Paard kleeft als een magneet aan de hoefslag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bolke
Berichten: 249
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Almelo

Paard kleeft als een magneet aan de hoefslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-04 15:19

Vandaag had ik les en ik kreeg mijn paard op de rechterhand in draf dus gewoon nauwelijks nog van de hoefslag af. Kreeg hem geeneens op een volte Verward Hij trekt als een magneet op de hoefslag, blokkeert gewoon, laat de buitenteugel los en kriebelt zo naar buiten toe. Ik kon wel janken, ik heb hem met periodes zo goed aan het lopen en dan krijg je dit weer.

Het begon een tijdje geleden al in de galop op de rechterhand, hij flikte het een paar keer om zich zo naar links te laten vallen en ineens af te slaan. Hij trekt zich dan zo om. Dit kan ik wel voorkomen door mijn buitenbeen goed aan te leggen en de druk van de binnenhand af te halen. Dit was dus in principe mijn eigen schuld omdat ik hem de gelegenheid gaf om dit te doen.

Hij heeft een vrij kort lichaam en vindt het heel moeilijk om bijv. op een kleine volte op rechts te lopen. Nu had ik dit de laatste keer (donderdag) geoefend, hij protesteerde behoorlijk toen. Het lijkt nu wel of hij zoiets heeft van: bekijk het maar, dat doe ik niet nog een keer.

Hij krult zich ontzettend op zo'n moment en knalt dwars door je buitenbeen en buitenteugel heen, je bent hem gewoon helemaal kwijt. Daarbij gooit hij erg hoog op in draf, dus je wordt ook nog eens gelanceerd waardoor het ook nog eens een stukje moeilijker wordt.

Kan iemand me hier verder bij helpen? Ik weet dat ik het voor elkaar moet krijgen om meer druk op mijn buitenteugel te krijgen, maar hij sneakt er gewoon tussenuit.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 19:35

Het klinkt als een paard wat nog niet aan de verzameling toe is. Dus kleine voltes zijn dan heel moeilijk.
Neem een zweepje in je buitenhand. Op het moment dat hij naar buiten naar de hoefslag trekt. Geef je eerst gewoon je been en zit hulp. Geen reactie tik hem dan is naar binnen. Direct belonen als hij het goed doet natuurlijk.
Zorg bij het afwenden dat je het meeste gewicht aan de binnenkant heb zitten. En dat je knie daar open en los is.

Dit was dus in principe mijn eigen schuld omdat ik hem de gelegenheid gaf om dit te doen.

Een paard moet je niet steeds inklemmen als het waren. Het paard moet tenslotte toch zelf lopen. Zorg dat je zelf zo min mogelijk doet. En ga gewoon is wat wendingen rijden. En voel wat er onder je gebeurt. En voel ook is wat jouw eigen lichaam doet. Vandaar uit kun je gaan corrigeren. Anders is dat niet eerlijk voor het paard. Het zelfde idee dat iemand jouw naar rechts trekt en toch vraagt om naar link te gaan.

Dat om springen doet hij ook niet voor niks. Zorg eerst dat je zeker van je zelf bent. Voordat je hem daar juist corrigeerd.

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 21:09

Wanneer je het gevoel hebt dat je paard echt op de wand hangt, dus niet op je buitenhand de (grote) volte inzet is het een oefening om consequent tweede hoefslag te gaan rijden (of derde of zelfs vierde als de tweede te moeilijk is).

Je paard zal steeds naar de wand willen, maar jij zet 'm dan elke keer gewoon weer van de hoefslag af. Vooral niet boos worden, maar gewoon elke keer super koppig (en met geduld en gevoel) weer van de hoefslag afzetten. Daarbinnen voor de afwisseling ook grote voltes rijden, slagenvoltes en gebroken lijnen zonder dat je de hoefslag raakt. Begin niet te moeilijk en wees al tevreden met kleine stukken los van de hoefslag. Als draf te moeilijk is doe je het in stap, als draf wel lukt probeer je de galop. Het is een rot oefening voor een plakkend paard... maar na twee weken CONSEQUENT oefenen merk je zeker verbetering. Controleer jezelf dat je echt op je buitenhand wendingen inrijdt en met je buitenbeen ondersteunt.
Succes OK dan!

Bolke
Berichten: 249
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-04 21:36

Nog even ter aanvulling:

Wij hebben dus een "bak" zonder omheining, dus alleen zand. Anders kon hij zich ook niet in galop zomaar de andere kant op laten vallen als je hoefslag volgt.

Dit maakt het dus voor hem een stukje makkelijker om ertussen uit te piepen.

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 21:43

oh, dan heeft mijn verhaal niet zoveel zin... sorry

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 22:35

Hai Bolke.

Dit probleem heb ik op de linkerhand. Doordat je van te voren al verwacht dat het, voor jou op de rechterhand, al fout gaat, ga je je onbewust verkrampen en wordt je meteen nijdig als je paard het dus fout doet. Vooral omdat het voorheen wel goed ging.
Toch is dit een probleem die vaak bij de ruiter vandaan komt. Meestal doordat je onbewust je gewicht teveel naar 1 kant brengt.
Probeer dus om te beginnen goed recht boven je paard te gaan zitten en zorg dat je op de rechter hand in de hoeken en op een volte voldoende druk houdt op je rechterbeugel.

Doordat je paard naar buiten uitbreekt ga je automatisch meer met je buiten been doen en sturen met je binnenteugel, precies wat je paard wil.
Zorg er voor dat je goed je buitenteugel in contact houdt en drijf je paard met je binnenbeen op de singel naar je buitenteugel toe. Je buitenbeen ligt corrigerend een klein stukje achter de singel, maar mag niet te sterk inkomen. Als je paard de neiging heeft om naar buiten weg te lopen dan moet je proberen om de schouder naar binnen te zetten met je buiten teugel (zonder dat die over de hals komt), maar vergeet absoluut je binnenbeen niet. Die blijft drijven om druk te krijgen op je bt. Je zweepje zou ik in de binnenhand nemen om het binnen achterbeen af en toe even bij te kunnen tikken, want voor zover ik het vanaf hier kan bepalen, denk ik dat ze die naar binnen zet, dus buiten de massa.
Je binnenteugel moet je heel luchtig houden, zo min mogelijk mee doen. Klein stukje vragen en meteen weer ontspannen. Kijk uit dat je niet gaat proberen te sturen met je binnenhand, dat bied je paard juist aan en dat wil je dus niet. Dit alles is dus bedoeld op een volte.

Wat betreft de binnenhoefslag kun je proberen om de ene lange zijde gewoon op de hoefslag te rijden en op de korte zijde af te wenden met de zelfde hulpen al op de volte. Als dat goed gaat wend je een meter later af. Als je paard de neiging heeft om naar de hoefslag te kleven, dan wijk je terug naar de middenlijn en probeer je het opnieuw, niet boos worden. Gewoon elke keer als iets goed gaat een stukje verder gaan, als het weer fout gaat weer een stapje terug. Niet meteen te moeilijk maken voor je paard, daar bereik je dikwijls niets mee. Consequent en met veel geduld volhouden, dan lukt het wel.

Blijf ook op je zelf letten als het probleem weer opgelost is. Onbewust ga je misschien wat scheef zitten en dan begint zo'n probleem van voren af aan. Dit zijn echt van die dingen die erin sluipen, maar moeilijk op te lossen zijn, zonder je paard achter het behang te willen plakken Extreme duivel

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 20:22

rij dan nu voortaan op de binnenhoefslag, hierdoor gaat je paard ook beter op zn eigen benen lopen

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 09:20

Ik denk dat je paard niet goed in balans is. Dan worden de oefeningen moeilijk en zoekt hij steun. Voor het oplossen van een balans probleem is het denk ik het beste om een goede instructeur te zoeken. Dat is volgens mij de kortste klap, omdat er dan waarschijnlijk ook minder nieuwe problemen mogelijk zullen gaan opduiken.