Wel een paard, maar geen verstand ervan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Wel een paard, maar geen verstand ervan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 09:16

http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... -ervan.ece
tctubantia.nl


De Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID) wordt steeds vaker geconfronteerd met mensen die zonder kennis pony’s en paarden houden.

Districtsinspecteur R. van Gessel stuit in Oost-Nederland vaker op mensen uit het westen die naar een boerderijtje in het oosten van het land kwamen.

,,Ze hebben grond en daar moeten geiten, schapen, pony’s of paarden op. Op zich is daarmee niks mis, maar er wordt te vaak ondoordacht aan dieren begonnen. Ze hebben er geen verstand van, zijn naïef en verzorgen niet goed. Er is geen sprake van boze opzet.

Deze mensen zijn gevoelig voor onze kritiek. Als ze op de tekortkomingen worden gewezen, nemen ze over het algemeen wel maatregelen. Alleen maar het schrijven van een proces-verbaal lost niets op.”
Bij de LID kwamen vorig jaar landelijk 2114 meldingen van dierenmishandeling en verwaarlozing binnen. Een kwart daarvan ging over paarden en pony’s. In 2007 werd 89 keer een geval van paardenleed in Twente gemeld.

Melia
Berichten: 9846
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re: Wel een paard, maar geen verstand ervan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 09:29

Idd, dit heb ik zondag in de krant zien staan, heb het zelf (gelukkig) nog niet meegemaakt/gezien.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Wel een paard, maar geen verstand ervan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 09:31

laatst heb ik mijn VA geinterviewd en die merkte het tegenovergestelde op. Dat hij zelden paardenleed tegenkomt en dat mensen echt wel weten waar ze mee bezig zijn.

Maar ja, ik zit dan ook in regio Noordwest, misschien dat dat uitmaakt?

POLLO

Berichten: 1390
Geregistreerd: 26-02-05
Woonplaats: middelburg

Re: Wel een paard, maar geen verstand ervan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 09:31

Erg jammer dat het gebeurd.
Je kan overal kennis op doen tegenwoordig, dit zou niet nodig moeten zijn. Dat de dieren dan weer de dupe moeten zijn Huilen

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Wel een paard, maar geen verstand ervan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 09:33

Dat ben ik wel met je eens Pollo, zeker in deze tijd met internet, alle informatie ligt bij wijze van speken gewoon op straat. Je hoeft niet eens naar de bieb om een boek te halen. Clown

Kimberleij

Berichten: 3393
Geregistreerd: 21-02-06
Woonplaats: Rotterdam

Re: Wel een paard, maar geen verstand ervan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 09:52

@ arabesk, Juist als de mensen wel naar de veearts gaan is toch ook wel een teken dat ze hem goed verzoregen
Want met een verwaarloost dier ga je niet zo snel naar de veearts.

Wel vroeg ik me af waar je dit allemaal kan melden? behalve bij de dierenbescherming.

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: Wel een paard, maar geen verstand ervan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 10:10

Abaresk en Pollo: kan niet anders dan het met jullie eens zijn.
Daarnaast: zijn er vaak genoeg mensen in de omgeving te vinden (maneges, instructeurs, trices, stalhouderijen) waar ook info vandaan gehaald kan worden.

Anoniem

Re: Wel een paard, maar geen verstand ervan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 10:17

Toch heb ik wel een voorbeeld van slecht verzorgen, maar met alle geode bedoelingen.

Jaren terug, kennissen van me hadden een pony gekocht.
Heel goed waren ze er niet de baas over...pony joeg ze wel eens uit de wei met de oren in de nek.. Lachen (ook dus door onkunde wat ik kon hem zo pakken)

Maar goed, ik komt toevallig die dag daar kletsen, onaangekondigd.
Komt die moeder helemaal blij met foto camera in de hand me tegemoet gelopen.
Mijn dochter kan bij witje in de wei gaan zitten terwijl ze ligt.... Zo lief..

*alarm bellen gingen toen direct bij me rinkelen*
Gekeken en pony lief lag met koliek op de grond.
Dus maar even uitgelegt ho en wat...gelukkig is na aankomst DA alles goed gegaan met de pony.


Maar zulke dingen gebeuren dus als mensen totaal geen verstand hebben van een dier.
En zonder kwade bedoelingen gaat het dan toch ook mis.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: Wel een paard, maar geen verstand ervan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 10:22

slecht leiderschap is wel het meest voorkomende.
Om dat "op te lossen" worden de paarden soms imo echt mishandeld.

Ook idd te kleine weitjes die zo zijn veranderd in een natte modderzooi. Geen schuilmogelijkheid, omdat ze geen vergunning krijgen en te weinig geld voor en pensionstal

Sneu verhaal RK, maar goed dat jij er toen was....

Anoniem

Re: Wel een paard, maar geen verstand ervan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 10:25

Idd, puur toeval...maar gelukkig wel
En van leiderschap hadden ze daar ook al problemen.

En wat denk je van paarden teveel voeren... ook zo iets Lachen

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: Wel een paard, maar geen verstand ervan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 10:27

runningkawa schreef:
Idd, puur toeval...maar gelukkig wel
En van leiderschap hadden ze daar ook al problemen.

En wat denk je van paarden teveel voeren... ook zo iets Lachen


ja of/en verkeerd!
o.a gras uit de tuin van de grasmaaier

iloon80

Berichten: 21
Geregistreerd: 14-02-08
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Wel een paard, maar geen verstand ervan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 10:40

het is id verschrikkelijk dat dieren de dupe zijn door onwetendheid van de mensen echter gebeurt verwaarlozing niet alleen door onwetendheid of te weinig geld. wat denk je van mensen die door angst voor hun eigen paard het paard geen liefde meer geven, niet meer rijden, poetsen, knuffelen.... ik heb ooit een verwaarloosd paard gekocht op een grote en luxe pensionstal!!!??? dat snap ik dan helemaal niet. het paardje stond helemaal alleen in een stalletje, had een slechte vacht was super mager en ga zo maar door. ongelooflijk de mensen waar hij van was lagen in scheiding en het paardje wat alleen maar vervelend zo gezegd.

op zich vindt ik het goed wat ze doen en voor alle mensen die zich aangevallen voelen, niet nodig als je goed voor je dieren zorgt toch!!!!

_Merato_
Berichten: 1298
Geregistreerd: 21-02-06

Re: Wel een paard, maar geen verstand ervan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 10:48

Helaas ook bij mij in de buurt een naar geval: mensen zijn vanuit het westen naar het platteland verhuist: hun Fries kreupelde al langere tijd, elke keer als ik met mijn wagen voorbij kwam strompelde het dier mee met Yetse langs het hek. Laatst, toen ik voorbij fietste, stond er een vrouw bij: ik zeg tegen haar:"Goh, hij kreupelt erg, wat heeft íe, hij heeft ook van die dikke benen?" Ja, geen idee eigenlijk was het antwoord. Heb er nog geen veearts bij gehad ofzo, want hij eet nog goed Gestoord Ik zeg goh wordt het niet eens een keer tijd dan voor een veearts? Ja, maar hij heeft altijd al stevige benen gehad, hoor het is een stevige Fries Koe .
Kun jij eens kijken dan, vroeg ze. Ik stap af van de fiets en en controleer de benen, de fries heeft zwaar behang. Ik til de sokken op en ik heb nog nooit zo'n erge mok gezien in heel mijn leven: helemaal naar binnen geslagen, het dier had hele dikke benen.
Echt vreselijk Verdrietig , wat moet dat dier een pijn hebben. Ik liet het haar zien en dat er onmiddelijk een veearts erbij moest, want de mok is al naar binnen geslagen en het is maar te hopen dat het dier weer dunne beentjes krijgt. Toen pas drong het tot haar door dat haar paard wat ernstigs had. Ze had nog nooit van mok gehoord (ze moest lachen toen ik dat zei, dacht dat ik een grap maakte). Ik heb haar wel verteld dat paarden met zulk zwaar behang elke dag gecontroleerd moet worden op mok, aangezien haar dier 24 per dag in een nat weiland staat en dat het gaat broeien onder al dat behang. Komt het antwoord: ja we hebben geen stal ofzo, dus hij kan niet droog staan. En ja hij eet nog steeds hoor en drinkt ook.
O, ik heb het echt te doen gehad met het beestje, hij staat er nog zo bij. Hij kreupelt nog net zo.
Mensen beseffen niet waar ze aan beginnen, verdiepen zich niet in de ziekten van een paard en eventuele gebreken die daarmee samenhangen. Er wordt maar wat aangekocht en het wordt als grasmaaier in het weiland gedumpt, zonder pardon.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: Wel een paard, maar geen verstand ervan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:04

Yetse, kun je de Dierenbescherming niet bellen?
Echt zielig Huilen

901823
Berichten: 4889
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Wel een paard, maar geen verstand ervan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:44

runningkawa schreef:
Maar zulke dingen gebeuren dus als mensen totaal geen verstand hebben van een dier.
En zonder kwade bedoelingen gaat het dan toch ook mis.


Het is ook lang niet altijd met kwade bedoelingen, maar veelal ontwetendheid. Waar ook dit artikel over gaat: wel een paard, maar geen verstand ervan...
Of dat ze een dier aanschaffen terwijl er éigenlijk een te kort aan het een of ander is, een maatje of iets dergelijks en dan toch voor hun eigen 'lol' gaan.

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Re: Wel een paard, maar geen verstand ervan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:49

Helaas gebeurd het idd veel te vaak. Hier naast me staat er ook al zo 1.

Anoniem

Re: Wel een paard, maar geen verstand ervan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 12:00

Tja lees dagelijks rijtechnisch en dan zie je hier op bokt al hoe of wat.

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: Wel een paard, maar geen verstand ervan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:00

Jammer dat alleen de voorpagina kop hier wordt vermeld en geen stuk wat in de krant stond.
Er zijn namelijk 2 hele tabloid pagina's vol geschreven.

Ook dat het meestal onwetendheid is van mensen en na een gesprek met de DA of DB de desbetreffende mensen hun verzorging snel omslaan naar wel de juiste manier.
Hier waar ik woon zijn het niet de westerlingen maar de huidige bewoners die veruit slechte eigenaren zijn.
Hoefsmid is tenslotte kostbaar en laten de paarden en pony's daarom maar lopen totdat ze helemaal niet meer kunnen etc etc etc.
Teveel om op te noemen.
Heb de DB wel eens gebeld, maar daar is niets uit gekomen.

Ook eigenaren aanspreken leidde tot complete burenruzies, dus ik steek mijn hand daarvoor niet meer in het vuur.
Als ik langs een wieland fiets/ rijd wens ik m'n gezicht af.

Tja.........

LiNdA1986
Berichten: 12826
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Wel een paard, maar geen verstand ervan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:12

Het is echt triest dat dit gebeurd!
En het gebeurd niet alleen bij paarden, vele andere dieren maken ook al die ellende mee...
Wordt tijd dat er eens wat aan gedaan gaat worden.

_Mel

Berichten: 4039
Geregistreerd: 25-11-05
Woonplaats: Zakynthos

Re: Wel een paard, maar geen verstand ervan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:22

Gelukkig dat het wéér in de spotlights wordt gezet. Ik maak dit in mijn omgeving té vaak mee helaas Boos!

carin115
Berichten: 60
Geregistreerd: 07-02-08

Re: Wel een paard, maar geen verstand ervan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 16:21

hallo luitjes

dit heeft niets met leiderschap
of perongeluk verkeerd verzorgen
de stal ( stal duin en daal )
daar gaat het om daar zijn 9 paarden inbeslag genomen en in 2007 al eens 6
het was een manege met een fnrs ster
(die is afgepakt)
tikken jullie onder google eens in stal duin daal
in dan moet je kijken
vanaf 2001 zijn er al klachten gegaan richting de dierenbescherming en de l.i.d
ik ben zelf slachtoffer van stal duin en daal
gelukkig is ze gepakt nu na zo veel jaar
maar ja de vogel vlieg nu naar duitsland
maar ja dan kent ze ons nog niet
met nog meer mensen die daar gestaan hebben
en slachtoffer zijn van hun
hebben we al aktie ondernomen
daar is ook een dierenbescherming of niet dan
dus die krijgen deze week nog alle kranten knipsels en onze verhalen en alles netjes vertaald in het duits
dus we wachten af wat er verder gaat gebeuren
groetjes carin

xSoline

Berichten: 72
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rotterdam.

Re: Wel een paard, maar geen verstand ervan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 17:08

Erg jammer dat het gebeurd.
Je kan overal kennis op doen tegenwoordig, dit zou niet nodig moeten zijn. Dat de dieren dan weer de dupe moeten zijn Huilen
vind egt jammer dat het dat voor mensen in deze wereld lopen vind het zeilig voor de paarden! Knipoog

xX_Lisa_Xx
Berichten: 47
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Wel een paard, maar geen verstand ervan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 18:01

Stom dat zulke dingen gebeuren maar je kan er niet veel aan doen, er zijn zoveel mensen die een paard aanschaffen en niet eens weten dat ze geen kop hebben maar een hoofd.

Mpepers

Berichten: 364
Geregistreerd: 31-10-07
Woonplaats: Itterbeck

Re: Wel een paard, maar geen verstand ervan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 18:27

Van vroeger uit zit er heel veel paardenkennis in Twente. Het verbaast mij dat er zoveel meldingen daar zijn! Zou dat komen door alle zogeheten "import"van mensen uit "de stad"?

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Wel een paard, maar geen verstand ervan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 18:29

haha ik denk niet dat daar nu echt antwoord op te geven is;)

maar ik vind t wel jammer, maar waar. maar ik kocht indi ook terwijl ik er geen kennis van had. maar heb me er wel veel inverdiept gelijk.