Fokken met een OCD-merrie (osteochondrose)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 15:12

Is waar, heb ik ook in mijn knie, ook van een brommerongeluk. Maar paarden kunnen niet praten he.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 15:13

afgekeurd.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 15:16

fokken met een merrie met artrose zeg ik nee. fokken met 1 met ocd hangt er vanaf, ik heb een merrie die ook ocd heeft. haar vader moedeer broers zussen opa's en oma's hebben het NIET. Haar broers en zussen en moeder en oma's zijn allemaal op de zelfde manier opgefokt. behalve mijn merrie is met 4 maanden verkocht en opgefokt. 's omers buiten in het land met een fries. (dus niet met leeftijdsgenoten) 's winters op stal met kuil en brok. en weinig beweging. ze is ook getrapt niet 100% cker dta het daar van komt. haar andere familie staat zomer en winter buiten met hooi en de oudere paarden wat brok. hele ander opfok en die van mij had ocd. dan zou ik best met zo'n merrie fokken. maar al had zij net zo'n goede opfok gehad dan zou ik het echt niet doen. het is dat ik weet hoe zij is opgefokt. anders had ik het niet gewaagd. ook zou ik toch bij zo'n merrie een hengst uit zoeken die het absoluut niet doorfokt.

davy
Berichten: 158
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 15:24

CGJ12 schreef:
...........ik ben doof.......... Ziek


En stom!!! Nog een geluk dat je kunt lezen of moet iemand het u voorzeggen.

Sorry, maar je vraagt er gewoon naar.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 15:26

Is het nu u of je

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 15:40

zeg maar uje of ujée voor dames.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 15:42

wat is er mis met "ge"
Davy is toch Belg, of niet?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 15:49

davy schreef:
En ik weet niet hoe jullie in Nederland lessen over erfelijkheid kregen maar bij ons werd die erfelijke bepaling (zoals bv OCD, of haarkleur, ...) voorgesteld door een kleine letter indien het recessief was en een grote letter indien het dominant was. Een merrie waar OCD tot uiting komt heeft dan het kenmerk aa, een merrie die drager is van OCD aA of Aa en een merrie die niet drager is van OCD AA. Ik weet dit is een simplistische manier van weergave (en de werkelijkheid is heel wat complexer) maar het geeft toch een duidelijk beeld van hoe de erfelijkheid zich gedraagt en wat de kansen zijn dat de nakomelingen al dan niet OCD-vrij, -drager of OCD-hebber zijn.


Dit zijn de simpele regels van Mendel, die ook in Nederland op scholen wordt geleerd, maar als afgestudeerd Moleculair Bioloog durf ik toch ook in te stemmen met CJG12....het is zo simpel niet, en we weten niet hoe het precies zit. Je hebt namelijk behalve de regels van Mendel ook nog de crossover (uitwisseling van genetische informatie door knippen en plakken) tijdens de Meiose die kan bepalen of er bepaalde genen worden doorgegeven of niet, of dat een combinatie van genen ervoor kan zorgen
dat een aandoening tot uiting komt of niet.

Dus simpel gezegd: OCD- vrij, OCD-drager of symptomatisch (en wanneer is iets symptomatisch? Het is zo simpel niet. Want hoe wil je een drager onderscheiden van een paard dat het heeft? Is een paard dat het heeft (in jouw verhaal 2x het OCD gen) van een drager te onderscheiden als hij geen afwijkingen vertoond?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 26-02-04 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

davy
Berichten: 158
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 15:49

Cassidy schreef:
wat is er mis met "ge"
Davy is toch Belg, of niet?


Ja, en als je 'ge' gaat gebruiken dan zullen ze daar ook weer onnozel over doen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 15:50

davy"]
[quote="Cassidy schreef:
wat is er mis met "ge"
Davy is toch Belg, of niet?


Ja, en als je 'ge' gaat gebruiken dan zullen ze daar ook weer onnozel over doen.
[/quote]

Je gaat er anders prat genoeg op dat je Belg bent. Sta er dan ook voor. Geen minderwaardigheidscomplexen hier...kop in de lucht en borst vooruit!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 15:55

Cassidy schreef:
...............maar als afgestudeerd Moleculair Bioloog durf ik toch ook in te stemmen met CJG12....

Alleen dáárvoor heb je toch geen 4 jaar gestudeerd mag ik hopen.
Dat voelde ik op mijn klompen al aan............ Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 16:02

CGJ12 schreef:
Alleen dáárvoor heb je toch geen 4 jaar gestudeerd mag ik hopen.
Dat voelde ik op mijn klompen al aan............ Haha!


4 jaar? 7,5 jaar Lips are sealed Bloos!

Ach, sommige mensen voelen het instinctief, andere zeggen: meten is weten, een weer anderen geloven het nog niet als ze het zwart op wit zien staan Haha!

davy
Berichten: 158
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 16:25

Ik heb ook al enkele keren vermeld dat het zo simpel niet is. Maar moeten we in een forum waar niet iedereen (ook ik niet) afgestudeerd is als Moleculair Bioloog ( Knipoog )of professor in de genetica of ..., in volledig medische en ingewikkelde termen gaan spreken zodat 99% van de forumlezers niet begrijpt wat er staat.

Ik heb getracht op een eenvoudige simplistische manier de erfelijkheid van OCD uit te leggen zodat iedereen de essentie begrijpt. Dat sommige forumleden dit op de korrel nemen kan ik goed begrijpen. Ik heb dan ook gevraagd om het correct te verwoorden. Tot nu toe zonder gevolg (die persoon is spijtig genoeg doof). Ik vraag het daarom ook eens aan u Knipoog .

Weten of een paard drager is van een zeer gecompliceerde combinatie van genen ( Knipoog ) die OCD tot gevolg hebben of een merrie de zeer gecompliceerde combinatie van genen heeft zodat de OCD tot uiting zal komen zonder dat het heden merkbaar is, kan volgens mij enkel als er een DNA-onderzoek gebeurt (Bij Zangersheide doen ze dit DNA-onderzoek dus bij de dekhengsten en ik veronderstel ook bij hun fokmerries, dat vertellen ze toch)

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 16:50

Sommige gecompliceerde zaken zijn nu eenmaal niet gesimplificeerd weer te geven zonder de werkelijkheid geweld aan te doen.........

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 16:53

Ook een DNA test kan niet 100% zekerheid niet vertellen of een paard drager is of niet. Het geeft een grote waarschijnlijkheid aan dat het paard het is/niet is, maar geen enkele wetenschapper zal je daar 100% uitsluitsel of bevestiging van geven. Dat de Zangersheide daarmee adverteerd is dus niet correct.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 16:56

Hengstenhouders beloven allemaal gouden bergen.
Eén pot nat.......... Haha!

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 17:02

Het begon heel aardig op pagina 1, men twijfelde zelfs al aan het feit dat dit topic op F&A stond, maar het is gelukkig weer als vanouds Knipoog.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 17:08

Ik denk dat Joost dit wel even kan opsplitsen met de pakkende titel:
OCD-gebazel........... Haha!:D:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 17:10

"Manipulatie in genetica" lijkt mij een nog pakkender titel, "gebazel" kan optioneel worden toegevoegd.

davy
Berichten: 158
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 17:11

Cassidy schreef:
Ook een DNA test kan niet 100% zekerheid niet vertellen of een paard drager is of niet. Het geeft een grote waarschijnlijkheid aan dat het paard het is/niet is, maar geen enkele wetenschapper zal je daar 100% uitsluitsel of bevestiging van geven. Dat de Zangersheide daarmee adverteerd is dus niet correct.


En waarom niet? Mag in wetenschappelijke termen. Als ik het niet begrijp vraag ik het wel Knipoog .

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 17:11

Gaat lekker hier Haha!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 17:12

Persoonlijk voel ik me meestal beter thuis in topics met een titel waar het woord "gebazel" in voorkomt namelijk... Haha!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 17:13

Zeker als er gebazeld wordt.
En er zelfs uitleg over de uitleg gevraagd wordt Verward

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 17:15

davy"]
[quote="Cassidy schreef:
Ook een DNA test kan niet 100% zekerheid niet vertellen of een paard drager is of niet. Het geeft een grote waarschijnlijkheid aan dat het paard het is/niet is, maar geen enkele wetenschapper zal je daar 100% uitsluitsel of bevestiging van geven. Dat de Zangersheide daarmee adverteerd is dus niet correct.


En waarom niet? Mag in wetenschappelijke termen. Als ik het niet begrijp vraag ik het wel Knipoog .
[/quote]

Naast geneticus óók nog jurist........... Knipoog

Toppertje hiero.......... Haha!:D:D

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 18:07

Ik heb een merrie, Grote Prijzen gelopen in Amerika, 21 jaar oud, had OCD is er ooit eens uitgehaald, vraag me niet af op welke leeftijd.

Fok ik mee, en kinderen nog geen enkele OCD gehad ben ik nu fout bezig ?