Keelontsteking paard, iemand ervaring?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Futurefox

Berichten: 918
Geregistreerd: 07-06-06

Keelontsteking paard, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 22:52

Het begon toen het paard naast mijn paard longontsteking had en erg ziek is geweest. Mijn paard kreeg koorts en moest veel hoesten. Ze kreek antibiotica en hoestdrank. Diagnose was een keelontsteking. De koorts ging weg, het hoesten werd wel iets minder. Ik dacht er dus even op te gaan vandaag na 2 weken rust voorgeschreven gekregen. Na 1 stap ( niet overdreven) begint ze weer te hoesten. Ik er dus meteen af en in stal gezet. Geen hoest meer gehoord.
Mijn vraag is hoe lang duurt het voor zo'n keelontsteking helemaal weg is, teminste bij jullie paarden?
Bedankt alvast!

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Keelontsteking paard, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 23:04

Ik lees even mee...

Mijn paard staat nu op de kliniek met een keelontsteking door een virusinfectie...
Ik ben ook erg benieuwd naar ervaringen!

Jij in ieder geval heel veel sterkte toegewenst met je paard... Ach gut

Futurefox

Berichten: 918
Geregistreerd: 07-06-06

Re: Keelontsteking paard, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 23:13

Ow nee... Jou paard op de kliniek...Dat is helemaal beroerd! Ik hoop niet dat de mijn zover komt...
Ik hoor het wel veel de laatste tijd, lijkt wel of er iets in de lucht hangt....Sterkte met je paardje!!!!Mooi paard trouwens!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Re: Keelontsteking paard, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 23:20

Vraag aan beide, is er een bloedonderzoek gedaan bij de paarden? Het is namelijk van groot belang te weten of de bron van het hoesten een bacterie is of een virus, omdat beide een eigen behandelplan nodig hebben.

Futurefox, hebben ze met een bronchoscoop bepaald dat hij een keelontsteking heeft? Zijn de longen echt helemaal weer schoon? Zo ja, kijk eens bij de normale drogist naar een hoestdrank om de keel wat te verzachten. Hoest ze ook bij eten?

Verder zou ik toch zeer lichte arbeid aanraden, maar alleen dat wat je paard aan kan. Beweging is het allerbeste bij paarden met luchtwegproblemen, maar nooit teveel en te snel (lees hoog tempo). Ze mogen dus niet buiten adem raken, niet zweten. Gewoon stappen of wat lichte drafpassen kan (mist de DA anders zegt). Als ze dan erg gaan hoesten, gewoon stilstaan en afwachten op de hoestbui en dan rustig aan verder stappen. Luister en voel goed wat je paard aan kan en wil doen. Ze vinden het vaak heerlijk om wat te bewegen. Kunnen ze in een paddock of op land? Ideaal voor paarden met luchtwegproblemen. Pas wel erg goed op tocht op stal, maar ook op land nu eerder een waterdichte deken opgooien (ook goed tegen de wind), maar niet zo dik dat ze gaan zweten.
Verder kijk op stal of er geen prikkels zijn waardoor die erger gaat hoesten. Eventueel hooi weken. Niet alleen voor de stof, maar half uurtje weken maakt de stengel ook zachter wat weer fijner is voor een overgevoelige keel.

En als de paarden geen anti-biotica hebben, zou ik een goede probiotica kuur adviseren. Liefst waarbij de aantonen dat het om levende organisme gaan, omdat die pas echt goed de darmflora helpen. Sensipharm heeft er eentje, en er is Fasttrack.

Futurefox

Berichten: 918
Geregistreerd: 07-06-06

Re: Keelontsteking paard, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 23:44

Dankjewel Eleonoor voor je duidelijke reactie.
De DA drukte ergens op haar keel paard moest hoesten en had keelontsteking. Over bloedonderzoek heb ik niks gehoord en dat is dus ook niet gebeurt....Of de longen dus schoon zijn weet ik niet dus...Bij het eten hoest ze niet. Het is echt bij inspanning, hoe minimaal ook. Verder staat ze de hele daag op het land. Zonder deken. Was volgens DA niet nodig...Fijn om te horen dat beweging goed is. Ze knapte er wel van op (Haar humeur dan)
Dat van het hooi en de kuur is een goed idee. Zal morgen beginnen met weken. Wat ik begrijp is dat ze hoestdrank mag als ik zeker weet dat de longen schoon zijn? Ze krijgt nu wel van kruidenpoeder waar ik even de naam van kwijt ben. 1 schepje in haar brokken. Ik geef het nog een week dan met lichte beweging als ik geen verandering zie laat ik de DA komen. Tenzij het het erger word natuurlijk.
Bedankt dat je de moeite hebt genomen om te reageren!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Re: Keelontsteking paard, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 00:34

Hoestdrank heeft pas nut als de keel het probleem is. Voor problemen dieper in de luchtpijp op longen werkt een hoestdrank niet echt goed voor.
Naast de kruidenpoeder, heeft ze nog wat anders gekregen? Zou zeker met wind, kou en nattigheid oppassen met haar op land. Haar weerstand is nu vrij laag, dus persoonlijk zou ik toch denken aan een regendeken. Als jij zelf hoest loop je ook niet graag zonder jas buiten als het frisjes is.

Heeft de DA niet geluisterd naar de longen en alleen een keelprikkel uitgevoerd?
Ben wel benieuwd welk kruidenpoeder je gebruikt (vak interesse, ik studeer momenteel kruiden).

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Keelontsteking paard, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 09:21

Eleonoor, ik ben vrijdag bij de veearts geweest om een bronchoscopie te laten maken.
Je kon duidelijk zien dat ze boven in haar keel allemaal blaasjes had die irriteerden als ze haar hoofd moest buigen.
Het is daar opgezet door de blaasjes en die drukken bij afbuigen van het hoofd de luchtpijp dicht.
Volgens de veearts is dit een duidelijke virusinfectie waar veel paarden zelf over heen komen maar zij dus blijkbaar niet...

Als gevolg van de vermindere weerstand door de keelontsteking heeft ze er een bacteriële infectie in de luchtwegen bij gekregen.
Dat kon zien aan vlokken slijm in de luchtpijp.
Hier hebben ze een monster van genomen dat nu op kweek staat voor verdere medicatie...

Ze wordt nu 3 dagen gestoomd op de kliniek voor de blaasjes in haar keel.
Vandaag mogen we haar ophalen, en thuis krijgt ze daan verdere medicijnen.

De veearts wees mij er ook met klem op dat zij lichte beweging moet blijven krijgen, zodat vuil en slijm wordt afgevoerd.
Ze mag alleen niet aan de teugel lopen vanwege de irritatie in de keel, dus neusje vooruit... Knipoog

Ik heb trouwens eerst zelf een poosje Luchtwegcompositum van de Groene Os gegegeven.
Bij mij vorige paard gaf dit altijd goede resultaten.
Maar omdat het hoesten bij dit paard toch steeds weer terugkeerde na een weekje rustiger aan doen heb ik toch het besluit genomen het echt goed na te laten kijken.
Ik ben blij dat ik dat gedaan heb!

Futurefox

Berichten: 918
Geregistreerd: 07-06-06

Re: Keelontsteking paard, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 11:20

Dat ze geen deken op hoefde van de DA vond ik ook vreemd hoor...Idd loop ik ook liever met jas rond bij verkoudheid. Ik zal vanavond even kijken hoe dat poeder heet...

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Re: Keelontsteking paard, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 14:39

Haha! Zelf zou ik de witte vlokken meer zien als een virus en de blaasjes als een bacteriële infectie. Waren de blaasjes ook rood? Of de wand daarom heen?

Bij welke kliniek staat ze nu Nouvel?

Dat van bewegen is gewoon erg goed. Zoals ik al eerder zei, uiteraard rekening houdende dat je wel met een ziek paard zit, maar box rust is dan zo funest.

Met aanhoudende hoestklachten is het altijd goed een DA erbij te halen (of nog liever naar een goede kliniek te gaan waar ze de juiste apparatuur hebben om direct een goede diagnose te stellen).

ZanaraZ04
Berichten: 920
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Keelontsteking paard, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 16:30

FutureFox je poeder heet Foene Griek.. Haha!
Groetjes Linda

Futurefox

Berichten: 918
Geregistreerd: 07-06-06

Re: Keelontsteking paard, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 22:36

Thanks Tong uitsteken

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Keelontsteking paard, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 07:06

Eleonoor schreef:
Haha! Zelf zou ik de witte vlokken meer zien als een virus en de blaasjes als een bacteriële infectie. Waren de blaasjes ook rood? Of de wand daarom heen?

Bij welke kliniek staat ze nu Nouvel?

Dat van bewegen is gewoon erg goed. Zoals ik al eerder zei, uiteraard rekening houdende dat je wel met een ziek paard zit, maar box rust is dan zo funest.

Met aanhoudende hoestklachten is het altijd goed een DA erbij te halen (of nog liever naar een goede kliniek te gaan waar ze de juiste apparatuur hebben om direct een goede diagnose te stellen).


De blaasjes waren volgens de veearts vergelijkbaar met koortsuitslag bij ons (bij je mond), dat is een virusinfectie (herpesvirus volgens mij).
De slijmklodders/vlokken in de luchtwegen waren volgens hem veroorzaakt door een bacterie die kans had gehad door de vermindere weerstand door de virusinfectie in de keel...
(De blaasjes waren meer wittig van kleur dacht ik trouwens)

Ik ga altijd naar de Keerhoeve in Voorschoten.
We hebben haar inmiddels weer opgehaald, ze staat dus weer lekker thuis!
Ik heb hoestpoeders en ze moet nat hooi hebben en vandaag kan ik bellen voor de uitslag van de kweek.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Re: Keelontsteking paard, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 08:41

Laat ik het zo zeggen, dat op zijn chinees wij het anders zien Knipoog . Dat het meer wit is, is positief. Ze heeft waarschijnlijk geen verhoging gehad? Was het geel met een rode ondergrond geweest was het veel ernstiger.
Je zou nu kunnen gaan denken om haar weerstand te vergroten. Die hoestpoeder zal er alleen voor zijn om de slijm op te lossen.

Coliena
Berichten: 673
Geregistreerd: 07-07-04

Re: Keelontsteking paard, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 09:34

Dat wit is etter. Leucocyten die in de aanval gegaan zijn en gedood zijn in het proces. Je hebt witte, gele en groene etter. Het zijn dus typische fluimen. De blaesjes die je zit zijn eigenlijk de tubale en de nasofaryngeale tonsillen die in de nasofarynx gelegen zijn. Deze zetten op als er gelijk welke infectie (virus of bacterie) gebeurt, ter hoogte van de bovenste ademhalingswegen.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Re: Keelontsteking paard, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 10:23

Tja, als jij slijm altijd etter wilt noemen, is dat prima..... Etter is een product vanuit een ontsteking, en daarom bijna altijd geel of groen.

Coliena
Berichten: 673
Geregistreerd: 07-07-04

Re: Keelontsteking paard, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 10:34

Of wit, het is te zien welke cellen in de afweer gegaan zijn. Groen zijn overwegend neutrofielen, geel zijn overwegend eosinofielen en wit zijn bloedleucocyten. Wit kan ook ontstekingsvocht zijn, waardoor er eiwitten inzitten, die schuimerig worden door contact met lucht in de luchtwegen. Dus ja, slijm is altijd een deel van een ontstekingsproces.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Keelontsteking paard, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 12:22

klinkt ingewikkeld allemaal zeg... Rolleyes

Ik heb vanmorgen de veearts gebeld voor uitslag van de kweek.
Ik moet 5 dagen antibiotica spuiten en dan weer bellen hoe het gaat...
verder gewoon de hoestpoeder geven...

afwachten dus maar!

ZanaraZ04
Berichten: 920
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Keelontsteking paard, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:34

Was dit geen topic van FutureFox??
Haha Bloos

Coliena
Berichten: 673
Geregistreerd: 07-07-04

Re: Keelontsteking paard, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:58

Ik wil gerust meer uitleggen als je vragen hebt hoor!

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Keelontsteking paard, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:38

ZanaraZ04 schreef:
Was dit geen topic van FutureFox??
Haha Bloos



ja klopt... Knipoog

ik wilde ong. gelijkertijd een zelfde topic starten, maar dat leek me een beetje dubbelop... Clown
lijkt me praktischer als alle ervaringen in 1 topic staan, ipv in meerdere ong. gelijke... Cool

Coliena, bedankt!
ik meld me als ik vragen heb! Knipoog
ben jij zelf veearts of studeer je ervoor?

Futurefox

Berichten: 918
Geregistreerd: 07-06-06

Re: Keelontsteking paard, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 19:25

Vandaag weer de diereart geweest. Een ontstekingremmer gehad en hooi moet nat gemaakt worden. Ook weer een siroop door het voer. Vrijdag komt ze weer om te kijken hoe het gaat en woensdag moet ik haar een spuit in de spieren injecteren. ZUCHT Ik word er niet goed van eerst de kat aangereden week in kliniek en overleden, Toen de papagaai overleden....Baby katje overleden en nu weer een ziek paard...Ben nu echt super drepri....Zo heb je jaren nooit wat en nu komt iedereen...

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Keelontsteking paard, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 19:42

Futurefox schreef:
Vandaag weer de diereart geweest. Een ontstekingremmer gehad en hooi moet nat gemaakt worden. Ook weer een siroop door het voer. Vrijdag komt ze weer om te kijken hoe het gaat en woensdag moet ik haar een spuit in de spieren injecteren. ZUCHT Ik word er niet goed van eerst de kat aangereden week in kliniek en overleden, Toen de papagaai overleden....Baby katje overleden en nu weer een ziek paard...Ben nu echt super drepri....Zo heb je jaren nooit wat en nu komt iedereen...



he naar voor je allemaal zeg...
sterkte... Ach gut

Hoef je niet naar de kliniek toe om een bronchoscopie te maken zodat ze precies kunnen zien waar het zit en wat het is?
Mijn veearts zei dat ze het zonder niet goed kunnen beoordelen...