Discussie; paarden worden teveel vermenselijkt

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 14:48

Tsja. Er zijn ook mensen die denken dat alleen hoe zij het doen, het goed is. Daar kan ik weer niet tegen.
Iedereen heeft het beste voor met zijn paard, ik ben het helemaal met Jura eens. Bovendien is het hun paard, en heb jij daar niks mee te maken. Iwaldo is gelukkiger in zn stalletje dan dat ie in de stromende regen in zn upje in het land staat hoor. Wat betreft 'natuurlijk', daar kan je ook weer een uitgebreide discussie over houden. Als je daarover gaat beginnen kan je net zogoed je paard loslaten in een natuurgebied Haha!
Wat zaagsel betreft: Hoe dikkere laag hoe beter vind ik. Paarden zijn in de natuur niet gewend om hun behoeften te doen op 4 bij 4 en ik denk dat het beter is om een paard op een dikke laag zaagsel te laten staan dan op een dun laagje met koude ondergrond.
Maar nogmaals, ieder heeft zo zijn eigen voorkeur. Dat wil niet zeggen dat het alleen op die manier goed is Lachen

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 15:27

Jura, wat ik bedoel zijn die mensen die DENKEN dat ze een "sport"paard hebben. Behandelen hun paarden niet als paard, maar als een ding waar ZIJ plezier van WILLEN hebben.

Ze denken er niet aan of hun paard het wel zo leuk vinden. Het paard dat ik bedoel is zo'n typische paard dat verplicht in dienst staat van zijn baas. Baas heeft 1 ding voor ogen en dat is scorren. Als het paard wat heeft is de baas meteen in paniek, want dat betekend NIET STARTEN. Bij veel mensen gaat het alleen maar om het scorren.

Zulke paarden kunnen niet meer bij andere paarden staan, ze weten niet meer wat het is om te spelen met een soortgenoot. Ze weten niet meer wat lekker uit je dak gaan is. Dit zijn geen paarden meer, maar machines. Kwartje erin en lopen. Extreme duivel Is het kwartje op, paard doet het niet meer wat de baas zegt, dan weer een ander machinepaard kopen. En zo komen er hele goede paarden in de handel voor weinig geld. Paard weer paard laten worden en je heb voor heel weinig geld een topper.

Ik spreek uit ervaring. Ik heb veel van dit soort paarden en (paarden)mensen meegemaakt. Ze denken dat ze op een machine rijden i.pl.v. een paard/pony.

P.S. Ik versta onder een sportpaard, een paard die een normale basis heeft gehad en met een leeftijd van ongeveer 10 jaar op ZZ niveau zou kunnen lopen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 15:45

Ja, die mensen bestaan, ik ken ze ook. Ik snap dat niet. WETEN dat je paard zo graag in de wei komt en het zelf dan toch niet belangrijk vinden. DAT gaat er bij mij toch niet in hoor.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 15:51

queen is ook egschoren loopt ook wedstrijden maar gaat gewoon het land op weer of geen weer nu omdat de wei zo nat is staan ze maar ff in de wei alleen als ik ga uitmesten maar in de zomer staan ze er heel dagen in....

enne soraya waar niks mee wordt egdaan is lang nie zo gelukkig als queen die lekker wordt vertroeteld door mij.. de eigenarresse van soraya kijkt niet eg naar dat dier om en dat vind ik benst sneu voor soraya dus doe ik het maar....
mijn tijd gaat toch meer naar queen maar als ik tijd over heb doe ik soraya ook gelijk.... en dan zie je gewoon dat ze gelijk een stuk vrolijker is....

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 16:31

Over het algemeen ben ik het in dit topic wel met Phia eens, alleen is het niet zo zwart wit als zij het stelt.

Toon staat niet graag buiten en wil altijd graag naar stal. Heeft-ie pech, ik vind het beter voor hem om buiten te staan. Zomers in het land en nu in een kurkdroge paddock waar meneer heerlijk in ligt te slapen... Haha! Hij is geschoren, niet omdat ik wedstrijden rij maar omdat ik serieus met hem aan de gang wil en hij veel te snel en te lang nat blijft en dus verkouden kan worden. Als je je paard aan huis hebt staan kun je na twee uur even zijn zweetdek verwisselen voor een staldek, dit gaat in mijn geval een beetje moeilijk. Zijn benen zijn niet geschoren omdat hij het dan minder gauw koud krijgt.

Kaminka houdt er wel van om buiten te staan en gaat dan ook af en toe als een pingpongballetje door haar paddock heen. Zij is niet geschoren, ze blijft kort in het haar.

In een groep zetten doe ik niet meer, heb al duizenden guldens aan DA besteed door klappen van andere paarden, tot operaties aan toe. Kaminka slaat niet terug, doet ze niet, doet ze nooit. Ze staat heerlijk over een draadje te neuzen met Toon. Contact genoeg, zonder gevaar en ook geen drie kapotte dekken per week meer.

Beide partijen tevreden, lijkt me niet verkeerd toch? Er is niet een standaard manier om paarden te houden, is per paard verschillend.

Natuurlijk is het goed voor een paard om buiten te zijn, dat zal niemand ontkennen.

Ik rij en longeer gewoon in de regen en in de prut, dat was ik er wel weer af hoor. Beenbescherming in de trailer moet eigenlijk wel vind ik, ik doe het alleen niet als ik 15 minuten moet rijden naar de smid. Dat moet ik toch eens veranderen, je zult maar eens plotseling moeten remmen....

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-01 17:33

Oke, nu voor de mensen van wie hun paarden het liefst binnen staan...Je kunt mij niet vertellen dat die paarden het niet leuk vinden om af en toe eens een sprintje te trekken in de wei, waarom geen schuilstal ofzo dan ? desnoods met stro/zaagsel voor mij part vloerbedekking er in ?
Kijk als er nu gezegd gaat worden, daar is geen ruimte of geen geld voor, oke, Maar welke andere reden is er om dat niet te doen ?

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 17:51

Mijn redenen om Iwaldo niet vaker in de wei te doen als 2x pw?
Hij vind het echt vreselijk in z'n eentje. Hij gaat in het hoekje bij het hek staan en staat de hele tijd te hinniken. Op een bepaald moment wordt ie boos en gaat ie tegen het draad slaan Verward Hij kan niet altijd met andere paarden naar buiten omdat die eigenaren niet willen dat ik ze zomaar samen buiten zet om diverse redenen. Wal is gewend om altijd met andere paarden te staan, ook op stal.

De wei wordt heel slecht in de winter. 's Zomers staan de paarden wel de hele dag buiten. Als we dat in de winter wel zouden doen zouden we zomers geen gras meer overhouden. Bovendien is het een natte drek en wordt ie dus helemaal kapotgelopen, een en al water. Dat is niet echt bevordelijk voor de mokbeentjes, en bovendien gaat het zuigen en dan is er het risico dat ze ijzers kwijtraken. Op zich niet zo'n punt, maar wel als je je blauw moet betalen aan de smid ed.

Verder komt Iwaldo zeker wel buiten met een leuke buitenrit, en als het weiland zo slecht is laat ik hem eens in de binnenbak dollen.
Niks mis mee toch?


[edit] Ohja edit: Ik weet niet wat jullie overdag doen, maar ik werk nu fulltime, wat betekent dat ik pas om half 6 (=donker) op stal kan zijn. Ik laat mijn paard niet buiten lopen in het donker, en niemand is helaas zo gek dat ze Iwaldo met gebruiksaanwijzing in de wei willen zetten Haha! [/edit]

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Laura op 2001-12-03 16:54 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Laura op 2001-12-03 16:55 ]</font>

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 17:54

Ik heb het geluk dat mijn paarden veel buiten kunnen op deze stal, maar op mijn vorige stal kon dat niet. En eerlijk gezegd kan ik het me best voorstellen dat als je een super duur paard hebt (van een halve ton ofzo) dat je daar best voorzichtig mee om gaat. Nu moeten jullie me niet meteen gaan aanvallen dat alle paarden evenveel waard zijn enzo, want dat is natuurlijk ook zo. Maar het is gewoon niet leuk als je een toekomst hebt met een goed paard, dat het dan verpest wordt doordat ie een trap krijgt van een ander paard of zich verstapt of uitglijdt in een natte wei. Ik zou met zo'n paard ook gewoon anders omgaan, maar ik zeg dus niet: nooit naar buiten, want ze moeten natuurlijk zoveel mogelijk naar buiten en er veel uit komen. Er zijn gewoon zoveel manieren om paarden te houden en het ene paard moet wat soberder gehouden worden dan het andere. Ik doe mijn paarden er gewoon geen plezier mee om ze in keiharde regen naar buiten te doen, een ander paard zit daar misschien niet mee. Je kan gewoon niet alle paarden over 1 kam strijken, dat gaat niet.

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-01 18:01

Laura, bedankt voor je uitleg.
En ik geef toe, als ik op donderdag avond naar les moet en ik moet Amulet nog uit het weiland halen wens ik ook weleens dat hij op stal staat terwijl ik door de modder bagger.
Maar gelukkig komt hij er meestal al aan als ik hem roep en hoef ik dus niet zo ver door de bagger..

julke

Berichten: 283
Geregistreerd: 29-04-01
Woonplaats: roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 19:11

Haha!
Het gaat er gewoon om dat je rekening houd met je paard.
Ik denk dat Phia ook niet bedoeld dat je je paard in de stromende regen maar buiten moet knallen.!
Mijn paardjes staan zolang als de bak het toelaat lekker buiten, regen geen probleem, geschoren ook geen probleem.(en dit betekend niet dat ze constant in de regen staan hoor)
Je merkt wel aan je ezeltje of ie zich er happy bijvoelt of niet, ik vind het als eigenaar mijn plicht om ervoor te zorgen dat ze happy zijn, ze werken toch ook voor mij?
En dan maakt het voor mij echt geen verschil of het nou dressuurknollen, recreatiepaarden of topezels zijn hoor, een paard is een paard, en dat heeft ten alle tijden recht heeft op buitenlucht, en buiten te zijn, en gezelschap, dan pas kan zo'n dier happy zijn, het zijn niet voor niets kudde dieren.
Ik vind het zielig als zo'n dier geen dier meer mag zijn! Extreme duivel

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 19:16

Tja. Die kleine knollies die heel de dag in de wei staan, niet geschoren worden ed leven het langst. Zal daar echt wel mee samen hangen..
Zeg niet dat het slecht is wat er allemaal gedaan wordt met paardjes, want ik doe daar net zo hard aan mee. Maar mijn voorkeur gaat nogsteeds uit naar een niet geschoren pony zonder deken lekker buiten met loopstalletje Lachen
Maar ik snap dat dit niet voor iedereen de beste oplossing is..

Maaruh, ik geloof er zeker wel in dat pony's slim zijn. Iig die van mij! Hij ontglipt me vaak genoeg, en echt niet omdat hij zo dom is!
Hij weet ook verekte goed wanneer hij bikkel mag doen en mag stinkmoddern. Maar zal zich ook gedragen als ik dat van hem verwacht! En zo hoort het Lachen

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 19:51

Pony's worden sowieso gemiddeld ouder dan paarden, ze zijn veel sterker dan paarden. En ik ken ook zat dressuurpaarden die 'verwend' zijn maar toch een hele respectabele leeftijd hebben gehaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 20:00

Iedereen moet doen wat het beste bij zijn eigen paard past. Sinds mijn paard heeft besloten dat ie best in de regen kan lopen en zelfs werken doe ik dat soms dus ook, omdat buitenlucht nu eenmaal gezond is. Als het niet al te bar is, dan kan dat heus wel, wollen deken in de aanslag natuurlijk.
Die waterdichte jas koste een vermogen, maar dat heb ik er wel voor over.
Als ie los loopt in de hengstenbak, dan bokt ie en dan rolt ie en dan doet ie van alles. Na een kwartiertje komt ie weer eens bij het baasje kijken wat die aan het doen is, dan gaan we samen spelen.
Mijn paard loopt ook wedstrijden, ongeveer 2 keer per jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 20:10

Ik heb ook een paard dat wel geschoren is.
En nee ik rij niet internationaal.
Maar wil ik Kawa een uurtje aktief kunnen rijden is het wel gezonder voor hem als hij snel droogt.
Verder kom mijn "sport" paard zoals dat dan hier ineens blijkt te heten wel elke dag buiten met andere paarden.
Als het hoost niet maar bij een beetje regen wel.
Elke dag. En in de zomer bijna de hele dag als de kl*te dazen het dan tenminste toelaten.
Natuurlijk is het dan ook vermenselijken om hem dan binnen te zetten maar helemaal rennend door de wei in paniek vind ik nou ook weer niet nodig.

-Wat ik persoonlijk vermenslijken vind is je paard cola snoep en weet ik veel wat voor mensen eten geven.
-Als een watje tegen over je paard staan en bang zijn hem eens te laten merken hoe de rangorde in elkaar zit.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 20:12

Paarden zijn niet hetzelfde. Jachtpaarden hebben andere behoeften als dressuurpaarden. Fjorden zijn weerbestendiger dan arabieren. Ik vind het dan ook erg vervelend dat uit sommige berichtjes hier naar voren komt 'ALS JE PAARD NIET ELKE DAG NAAR BUITEN GAAT BEN JE SLECHT VOOR JE PAARD' (even ongenuanceerd gezegd hehe) of dat je zeikt als je niet wil dat je paard een trap krijgt. Nou trust me, ik zet mijn paard écht niet bij beesten waarvan ik weet dat ze slaan. Peesblessures hoef ik niet Boos!

Mijn beestje kijkt vrolijk uit z'n ogen, is happy, is gezond, is goed in conditie. Maar daarom is ie niet meer of minder dan een ongeschoren paard die zonder deken dag en nacht in het land staat, zeker niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 20:38

Mijn paard heeft van de zomer een flinke klap mogen ontvangen en toen moest ie dus op rust. Eerst geprobeerd met weidegang en 1,5 uur stappen. Dat werkte naar de mening van de da niet goed genoeg en kreeg ik het advies om hem binnen te laten en niet meer te stappen dan 5 minuutjes. Dat vond ik pas erg. Twee weken lang op stal en dan heeft die van mij nog mazzel, er zijn er ook die langer boxrust moeten hebben.
Die twee weken had ik dus ook boxrust zeg maar, om mijn paard te entertainen zeg maar. Je paard voorlezen uit de paardenkrant en hem foto's laten kijken zal wel te menselijk zijn, maar er valt weinig anders te doen denk ik.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 20:56

ik ben het met phia eens.
Ik probeer mijn paarden een zo paard mogenlijk leven te laten lijden.
Zoveel mogenlijk naar buiten. Ze hebben er gelukkig ook de mogenlijkheid voor, ik heb er zelf ook speciaal naar gezocht.
Okay nu heb ik toevallig een fjord en een haflinger maar als ik een kwpn of arabier had gehad had hij precies dezelfde behandeling gekregen.
Mijn paarden zijn lekker smerig, kunnen de hele dag in de prut rollen, spelen, rennen en alles wat ze maar willen. Een paard dat zich zelf lekker kan uitleven zal ook veel sterker zijn .
Na het rijden(als hij nog droog is tenminste) zet ik hem in de bak of paddock en dan mag ie zich zo smerig maken als hij maar wil.
Het droogt vanzelf , ff schudden en voila een schoon paard Haha!
En ja sinds ik (met Sibold) op ijsland ben geweest ben ik er nog meer van overtuigd dat we te poezig met onze paarden omgaan.
Op Ijsland gooien ze de bezwete paarden gewoon de bergen in. die knollen zijn nooit maar dan ook nooit ziek.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 21:13

Ik heb een knol onder me kont die vast niet goedkoop zal wezen. Hij valt onder de categorie: duurdere prijsklasse. Het is ook een ontzettend goed paard, maar het is ook een watje eerste klas. Bij het minste of geringste voelt hij zich niet goed. Hij komt niet in het land of los in de bak, omdat hij zo gestoord doet dat hij zichzelf helemaal kapot bokt. En dat is zonde van zo'n duur en goed paard. Wij zijn zuinig op hem en willen hem heel houden. Dus gaat hij niet naar buiten, hij komt alleen buiten als ik er opzit of aan de molen.

Dit paard word gewoon extreem voorzichtig gehouden en ik vind dit echt niet raar van zo'n duur en goed paard. Het ene paard is gewoon duur. En ik kan me heel goed voorstellen dat je een paard van tonnen niet als een paard van 4.000,- behandeld. Maarja, ik zal wel heel raar wezen.. Verward

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 21:28

Ik heb een paard die niet binnen kan blijven staan als de rest van de paarden buiten staan.
Dan staat hij op stal te draaien, schreeuwen en steigeren...dat lijkt me veel slechter voor hem dan staan gapen in de paddock of weide of trapveld, met een ouwetje of aangrenzende oudere merrie.
Hij is geschoren maar begint al weer wat haren te krijgen en met dit weer heeft hij het ook gewoon warm tijdens het rijden. Hij komt elke dag buiten en het hele jaar door gemiddeld zo'n 7 uur per dag.(in de zomer weleens langer, met heel slecht weer korter)
Hij is heel rustig buiten, het gaat hem om het zien en contact hebben met de 'groep' al staat hij niet in de groep omdat hij niet met merries en ruinen gemengd kan staan, dan gaat hij slaan.
Het wordt meestal zo geregeld dat hij fysiek contact kan maken al dan niet samen staan met 1 ander paard.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 21:38

ik ben het in grote lijnnen met phia eens.
mijn paard staat van de zomer dag en nacht buiten en nu alleen overdag maar wel dag en nacht met de bovendeur open.
Hij staat wel onder dek eerst regendek toen tussendek en nu winterdek, straks extra dik dek. gewoon om de reden die mieke noemt.
ik krijg 'm echt niet meer droog .
Als 2 jarige had ie zo'n vacht dat ie van het wandelen al begon te zweten.. die krijg je nooit droog dus..doordat mijn paard met een paar paarden staat waarbij de rangorde goed vastgelegd is (hij is baas) hoef ik niet bang te zijn voor blessures.
Bij 1 paard komt ie echt niet in: Ze staan even hoog in rang en gaan vechten de laatste keer verloor die van mij het en is ie door de omheining gejaagd.
Ik vind het niet erg als ik niet zou kunnen starten maar ik vind het wel erg als mijn paard blijvende schad4e oploopt bovendien zit ik niet te wachten op mega DA rekeningen die je op die manier wel oploopt.
Ik rijd in weer en wind en hij loopt ook buiten.. hij vind het zelf wel leuk.. het kan nog zo stormen maar hij komt niet hoor als ik roep.. tenzij de rest al op stal staat of het tegen voertijd loopt...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 00:11

Onze paarden staan overdag eigenlijk continue buiten, Ozep lekker geschoren en met dikke dekens op, de friezen ongeschoren maar ook zij hebben een lekker dik dek zodat ze niet al te dik in het haar komen te zitten.

Toevallig pas deze dagindeling heel goed in het straatje van Ozep,
maar als ik merk dat hij zichzelf beschadigt als ik hem overdag losgooi heeft hij pech, want dan komt hij dus niet meer buiten!
Ik ga niet onnodig de gezondheid van mijn paard op het spel zetten!

Ik geloof ook niet in het harden van paarden!
Een paard wordt gehard in zijn jeugd maar op latere leeftijd is het gewoonweg gekkenwerk om een paard op het land te gooien, het hem verders uit te leten zoeken onder het mom van; daar wordt hij hard van!

Het ene paard is het andere niet, het is net als bij mensen de één mankeert gewoon sneller wat als de ander!

Die opmerkingen die gemaakt zijn over Z paarden en machines e.d. laat ik maar even voorbij gaan,
omdat ik sterk het gevoel heb dat dit geen algemene opmerkingen zijn.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 11:03

Op 2001-12-03 23:11, schreef Sjuimpje:
Citaat:
Die opmerkingen die gemaakt zijn over Z paarden en machines e.d. laat ik maar even voorbij gaan,
omdat ik sterk het gevoel heb dat dit geen algemene opmerkingen zijn.



Dit is een opmerking die voor sommige mensen wel geldt. Gelukkig niet in het algemeen.!!!
_________________
Hoe minder je op Bokt zet, hoe veiliger je bent!! Dus zet niet te veel neer, alles kan tegen je gebruikt worden. Maar eerlijkheid duurt het langst!!!!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: PhiaBink op 2001-12-04 10:06 ]</font>

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 11:15

Als het aan mij lag, kwamen mijn paarden elke dag naar buiten. GEwoon een uur of 2. Hoeft echt niet de hele dag, zeker niet als het koud is, regent of juist heel warm is. Maar het is maar effe om frisse lucht te scheppen, om eens een andere omgeving te zien, om eens gek te kunnen doen. EN ja, er is te weinig wei, dus ze hebben bijna geen gras meer. Deze weilanden krijgen straks rust en worden gezaai en dan gaan er andere weilanden over. Ik heb nog liever dat ze op een kale wei staan voor die 2 uurtjes dan de godganse dag binnen in de stal. Ik heb mijn jongste paard bij een hengstenhouder staan. Die hengsten staan altijd op stal, komen nooit in de wei. Wat een rotleven voor een paard zeg. Ik heb het met die beesten te doen. Hengsten zijn bepaald niet uitverkoren.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 12:43

Phia, Dat waren zeker geen opmerkingen in het algemeen. Gewoon een steek onder water naar een bepaald persoon toe. Erg min van je. Ik dacht dat jij proffesioneel over wilt komen maar hier op bokt kom je over als een kind van 12! Boos!