conditie opbouwen en afvallen met zwemmen,hoe te beginnen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

conditie opbouwen en afvallen met zwemmen,hoe te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 16:23

hoi bokkers,

ik ben een ruiter met een maatje meer en wil graag dmv van zwemmen mijn conditie beter op peil brengen en de nodige kilootjes afvallen(voor mezelf,maar zeker ook voor mijn pony)

wie kan me advies geven over hoe te beginnen(hoeveel baantjes,hoelang,ed?)

ik wil beginnen met 2x per week,evt uitbouwen naar 3x per week.

Oliver

Berichten: 4478
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Utrecht

Re: conditie opbouwen en afvallen met zwemmen,hoe te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 17:39

Ik weet niet hoe goed je kunt zwemmen? Kun je alleen schoolslag of ook borstcrawl, vlinderslag en rugcrawl.

Ik kan je wel wat tips geven, ik heb zelf heel lang aan wedstrijdzwemmn gedaan en doe nu nog veel waterpolo.

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: conditie opbouwen en afvallen met zwemmen,hoe te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 17:43

borstcrawl heb ik wel geleerd,rugcrawl ook,alleen ziet het er niet uit in de ogen van een proffesioneel zwemster denk ik Haha!

KylaLover

Berichten: 2216
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: ergens in de buurt van nergens

Re: conditie opbouwen en afvallen met zwemmen,hoe te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 17:51

ik lees even mee, ben ook wel heel benieuwd. Wil namelijk ook kijken of k dmv zwemmen iets er af kan krijgen.
Kan min of meer alleen de schoolslag en de rugcrawl. Kan op beginnerszwemmers niveau bortscrawl, is mn vriend (wedstridjzwemer geweest) me nu goed aan het leren.

Oliver

Berichten: 4478
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Utrecht

Re: conditie opbouwen en afvallen met zwemmen,hoe te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 22:30

Ik zou gewoon lekker een uur of drie kwartier gaan zwemmen op een rustig tempo. Dat is iig beter dan kortere tijd intensiever te zwemmen. En gewoon de kant aantikken en weer doorzwemmen en niet aan de kant gaan hangen.
Wat ook hele goede oefeningen zijn, is met een plankje zwemmen. Dan houd je bijv. het plankje in je beide handen en dan ga je op je buik alleen borstcrawl met je benen zwemmen (flipperen dus, en dan echt bewegen vanuit je heupen en niet alleen je voeten). Is heel goed voor je beenspieren en leuk voor de afwisseling. Datzelfde kun je op je rug doen of op je buik en met je benen schoolslag beweging maken.

Joyce_

Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: conditie opbouwen en afvallen met zwemmen,hoe te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 23:08

Ik ben sinds een paar weken ook een keer in de week aan het zwemmen, en tjéé, het werkt écht! Scheve mond Als ik nu mijn buik bekijk in de spiegel ben ik er gewoon best.... blij mee! Tong uitsteken

Ik heb samen met 2 vriendinnen (die al een jaar zwemmen) een personal trainer, haha, echt heel fijn! Wij doen altijd:
- 6 banen 'loszwemmen' in vrije slagen
- 2 banen 'hardlopen' in het water (soort watertrappelen, maar dan terwijl je vooruit komt)
- 2 banen hardlopen in het water met 'luchtkussens' aan je voeten
- 4 banen op je rug, met een plankje vastgeklemd op je borst
- 4 banen op je buik, plankje onder je armen, en flipperen
- 2 banen rugslag met luchtkussens aan voeten
- 2 banen slag die hij nog uitkiest
- 2 banen uitzwemmen

en daarna even het bubbelbad in Lovers

Niet zo héél veel, maar merk het zeker wel. Vind het echt hardstikke leuk, superlekker is dat je niet zweet zeg maar. Want dat vind ik zo goor aan hele stukken hardlopen ofzo, je wordt er doodmoe van, knalrood, en zweet je de tieftiefjes Tong uitsteken

Nee, zwemmen is echt een supergoeie keuze, veel plezier!

absque_dubio

Berichten: 7847
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: conditie opbouwen en afvallen met zwemmen,hoe te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 23:15

24 banen vind ik nog best wat eigenlijk. Clown

Annemiek80

Berichten: 2849
Geregistreerd: 30-01-08

Re: conditie opbouwen en afvallen met zwemmen,hoe te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 23:16

Ook hier een oud-zwemmer (wedstrijdzwemmen geen waterpolo).

Ik zou inderdaad in het begin een tijd voor jezelf aanhouden, en daarbij je baantjes tellen. Als je een paar weken dit hebt gedaan het aantal baantjes in dezelfde tijd opvoeren, ofwel dan moet je het tempo iets opvoeren.
Verder moet je consequent tegen jezelf zijn, bijv. na 20 baantjes mag ik een paar minuutjes rusten.

Naast met een plankje zwemmen kun je ook handpeddels gebruiken (maar alleen bij crawl), of een pulli (geen idee hoe je dat schrijft), die stop je tussen je bovenbenen zodat je die niet meer kan gebruiken (als je het wel gebruikt vliegt hij er vandoor), als je een pulli gaat gebruiken moet je wel iets beter als gemiddeld kunnen zwemmen want alleen op je armen zwemmen is behoorlijk zwaar en je 'zakt' snel naar beneden.
Deze artikelen kun je waarschijnlijk bij de betere sportwinkels, die ook wat meer zwemspullen verkopen, wel vinden.

Verder denk ik dat als je de techniek van borstcrawl en rugcrawl niet goed beheerst je dit beter ook niet kunt gaan proberen, je put jezelf er dan alleen maar mee uit, schoolslag en af en toe een baantje rugslag (schoolslag met je benen op je rug dus) voor de ontspanning lijkt mij voor beweging en conditie wel voldoende.

In veel zwembaden wordt ook aquajogging of aanverwante vormen gegeven, hier kun je ook eens naar informeren, dit is vaak wat meer gericht op 'afvallen en conditie', en is leuk voor de afwisseling (bijv. 1 a 2 x per week baantjes trekken en 1x aquajogging)

Annemiek80

Berichten: 2849
Geregistreerd: 30-01-08

Re: conditie opbouwen en afvallen met zwemmen,hoe te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 23:20

absque_dubio schreef:
24 banen vind ik nog best wat eigenlijk. Clown


Ligt eraan wat je referentiekader is Haha!

Ik zat in mijn berichtje hierboven te bedenken hoeveel banen je zou moeten zwemmen en dus hoeveel je erbij zou moeten zwemmen om het tempo op te hogen, maar dat vond ik zeer lastig.

Ik kwam in eerste instantie uit op 40 banen in een half uur, dat is nl een km zwemmen en een mooi afgerond getal.
Maar ja, ik zwom vroeger in trainingen 4 a 5 km in een uur, dus voor mij zou 40 banen nu haalbaar zijn, ondanks geen conditie, ben nl al ruim 12 jaar gestopt met zwemmen, maar waarschijnlijk niet voor de beginnende/gemiddelde zwemmer.
Ik waag me dus maar niet aan het adviseren van een aantal baantjes

Joyce_

Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: conditie opbouwen en afvallen met zwemmen,hoe te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 23:25

40 in een half uur! Scheve mond

Haha, even voor de goeie orde: die 24 banen doe ik echt wel minstens een uur over hoor! Nagelbijten / Gniffelen 5 km per uur is dan dus 200 banen, allemachtig, dat red ik dus in de rest van mijn leven niet!

absque_dubio

Berichten: 7847
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: conditie opbouwen en afvallen met zwemmen,hoe te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 23:25

Ik doe er 15 in 20 minuten ofzo, maar ik heb dan ook de ziekte van Pfeiffer gehad waardoor mn conditie nu echt niks is (heb al moeite met een paar minuutjes fietsen) Nagelbijten / Gniffelen
Ik zwem nu 1x in de 2 weken (pas 1x gedaan, morgen de 2e x), omdat ik niet zo heel veel tijd heb, maar ik wil het eigenlijk wel vaker doen. Merkte het na het zwemmen ook gelijk aan mn buik. Lachen

Annemiek80

Berichten: 2849
Geregistreerd: 30-01-08

Re: conditie opbouwen en afvallen met zwemmen,hoe te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 00:16

Myukii schreef:
40 in een half uur! Scheve mond

Haha, even voor de goeie orde: die 24 banen doe ik echt wel minstens een uur over hoor! Nagelbijten / Gniffelen 5 km per uur is dan dus 200 banen, allemachtig, dat red ik dus in de rest van mijn leven niet!


in een uur Haha! (tikfoutje dus.. Bloos )

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: conditie opbouwen en afvallen met zwemmen,hoe te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 08:18

thnx voor de berichten,ik ben nu weer een beetje op weg!
morgen ga ik naar het zwembad

dingetje
Berichten: 3590
Geregistreerd: 21-09-05

Re: conditie opbouwen en afvallen met zwemmen,hoe te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 09:17

Ik zwem 1x per week onder begeleiding. We doen daarbij verschillende oefeningen met attributen. Bijvoorbeeld: met ballen en dan schoolslag benen of met een plankje tussen de knieën en dan borstcrawl armen en noem maar op. Dat is best intensief.
Ook zwem ik nog 1x per week voor mezelf en dan probeer ik 60 banen in een uur te doen. Vaak lukt dat wel maar als ik moe ben red ik het maar tot 50-55.

Marshaha

Berichten: 2944
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Weert

Re: conditie opbouwen en afvallen met zwemmen,hoe te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 09:29

ik vol g ook.. wil ook gaan zwemmen

_Jorien_

Berichten: 2901
Geregistreerd: 25-04-07

Re: conditie opbouwen en afvallen met zwemmen,hoe te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 09:36

Ik zwem de laatste tijd ook wel is. Als we 't zwembad ingaan zeggen we hoeveel baantjes we willen, en die zwemmen we dan. Het liefst 40 à 50 baantjes. Heb je mooi een dikke kilometer gezwommen.

xMariellee

Berichten: 974
Geregistreerd: 20-02-07
Woonplaats: Katwijk

Re: conditie opbouwen en afvallen met zwemmen,hoe te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 14:53

Oeh, even stipje Bloos Ben ook bezig met afvallen en wil ook gaan zwemmen Tong uitsteken

Moet ik dus eerst moed bij elkaar rapen Huilen van het lachen Een bikini is niet m'n favoriete kledingstuk

roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

Re: conditie opbouwen en afvallen met zwemmen,hoe te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:08

ik zwem nu 2 keer per week een half uur of 3 kwartier (afhankelijk of ik nog meer sporten ga die dag )
ik hou dit topic inderdaat even in de gaten Lachen

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: conditie opbouwen en afvallen met zwemmen,hoe te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 18:29

en wat doe jij roylinde tijdens het zwemmen?hoeveel baantjes?

__rosalie__
Berichten: 674
Geregistreerd: 04-07-02
Woonplaats: Weesp

Re: conditie opbouwen en afvallen met zwemmen,hoe te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 17:15

hoi hier spreekt een badjuf haha

wat erg goed is, is aquajoggen, aquarobic, trimzwemmen.
hierbij krijg je verschillende oefeningen voor spiergroepen en conditie, afvallen.

maar met alleen zwemmen kom je er niet, wat vel zwembaden nu hebben is aquaslank.
dat is een cursus van een aantal weken waarbij een diëtiste is voor een oedingsadvies & je krijgt toegang op alle zwemuren, zoals dus het trimzwemmen, auquajoggen etc.

kijk anders even op onse site!

http://www.sportfondsen.nl/index.php?si ... d_id=27595

in elk geval sucses yvonne!

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: conditie opbouwen en afvallen met zwemmen,hoe te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 18:24

thnx loekie!
ik ben er druk mee bezig.