wie gaat er in 2004 dekken en met wie??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 21:00

dell schreef:
Het zou beter zijn voor de sport dat men uitgaat van een goede moeder en vader. Ach gut

Maar waarom alleen Quarters voor de sport fokken Verward Voor recreatie zijn het ook hele leuke paarden. Maar door al die 'sport'achtergrond is het prijskaartje minder interessant.

Dat er met gezonde ouderdieren gefokt moet worden ben ik met je eens, maar met deze minder bekende/presterende ouders krijg je een grotere afzet en naamsbekendheid voor de Quarter.
Denk je dat in Amerika alleen maar fokmerries van $30.000+ rondlopen Cool

Sunny
Berichten: 404
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 21:30

Dell: als je in Nl alleen wilt fokken met merries van die prijs valt er, denk ik, weinig te fokken.... Daar komt ook nog bij dat niet elke goede merrie bij een goede ruiter uitkomt (eigen ervaring haha), is deze merrie zonder prestaties dan ook werkelijk een slechte fokmerrie? Wij hebben uit een ex-barrelracer met onbeduidend papier vijf prima veulens gefokt, op drie ervan is echt een leuk bod gedaan door een van Nl. reining topruiters, die er dus zeker wat in zag. Wij hebben twee leuke merries, goed gebouwd, met een interessant papier, die zeker wat kunnen, maar helaas: geen ROM (de ene is pas drie, en idd: nog geen sportcarriere! foei!) en ik vind fokken onwijs leuk. Als we de veulens voor een leuke prijs weg kunnen doen, we er plezier in hebben en de kopers er een leuk paard aan hebben, waarom niet? Er zijn trouwens ook zat kwpn stermerries die niets kunnen en Z paarden zonder papier....

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 21:32

Plus dat we de merries hier ook nog niet hebben. We staan hier nog aan het begin van de eigen, Europese fokkerij. Ik kijk wel degelijk naar mijn merrie en ook naar welke hengst daar goed op zou passen. Ik denk dat vele van ons dat echt wel doen, alleen hebben wij niet, zoals de Top fokkers in de VS, zoveel merries om uit te kiezen.

En ik ben het helemaal met SM eens, ook in de VS wordt daar echt niet door alle fokkers naar gekeken.

kjcm

Berichten: 888
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: ergens waar jij niet bent.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 23:08

wat ik zo jammer vind is dat er vrij weinig naar de bouw van de hengst en merrie gekeken wordt en eigenlijk alleen maar naar wat de ouders hebben gepresteerd, ik denk namelijk ook dat als je een goed gebouwd paard hebt, dat de prestaties ook komen. ( niet vanzelf natuurlijk, maar het zal makkelijker gaan met een correct gebouwd paard dan een "kromme") mijn merrie is 2003 gedekt door hesa traingle chex, een reining hengst, ben ook wezen kijken naar brio glow bars etc. maar ik vond eerlijk gezegd de bouw en beweging echt niet super, qua papier zou hij wel prima bij mijn merrie passen(sonny dee bar) halter type, maar ik wilde gewoon eens een hengst proberen die nog jong was en aan de veulens te zien die vorig jaar 2003 geboren zijn worden het hele leuke paarden om mee te rijden, en dat is ook wat ik wel wilde, niet een paard om alleen maar mooi te zijn maar ook om lekker mee te kunnen rijden. ik hoop dus dat dat er uit zal komen. een beetje goed van de vader en een beetje goed van de moeder en een heleboel van zichzelf!!!!!!!!!!!! *LOL*

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38720
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 00:04

kjcm schreef:
wat ik zo jammer vind is dat er vrij weinig naar de bouw van de hengst en merrie gekeken wordt en eigenlijk alleen maar naar wat de ouders hebben gepresteerd, ik denk namelijk ook dat als je een goed gebouwd paard hebt, dat de prestaties ook komen.


Draai jou verhaal maar eens om, een goed presterend paard is goed gebouwd!! Cool (uitzondering daar gelaten.)

Een goed gebouwd paard zou kunnen presteren maar het moet ook in het karakter zitten, als ik kijk naar preformance paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 02:34

gijsenkim schreef:
ik denk dat ik het maar gewoon bij Gijs hou Lachen


Als ik me niet vergis had jij nog een dekking te goed van vorig jaar, toch?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 10:28

Ik denk eerlijk gezegd dat er hier in NL maar weinig mensen zijn die lukraak een hengst kiezen puur op prestatie. Vooral de hobbyfokkers lezen zich goed in en wikken en wegen zich suf voordat ze een beslissing nemen. Zo zie ik het om me heen; zo heb ik het zelf ook gedaan. Bouw, beweging, karakter ... het moet allemaal kloppen binnen het plaatje van de merrie. En dat daarbij de hengsten ook worden gekozen op prestatie vind ik niet meer dan logisch. Als een paard goed loopt in "de sport", dan wil dat zeggen dat hij fysiek en mentaal goed in mekaar steekt, anders zou hij dat niet trekken. Dus zo'n vreemde maatstaf vind ik prestatie niet!

Spikers

Berichten: 2205
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Way up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 12:11

Hier geef ik je groot gelijk in Mac want ik ben ook maar een hobbyfokker maar pieker me wel suf welke hengst het beste bij mijn merrie past qua bouw, gangen, maar toch ook de bloedlijnen en prestaties!!!!!

dell
Berichten: 26
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 12:16

Sugarmiss"]
[quote="dell schreef:
Het zou beter zijn voor de sport dat men uitgaat van een goede moeder en vader. Ach gut

Maar waarom alleen Quarters voor de sport fokken Verward Voor recreatie zijn het ook hele leuke paarden. Maar door al die 'sport'achtergrond is het prijskaartje minder interessant.

Dat er met gezonde ouderdieren gefokt moet worden ben ik met je eens, maar met deze minder bekende/presterende ouders krijg je een grotere afzet en naamsbekendheid voor de Quarter.
Denk je dat in Amerika alleen maar fokmerries van $30.000+ rondlopen Cool
[/quote]
De paarden voor de recreatie komen er vanzelf,niet ieder sport gefokt paard blijkt dat de kunnen.
Wat ik van het fokken uit de usa weet is dat daar heel bewust op prestatie
gefokt wordt met bewezen merries.Jammer genoeg te weinig op doorgefokte gebreken zoals OCD b.v. bij smart chicoleana

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 12:48

Naast de erg grappige insteek (bb Haha! ) van G&K en Chief
hier de mijne ( Verdrietig ) :

(O.a.) bokkers raken hun overtollige (toch leuke) paarden
aan de straatstenen niet kwijt en jullie hebben niets anders
in je hoofd dan dekken? Verward

Fijn, die slachttransporten naar Italia.
(And please don't shoot the Afbeelding messenger?)

Huilen

Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 13:02

Gisela: dank je wel voor het vertrouwen! Haha! Ik denk dat het de zenuwen van de "eerste" keer zijn... Gelukkig geldt dat alleen voor mij en niet voor mijn paard. Knipoog

Mac: ik kan niet anders zeggen dan dat ik het helemaal met je eens ben.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 14:39

Lovely"]
[quote="gijsenkim schreef:
ik denk dat ik het maar gewoon bij Gijs hou Lachen


Als ik me niet vergis had jij nog een dekking te goed van vorig jaar, toch?
[/quote]


En je krijgt zo geen overschot aan paarden , toch Tong uitsteken

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 15:01

Botervlieg schreef:
Naast de erg grappige insteek (bb Haha! ) van G&K en Chief
hier de mijne ( Verdrietig ) :

(O.a.) bokkers raken hun overtollige (toch leuke) paarden
aan de straatstenen niet kwijt en jullie hebben niets anders
in je hoofd dan dekken? Verward

Fijn, die slachttransporten naar Italia.
(And please don't shoot the Afbeelding messenger?)

Huilen


Dus dan maar helemaal niet meer fokken? Ik denk eerder dat de transporten naar Italie vol zitten met paarden die geen papier hebben, niet met paarden die bewust en "goed" gefokt zijn. Overigens fok ik niet voor de verkoop, wil niet zeggen dat ik niet verkoop, wil zeggen dat ik niet meer fok dan ik kan behouden.

Spikers

Berichten: 2205
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Way up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 21:46

Botervlieg schreef:
(O.a.) bokkers raken hun overtollige (toch leuke) paarden aan de straatstenen niet kwijt en jullie hebben niets anders
in je hoofd dan dekken? Verward

Fijn, die slachttransporten naar Italia.
(And please don't shoot the Afbeelding messenger?)


Zeg van welke planeet kom jij dacht je nou echt dat elke pony of paard die niet zomaar verkocht word door een fokker o.i.d op transport gaat naar Italie dat zou mooi wezen de paarden die op transport gaan zijn meestal paarden die bijna niet een cent waard zijn zoals shetties, fjorden en haflingerhengstjes of gewoon goedkope slechte paarden of pony's en geloof me ik vind dit ook afschuwelijk ( wij hebben zelf ook 2 shetties en een fjord) en het zou verboden moeten worden maar dit is de realiteit en ik neem aan dat jij ook op een pony of paard rijd waar is die dan vandaan gekomen of geloof je dat die met de ooivaar is gebracht. Wake up and smell the coffee!!!!!!!!!!

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 22:53

Hier en daar een . of een , zou geen overbodige luxe zijn om de leesbaarheid wat te bevorderen.

Ik denk dat de moraal van de BV-post is dat het jammer is dat er paarden te over zijn en dat er soms te snel wordt gefokt zonder goede achterliggende reden.
Soort van: koop geen pup maar haal een hond uit het asiel....

mountain
Berichten: 31
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: in het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 23:07

kjcm schreef:
maar ik wilde gewoon eens een hengst proberen die nog jong was en aan de veulens te zien die vorig jaar 2003 geboren zijn worden het hele leuke paarden om mee te rijden, en dat is ook wat ik wel wilde *LOL*


Ik zal even deze discussie weer op het juiste pad brengen.

Mijn ervaring is een hengst te gebruiken waarvan de nakomelingen al onder het zadel zitten. En nog beter....in de sport reeds presteren.

Ik vind dat als je gaat fokken, je moet streven naar een beter paard dan je merrie. ( confirmatie, karakter etc )

Er wordt dit jaar geen merrie gedekt omdat:
a. Ik kan er geen afstand van doen en heb er al genoeg ( ondanks dat ik een hele grote achtertuin heb ).
b. Ik geen zin heb om een advertentie op marktplaats te zetten.

Misschien maak ik er wel een leasemerrie van.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 23:54

Baduh's Quarter-vriendinnetje Pride Kid wordt voor de allereerste keer gedekt! Lachen Door Vandals Gold Cream, dus dat wordt zeer hoogstwaarschijnlijk een prachtige palomino. Pride is vast een supermamma! Mag bij de geboorte van het veulen zijn, lijkt me zo gaaf!

zomon

Berichten: 453
Geregistreerd: 11-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 00:39

Botervlieg schreef:
( bokkers raken hun overtollige (toch leuke) paarden
aan de straatstenen niet kwijt en jullie hebben niets anders
in je hoofd dan dekken? Verward
Huilen


Gelukkig hoef ik helemaal niets kwijt te raken, dus ja ik kijk al enorm uit naar het nieuwe dekseizoen.
De kleine mag gewoon bij zijn/haar moeder blijven staan.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 10:58

Goh, dan zijn wij toch aardig op het juiste spoor door te fokken met EN een goedgekeurde hengst met nakomelingen onder het zadel die wedstrijden lopen in Canada EN een merrie die gepresteerd heeft in de sport (dan wel het niveau van Nederland, maar toch). Plus dat deze merrie al nakomelingen in de sport heeft lopen waaronder een Nederlands Kampioen Reining (dan wel niveau van Nederland, maar toch).

Oh ja, en de veulens worden op voorhand verkocht, dus geen overschot Haha!

Goh, lucky us....

Alayda

Berichten: 878
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Munstergeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 11:25

Vandals Gold Cream!!! Prachtige hengst en super cool!!! Daar komt vast een super (palomino) veulen uit!!! Heel veel succes!!!

zomon

Berichten: 453
Geregistreerd: 11-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 14:13

dell schreef:
Het is jammer dat in nederland in het algemeen alleen gekeken wordt naar de hengst..
Het is tenslotte zo dat de eigenschappen van de de moeder voor ca 70%
doorgegeven worden aan de nakomelingen.
Het idee ,dat ik neem maar een goede hengst met bewezen prestaties met een voor mij lieve maar gewone merrie,zonder prestaties,niet werkt.
Het zou beter zijn voor de sport dat men uitgaat van een goede moeder en vader. Ach gut

Bij deze wil ik dus ff vermelden dat ik geen "gewone" merrie heb.
Mijn merrie heeft zich wel degelijk bewezen in de sport.
Niet door mij maar wel in de USA. ook heeft ze 1x een 1e plaats in de congress behaald. Helaas kan ze nu niet meer pof.uitgebracht worden in de sport i.v.m een ongeluk maar nog steeds loopt ze super voor haar kunnen.

Dus als voor 70% haar eigenschappen worden doorgegeven, ben ik een heel gelukkig mens en kan ik me niets beters wensen.( behalve haar kleur Haha! )

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 15:36

Alayda schreef:
Vandals Gold Cream!!! Prachtige hengst en super cool!!! Daar komt vast een super (palomino) veulen uit!!! Heel veel succes!!!
Ik vind het zo'n stoere kerel he. Erg charmant. En bijzonder goed opgevoed. Echt een lekker ding. Knipoog

Alayda

Berichten: 878
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Munstergeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 19:33

Jaaahaaaa, hij is inderdaad stoer EN charmant !!! En zn opvoeding --> Toppie !!! Ik ben erg benieuwd naar het veulen wat eruit zal komen... Word vast een plaatje!!! (met een super karakter!!!) Knipoog

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:54

Pride is een vreselijk lieve merrie in ieder geval (wel eentje met een willetje natuurlijk Knipoog )dus ik naam aan dat dat wel goed komt. Pride's eigenaar houdt het veulen in ieder geval. Ik ben nou al verliefd op die kleine, terwijl ie nog niet eens verwekt is. Haha!

little

Berichten: 323
Geregistreerd: 21-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 14:02

Coeur D Wright Stuff, staat op de {edit Sugarmiss: reclame (stalnaam) verwijderd}