Aangehouden met trailer.....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 13:05

Ik zeg ook niet dat je paardvriendelijker rijdt als je E hebt. Als je je B haalt, ben je ook nog geen volleerd chauffeur. Ik ben van mening dat je net wat meer meekrijgt dan wanneer je aan de voorwaarden voldoet om zonder E te rijden...Dat E haal je echt niet zomaar, daar moet je je ook voor bewijzen... Hier iig wel!

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 13:15

Graag gedaan Judibo helaas wordt dit stukje vaak vergeten,
meer en deel van de 1 en 1.5 paardstrailers kunnen door een grote auto getrokken worden, maar 2 paards wordt een heel ander verhaal.
We zien heel wat 2 paardstrailers getrokken worden door auto's die het volgens ons niet mogen.

Weet iemand misschien of een opel vectra een 2 paardstrailer mag trekken? Ik ben daar benieuwd naar of het eigenlijk mag, dan is dit voor ons ook een leuke optie om erbij te hebben.
Mijn man is in bezit van BE rijbewijs. Ik kreeg het net niet meer kado erbij en rij dus niet met onze combinatie.

Judibo

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 15:50

BlueStar schreef:
Weet iemand misschien of een opel vectra een 2 paardstrailer mag trekken? Ik ben daar benieuwd naar of het eigenlijk mag, dan is dit voor ons ook een leuke optie om erbij te hebben.
Mijn man is in bezit van BE rijbewijs. Ik kreeg het net niet meer kado erbij en rij dus niet met onze combinatie.

Je zal in de papieren van de auto moeten kijken wat de massa van het ledig voertuig is. Daarbij natuurlijk ook kijken wat het trekvermogen is.
Daarnaast zal je naar het gewicht van de trailer moeten kijken (massa + max. laadvermogen). Blijft het totaalgewicht van de trailer onder het gewicht van je auto EN onder het trekvermogen, dan mag je er (nu nog) mee rijden.
Nu is de trailer waar ik mee rijd teruggekeurd. Hij mocht eerst 1300 kg wegen, maar aangezien er bij ons niet meer als een haflinger op staat, kon er 200 kg van het laadvermogen af en is nu het max. laadvermogen 600 kg. Veel anderhalf paards wegen overigens rond de 1300 kg.

Oja, en je moet ook niet vergeten dat de combi max. 3500 kg mag wegen......

Heb net even op de opel-site gekeken, als ik het zo bekijk, mag je er geen 2 paards mee trekken (die wegen vaak ongeveer 2000 kg max.) en de auto weegt ongeveer 1500 kg., maar je zult toch even op je eigen papieren moeten kijken. Weegt de trailer idd 2000 kg, mag het sowieso niet, want dan moet de auto ook 2000 wegen en kom je boven de 3500 uit....

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 16:20

Volgende week moet ik met magic naar Emmeloord en dan rijd mijn echtgenoot de auto met trailer.Hij heeft alle rijbewijzen behalve motor,dus dat zit wel goed.Helaas heb ik toch de zenuwen dat we aangehouden worden en ze gaan wegen want onze Seat toledo ziet er wel fors uit maar mag maar 1000 kg trekken.
Onze trailer weegt al ruim 500 kg en met magic erbij zal het krapjes worden want volgens mij is die wel zwaarder dan 500 kg.

Judibo

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 16:26

proudmama schreef:
Volgende week moet ik met magic naar Emmeloord en dan rijd mijn echtgenoot de auto met trailer.Hij heeft alle rijbewijzen behalve motor,dus dat zit wel goed.Helaas heb ik toch de zenuwen dat we aangehouden worden en ze gaan wegen want onze Seat toledo ziet er wel fors uit maar mag maar 1000 kg trekken.
Onze trailer weegt al ruim 500 kg en met magic erbij zal het krapjes worden want volgens mij is die wel zwaarder dan 500 kg.


Ik zou dan het risico niet nemen, ALS je aangehouden wordt, dan ben je de sigaar en mag je geen meter verder.....

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 16:30

Ik zal wel moeten heb geen andere auto of trailer en eerlijk gezegd rijden we zo al 6 jaar rond,maar omdat er steeds meer gecontroleerd wordt begin ik het vervelend te vinden.
Trouwens als ik niet verder mag hoe kom ik dan thuis zorgen zij voor vervangend vervoer?

Judibo

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 16:33

proudmama schreef:
Ik zal wel moeten heb geen andere auto of trailer en eerlijk gezegd rijden we zo al 6 jaar rond,maar omdat er steeds meer gecontroleerd wordt begin ik het vervelend te vinden.
Trouwens als ik niet verder mag hoe kom ik dan thuis zorgen zij voor vervangend vervoer?

Tja, lastig idd, ik hoop voor je dat het goed gaat. In ieder geval zorgen dat de verlichting in orde is Knipoog.
Nee, zij zorgen niet voor verv. vervoer, moet je zelf doen heb ik begrepen....
Succes in Emmeloord volgende week!

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 17:00

proudmama schreef:
Onze trailer weegt al ruim 500 kg en met magic erbij zal het krapjes worden want volgens mij is die wel zwaarder dan 500 kg.



Ik denk dat een boete je minste zorg moet zijn. Al eens gedacht aan het feit dat je de rest van je leven moet blijven werken om schade aan iemand anders af te moeten betalen indien je brokken maakt? Want reken maar dat de verzekering geen cent uitkeert.

Hoe dan ook, iig succes in Emmeloord!

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 17:05

Das is inderdaad wel ffies schrikken gelukkig is het goed afgelopen!

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 17:17

proudmama schreef:
Trouwens als ik niet verder mag hoe kom ik dan thuis zorgen zij voor vervangend vervoer?


Ja dat had je gehoopt... Dat is dan echt je eigen probleem! Jouw fout, jouw zorg. Lu||ig maar waar. Op de vluchtstrook zul je de trailer niet hoeven achterlaten, maar verder....

Ik zou persoonlijk het risico echt niet nemen, al is het maar omdat -al eerder genoemd- een verzekeringsmaatschappij zich in allerlei bochten zal wringen om onder uitkeren uit te komen als er wat gebeurt en als je combinatie niet klopt dan lukt ze dat ook en kun je lappen!

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 18:32

Judibo"]
[quote="BlueStar schreef:
Weet iemand misschien of een opel vectra een 2 paardstrailer mag trekken? Ik ben daar benieuwd naar of het eigenlijk mag, dan is dit voor ons ook een leuke optie om erbij te hebben.
Mijn man is in bezit van BE rijbewijs. Ik kreeg het net niet meer kado erbij en rij dus niet met onze combinatie.


Je zal in de papieren van de auto moeten kijken wat de massa van het ledig voertuig is.
Oja, en je moet ook niet vergeten dat de combi max. 3500 kg mag wegen......

Heb net even op de opel-site gekeken, als ik het zo bekijk, mag je er geen 2 paards mee trekken (die wegen vaak ongeveer 2000 kg max.) en de auto weegt ongeveer 1500 kg., maar je zult toch even op je eigen papieren moeten kijken. Weegt de trailer idd 2000 kg, mag het sowieso niet, want dan moet de auto ook 2000 wegen en kom je boven de 3500 uit....
[/quote]

Aardig van je om even naar de opelsite te gaan. Helaas is het wat moeilijk om in de auto papieren te kijken aangezien wij deze auto dus niet hebben. Ook de 3500kg is geen probleem mijn man heeft BE en ik rij dus niet met auto en (onze) trailer. Deze combinatie is te zwaar voor mijn B.
Maar omdat wij dus vaak de opel vectra zien voor een 2 paards ben ik benieuwd wat het trekvermogen van deze auto is.

In onze papieren kijkende is onze auto,
massa ledig voertuig 1690 kg maar hij mag wel autonoom (geremd) 2800 kg trekken.
De regel dat je niet meer mag trekken als je auto is volgens mij verkeerd!

Zijn er hier mensen met een opel Vectra? Die mij kunnen helpen wat de auto autonoom (geremd) mag trekken ongeacht welke trekhaak of welk rijbewijs?

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 18:49

BlueStar schreef:
De regel dat je niet meer mag trekken als je auto is volgens mij verkeerd!


Die regel geldt als je alleen een B rijbewijs hebt, voor BE geldt het niet.

Ik heb BE. De Peugeot 106 van mijn moeder mag iets van 650 kg trekken, dat weegt mijn trailer (leeg) dus ik mag de trailer trekken met een 106. Mag 'm alleen uiteraard niet zwaarder beladen dan wat de auto kan trekken, dus een paard kan er niet op. Joh Haha! Maar de trailer verplaatsen zou dus mogen (al is er geen haar op m'n hoofd die daar aan denkt hoor).

Kort gezegd: bij een B-rijbewijs telt wat er op papier maximaal aan gewicht KAN zijn, bij BE telt wat er daadwerkelijk aan gewicht IS.

Mijn auto mag 1550 kg trekken. Ik kan daar gerust een 2-paardstrailer achter hangen, ik mag daar alleen geen 2 paarden op laden, want dat wordt te zwaar voor de auto. 1 paard kan wel. Bij twijfel op de weegbrug.

Om uit te zoeken wat een auto kan trekken zou je eens kunnen kijken op www.autotrader.nl en dan aan de linkerkant even doorklikken naar de autogids.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 19:28

proudmama schreef:
Ik zal wel moeten heb geen andere auto of trailer en eerlijk gezegd rijden we zo al 6 jaar rond,maar omdat er steeds meer gecontroleerd wordt begin ik het vervelend te vinden.
Trouwens als ik niet verder mag hoe kom ik dan thuis zorgen zij voor vervangend vervoer?


De ellende komt altijd achteraf op het moment als je b.v. een noodstop moet maken...ik noem slechts een voorbeeld...je zou het jezelf niet vergeven als je weet wat de gevolgen (kunnen) zijn op het moment dat je auto niet zwaar genoeg is...kun je rare glijders maken (vorig jaar is hiervoor de deur een auto met trailer geschaart...paard achterin is met trailer en al op zijn zij geschoven)...en nee de politie zorgt niet voor vervangend vervoer, die moet je zelf regelen.

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 21:07

proudmama schreef:
Volgende week moet ik met magic naar Emmeloord en dan rijd mijn echtgenoot de auto met trailer.Hij heeft alle rijbewijzen behalve motor,dus dat zit wel goed.Helaas heb ik toch de zenuwen dat we aangehouden worden en ze gaan wegen want onze Seat toledo ziet er wel fors uit maar mag maar 1000 kg trekken.
Onze trailer weegt al ruim 500 kg en met magic erbij zal het krapjes worden want volgens mij is die wel zwaarder dan 500 kg.



En wat staat er in je trailerpapieren?wat is zijn gewicht incl laadvermogen?
Want de politie kijkt niet naar het gewicht wat er werkelijk in staat maar,naar wat er in je papieren staat.
De meeste 1.5 paards trailers zitten namelijk al op 1300 kilo dus zit je al 300 kilo te zwaar.
Is er niemand in je familie of vriendenkring die een auto heeft die meer mag trekken?
Ik zou het risico echt niet nemen als ik jou was

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 22:46

De opel vectra 2.2 16v, 2002 en later mag 1500 trekken geremd en weegt zelf 1335. Dat houd in dat je met B rijbewijs niet met 2 paards kan rijden, maar met E-rijbewijs wel met twee paards, maar dan alleen met 1 groot paard of twee pony's.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 22:50

minkieboy"]
[quote="proudmama schreef:
Volgende week moet ik met magic naar Emmeloord en dan rijd mijn echtgenoot de auto met trailer.Hij heeft alle rijbewijzen behalve motor,dus dat zit wel goed.Helaas heb ik toch de zenuwen dat we aangehouden worden en ze gaan wegen want onze Seat toledo ziet er wel fors uit maar mag maar 1000 kg trekken.
Onze trailer weegt al ruim 500 kg en met magic erbij zal het krapjes worden want volgens mij is die wel zwaarder dan 500 kg.



En wat staat er in je trailerpapieren?wat is zijn gewicht incl laadvermogen?
Want de politie kijkt niet naar het gewicht wat er werkelijk in staat maar,naar wat er in je papieren staat.
De meeste 1.5 paards trailers zitten namelijk al op 1300 kilo dus zit je al 300 kilo te zwaar.
Is er niemand in je familie of vriendenkring die een auto heeft die meer mag trekken?
Ik zou het risico echt niet nemen als ik jou was
[/quote]

Naar mijn weten moeten ze bij BE-rijbewijs wel kijken naar wat je echt trekt, in elk geval nu nog. Dan zetten ze je dus op de weegbrug...
Jouw man is in het bezit van BE, dus bij twijfel zul je mee moeten om te wegen. Men houdt vaak 10% speling aan, maar als je pech hebt, zit je er echt boven! De trailer weegt in realiteit vaak meer dan (kaal) op papier staat... En een paard weeg ook al snel meer dan 500 kilo....

(wat woog Minco ook al weer Alie Schijnheilig )

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 00:28

joyce B schreef:
De opel vectra 2.2 16v, 2002 en later mag 1500 trekken geremd en weegt zelf 1335. Dat houd in dat je met B rijbewijs niet met 2 paards kan rijden, maar met E-rijbewijs wel met twee paards, maar dan alleen met 1 groot paard of twee pony's.


Dank je voor deze informatie, onze trailer heeft een laadvermogen van 1800 kg dit mag de vectra dus helaas niet. Ook niet als ik minder zou laden. Ondankt BE rijbewijs. Politie houdt echt rekening met wat max. in de trailer mag en niet wat erin staat.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 01:43

Iemand enig idee wat een Peugeot 306 break turbo diesel mag trekken?

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 07:38

Dat zou in je papieren moeten staan (geen idee of dat ook in België zo is !?) en anders in het boekje met technische gegevens van je auto.

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 10:00

Nou ja dit is op zich natuurlijk een belachelijke situatie: dat je met een bepaald laadvermogen zonder E met een trailer mag rijden. Doel van dat rijbewijs is namelijk dat je met een aanhanger leert te rijden en keren etc. dus ik ben er zeker van dat het in de toekomst nog eens afgeschaft gaat worden, die regel.

Maar goed, voor jou in ieder geval fijn dat je niet zoveel geld neer hoeft te tellen om E bij B te halen

mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 10:12

BlueStar"]
[quote="Judibo"][quote="BlueStar schreef:
Weet iemand misschien of een opel vectra een 2 paardstrailer mag trekken? Ik ben daar benieuwd naar of het eigenlijk mag, dan is dit voor ons ook een leuke optie om erbij te hebben.
Mijn man is in bezit van BE rijbewijs. Ik kreeg het net niet meer kado erbij en rij dus niet met onze combinatie.


Je zal in de papieren van de auto moeten kijken wat de massa van het ledig voertuig is.
Oja, en je moet ook niet vergeten dat de combi max. 3500 kg mag wegen......


Heb net even op de opel-site gekeken, als ik het zo bekijk, mag je er geen 2 paards mee trekken (die wegen vaak ongeveer 2000 kg max.) en de auto weegt ongeveer 1500 kg., maar je zult toch even op je eigen papieren moeten kijken. Weegt de trailer idd 2000 kg, mag het sowieso niet, want dan moet de auto ook 2000 wegen en kom je boven de 3500 uit....

[/quote]

Aardig van je om even naar de opelsite te gaan. Helaas is het wat moeilijk om in de auto papieren te kijken aangezien wij deze auto dus niet hebben. Ook de 3500kg is geen probleem mijn man heeft BE en ik rij dus niet met auto en (onze) trailer. Deze combinatie is te zwaar voor mijn B.
Maar omdat wij dus vaak de opel vectra zien voor een 2 paards ben ik benieuwd wat het trekvermogen van deze auto is.

In onze papieren kijkende is onze auto,
massa ledig voertuig 1690 kg maar hij mag wel autonoom (geremd) 2800 kg trekken.
De regel dat je niet meer mag trekken als je auto is volgens mij verkeerd!

Zijn er hier mensen met een opel Vectra? Die mij kunnen helpen wat de auto autonoom (geremd) mag trekken ongeacht welke trekhaak of welk rijbewijs?
[/quote]

Mijn vader heeft een opel vectra en die mag geen 2 paardstrailer trekken
Wel een 1 paards of 1.5 paards.
Hij heeft 1keer een 2 paards trailer getrokken met alleen 1 paard erin en dat mocht weer wel maar 2 paards met 2 paarden erin niet

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 08:04

Hoi
Om even terug te komen op dat paardenpaspoort,hij is dus wel DEGELIJK verplicht om bij je paard te houden ook tijdens reizen. Ik heb een stukje ingescant uit het NLTO krantje, sorry dat ik de halve pagina ingescant heb, heb wat haast Knipoog maar lees even onder het kopje paardenpaspoort

Afbeelding

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 08:11

poei, avontuur inderdaad. Gelukkig liep het goed af.

Ik moet ook mijn E halen van MrMagic. We gaan de vrachtwagen verkopen en er een trailer voor terugkopen. Is met endurancewedstrijden toch makkelijker. Maar, hoewel ook ik met de combinatie aan de voorwaarden voldoe, is hij van mening dat ik het E moet halen *snif* ik heb al zo'n faalangst.

Maar ja, mijn combi klopt met een anderhalfpaards en mijn Raak. En met een tweepaards barely dus hij heeft wel gelijk.

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 14:20

joyce B schreef:



Naar mijn weten moeten ze bij BE-rijbewijs wel kijken naar wat je echt trekt, in elk geval nu nog. Dan zetten ze je dus op de weegbrug...
Jouw man is in het bezit van BE, dus bij twijfel zul je mee moeten om te wegen. Men houdt vaak 10% speling aan, maar als je pech hebt, zit je er echt boven! De trailer weegt in realiteit vaak meer dan (kaal) op papier staat... En een paard weeg ook al snel meer dan 500 kilo....

(wat woog Minco ook al weer Alie Schijnheilig )


Yep klopt helemaal Joyce,ik was in de war met het rijden zonder E rijbewijs Bloos

Ene Minco(haflinger) woog anderhalf jaar geleden 550 kilo Knipoog toen was ie nog wat steviger dan nu,maar toch.
Zo zie je maar weer dat je al snel over de 500 kilo heen zit Verward

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 16:19

proudmama schreef:
Volgende week moet ik met magic naar Emmeloord en dan rijd mijn echtgenoot de auto met trailer.Hij heeft alle rijbewijzen behalve motor,dus dat zit wel goed.Helaas heb ik toch de zenuwen dat we aangehouden worden en ze gaan wegen want onze Seat toledo ziet er wel fors uit maar mag maar 1000 kg trekken.
Onze trailer weegt al ruim 500 kg en met magic erbij zal het krapjes worden want volgens mij is die wel zwaarder dan 500 kg.



Mhh ik zou het niet doen wat als je een noodstop moet maken?.

Je moet kijken wat het laadvermogen kijken van de trailer en die zit al vaak aan de 1200 kilo. btw een gemiddeld paard weegt al zeker 600 kilo dus je bent al behoooorlijk fout.

Mijn vriend werd vorige week aangehouden die had een aanhanger achter zijn auto hangen met laadvermorgen van 2000 kilo. De aanhanger alleen is iets van 350 en was leeg. Zijn trekhaak mag 1000 kilo trekken toch kreeg hij een boete want hij moest zijn E halen en de auto was te licht. Ze hebben hem dus een verkeerde aanhanger verkocht. Hij wist dit ook niet. Ach nu gaat hij E halen en een andere auto kopen Haha!.