Freelans - wel of niet...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gracy

Berichten: 1946
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Buitenland

Freelans - wel of niet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-04 11:04

Hoi bokkers,

Ik benieuwd hoe jullie denken over freelans werk..
Wat zijn de voor- en nadelen Verward

Alvast het beeld dat ik heb over freelans werk:
Freelans =
- geen opbouw voor uitkeringen, pensionopbouw, spaarfonds, enzo.
- extra omkosten: inschrijven bij KvK, auto, telefoon, verzekeringen.
- gedoe om de belastingzaken goed te regelen

Ik hoor graag jullie meningen

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 11:34

mijn vriend wil het idd ook graag gaan doen, maar er komt nogal wat bij kijken ja.
maar je kunt je natuurlijk tegenwoordig overal voor verzekeren. al is dat voor een zelfstandige natuurlijk wel dur.

en verder, auto, telefoon, verzekeringen ezn. kun je allemaal van de belasting aftrekken he.

er zijn genoeg mensen die het doen.
en je verdiend natuurlijk een stuk meer dan wanneer je voor de baas werkt.
maar er zitten natuurlijk veel haken en ogen aan
kijk eens op de site van de belasting dienst.

kijk ook maar eens op www.freelancer.nu

Gracy

Berichten: 1946
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-04 13:10

[edit:BartVB]Onnodige quote verwijderd[/edit]

Alvast bedankt voor de tips OK dan!

Zijn er nog bokkers die al als freelans werken ook aanvulling kunnen geven? Graag hoor ik wat jullie ervaringen zijn.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41660
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 13:30

Of freelancen interessant is hangt nogal af van je situatie (leeftijd, kinderen, hypotheek), de branche waarin je werkt, je werkervaring, je kans op klanten, zelfdiscipline, financiele reserves, ander inkomen, etc, etc, etc.

Het grote voordeel is natuurlijk dat je helemaal zelfstandig bent, geen irritante baas die je zegt wat je moet doen, minder of geen projecten die je niet aanstaan, kans op een hoger inkomen dan je bij een bedrijf zou kunnen hebben.

Nadelen zijn er ook legio Lachen Je zal zelf moeten zorgen dat er werk is en vooral dat er werk blijft komen. Je moet zelf behoorlijk wat dingen regelen, belasting, verzekeringen, pensioen, administratie, etc, etc, etc. Je hebt niet echt een 9 tot 5 baan, als je ziek of op vakantie bent heb je ook geen inkomsten, je hebt geen contact met collega's, als een project de mist in gaat of een klant van je gaat failliet heb je een behoorlijke financiele strop, etc.

In welke branche wil je vriend wat gaan doen?

Gracy

Berichten: 1946
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-04 13:58

BartVB"]
Het grote voordeel is natuurlijk dat je helemaal zelfstandig bent, geen irritante baas die je zegt wat je moet doen, minder of geen projecten die je niet aanstaan, kans op een hoger inkomen dan je bij een bedrijf zou kunnen hebben.
[/quote]
Sja, bij mijn huidig baas kreeg ik de vrijheid om zelfstandig een activiteit op te starten en dat was aardig gelukt! Het was nog in de kinderschoenen, maar binnen een jaar kregen we erkenning met steeds meer en meer aanvraag voor deze nieuw dienstverlening.
Van een nul omzet levert deze activiteit tot een omzet van ruim boven euro 170.000 netto in 14 maanden tijd met nog meer groei vooruitzicht in de nader toekomst. (om even een indruk te geven... bijna 70.000 euro netto in de eerst kwartaal van dit jaar).
Helaas ondergaat het bedrijf een reorganisatie waardoor ze kunnen geen investeringen kunnen doen om deze activiteit te behouden. Verdrietig

[quote="BartVB"]
Nadelen zijn er ook legio Lachen Je zal zelf moeten zorgen dat er werk is en vooral dat er werk blijft komen. Je moet zelf behoorlijk wat dingen regelen, belasting, verzekeringen, pensioen, administratie, etc, etc, etc. Je hebt niet echt een 9 tot 5 baan, als je ziek of op vakantie bent heb je ook geen inkomsten, je hebt geen contact met collega's, als een project de mist in gaat of een klant van je gaat failliet heb je een behoorlijke financiele strop, etc.
[/quote]
Juist die nadelen maak ik mij zorgen om....

[quote="BartVB schreef:
In welke branche wil je vriend wat gaan doen?

Het is de vriend van carola1 Knipoog

Deze onderwerp heb ik opgestart om uit te zoeken of het de moeite waard is om zelf als freelans door te gaan met een activiteit waarmee ik commercieel geslaagd in ben. Lachen

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41660
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 14:04

Als je geen kinderen en enorm duren hypotheek hebt zou ik er denk ik wel voor gaan, zeker als je al een solide basis en wat ervaring hebt. Freelancer zijn heeft zeker een hoop voordelen en op het moment is het vinden van een (leuke) baan ook niet echt eenvoudig Scheve mond Zeker als je partner een vast inkomen heeft (en je op die manier eventueel wat tegenslagen kan verwerken) is het denk ik een erg leuke optie. Van 70k netto moet je op zich wel rond kunnen komen Knipoog Zorg iig dat je een flinke financiele reserve opbouwt en laat je vooral goed informeren over pensioenopbouw en een arbeidsongeschiktheidsverzekering (scrabble woord? Haha!). Overigens liggen er bij de boekhandel ook erg handige boekjes over freelancen cq het opstarten van een onderneming.

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 15:10

je kunt (ik weet niet meer precies waar) gratis een boekje hierover aanvragen.
moet je even zoeken op het internet

en idd Bart, als je een partner hebt met een baan, dan is de stap niet meer zo risico vol.

mijn vriend werkt in de metaal en is erg handig.
er zijn al een paar bazen die hebben gevraagt aan hem waaromhij nog niet gaat free-lancen.
hij heeft dus eigenlijk bij voorbaat al werk. (anders moet je er nog niet zo snel aan beginnen denk ik)
en idd als je werkgever failliet gaat, danis het nog maar de vraag wanneer en of je je geld nog wel krijgt.

maar hij kent ook veel mensen die het ook doen, dus hulp is er ook genoeg.
(helaas zijn er natuurlijk ook veel mensen die je tegenwerken op zo'n bedrijf zoals waar hij nu werkt)
Ook moet je de juiste vriendjes hebben denk ik

en verzekeringen e.d. zijn erg duur.
en vakantie en ziektewet, tja daar moet je zelf geld voor appart leggen van je salaris.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 17:22

Freelan is btw een LAN party die altijd wordt gehouden bij ons in Venlo Knipoog.
Het officiele woord is Freelance Lachen.

Gracy

Berichten: 1946
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-04 11:32

Sypheron schreef:
Freelan is btw een LAN party die altijd wordt gehouden bij ons in Venlo Knipoog.
Het officiele woord is Freelance Lachen.


FreeLans is ook een freelance bureau in Schiedam... Haha! *LOL*