Correctiestang-bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 00:10

Jij bent in de war met de dressuurstang
Afbeelding
Deze heeft er scharen aan zitten die voor een hefboomwerkin zorgen.
Elk bit met een hefboomwerking werkt dus scherp in.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 01:08

hee maar mariska waarom probeer je geen tonglepelbit dan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 03:04

Dit is het correctiebit:

Afbeelding

Het correctiebit is dus GEEN stang, maar een ongebroken trens... Daar lijkt nogal veel verwarring over te zijn.

Mariska15
Berichten: 818
Geregistreerd: 30-12-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-04 18:04

CCCCorine schreef:
Dit is het correctiebit:

Afbeelding

Het correctiebit is dus GEEN stang, maar een ongebroken trens... Daar lijkt nogal veel verwarring over te zijn.



Jah ik wist dat mijn bit er ook zo uitziet, maar dat je het geen stang maar een ongebroken trens moest noemen wist ik dan weer niet, iig bedankt

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 18:05

Ik heb er nog een liggen.......... teab

Mariska15
Berichten: 818
Geregistreerd: 30-12-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-04 18:07

Lenn schreef:
hee maar mariska waarom probeer je geen tonglepelbit dan



Maar dat is dus gewoon aan je gewone bit een rubber lepeltje?? die heb ik namelijk wel al gekocht! maar nog niet gebruikt

Mariska15
Berichten: 818
Geregistreerd: 30-12-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-04 18:07

gijsenkim schreef:
Ik heb er nog een liggen.......... teab



Wat heb je nog liggen?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 18:08

een correctiebit zoals hierboven omschreven.......

germie

Berichten: 25956
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 18:18

gijsenkim schreef:
een correctiebit zoals hierboven omschreven.......

breedte? en staat? is misschien ook nuttig Knipoog

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 19:40

Mariska15"]
[quote="Lenn schreef:
hee maar mariska waarom probeer je geen tonglepelbit dan

Maar dat is dus gewoon aan je gewone bit een rubber lepeltje?? die heb ik namelijk wel al gekocht! maar nog niet gebruikt
[/quote]
Nee ik bedoel eigenlijk dit:
Afbeelding
Die tonglepel zelf ziet er hier een beetje vreemd uit door het licht, maar is gewoon RVS zoals de rest van het bit.
Zo'n rubbere lepel ding is echt een ramp, tenminste mijn paard had zijn tong er al over voordat ik z'n neusriem ook maar dicht had, en dat tot 3 keer toe. Dit bit is gewoon vriendelijk maar hij kan wel z'n tong er niet over gooien, lijkt me wel een goede oplossing voor jullie
Oh en hij is trouwens ook maar 1/3 zo duur als een correctiebit, altijd plezierig.
Laatst bijgewerkt door Lenn op 03-01-04 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 19:41

staat goed...... breedte moet k even opmeten maar de breedtste iig

Mariska15
Berichten: 818
Geregistreerd: 30-12-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-04 12:25

Lenn"]
[quote="Mariska15"][quote="Lenn schreef:
hee maar mariska waarom probeer je geen tonglepelbit dan

Maar dat is dus gewoon aan je gewone bit een rubber lepeltje?? die heb ik namelijk wel al gekocht! maar nog niet gebruikt
[/quote]
Nee ik bedoel eigenlijk dit:
Afbeelding
Die tonglepel zelf ziet er hier een beetje vreemd uit door het licht, maar is gewoon RVS zoals de rest van het bit.
Zo'n rubbere lepel ding is echt een ramp, tenminste mijn paard had zijn tong er al over voordat ik z'n neusriem ook maar dicht had, en dat tot 3 keer toe. Dit bit is gewoon vriendelijk maar hij kan wel z'n tong er niet over gooien, lijkt me wel een goede oplossing voor jullie
Oh en hij is trouwens ook maar 1/3 zo duur als een correctiebit, altijd plezierig.
[/quote]


He dank je voor de tip! OK dan!
ik zal het eens aan mijn instructrice vragen vandaag, maar ik heb ook nog een vraag; waarom is zo een rubberen lepel dan een ramp, want dan kan hij zijn tong er toch ook niet over doen.?

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 15:51

Ivano dus wel, maar misschien de jouwe niet.. kan je idd eerst proberen. Het lijkt me ook niet echt een vriendelijk ding trouwens die lepel zit helemaal niet flexibel om het bit en drukt volgens mij kei hard op de tong of anders tegen het gehemelte, ik vind het maar niks.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 16:00

runningkawa schreef:
Waarom gooit je paard de tong over het bit.
Meestal heeft het een reden. doet ze het ook aan de lange teugel?


Rowan deed dit uit verveling, het werd een gewoonte. Onder het zadel was het een echt probleem, steeds als ik even niets van hem vroeg en niet actief met hem bezig was (dus op bosritten etc) ging hij lopen prutsen met die tong. Hoppa, erover! En als ik de teugels dan aanraakte was het echt paniek, want dat voelt natuurlijk helemaal niet leuk, dat bit onder je tong. Frusty Ziek

Ik heb bijna een jaar met een hackamore gereden, gewoon omdat ik het geneuzel met dat bit spuugzat was. Nu ben ik sinds een paar maanden weer op een trens aan de gang (eerst een rolletjesbit en nu een dubbelgebroken watertrens) en heeft hij het niet weer gedaan. Ik hoop dat het bij het hoofdstuk 'jeugdgewoontes' blijft...

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 17:57

runningkawa schreef:
Citaat:
Want dit correctiebit is natuurlijk een stang en daarmee mag je gewoonlijk pas in de Z rijden


Dat is dus niet zo.
een ongebroken trens, stangetje in de volksmond, zonder scharen, mag al in het B
Een ongebroken trens is ook helemaal niet scherp, integendeel zelfs.

Ik bedoel dus onderstaande.
Afbeelding


Die fout maken er wel meerdere, dat voor een stang aanzien. Afgelopen wedstrijd reed ik ook met dat bit, hadden mensen bij het secretariaat geklaagd dat er een haflinger met een stang was bereden. Het secretariaat had echter niets opgemerkt... Clown

PieterBel

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 18:41

As ik jou was zou ik een dubbegebroken bit kopen met aan het middelste gedeelte een kleine en grote lepel zodat het paard zij tong er niet over kan gooien. Erg werkzaam en toch vriendelijk.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 22:10

Met een rubberen tonglepel mag je volgens mij maar tot de LII mee rijden. Dat is ook de reden waarom ik Magpie op een correctiebit ben gaan rijden. En moet zeggen dat ze hetzlfde op reageerd als met een tonglepel. Andere paarden rijden wij ook wel eens met een correctiebit, en moet zeggen dat we er nog geen problemen mee gehad hebben, vind het best een fijn bit voor pony's die hun tong erover blijven gooien Lachen

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 22:43

runningkawa schreef:
Jij bent in de war met de dressuurstang
Afbeelding
Deze heeft er scharen aan zitten die voor een hefboomwerkin zorgen.
Elk bit met een hefboomwerking werkt dus scherp in.


Wat is dit trouwens een vreselijk dik bit. Hebben paarden hier echt ruimte voor, laat staan samen met een onderlegtrens?

Mijn Cob (weliswaar een ponnie) loopt nu met een dubbelgebroken onderlegtrens als gewoon bit. Voor dikker heeft hij geen plek. Laat staan dat er nog een stang bij zou passen. Laat staan zo eentje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 22:45

Er zijn ook dunnere uitvoeringen hoor,( heb maar ff een voorbeeldje gepakt. Lachen )
En natuurlijk paarden met grote monden Haha!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 22:51

Tja, ik vecht weer tegen het idee "dikker is zachter". Er zijn mensen die mij heel gemeen vinden om met zo'n 'scherp' bit te rijden. Toch loopt Rowan er beter mee als met ieder bit dat ik tot nu toe geprobeerd heb..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 23:17

Het bit werkt sterker in op de lagen, en minder scherp op de tong. Ik denk dat iedereen zich wel kan voorstellen dat de lagen een stuk gevoeliger zijn dan de tong. Dus daardoor werkt het bit scherper in. Bij hele stugge paarden kan het weleens helpen om het dier een paar keer met dit bit te rijden, maar probeer wel altijd terug te gaan naar een zacht trensje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 23:24

Een dik bit hoeft niet zachter te zijn.
Dat ligt idd aan de plek in de mond.

Ff extreem voorbeeld een shet met een 24 mm dik bit, zal niet prettig zijn.
Die kan zijn mond niet eens meer dicht.

Maar een paard met een grote mond en er ligt een onderleg trensje in en die valt in het niet bij de mondhoek, kan ik me voorstellen dat dit wel streng in komt.

Dus idd goed kijken wat voor paard je hebt.
En met normale bitten is het ook niet erg om eens te kijken of je paard op een ander zachter bit, nog fijner loopt.

Maar steeds maar scherpere omdat je telkens opnieuw tegen problemen loopt, dan vraag ik me af wat je allemaal aan het doen bent .

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 00:28

ohja Mariska: een tonglepelbit is naar mijn weten wel verboden op wedstrijd, en een correctiebit dan weer niet (->kan iemand mij vertellen vanwaar deze beredenering Verward)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 12:32

Lenn schreef:
ohja Mariska: een tonglepelbit is naar mijn weten wel verboden op wedstrijd, en een correctiebit dan weer niet (->kan iemand mij vertellen vanwaar deze beredenering Verward)


Misschien omdat de tonglepel aan dat bit een hulpmiddel is om de tong onder het bit te houden (net als dat je de tong niet vast mag binden). Aan een correctiebit zit geen hulpmiddel vast.

En ze moeten ergens een grens trekken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 14:29

Onderstaande foto mag ook.
Maar als ik het regelemt goed lees mag de rubberen tonglepel ook.
Het bit met die tong lepel eraan niet.

Citaat:
Het is op straffe van uitsluiting niet toegestaan gebruik te maken van:
- een bit of stang niet voorkomend op de lijst van geoorloofde bitten/stangen;
- een martingaal en van alle andere hulpteugels, zoals slofteugels, gogues e.d.***;
- oorkappen, vliegennetjes, oogkleppen, bontje om de neusriem of elke andere voorziening, die het oriƫn-tatievermogen
van het paard beperkt.
- borsttuigen, voortuigen, staartriemen dan wel van elke andere voorziening die ervoor is bedoeld
het zadel op zijn plaats te houden, met uitzondering van de (voor)singel;
- een ''Easy Boot'';
- een (losse) tonglepel voor de klassen Z1-dressuur en hoger;



Afbeelding