iemand tips hoe ik dit op kan lossen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 20:40

pak dat beest es aan dan, geef hem een paar flinke tikken als hij weer trug valt, stel je sporen op scherp (boven dat dingetje op je laarzen), maarja dat doet Bonanza ook wel en ik ben dr nu aan het leren, is moeilijk hoor, haha

Redemption
Berichten: 137
Geregistreerd: 11-11-01
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 23:27

Ik heb dit probleem ook een tijdje gehad met mn pony. Maar nu ik meer ( ja, echt waar) met mn pony ga doen en voor veel afwisseling zorg gaat het al een stuk beter. Ze krijgt nu ook wel wat meer bix. Om je paard een keer goed aan te pakken kan ook nooit kwaad, gewoon een flinke tik geven maar ik weet hoe het voelt als dat niet helpt. Als je paard altijd al zo is geweest zit het misschien gewoon in hem maar anders zou ik eerst gaan uitzoeken waardoor het kan komen, verveling, te weinig voer etc. Succes!

SED
Berichten: 14
Geregistreerd: 03-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 09:40

Kijk eens naar haar voeding.. hoeveel brok krijgt ze, wat voor soort.
Probeer eens wat uiteventueel in overleg met een deskundige op dat gebied.
Laat eventueel bloed prikken om dat te onderzoeken.
Ga in ieder geval niet zomaar rossen zonder dat je een oorzaak weet.
"wat harder aanpakken" van een pony die er niets aan kan doen verpest meer dan het goed maakt.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 12:43

Schijnbaar houdt ze niet van dressuren ?? Dus dan is ze sloom met buitenritten niet.

Maak meer variatie in je training ook met buitenritten kan jedressuurmatig trainen. Tempowisselingen, links en rechts buigen, voltes draaien ? Kan allemaal.

Je kan ook de bak wat leuker maken door balkjes neer te leggen of pionnen zodat het een spelletje voor haar lijkt ? Dan draai je om de pionnen heen en dan over een balk en ondertussen probeer je haar langzaam dressuurmatig op te pakken. Leer haar dat de bak leuk is en dat ze daar niet alleen hard hoeft te werken. Gooi haar eens los in die ruimte ?? longeren van alles om maar te laten zien dat het leuk is *LOL* .

Probeer niet iedere keer te schoppen en slaan daar reageren ze niet meer op na verloop van tijd. Een goede klap moet voldoende zijn en niet 20 kleintjes Lovers.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 12:49

Bekend probleem, ik had het vorig jaar met mijn Fjord.
Buiten lopen als een idioot en in de bak niet vooruit willen.
Alles was ook nieuw voor haar, ze had alleen buitenritjes gemaakt 15 jaar lang.

We hebben alles geprobeerd: zweep, sporen (hielp een beetje, EIS ook een reactie als je ze gebruikt anders wordt je pony alleen maar lomper en lomper, ik heb na 2 maand mijn sporen weer af kunnen doen omdat ze toen goed aan het been was), mijn instructrice ging wel eens in het midden staan met longeerzweep en ik moest voltes om haar heen rijden, als ze te sloom werd tikte mijn instructrice zachtjes de achterhand aan en dan ging ze weer.
Ook heb ik een tijdje met lange dressuurzweep met een lintje eraan gereden, gewoon van dat plastic rood-witte lint, door het geknisper bij de achterhand ging ze veel actiever lopen.
Als we gingen springen zetten we emmers en andere onzin onder de hindernis zodat het allemaal wat spannender werd en ze haar benen wel op wilde tillen. Probeer het leuk voor je pony te maken, want kennelijk vind ze trainen niet zo leuk.

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 19:44

heeej,
je zou eens ander voer kunnen proberen bijv. musli of extra haver.
als hij daar ook niet op reageert heeft hij misschien iets onder de leden.
vraag het aan de dierenarts op bokt.nl!!
doeg xies

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 01:54

wat haver bijvoeren, veel tempowisselingen rijden....
laat hem niet dood worden voor je been. benen eraan, reageert hij niet, hup, tikje... handen niet terug trekken, als hij opeens wel naar voren schiet, want dan heb je zojuist die oefening voor niets gedaan, en snap hij er niets van. en dan op deze manier... 5 seconden stappen, 5 seconden draven, 5 seconden stappen... enz enz.....

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 21:02

misschien kun je je pony bijvoeren met haver daar worden ze vurig van en het mag veel zijn hoor niet te grote sporen gebruiken want sporen zijn er niet om je pony vooruit te krijgen maar om je hulpen te verfijnen

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 20:03

En dan nu het verhaal van het straffen Haha!

Stel: je hebt een paard waar je echt alles moet aan doen of een klein beetje te laten doen wat je wilt. je vraagt een oefening en hij voert ze mits heel veel moeite van jou uit, maar ook niet echt perfect. Wat doe je dan: straffen of belonen?
Straffen kan toch niet, want je paard deed uiteindelijk wel een stap in de goede richting, maar belonen kan nu ook weer niet echt, want hij deed de oefening niet zoals hij hoorde gedaan te worden en hij was ook niet aan de hulpen.

Wel, je moet je paard iets vragen op de normale manier en als hij het niet doet kan je eventueel straffen. Dus niet als maar harden gaan schoppen (erg onprettig, en daar worden ze inderdaad ongevoelig aan), maar één keer een tik geven als je paard na een verwittiging niet doet wat er gevraagd wordt. Zo wordt een paard al snel genoeg aan het been gezet. Het heeft niets te maken met hoe hard je slaat, het gaat hem om de reactie van het paard.
Nu jij zit in een geval waarbij je paard al op een zweep en sporen weinig reactie geeft. De oplossing voor jou is dus inderdaad vragen zoals het hoort en als hij niet reageert, zorgen dat hij het wel doet, door bijvoorbeeld een plastiek knisperzakje of iets anders aan je zweep te hangen, zodat hij inderdaad verschiet en naar voren gaat als je dat sein geeft. Zorg dan ook dat hij echt goed naar voren gaat op dat teken, dat hij het wilt vermijden in de toekomst en op de eerste hulpen gaat reageren. En als je paard het goed doet, lekker belonen Lachen .