Nu nog wit worden? (2.5 jarige)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Valerie16
Berichten: 629
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 15:35

jeddah schreef:
Dan zou ik me echt niet druk maken Valerie! Ze is gewoon een beetje stekelharig en dat is nu met verharen dan wat duidelijker te zien.
Die van mij is dat ook en is ook inderdaad vooral op de heup heel erg wittig aan het worden! Maar ook zij is absoluut geen schimmel.


Ik maak me ook geen zorgen hoor, ik ben alleen erg nieuwschierig en geinteresseerd in genetica.
Nee voor mij maakt het niet uit wat voor kleur ze heeft, zolang haar karakter niet verandert ben ik blij.

Donjaja

Berichten: 190
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 23:02

Hoi Valerie16,
In de Quarter, de zogenaamde "hengstenspecial", staat eigenlijk altijd nogal wat over genetica/vererving/kleuren.
Misschien dat je daar iets wijzer van kan worden?
Groetjes,
Afbeelding Donjaja.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 09:49

Onze merrie Tess is wel geen quarter, maar ook zij werd niet wit, terwijl de moeder schimmel is. Ze is pikzwart geboren, met 2 witte voetjes.
Ze werd maar niet lichter, dus zijn we er vanuit gegaan dat ze niet meer schimmel werd, tot 2 maanden terug, ze kreeg ineens allemaal witte haren op haar hoofd en binnenkant van de benen. Ze is nu ook 2,5 dus het kan wel degelijk.
Het is heel snel gegaan, kijk maar in mijn profiel, daar staat een foto van het hoofdje van Tess, zo ziet ze eruit nu. En dat binnen 2 maanden.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 13:36

Wij hebben een heel donkegrijze op stal staan, die is nu bijna 7 en ineens wordt ie alsnog spierwit. Lachen

Supertje

Berichten: 7092
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 23:29

elibeest"]
[quote="Supertje schreef:
Om een schimmel te krijgen moet 1 van beide ouders schimmel zijn, schimmel kan nooit een generatie overslaan. Dit omdat als een paard het schimmelgen draagt, het altijd te zien zal zijn (wordt dus altijd schimmel). Schimmel is dus dominant.

Ben ik t dus niet mee eens. Diezelfde vriendin heeft uit een schimmel merrie met een zwarte hengst een zwart veulen gekregen. En die is nog steeds zwart, dus hoe dominant is schimmel dan?
[/quote]

Een schimmel kan homozygoot schimmel zijn of heterozygoot schimmel. Een homozygoot schimmel heeft 2 schimmelgenen, en aangezien er altijd 1 aan het veulen wordt doorgegeven zal dat altijd een schimmelveulen opleveren. (100% kans)
Een heterozygoot schimmel heeft 1 schimmelgen en 1 ander gen, en zal dus of een 'gewoon' gekleurd veulen of een schimmel geven, aangezien maar 1 van de 2 genen wordt doorgegeven. (50% kans)
Als uit een schimmelouder en een 'gewoon' gekleurde ouder dus een niet-schimmel veulen komt, is de schimmel- ouder dus heterozygoot geweest, en heeft het schimmelgen niet doorgegeven.

Dominant wil dus niet zeggen dat er uit een schimmel altijd een schimmel komt, dominant wil zeggen dat áls het veulen het gen erft, er altijd een schimmel uit zal komen.