(ln)longeren met twee touwen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fybro_rulez

Berichten: 203
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: Maaseik (België)

(ln)longeren met twee touwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 00:13

ik heb hier iets gelezen => met twee touwen longere Verward wat is dit,wat is er het nut van en hoe doe je dit Scheve mond

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 00:21

Dit hoort in uit het zadel, maar dit word longeren met een dubbele longe genoemd.
Dat is longeren met 2 lijnen, het nut is dat je je paard ermee gymnastiseert (dus soepel maakt) net als met 1 lijn longeren en het rijden onder het zadel.

Hoe je het doet kijk maar is naar deze foto's van Jantina met haar Udinde: [HAW] Udinde aan de longe

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 00:21

En lijn gewoon'(dus rechtstreeks van de mond naar jouw hand), de ander via de buitenkant óm z'n kont richting jouw hand. als je hier geen ervaring in heb, kun je 't beter niet doen.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 02:11

Ik heb een pessoa teugel en vind dit fijner! Heeft hetzelfde effect (achterhand wordt gestimuleerd) en je hebt geen gehannes met 2 touwen in je handen!

Ghani

Berichten: 3086
Geregistreerd: 01-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 02:37

jaah dat is dus een groot nadeel van longeren met 2 longeerlijnen.. je staat met die 2 lijnen in je hand en met de zweep.. en dat is echt niet fijn beethouden ... kun je inderdaad beter een pessoa teugel nemen.. houdt ook de achterhand er goed onder maar dan hoef je maar 1 lijn beet te houden.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 02:40

Als jer iemand op stal is die het kan, kun je ook vragen of hij/zij je eens wil helpen.
Dat is vaak makkelijker dan om gewoon iets te lezen.

Zelf heb ik geen ervaring met longeren aan de dubbele longe. Ik slinger m'n paard altijd gewoon rond Haha!

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 09:44

YvonneS schreef:
Ik heb een pessoa teugel en vind dit fijner! Heeft hetzelfde effect (achterhand wordt gestimuleerd) en je hebt geen gehannes met 2 touwen in je handen!


Die heb ik ook, toch vind ik longeren met een dubbele longe fijner (tenminste, ik krijg er nu les in heb het nu 2x gedaan. Als ik het goed kan doe ik het pas in mijn eentje)

Je kunt met de dubbele longe precies op het juiste moment loslaten van voren of juist van achter en andersom. Net als met rijden, alleen zie je het dit keer vanaf de grond.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 11:20

Ja als je het kan is het idd makkelijker, je kunt achterhand naar binnen vragen en dat soort dingen, maar ik heb het 1 keer geprobeert en door mijn gehannes werd me paard heel zenuw8ig! Ik doe dus nu gewoon de pessoa, ik vind dat je rijtechnische problemen toch ook echt onder het zadel moet oplossen, longeren is daar een goeie aanvulling op, maar lost het imo niet op!

HeleennAnton

Berichten: 394
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 11:58

Ik vind het een hele goede manier om te longeren.
Zelf kan ik het niet maar mijn instructeur doet het soms met Anton. Hij doet het dan zonder zweep en alleen op stem hulpen.
Anton zet zijn achterbenen dan goed onder zijn lichaam, hij gaat er heel mooi van strekken.

Ik vind ook dat je je probleem zo niet oplost maar het is een prima grondoefenig Anton bijvoorbeeld maakt zich heel strek bij schouderbinnenwaards en zijn rechter stelling is ook niet wat het moet zijn. Met de dubbele longe kan je hem daar wat soepeler in maken. Als ik er daarna weer op klim gaat het een stuk makkelijker.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 16:10

YvonneS schreef:
Ik doe dus nu gewoon de pessoa, ik vind dat je rijtechnische problemen toch ook echt onder het zadel moet oplossen, longeren is daar een goeie aanvulling op, maar lost het imo niet op!


Tuurlijk moet je het onder het zadel oplossen, maar van longeren (goed longeren!) worden ze wel lekker soepel en je ziet weer heel andere dingen.
Bovendien, stel dat je eens een tijdje niet kunt rijden om wat voor reden dan ook, kun je je paard toch door het longeren lekker soepel houden.

Belker

Berichten: 15306
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 16:18

Verplaatst naar UZ.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 16:46

Citaat:
Ik heb een pessoa teugel en vind dit fijner! Heeft hetzelfde effect (achterhand wordt gestimuleerd) en je hebt geen gehannes met 2 touwen in je handen!


Ik doe het met allebei en wat merk ik, met de pessoa kunnen ze zich wel degelijk vastzetten op 1 kant.
Je hebt totaal geen controle in de mond en over de voorhand zodra je hem van je wegstuurt.

Met de dubbel kun je de vathoudende kant loslaten dat kan niet met de pessoa dus loopt je paard gewoon scheef te trekken en zich vast zetten op 1 kant

Mijn fjord reageerde heel goed op de pessoa, hij begon zeker het bit beter aan te nemen en zijn achterhand wat meer te gebruiken. Maar later zag ik toch dat hij een bepaalde kant gewoon het bit vastpakte.

En beide kanten stonden even strak.

Ik vind het een redelijk goed middel maar ik wissel hem zeker af met de dubbel.
Ik heb voor de pessoa gekozen omdat ik met mijn rug niet elke keer in staat ben 2 paarden aan de dubbel te gooien. Wel vind ik de pessoa beter als al die andere dingen met name die ellendige bijzets.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 17:06

Ik vind de dubbele longe een perfecte manier om te longeren. Dennis doet het er super op. Ik gebruik het ook als ik een pony ga betuigen, dan went hij al aan dingen langs z'n billen enzo.

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 21:27

ik vind het met een pessoatuig makkelijker, omdat ik het zelf nog niet helemaal snap met 2 lijnen, ik kan hem niet sturen (ik weet het, ben dozig:P) en mijn pony snapt het ook niet! blijkbaar omdat ik het niet snap hoor Tong uitsteken