Discussie; paarden worden teveel vermenselijkt

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 12:56

Dat probeer ik ook te zeggen Desiree, ieder doet op zijn eigen manier het beste voor zijn paard.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 12:56

quote Mytens: Zoals ik altijd zeg in het paardenwereldje is het allemaal haat en nijd onderling, en dat komt hier ook weer duidelijk naar voren. Je moet niet kijken naar mensen die meer hebben dan jij maar naar mensen die minder hebben en dan tevreden zijn met wat je hebt.

Haha, het lijkt hier de selectie wel.'

Enne, in het begin van dit topic las ik over paarden die iedere week naar de DA gaan, dat dat ook vermenselijking zou zijn. Nou, dit is niet zo. Als mijn paarden een peesblessure hebben, gaan ze ook iedere 2 weken naar de DA. Ook als ze niet rad zijn. Wanneer mijn paarden niet rad zijn, gaan ze meteen op de wagen naar de DA. hier is denk ik niets mis mee ( behalve de rekening). Dit komt er op neer dat ik 2 keer per maand met een volle wagen die kant op ga. Kunnen ze naar de smid en gecontroleerd worden. In het cross seizoen worden ze dus ongeveer iedere 2 weken geconrtoleerd en nar het seizoen of er voor, worden ze ook gecontroleerd. Ik denk dat dit niet slecht is, menselijke topsporters worden toch ook helemaal begeleid?? En over het naar buiten gooien: Ze gaan allemaal een paar uurtjes. Anders gaan ze rennen, en dat is ook niet de bedoeling. Mijn pony''s worden wel verwent, maar dat worden honden ook meestal.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 13:05

Ben het met je eens Merel, topsporters krijgen ook een goede begeleiding, niets mis mee. En zo zijn er dus verschillende manieren om met paarden om te gaan, die allemaal goed kunnen zijn! Lachen

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 13:19

waarom zou een wedstrijdpaard anders moeten worden behandeld dan een recreatiepaard?

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 13:26

De ruiter bepaalt hoe hij het paard behandelt.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 13:32

een wedstrijd paard hoeft niet echt anders behandeld te worden, maar wel anders worden begeleid. Wij hebben ook 1 recreatie paard, en die gaat naar de DA alleen als ie echt kreupel is. dus ik denk wel dat het een andere kant van managen is, maar niet anders benaderen

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 13:33

Wie heeft het hier nou over kreupel zijn? Al is het een 3e rangs manege knol als hij kreupel is en de oorzaak kun je niet vaststellen als eigenaar (in sommige gevallen wel zoals mok, hoefzweer etc) dan haal je toch zowiezo de veearts erbij??????????/

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 13:41

sorry Mytens, niet iedereen praat tegen jou aan. Ik had het tegen Sizzy.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 13:48

Over het vermenselijken van dieren denk ik het volgende:
Veel mensen behandelen een dier alsof het kleine kinderen zijn. Ze gaan hun hond/paard zaken tot in de details uitleggen, net of zo'n dier dat snapt. Mijn hond snapt het echt niet als hij de ene keer wel moet zitten bij de stoeprand en de andere keer niet, ook niet als ik hem uitleg waarom het is. Daarom moet hij consequent gaan zitten ook al komt er geen ander verkeer aan waarop we moeten wachten.
Een dier kan (slecht) de link leggen tussen oorzaak en gevolg, straffen doe ik dus meteen, en een uitleg waarom dat of dat niet mag, zal je paard echt een worst wezen. En dat straffen gebeurt dus ook wel eens met een tik, hoeveel mensen dat niet zielig vinden!!!! Hij gaat er echt niet dood aan, en met een tik bedoel ik een tik en niet afranselen.
Ik probeer mijn paard en hond te behandelen zoals in een kudde/roedel ook gebeurt, dat snappen ze tenminste. Daarbij ligt de hond wel gewoon bij mij op de bank en staat zijn mand naast het bed.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 13:55

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Merel Blom op 2001-12-05 12:56 ]</font>

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 13:58

Ik praat WEL tegen jou want als het alleen tegen Lissy is bedoeld dan pb je het haar maar want het is een topic voor iedereen en niet alleen voor jou en lissy.

Quote Merel Bom:
'Wij hebben ook 1 recreatie paard, en die gaat naar de DA alleen als ie echt kreupel is. '

Wat is het verschil tussen kreupel en echt kreupel bij een manege paard? Waar zit die grens>?

_________________
Quote marjolein:
"zeggeh jij moet zwart haar hebben. zie ik opeens een blond persoontje. nu klopt mijn hele beeld van jou niet (eigenlijk had je daarbij ook nog een puntmuts op maar dat zeg ik er maar nie bij) ."

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mytens op 2001-12-05 13:00 ]</font>

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 14:16

Even voor de duidelijkheid: Mijn paarden staan aan huis en als gevolg daarvan werk ik 40 uur per week. Dus ook mensen met paarden aan huis werken veel buiten de deur en ik denk nog harder ook, wat dacht je van onderhoud en verzorging van je paarden. Als je ze thuis hebt draai je naast je baan ook volledig voor de verzorging op in tegenstelling tot een pensionstal. (plus je land onderhouden, en dat valt erg egen Haha! )

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 14:17

Als je een dier neemt, moet je er voor zorgen. MAakt niet uit of het voor hobby is of voor inkomen, hoewel in het laatste geval mag je als eigenaar zijnde wel EXTRA je best doen voor zo'n beest. Dus bijvoorbeeld voor manegepaarden.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 14:24

Mijn paard staat meestal op stal, jaaa nu met deken, en hij staat elke dag, weer of geen weer minimaal een uur buiten in de buitenbak.
Zomers gaat hij s'avonds wanneer mogelijk een uurtje op een apart land, hij staat in de bak en in het land wel alleen aangezien hij zeer agressief is naar andere paarden (ruinen/hengsten) enne bij de merries zet ik hem maar niet he, aangezien hij hengst is Knipoog
Ik heb hem altijd bij het loslopen peeskappen om omdat hij nogal intrapt, verders nix.

Wanneer het een beetje normaal weer is en geen hagel met windkracht 10 rijd ik lekker in de buitenbak, blubber of geen blubber, paard maak ik wel weer schoon hoor.
Trouwens hij denkt er niet over om in de blubber te gaan rollen, (van mij mag hij hoor)baaaahhh hij is volgens mij erg ijdel
Ik heb niet het idee dat ik mijn paard te truttig behandel, ik ben gewoon voorzichtig met mijn paard en met de paarden van iemand anders.

_________________
Groetjes Cloris&Piropo *LOL* *LOL*

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: cloris op 2001-12-05 13:26 ]</font>

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 15:45

Esther, ik begrijp helemaal wat je bedoelt, je moet duidelijk en consequent omgaan met dieren en niet lopen tuttelen en het onnodig ingewikkeld maken. Maar in zekere zin behandel je kleine kinderen net zo (denk ik Haha!), want daar moet je ook duidelijk en consequent tegen zijn. Alleen dan misschien niet te vaak een tik uitdelen. Haha!

Puck, ik denk dat je gelijk hebt dat fulltime in de paarden harder werken is, lichamelijk dan, want er komt heel veel bij kijken, terwijl het op kantoor veel relaxter is. Maar ik moet zeggen dat ik het nu beide een beetje heb. Op vrije dagen kom ik 3x per dag bij de paarden, op werkdagen maar 1x. Maar wat ik doe is niet alleen rijden, maar ook stallen mesten, voeren, de bak aanharken, etc etc. Maar goed, dit was eigenlijk heel erg offtopic.

Mytens, ten eerste hoef je je niet zo druk te maken en ten tweede begrijp ik wel wat Merel bedoelt. Toen Lotje in de zomer dag en nacht in de wei liep (en dus een recreatiepony was op dat moment), en ze liep kreupel, dan keek ik het rustig een paar dagen aan en meestal verdween de kreupelheid weer, door de vele beweging die ze zichzelf gaf in het land. Bij een paard dat actief in de sport loopt, ga je er meteen achteraan. Als je dagen of weken niet kunt rijden en je weet niet wat er is, is dat heel frustrerend, je training wordt verstoord zeg maar, je planning ook (misschien heb je je ingeschreven voor wedstrijden), en zo'n paard staat dan maar op stal, je wilt weten wat je wel en niet kunt doen. Dat heeft niets te maken met dat je het ene paard minder vindt dan een ander.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 15:50

Ik maak me niet druk maar ik verbaas me erover hoe zwart wit sommige mensen de dingen hier zien.

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 15:54

wat een bedweters allemaal ......het paardenwereldje is toch overal t zelfde ,ben ik eindelijk van die bedweters op de manege af gebeurd er hier precies t zelfde de een weet het nog beter als de ander en men gunt elkaar zelfs nog niet eens een eigen mening.(enkele uitgezonderd.)
ik dacht dat die mensen altijd in bed lagen ,vandaar die d hihi

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: ineke op 2001-12-05 16:15 ]</font>

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 16:03

betweters moet niet met een d maar een t. En als je 100 verschillende paardenmensen hebt, heb je 100 verschillende meningen. Dat is niet alleen op de manege zo, maar overal, dus ook hier op bokt. Ik vind het wel leuk om zo te discusieren.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 16:38

Ja dat vind ik ook!

Maar Mytens, waarom vind je dat mensen het zwart-wit zien, misschien lees jij gewoon niet goed wat mensen eigenlijk bedoelen en trek jij overhaaste conclusies. Want volgens mij zijn we het uiteindelijk in grote lijnen met elkaar eens hoor!

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 17:04

Laat ik me er ook eens ff tegen aan bemoeien…heb hier namelijk net discussie met vriendin voer gehad. 100 mensen, 100 meningen. Alles prima als je maar goed voor je paard bent! En ik vind ook dat ik een sportpaard heb, al is het maar omdat hij elke dag moet werken. Dat heeft niks met wedstrijdniveau te maken. Wat mij hier stoort is het oordelen over anderen en ja dan komen de prive-omstandigheden ook om de hoek kijken want je moet je eigen beleid verdedigen. Gel*l.
Als een boertje zijn beessie altijd in het land heeft lopen en dat heeft een wondje van het prikkeldraad, denkt het boertje misschien ‘ach, de natuur lost dan wel op.’ Daarmee is hij niet aso omdat hij niet gelijk gaat smeren of DA belt en ook niet super omdat zijn paard altijd buiten loopt. Als mijn paard een wondje heeft van de paar uurtjes dat hij zomers in zijn eigen graspaddock loopt – zonder prikkeldraad – en ik spoel het af en behandel het met betadine of tea tree of wat dan ook en houd het goed in de gaten, ben ik geen muts die haar paard vermenselijkt. Zowel dit boertje als ik hebben eht beste met onze paarden voor en waarschijnlijk zijn beide paardjes prima af, alleen onze benadering is anders. Anders ja, niet per definitie beter of slechter!

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 17:15

Ik wil met alle dingen zeggen die ik geschreven heb, dat wij voor onze paarden, honden en katten leven. We later er heel veel voor en dat wordt door de meeste niet begrepen. Wij gaan liever achter zitten en kijken hoe de paardjes heerlijk aan het grazen zijn of aan het spelen zijn, dan 3 weken op ons kont op het strand zitten. Wij genieten van wat wij zien en dat elke dag weer.

Wij houden rekening met de dieren, zorgen voor een schone stal, op tijd eten en veel beweging. Beweging is voor ons een must. Om 8 keer per dag te voeren in de winter, dan hou je de paarden bezig. Ze krijgen hier veel hooi. Een paard is tenslotte een grazer en moet veel ruwvoer hebben. Wij geven dan kleine porties per dag.

Ik zie de paarden zeg maar 24 uur per dag en je leert je paarden en andere paarden kennen. Hun maniertjes en gewoontes, hoe ze met de anderen omgaan. Je merkt meteen als er iets niet goed is. De ene wil meer aandacht dan de ander en dan geef je ook de ene meer aandacht dan de ander.
Wij laten de paarden in hun waarden, we behandelen onze eigen paarden net zo als de pensionpaarden.

Paarden zijn dieren die heel goed tegen een stootje kunnen, kijk eens hoe ze in de natuur met elkaar omgaan. Die tik die wij geven voelen ze heus niet. Ze kunnen beter tegen de kou dan tegen de warmte.
Hoeveel dekens worden er niet gesloopt. Heeft het paard het te warm?????? Vaak hoor je de baas zeggen Brrrrrr ik heb het koud, ik doe vannacht een extra deken op mijn paard. Wie heeft het koud, de baas of het paard. Paard krijgt een extra jas die hij eigenlijk niet wil hebben.
Aan een dier kan je vaak zien hoe de baas is. Een dier gaat op zijn baas lijken!!!!! *LOL*

1 van onze honden loopt de hele dag buiten en de ander is liever binnen, nou en!!! Beiden liggen wel lekker op een deken op de bank 's avonds. Mij zie je er ergens onder.
De 2 katten zijn aangenomen om muizen te vangen en blijven op stal.

Ik hoop dat ik nu niemand kwets of dat iemand zich aangevallen voelt of wat dan ook. Wij leven zo eenmaal en die tik krijg je met geen mogelijkheid uit ons. Haha!

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 17:21

geweldig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 18:33

Tja, ik zal wel helemaal gek zijn, want ik ben tegenwoordig verplicht een uurtje thuis voor de kat, noem mij maar raar, maar zij is er gelukkig mee. De tijd die ik bij mijn paard ben, spendeer ik zoveel mogelijk aan mijn paard. Ik heb hem al jaren en ken hem door en door, van voren naar achteren en van links naar rechts en hij mij. Hij laat alles heel, hij vindt zijn stal en zijn buren leuk, loopt voldoende en heeft regelmatig speelkwartier ongeacht het weer.
Het liefst had ik hem hier naast de kat op schoot, maar dat gaat helaas niet.

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 18:47

Ik vind dit dus echt een onbegrijpelijke reactie. Mensen die dit vinden zouden geen paard moeten hebben en ik gun ze van harte een volgend leven als paard met een baas die er ook zo over denkt Extreme duivel

Citaat:
Op 2001-12-03 00:15, schreef Fitzroy:
Mijn paard gaat ook absoluut het land niet meer op, ik heb er enorm slechte ervaringen mee.
Jammer voor hem, maar hij is er voor mij en niet andersom.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 18:53

sorry, maar ik ben het wel met Fitzroy eens dat paarden er voor onze lol zijn en niet andersom.

Dat niet iedereen zijn paarden meteen naar de dierenarts doet, vind ik prima. Ik zou het vroeger ook niet gedaan hebben. En het is heus niet slechter, je moet doen wat je zelf goed vind.