Suikerziekte..?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 21:52

er zijn uitzonderingen. Een ziekte die ook onder de noemer suikerziekte valt maar NIET vanuit de alvleesklier komt.
Ik weet niet meer hoe het exact heette.
Dan maak je wel insuline aan maar niet dat andere hormoon waarbij de suikers uit het opgeslagen vet / organen worden gehaald.

Linet

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Zoetermeer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 21:54

Ja ok, er zijn altijd uitzonderingen, maar dit klinkt gewoon als hypoglykemie.

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 22:02

wat als:
je een te lage bloedsuiker hebt (wel eens rond de 2-3 gehad), helemaal 's ochtends, maar verder denk ik vrij normaal (is verder nooit getest). Veel trek/hunkering naar snoep/zoetigheid hebt (en ook makkelijk een zak snoep op kan zonder echt misselijk te worden) en er bovendien absoluut niet van aankomt? (gewicht is bij mij meer afhankelijk van avondeten denk ik dan van tussendoortjes)..
Wat dan? geen suikerziekte snap ik...

Linet

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Zoetermeer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 22:06

Nou dan zou ik je eens laten testen, want voor hypoglykemie hoef je niet persee aan te komen. Maar ik kan niet zo voor iedereen zeggen wat iedereen heeft natuurlijk. Maar heb je vaker lage bloedsuikers?? Had je niet zoveel gegeten die avond voordat je die lage bloedsuiker had?

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-04 22:07

Linet schreef:
Hmmm je zegt zelf al dat je weinig koolhydraten eet, door koolhydraten stijgt juist je bloedsuiker!! Maar wat eet je dan?


2 broodjes met halverine en ham als ontbijt en lunch, een kop soep en evt. een mager vruchtenyoghurtje bij de lunch en als diner aardappels, groenten en vlees...

Linet

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Zoetermeer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 22:13

En verder geen tussendoortjes?? Dan kan ik me voorstellen dat je je soms beroerd voelt. Misschien dat als je meer koolhydraten gaat eten dat je dan minder last hebt van lage bloedsuikers?

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-04 22:21

Linet schreef:
En verder geen tussendoortjes?? Dan kan ik me voorstellen dat je je soms beroerd voelt. Misschien dat als je meer koolhydraten gaat eten dat je dan minder last hebt van lage bloedsuikers?


Water, af en toe drink-bouillon, 1 of 2 appels... Meer hou ik niet binnen... Scheve mond Ik zit echt vol met het schema wat ik nu heb!

Ik voel me ook niet beroerd hoor. Momenteel wel, maar dat heeft imo niet direct hier iets mee te maken. De reden dat ik heb laten prikken is omdat de dietiste blijft roepen dat ik niets meer kan veranderen aan mijn eetschema, ik imo niet veel eet, maar ik toch aan blijf komen.

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 22:24

Linet schreef:
Nou dan zou ik je eens laten testen, want voor hypoglykemie hoef je niet persee aan te komen. Maar ik kan niet zo voor iedereen zeggen wat iedereen heeft natuurlijk. Maar heb je vaker lage bloedsuikers?? Had je niet zoveel gegeten die avond voordat je die lage bloedsuiker had?


Ik bedoelde ook niet per se aankomen, maar met de hoeveelheid suiker die ik binnenkrijg doet ieder 'normaal' mens dat wel Haha!
En ik was al van plan eens naar de dokter te gaan om me te laten prikken, alleen moet ik even kijken hoe ik dat doe, want als ik op een nuchtere maag net uit mn bed naar de dokter wandel blijf ik niet overeind staan Lachen En ik weet dus niet of ik dat vaker heb/had mams had eens zo'n apparaatje meegenomen van dr werk om te kijken..

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 09:32

MacavityL schreef:
wat als:
je een te lage bloedsuiker hebt (wel eens rond de 2-3 gehad), helemaal 's ochtends, maar verder denk ik vrij normaal (is verder nooit getest). Veel trek/hunkering naar snoep/zoetigheid hebt (en ook makkelijk een zak snoep op kan zonder echt misselijk te worden) en er bovendien absoluut niet van aankomt? (gewicht is bij mij meer afhankelijk van avondeten denk ik dan van tussendoortjes)..
Wat dan? geen suikerziekte snap ik...


Dat zelfde heb ik dus ook. Iedere x als ik geprikt word komt er uit lage bloedsuiker. Kom ook niet aan en altijd trek in zoet.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 09:53

Hoi allemaal,

Ik hoop wat licht in de duisternis te kunnen brengen hier. Ik heb diabetes en ben ook Diabetes Informatiepost bij de Diabetesvereniging Nederland.

Ja, iemand met een onbehandelde diabetes heeft een te hoge bloedglucosewaarde. Nuchter hoger dan 5,8 mmol/liter, niet nuchter hoger dan 7,8 mmol/liter zijn waarden om de boel in de gaten te houden. Bij waarden hoger dan 11 mmol/liter is er bijna altijd sprake van diabetes.

Als iemand met diabetes niet behandeld wordt gaat deze persoon uiteindelijk afvallen. En dan kan erg snel gaan. Het lichaam kan namelijk geen glucose meer uit het bloed opnemen omdat daarvoor insuline nodig is. En insuline wordt bij een type 1 diabeet niet meer gemaakt, bij een type 2 diabeet is er een verstoorde aanmaak of werking van de insuline. Je lichaam kan geen energie meer opnemen uit glucose (suikers en andere koolhydraten) en gaat vetten verbranden. Je gaat dan afvallen.

Hyperglykemie betekent te hoge bloedglucosewaarden, hypoglykemie te lage waarden. Als ik als diabeet te veel insuline spuit of te weinig koolhydraten heet, krijg ik een hypo. Deftig woord: hypoglykemie. Dat betekent dat mijn bloedglucosewaarde onder de 4 mmol/liter komt en dan ga ik rare dingen doen;-) De hersens, spieren en andere lichaamscellen krijgen namelijk geen voeding.

Hypoglykemie is ook een aanduiding voor een ander verschijnsel, een soort omgekeerde diabetes. Je alvleeskllier maakt dan een teveel aan insuline aan, zodat je steeds met lage bloedglucosewaarden loopt, vooral nadat je iets gegeten hebt. Het ding werkt dus te goed. Je gaat je dan slap voelen en vaak duizelig. In Nederland is dit inderdaad geen erkende ziekte, maar er is genoeg over bekend om eens te lezen hoe je er zelf wat aan kan doen. Vooral het eten van minder snelwerkende koolhydraten helpt. Lees maar op:
http://utopia.knoware.nl/users/veldman/support/hypo.htm

Omdat je alvleesklier veel te veel doet, kan hij overigens uiteindelijk uitgeput raken. En daardoor kan je weer diabetes krijgen.

Ik zou heel sterk aan dit verschijnsel denken. Want als je diabetes hebt en je wordt niet behandeld, zijn waarden van rond de 4 onmogelijk.

Sterkte,
Monique

gomir

Berichten: 25538
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 10:12

Sjimmy schreef:
Dan maak je wel insuline aan maar niet dat andere hormoon waarbij de suikers uit het opgeslagen vet / organen worden gehaald.

Glucagon bedoel je denk ik

Verder is het verhaal van Monique denk ik heel helder Ik wilde ook ongeveer zo iets gaan typen, maar doe het nu maar niet meer Knipoog
Laatst bijgewerkt door gomir op 27-01-04 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 10:14

Monique, allereerst bedankt voor je verhelderende tekst OK dan! Uitgaande van de symptomen die ik op internet vond ben ik idd geneigd aan hypoglykemie te denken. Behalve de lage bloedspiegel past er zoveel zo mooi in mijn leven... Bloos!

Ik heb besloten het onderzoek over 2 weken eens af te wachten, en dan dit eens aan te kaarten bij mijn huisarts...

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 10:15

Glucagon is geen ziekte hoor. Glucagon is een hormoon dat wordt aangemaakt in de alphacellen van de alvleesklier. Het zorgt ervoor dat je lever reserves aan glucose losmaakt als je een hypo krijgt, je eigen reddingssysteem dus.

Het is ook verkrijgbaar in spuitvorm, zodat je dat proces versneld kan nabootsen.

gomir

Berichten: 25538
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 10:17

Dat bedoelde ik ook. Had alleen vergeten het bovenste stukje van de quote weg te halen Ik doelde ook op het hormoon Knipoog

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 10:48

Ik heb helemaal geen verstand van suikerziekte, maar ik vraag me toch iets af. De suikerpatienten die ik ken hebben allemaal te kampen met overgewicht (spuiten ook allemaal insuline, 't zijn er iig 3). En hadden dat voor zover ik weet (iig 2) al voordat de suikerziekte geconstateerd werd, hebben hun eetpatroon echter niet aangepast en moeten nu dus spuiten. Deze twee gaat het volgens mij om ouderdomssuiker, die ander ken ik niet van voor de diagnose. Is daarin dan ook een verschil?
Ik heb trouwens op tv ook wel eens een verhaal van een jongetje van 8 of 9 met suiker gezien die ook overgewicht had. Met overgewicht bedoel ik dan niet een kilootje of 3, maar toch fors. Kan iemand dat uitleggen, want ik ben de weg een beetje kwijt.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 11:22

MoniqueT schreef:
Hoi allemaal,

Ik hoop wat licht in de duisternis te kunnen brengen hier. Ik heb diabetes en ben ook Diabetes Informatiepost bij de Diabetesvereniging Nederland.

Ja, iemand met een onbehandelde diabetes heeft een te hoge bloedglucosewaarde. Nuchter hoger dan 5,8 mmol/liter, niet nuchter hoger dan 7,8 mmol/liter zijn waarden om de boel in de gaten te houden. Bij waarden hoger dan 11 mmol/liter is er bijna altijd sprake van diabetes.

Als iemand met diabetes niet behandeld wordt gaat deze persoon uiteindelijk afvallen. En dan kan erg snel gaan. Het lichaam kan namelijk geen glucose meer uit het bloed opnemen omdat daarvoor insuline nodig is. En insuline wordt bij een type 1 diabeet niet meer gemaakt, bij een type 2 diabeet is er een verstoorde aanmaak of werking van de insuline. Je lichaam kan geen energie meer opnemen uit glucose (suikers en andere koolhydraten) en gaat vetten verbranden. Je gaat dan afvallen.

Hyperglykemie betekent te hoge bloedglucosewaarden, hypoglykemie te lage waarden. Als ik als diabeet te veel insuline spuit of te weinig koolhydraten heet, krijg ik een hypo. Deftig woord: hypoglykemie. Dat betekent dat mijn bloedglucosewaarde onder de 4 mmol/liter komt en dan ga ik rare dingen doen;-) De hersens, spieren en andere lichaamscellen krijgen namelijk geen voeding.

Hypoglykemie is ook een aanduiding voor een ander verschijnsel, een soort omgekeerde diabetes. Je alvleeskllier maakt dan een teveel aan insuline aan, zodat je steeds met lage bloedglucosewaarden loopt, vooral nadat je iets gegeten hebt. Het ding werkt dus te goed. Je gaat je dan slap voelen en vaak duizelig. In Nederland is dit inderdaad geen erkende ziekte, maar er is genoeg over bekend om eens te lezen hoe je er zelf wat aan kan doen. Vooral het eten van minder snelwerkende koolhydraten helpt. Lees maar op:
http://utopia.knoware.nl/users/veldman/support/hypo.htm

Omdat je alvleesklier veel te veel doet, kan hij overigens uiteindelijk uitgeput raken. En daardoor kan je weer diabetes krijgen.

Ik zou heel sterk aan dit verschijnsel denken. Want als je diabetes hebt en je wordt niet behandeld, zijn waarden van rond de 4 onmogelijk.

Sterkte,
Monique


oei als ik die test op de site van hypogykemie doe kom ik uit op een score van 119 Verward denk dat ik ook maar eens de dokter bel.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 11:27

Hoi,

Ja, diabetes (suikerziekte is zo'n ouderwets woord, sorry) heeft te maken met overgewicht. Tenminste, dat kan! Type 2, de vroegere ouderdomsdiabeet, kan ontstaan doordat de lichaamscellen te "vet" worden en daardoor de energie niet makkelijk in de cellen kan. Er is dan meer insuline nodig om de celdeur te openen. Zie het maar als een soort kluisje waar niet 1 maar 2 sleuteltjes voor nodig zijn. Afvallen helpt vaak, maar soms moet je pillen gaan gebruiken of later zelfs insuline.

Maar dat is lang niet altijd het geval. Veel mensen, ook met type 2, zijn slank, hun alvleesklier maakt gewoon minder insuline, dus moet je dat handmatig inspuiten. Of soms redt je het nog een tijdlang met pillen die de aanmaak stimuleren.

En bij type 1, jeugddiabetes, heeft het helemaal niks met overgewicht te maken. Deze mensen hebben een afwijkend gen wat er voor zorgt dat de betacellen in de alvleesklier zelf de Eilandjes van Langerhans gaan vernietigen. En die dingen maken insuline. Dat gaat dus helemaal vanzelf stuk en die mensen zullen altijd moeten spuiten. Als je niet spuit, ga je dood, simpel.

Maar zelfs mensen met overgewicht, ik ben d'r een van, vallen af als ze diabetes krijgen. Zie daarvoor mijn eerdere uitleg over het niet krijgen van energie uit koolhydraten en dus gaan verbranden van vetten. Ik ben veel te zwaar, al mijn hele leven. Maar toen ik diabetes kreeg, viel ik in twee weken tijd 15 kilo af! Ze zitten er weer aan hoor, maar zo erg kan dat dus zijn.

En waarom geen insuline in tabletvorm of zo? Omdat insuline een eiwit is, wat afgebroken wordt in je maag. Zo komt het dus nooit in je bloed terecht. Spuiten of pompen (insulinepomp) is de enige manier tot nu toe.

Groetjes,
Monique

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 11:33

suikerziekte kan echt heel slopend zijn ja. Mijn neef is in het ziekenhuis beland omdat ze niet wisten wat hij had. hij was broodmager, doodziek en uiteindelijk begon hij zowat blind te worden.... ze waren vergeten op suiker te prikken, tot zijn familie op het idee kwam. hij moest zowat een half jaar revalideren en opnieuw leren lopen e.d.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 11:44

Dank voor je duidelijke uitleg. 't Verklaart niet helemaal alles (1 kennis werd namelijk alleen maar zwaarder en nu met insuline is hij toch behoorlijk wat kilootjes kwijt geraakt).
Ik kreeg laatst van mijn HA namelijk een nogal beangstigende brief, waarbij ze vermeldden dat ze er vroeg bij willen zijn. Flinke lijst van 'symptomen' een een uitnodiging voor een prikje. Ik ben behoorlijk dun, maar het ging toch niet om mij. Mijn moeder voldeed aan een aantal (4 of 5) symptomen die genoemd werden (zwangerschapssuiker, boven de 45 en nog een paar, hoge bloeddruk dacht ik). Enige waar ze niet aan voldeed was het afvallen of ondergewicht. Goed, ik heb haar dus aardig de stuipen op het lijf gejaagd met mijn checklistje, kan ik haar nu weer geruststellen Knipoog

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 12:23

Laui, de 'ouderdoms'suikerziekte, type 2 dus, kan ook bij jongere mensen voorkomen. Ik had een stuk tekst van de een of andere site gecopieerd, staat denk ik op pagina 1 van dit topic.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 12:31

Altijd leuk die zelfdiagnoses. Verward
Laat de huisarts nou maar bepalen wat je hebt...

Suikerziekte uit zich trouwens meestal door heeeeeeeel veeeeeeeel dorst en heel erge vermoeidheid.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 12:32

M'n mams is officieel al oudere (50 +), ik heb haar al wel gezegd dat als ze twijfelt ze bij de HA langs moet gaan (net als over alle andere kwaaltjes), ze is wat dat betreft een beetje eigenwijs (net zoals ik Knipoog ).

Tessebes: moet je bij m'n HA zijn die met van dat soort rare checklistjes aan komt zetten Scheve mond En dan de opmerking erbij plaatst: als u aan 4 of 5 van bovengenoemde symptomen voldoet of twijfelt kunt u even langs komen. Ondertussen zullen genoeg mensen zich echt het apezuur geschrokken zijn. Ik krijg ook elk jaar de onheilstijding dat ik doodga als ik griep krijg. Ben ik niet zo gevoelig voor, it takes two to tango denk ik altijd maar en als ik me beroerd voel ga ik wel naar de dokter. Ook fijn als ze je op leukemie laten testen, maar het niet even melden, zit je een week lang helemaal in de stress, waarom de arts dat niet gezegd heeft etc. Maar goed, verder een aardige arts die best weet waar hij 't over heeft.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 12:48

Ok, daar ben ik weer.

Ik snap waarom die huisarts dat doet. De diabetesvereniging is namelijk ook druk bezig om risicogroepen te onderzoeken.

Diabetes kan hele nare complicaties geven. Het is een sluipende ziekte als het om type 2 gaat. Bij type 1 krijg je inderdaad onwijs veel dorst, plas je je helemaal wezenloos en val je vaak flink af. Je bent ook nog eens ontzettend moe.

Bij type 2 is dat niet zo. Je bent misschien wat minder fit, je drinkt wat meer, maar ach, het is warm misschien. Het valt je misschien niet zo op dat je wat vaker naar de wc gaat, want ja, je wordt wat ouder, misschien heb je een zwakke blaas.

Wie mijn eerdere uitleg heeft gevolgd, ziet ook een duidelijk verschil. Bij type 1 houdt de alvleesklier op met insuline maken, heftig dus! Bij type 2 wordt het allemaal wat minder, wat moeilijker, maar het functioneert nog wel.

Nu het risico: hoge bloedglucosewaarden kunnen heel veel schade aanrichten aan je ogen, je nieren, je hart- en bloedvaten en je voeten. Omdat het bij type 2 zo langzaam en zo sluipend gaat, lopen mensen gemiddeld al 7 jaar rond met te hoge bloedglucoses voor de diagnose wordt gesteld. Dertig procent van degene bij wie de diagnose wordt gesteld heeft al last van dergelijke complicaties. Voor hen is de diagnose dan ook te laat gesteld, want eenmaal gedane schade, keer je niet meer.

Vandaar dat de Diabetesvereniging en ook heel veel artsen de risicogroepen regelmatig willen controleren. Er is inderdaad een lijstje met 10 vragen. Als er meer dan 4 met ja beantwoord worden, is het verstandig eens te laten controleren. Die vragen zijn o.a. of het in de familie voorkomt (type 2 is 50 procent erfelijk), of je overgewicht hebt, of je ouder bent dan 50, of je veel plast, drinkt, moe bent ...

Met een vingerprikje weet je of het goed zit of niet. En als het dan niet goed zit, ben je er misschien wel zo mooi op tijd bij dat je een hoop schade voor later kan voorkomen. En schrik nu ff niet, maar ik ken bijvoorbeeld een vrouw van net 30 die al flink onherstelbare schade op haar ogen heeft en dat meteen te horen kreeg toen de diagnose werd gesteld. Loopt er dus al een behoorlijk tijdje ongemerkt mee rond.

Dus die checklijstjes zijn niet zomaar zelfdiagnoselijstjes, maar middelen om zo vroeg mogelijk te ontdekken of iemand diabetes heeft en op tijd te zorgen voor een goede behandeling.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 12:59

Wat dat betreft vind ik het ook terecht dat zo'n checklijstje wordt opgestuurd, enige wat ik een beetje mis (in de algehele medische zorg) is een persoonlijk aspect. Er zijn genoeg mensen die dan om 1 klein puntje naar de HA rennen, en daar zitten ze dus niet op te wachten (afspraak maken gaat meestal 3-4 werkdagen later pas), zeggen ze zelf. Ik ben er ook al aan gewend dat ik eens in de zoveel tijd een onheilstijding in m'n brievenbus vind, ik behoor nu eenmaal tot een risicogroep (en niet geheel onterecht, blijkt). Ik vind alleen wel dat ze dan alle patienten een brief moeten sturen, en niet 'de risicogroep' (ik heb astma, wat in wezen weinig met diabetes te maken heeft). Overigens hangt het checklistje ook groot in de wachtkamer. Feit blijft dat veel drinken en plassen erg subjectief zijn, dus in die zin zijn dat soort lijstjes 'gevaarlijk', maar aan de andere kant kun je beter een keertje te veel naar de dokter gaan dan te weinig Knipoog .

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 13:14

Met dat laatste ben ik het dus eens.
En Laui, de Diabetesvereniging gaat steeds meer screenen op openbare plaatsen. Gezondheidsbeurzen en dat soort plekken, ouderenbeurs, noem maar op. Maak er gebruik van, kwaad kan het nooit!