ijzers of geen ijzers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-01 11:38

mijn 4 jarige merrie heb ik verkeersmak gemaakt en ik rij maximaal 1 keer in de week buiten en probeer zoveel mogelijk gras te pakken.
Haar hoeven zien er heel goed uit en zw word regelmatig bekapt.
Ik wil in het voorjaar wat vaker buiten gaan rijden.
Ze is bij haar vorige eigenaar op jonge leeftijd (ze was 3 toen ik haar kocht) door de hoefsmid geslagen.
Gevolg is is dat ze als de dood is voor de hoefsmid.
Het gaat de laatste tijd heel goed.
Zou ik van het voorjaar ijzers nemen?
ik las laats het stuk in het bit over het niet beslaan.
en dat sprak me ook wel aan.
Graag jullie meningen Haha!

_________________
Een paard zonder ruiter, blijft altijd een paard.
Een ruiter zonder paard, is niets meer.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: marloes-joy op 2001-12-05 10:46 ]</font>

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 11:45

Ik ken mensen met paarden die zulke sterke hoeven hebben dat ze ook bij het rijden over de weg amper slijten...ik zou als ik jou was denk ik even kijken hoe het met jou paardje gaat als je wat meer over de harde weg gaat met haar en als het dan nodig blijkt te zijn dan zou ik wel voor ijzers kiezen als ik jou was, maar als het niet nodig blijkt te zijn zou ik het ook zeker niet doen! Escala heeft voor ijzers omdat ze schraapt en haar hoeven zonder ijzers dus snel ongelijk worden, maar achter heeft ze (voor het eerst in jaren sinds deze zomer!) geen ijzers en dat bevalt me prima!!! Haar hoeven zijn nu ook sterker doordat er geen nagelgaten meer in zitten. Ik zou dus echt kijken of het wel nodig is en dan kan je altijd je smid nog om advies vragen ook.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 11:48

Als je nauwelijks op de harde weg komt, zou ik inderdaad voor geen ijzers kiezen. misschien de vraag andersom stellen. waarom wil je wel ijzers? De man uit het artikel is mijn hoefsmid. Ik heb er op de plek waar mijn ijslander eerst stond toch voor gekozen haar wel te beslaan omdat ik bijna alleen maar over de harde weg reed en ook in hoger tempo draf/tolt. Voordat ik de stap zet mijn apard ook in zo'n situatie onbeslagen te laten wil ik me eerst veel verder verdiepen in de kwestie maar bij wat jij beschrijft zou ik haar vooral lekker onbeslagen laten.

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 11:51

Als een gezond paard goeie hoeven heeft en sterke pezen is er geen enkele reden waarom je ijzers zou moeten nemen. Als je merkt dat de groei achter blijft bij de slijtage, kun je biotine bij gaan voeren.
Is dit ook geen oplossing denk dan eens aan paardenschoenen. Ik gebruik ze en ze bevallen prima.
Dit is het merk Old Mac's, maar er zijn meerdere merken op de markt.
[img]../upload/317/missy-schoen-voor.jpg.jpg[/img]

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 18:37

ik heb dat stukje ook in bit gelezen en ik zie dat wel zitten het scheelt je een hoop kosten en je hoeft niet zoveel naar de smid toe.maar er stond ook dat je het langzaam aan moet op bouwen. het duurt een jaar voordat de hoeven echt heel sterk zijn.alleen duur het voor mij nog wel even voor ik het met mijn paardje in praktijk kan brengen.nu loop ik wel stukken op de verharde weg zodat hij ook sterke pezen krijgt enzo.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 19:53

Mijn pony had nog nooit ijzers gehad, maar zijn hoeven werden toch zo gevoelig dat mij in emmeloord na rotgenfoto's (dunne zool, te ver afgesleten) ijzers werden aangeraden. Tja, ik reed niet veel meer over het harde, en draafde er nooit...
Kijk gewoon of het nodig is. Is je pony steeds erg gevoelig of slijten de hoeven te hard of heel scheef dan zijn dat tekenen die je in de gaten moet houden!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 20:02

Ik rij bijna nooit op de weg, dus Sevin's slijten ook niet zo snel, hij heeft trouwens ook geen ijzers. Ik zou het ook even aan je smid vragen, die heeft er kijk op.