je sneller aan een baan zult komen als je zelf maar wilt.

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 23:53

Het is sowieso niet zo dat iedereen die gehandicapt is, een uitkering heeft ofzo. De meesten kunnen prima aan het werk. Mijn moeder zit in een rolstoel, en werkt de helft van de week. Het enige wat zij van de overheid krijgt is wat geld voor aanpassingen, zoals de auto. En dat ook maar eens in de 10 jaar ofzo.
Nou is het wel zo dat mijn moeder 'stabiel' is, daar bedoel ik mee dat ze verder geen pijn heeft ofzo, en geestelijk ook gezond is. In andere situaties heb ik alle begrip voor mensen die niet kunnen werken, maar als je het aankan, waarom niet?
Ik snap ook wel wat er met dit topic bedoeld wordt. Sommige mensen werken een volle week om hun paard, huisje en autotje te kunnen betalen, terwijl het soms lijkt of mensen met een uitkering meer te besteden hebben en in ieder geval veel meer tijd hebben. Maar daar staat wel tegenover dat deze mensen vaak pijn hebben, of geestelijk zich helemaal goed voelen. Ik ben blij dat ik kan werken, en ook dat het hier wel zo goed geregeld is dat als ik echt arbeidsongeschikt raak, ik niet meteen op straat sta.

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

wao

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 12:43

in eerste instantie werd ik boos heel boos,zeker na het lezen van een aantal vooroordelen,zoals meer te besteden ,meer tijd ect ect.

ik ben nu 50 jaar ik heb in1982 een ongeluk gehad met gevolg een whiplass,waarbij een stuk van mijn nerwervel is gescheurd.
Onder heftruck gekomen en 50 mtr meegesleurd) na 5 jaar toch in de wao gekomen,geen voledige uitkering 300 per maand,omdat inmiddels mijn vrouw was gaan werken.in 1990 begonnen als taxichauffeur.in 1991 lesauto vol op achterkant,whiplass stuk in nek wat weer vast gegroeit was weer los.terug in wao.in 1992 eigen bedrijf gestart,detailhandel
in 1993,kwam er een auto met 180-200 km p uur bij mijn auto terwijl ik 20 km per uur reed,naar binnen,gevolg,gebroken nek en rug.

eerste instantie geen uitkering want ik was nog half in de wao,toen dit gebeurde,dan stoppen ze alle uitkeringen en krijg je niets ,net zolang je casu is voorgeweest bij de hoge raad te den haag.gemiddeld 3 jaar.

kosten dezes 1 huwelijk 1 dochter 1 zaak meerdere toekomsten

ik heb al die jaren tussendoor paarden gehad en heel lang niet bereden omdat mijn gezondheid dat niet toeliet,tot dat ik bij een prof kwam in amsterdam die zei,jij gaat weer rijden want daar zit jouw souplesse in,omdat ik toch jaren daarvoor gereden had.

ik een paard gekocht, en toen begonnen alle beschuldigingen weer van voren af aan,je ziet niets aan me.waarom werk jij niet ,wel paardrijden,is toch zwaar?,voel je nu niets dan thuis doe je een halve dag over stofzuigen.en nu kan je wel rijden schand hoor
om je vrouw te laten werken,wel sex hebben he wel twee kinderen nemen he,dat kan je wel he.

mensen ik merk het elke dag heb elke dag elk uur elk minuut pijn.
en ik gun niemand de pijn en ellende die ik heb,maar stop dan met dingen te schrijven waar je de ballen verstand van hebt.

groetjes van
Rinus

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 12:51

[/quote]

Ik heb tenminste nog gestudeerd, oliebol!

Wat klink je zelfingenomen en haatdragend zeg! En dat voor zo een geweldige selfmade woman! Ik denk dat jij er weinig van snapt in het leven. Ik hoop dat je heel gelukkig bent met je eigen onderneming(vast niet je eigen verdienste, want zo snugger kom je niet over.)
Als je jezelf echt zo geweldig vind, want zo kom je over door de manier waarop je dingen schrijft, probeer je er dan ook toe te geven dat je gewoon veel te zwart wit je (eerste aantal) berichten hebt geschreven. Klaar.

He Prima, lees eerst eens je eigen woorden, je noemt Dees haatdragend maar je vind het wel normaal om haar een whiplash te gunnen? Je kunt iemand toch niet van iets beschuldigen dat je zelf ook doet? No offence verder he, maar zij mag gerust haar mening hebben, en het is niet zo dat ze iedereen met paard en uitkering veroordeelt.