Artikel in Paardenkrant over "het knikje"

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 08:32

gijsenkim schreef:
suzanneHK, ik weet het, het gaat heel banketstaaflig klinken..........

maar er zit een ietsiepietsie verschil tussen de kennis en kunde van jou en de kennis en kunde van Rk, Zep, Samsam en andere mensen die vragen stellen ..........

Bedoel het niet l.ullig maar je bent 17, de meeste mensen die nu reageren zitten al langer op een paard dan jij oud bent..... Nogmaals niet vervelend bedoeld,.... sorrie als dat wel zo overkomt


Uiteraard heeft Suzanne minder ervaring, daar bestaat geen twijfel over. Maar ik weet dat deze VWO scholiere over gaat met bijna alleen maar 9. Je kan dus spreken van een zeer intelligent kind. Dat zij dus verschil merkt met het rijden hier, het ervaren heeft en de resultaten gezien heeft, heeft natuurlijk niets met leeftijd te maken. Ik heb overigens een brief gehad via PB van een meisje van 15, die naar aanleiding van wat ik hier geschreven heb, in haar eigen woorden verwoord heeft hoe zij het ervaart. En ik kan je zeggen dat ze dat goed gedaan heeft.

Ervaring hebben ze natuurlijk nauwelijks, dus het is de vraag ondanks dat ze het begrijpen het kunnen over brengen op een ander paard die niet volgens ons systeem is getraind.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 08:45

Zep schreef:
Ik vind het grappig dat je over die balans begint, want ik heb dat probleem dus helemaal niet. Ik krijg absoluut een fijnere aanleuning als ik mijn paarden van tijd tot tijd heel erg diep werk. Maar ik streef daarbij een gevoel na. De mate waarin je een paard diep of niet diep werkt, verschilt namelijk per paard en zelfs per dag. Dus hoe kun je zeggen dat de individuele bouw van een paard er niet toe doet? Die maakt juist alle verschil in de gehele training!

Een paard wat van zichzelf compleet op de kop gebouwd is ga je niet ook nog eens een keer heel diep rijden om het hem en jezelf nog eens extra moeilijk te maken. Een paard dat juist heel hoog wil blijven en daarbij gemakkelijk zijn rug wegdrukt rijd je nog eens extra diep om hem daar helemaal los te maken. Allebei de paarden zullen een ander plaatje geven in de voor hen ideale hoge oprichting. Je kunt wel wat sleutelen aan dat beeld om het beter te krijgen in de ring, wat misschien ten koste zal gaan van je eigen (fijne) gevoel (maar dat moet je dan maar voor lief nemen) maar daar zul je nooit komen als je het aan het paard overlaat waar die het fijnste loopt!


Je schrijft dat jouw paard moeite heeft met de verschillende ritmes. Vandaar dat ik denk aan de balans. Is dat dat mooie paard uit je profiel?
Diep rijden achter de loodlijn is slecht. Dat jullie denken dat het paard er voor gebouwd moet zijn, geloof ik niet. Geen enkel paard is, zonder schade, bestand tegen dat dieprijden dat heeft dus niets met de bouw te maken. Misschien wel met het atletisch zijn en het karakter.

Ik ben van mening dat de oefening de graad van de oprichting bepaalt. En dat een paard los wordt van het diep rijden achter de loodlijn, gaat er bij mij niet in. In het geval dat jij beschrijft moet je aan de achterhand gaan werken om hem los door zijn lijf te krijgen. In mijn visie dus juist niet aan de voorkant. Als je een paard correct traint, dus ook een paard wat fijn hoog wil blijven, zal keurig de aanleuning opzoeken(dus niet hoog blijven) omdat het dier daar het makkelijkste loopt.
Ik ben van mening dat een trainingsmethode op ieder paard van toepassing moet zijn. Ieder paard moet namelijk dragen en dat heeft niets met de bouw te maken. Hoe ver een paard komt in zo'n trainingsmethode hangt af van het talent van het paard(dus oa bouw, karakter) en het talent van de ruiter. Maar er spelen natuurlijk nog veel meer factoren mee.
Dat het LDR systeem voor toepassing afhankelijk is van de bouw van een paard, geeft mij duidelijk aan dat die trainingsmethode dus al niet goed is. Los van de schade die het aanricht.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 08:50

SuperPepeijn"]
[quote="Aqua8horse schreef:
Op zich goed overnagedacht, maar de balasting is heel anders. Probeer het maar eens bij jezelf. En eventueel met iemand op je rug *LOL*
kan je uitleggen waarom, want volgens de prof. is het juist de te scherpe hoek die de schade veroorzaakt, toch?

en natuurlijk wil je iets belasten, je wilt toch iets trainen? swarzenegger is ook geen bodybuilder geworden zonder iets te belasten.
[/quote]

Nee, dat kan ik niet wat ik snap het doel van het LDR rijden niet eens.

En natuurlijk moet je belasten, maar niet overbelasten. En mijn paarden zijn allemaal heerlijk nageeflijk(op de goede manier), super aan het been en ik kan ze makkelijk tempo wisselingen laten rijden, terwijl ik nooit in het LDR systeem heb getraind. Ook maken mijn paarden die rare knik niet, terwijl ze toch goed nageeflijk lopen. Met scwung en tact.

Het gaat volgens mij om de hoek(en) die een paard maakt zodra het dier achter de loodlijn loopt.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 09:07

Tyrza"]
[quote="Aqua8horse"][quote="Tyrza schreef:

Als het paard zo wordt gereden dat het kan lopen zoals het zelf wil, zal het de rug niet gebruiken. Probeer bv maar eens door te zitten als hij zijn neus naar voren drukt. En bij geen ruggebruik, kan er imo geen balans onstaan, omdat het paard oa. de rug gebruikt om de balans te bewaren (met name in de zwaardere oefeningen!).

Het valt mij op dat er wel over halsgebruik en gangen wordt gesproken, terwijl de rug (een zéér belangrijke factor, lijkt me) wordt vergeten...


Op dit punt ben ik het niet met je eens. Paarden die goed getraind zijn en dus hebben leren dragen, zullen hun rug al gebruiken op het momnet dat je er op stapt. Dus zij gebruiken ook hun rug als ze met hun neus over de grond lopen. Paarden waarbij het ruggebruik niet optimaal is zullen ook moeite hebben met het halsstrekken en het met de neus op de grond lopen.

[/quote]

Ben ik het niet mee eens, Aqua. Om Tolstoi maar als voorbeeld te noemen. Dit paard heeft van nature een niet al te goede stap.Als ik er dus zo op zou stappen, slingert ie alle kanten op (overdreven gezegd dan). Pak ik hem zomaar op, dan gaat hij onregelmatig lopen. Ik zal dus eerst de rug moeten loskrijgen. Dat hij los is, merk ik aan het feit dat het paard beter aan mijn beenhulp komt te staan (= onmiddelijke reactie aan mijn been). Heb ik een tijd gestapt, waarbij ik hem tussen mijn benen en goed door de kaak, nek, hals, rug, croupe heb, dan komt er een prima stap uit.


Ik snap jou verhaal Tyrza. Maar mijn paarden train ik dan waarschijnlijk anders. Ik leer ze te dragen, dus zodra je er op stap gebruiken ze ook gewoon hun rug. Omdat je als je moet dragen beter je rug kan aanspannen omdat dat veel plezieriger en beter is. Zo train ik dus mijn paarden in de basis. En daar heb je veel voordeel van ook in de sport. Je hoeft dus amper te werken aan de nageeflijkheid zodat je je goed kan concentreren op werk van bijvoorbeeld oefeningen.


Heb ik echter veel verzamelde oefeningen in draf/galop gedaan, waarbij het paard zijn rug heeft moeten gebruiken, en ga ik daarna weer over in stap, dan is de rug gespannen en zal ik hem er extra doorheen moeten rijden en vóór mijn been moeten krijgen. Gooi ik de teugels los, dan zal hij weer gaan slingeren.

Dat is dan toch niet goed.

Maarrrr, om on topic te blijven: Tol heeft van nature zo'n knikje. Ik zal er dus voor zorgen dat hij lengte in de hals moet houden. Daarvoor zal ik hem dus van achter naar voren moeten blijven rijden. Drang naar voren. Daarvoor zal hij dus zijn rug meer moeten gebruiken. Loopt ie erachter, dan onttrekt hij zich aan het ruggebruik.

Ja, zo zou ik dit probleem ook aanpakken. Ik heb veel paarden met dit probleem op dit moment in begeleiding, overigens bijna alle zijn getraind in het LDR systeem.(dus achter de loodlijn)

Betekend het dan dat Tolstoi niet goed getraint is?
[/quote]
Ik ken Tostoi niet maar vaak zie je bij paarden die dus uitzichzelf in die knik lopen dat ze (in hun jeugd) in het LDR dus achter de loodlijn getraind zijn. Wat ik nu zeg, zeg ik uit de ervaring die ik heb. Het klinkt wel alsof dit het geval is omdat hij ook problemen heeft in de stap, en dat zie je dus vaker.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 09:09

Pipo"]
[quote="Aqua8horse"][quote="Pipo schreef:
Ik denk dat jou fotos daar wel een goed voorbeeld van zijn Samsam. Hij loopt daar laag..........maar heeft zat ruimte tussen kin en hals. Dus daar is de hoek absoluut niet te scherp. Naar mijn mening dan he Haha!


Laag is zelfs goed, als het paard maar niet achter de loodlijn komt met zijn hoofd.
[/quote]

Aqua, zullen we het over het artikel hebben en niet over jou revolutionaire gebeuren. Doe dat in een ander topic, want je valt in een monoloog.
[/quote]

Het gaat toch over de inhoud van het artikel?
En ik heb het niet over het revolutionaire gebeuren, hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 09:10

Aqua8horse schreef:
Je schrijft dat jouw paard moeite heeft met de verschillende ritmes. Vandaar dat ik denk aan de balans.

Die bewering gaat niet op, want dat betreffende paard is nog nooit diep gereden. Juist om de manier waarop ie in elkaar zit...

Citaat:
En dat een paard los wordt van het diep rijden achter de loodlijn, gaat er bij mij niet in. In het geval dat jij beschrijft moet je aan de achterhand gaan werken om hem los door zijn lijf te krijgen. In mijn visie dus juist niet aan de voorkant.

Zo lang jij niet kunt of wilt begrijpen dat diep rijden begint aan de achterkant, is het zinloos dit soort discussies met je te voeren.



Citaat:
Ik ben van mening dat een trainingsmethode op ieder paard van toepassing moet zijn. Ieder paard moet namelijk dragen en dat heeft niets met de bouw te maken.
Ik ben dus van mening dat de bouw van het paard alles bepaald. Je gaat altijd uit van het paard, wat je ook doet.

Citaat:
Dat het LDR systeem voor toepassing afhankelijk is van de bouw van een paard, geeft mij duidelijk aan dat die trainingsmethode dus al niet goed is.
volgens mij ligt daar juist de kracht van het systeem, omdat het zo makkelijk aan te passen is aan het paard dat je rijdt. Wat hier wordt bestempeld als het LDR-systeem gaat enorm veel verder dan alleen dat diep rijden, alleen niemand heeft dat door omdat ze allemaal over die werkhouding vallen. Ik vind zelf bijvoorbeeld het schakelen in die ritmes en de signaalhulpen van veel grotere invloed dan dat diepe werk. Dat is slechts de werkhouding, en die pas je aan aan de bouw van het paard.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 09:13

Pipo"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Zo laat ik Ozep vaker diep lopen,

.



Ik hoor best heel vaak dat Ozep moeilijk is, bangig is. Wat nou als blijkt dat dit onderzoek waar is. Koppel je dat terug naar hem? Misschien is dat namelijk wel de oorzaak dat hij lastig is met rijden? Misschien pikt hij dat hele diepe gewoon niet.

Heb je daar weleens over nagedacht?
[/quote]

Goede redenatie, Pipo!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 09:16

astridh schreef:
Ik zou daar op dit moment geen antwoord op kunnen geven of ik dan overstap op western, ik geef alleen aan dat ik er wel over na denk. Ik vind dat de negatieve berichtgevingen zodanige vorm aan beginnen te nemen dat ik het niet meer gewoon naast me neer kan leggen. Ik hoop dat het uiteindelijk allemaal niet waar zal blijken te zijn aangezien ik in Max een paard heb dat baat heeft bij LDR instellen.

Maar ik wil mijn paard wel recht in de ogen kunnen blijven kijken en me niet achteraf verschuilen achter ik heb het niet geweten.


Je hoeft toch helemaal niet over te stappen op western? Lijkt me erg kort door de bocht. Er zijn ook andere manieren hoor om dressuur te rijden zonder dat het je paarden schaadt Knipoog

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 09:16

Sjef Janssen:

"How we work the young horses depends on the horse. Some we ride real deep, some we ride 'half deep' or however you want to call it. You cannot tell until you go ride the horse. If a horse has a lot of back problems, problems accepting the bit, and very difficult to stretch out, then those horses we very often ride very deep.

But what is deep?

Most of the time a horse has different blocks in his neck and jaw. Before you get to the deepest point, sometimes then especially with stallions, you have four or five of those frontiers that you will hit before you get him that far down that when you open your hand and give, you have the feeling that he really wants to stretch out without falling on the forehand, you really feel the back come up - they want to go round and stay round. Every time you open your hand and the horse wants to put his head straight up, that's a sign that he has not been deep enough - it's as simple as that. So with some horses you have to go very deep before you feel that they really want to stretch out and stay over their back. Some horses have that feeling more naturally, and they have a stronger back - so you don't need to ride them that deep, but you should be able to do it."

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 09:22

Aimee schreef:
Oké, mensen ik ga nú niet al die bladzijden lezen die jullie al hebben vol getypt, wel heb ik hier het artikel in de Bit liggen. Jammer dat ik niet het proefschrift heb van Horst Weiler.
Wat mij opvalt is dat deze meneer meer dan 1000 paarden heeft onderzocht, vervolgens stelt hij: "Er is een direct verband tussen de afwijking en het diep en rond rijden. Alleen de mechanische trekbelasting door het extreme afbuigen van het hoofd, veroorzaakt de botwoekering."
Vervolgens is te lezen dat uit onderzoek op recreatiepony's, dravers, koudbloeden, renpaarden en een przewalskipaard bleek dat geen van allen dit probleem hadden.
Hieruit maak ik op dat meneer Weiler rij/sport-paarden heeft vergeleken met bovenstaande cathegorieën.
Maar wat voor paarden waren die sportpaarden die hij onderzocht en wel de afwijking hadden? Waren dat allen dressuurpaarden die in een LDR-systeem gereden waren, jaren lang? Of waren het allemaal verschillende rijpaarden, van springpaarden, sgw-paarden, klassiek getrainde dressuurpaarden en óók LDR-getrainde dressuurpaarden?

Bij wetenschappelijk onderzoek gaat het erom dat er een uitkomst uitkomt die niet anders kan, omdat de onderzoeker alle andere factoren heeft uitgesloten. Dan zou je bijvoorbeeld minimaal 10 rijpaarden een behoorlijke periode (laten we zeggen minimaal een jaar) LDR moeten trainen, je zou ook 10 rijpaarden net zo lang alléén hoogingesteld moeten trainen en je zou 10 rijpaarden helemaal nooit rond moeten laten lopen gedurende dezelfde periode. Dit zouden paarden van het zelfde type moeten zijn, op de zelfde trainingsfaciliteiten en eigenlijk ook met dezelfde ruiter (zoveel mogelijk overeenkomsten om elke andere factor uit te kunnen sluiten). Vervolgens ga je alle dertig paarden onderzoeken op deze botwoekeringen/overbelasting, als dan blijkt dat alléén de LDR-paarden last hebben van deze aandoening en de andere paarden helemaal niet, dan mag je van mij concluderen dat de aandoening te wijten is aan het rond en laag rijden. Maar vergelijk je alleen willekeurig getrainde rijpaarden met wilde/puur recreatie of niet-rijpaarden dan is de conclusie die deze meneer trekt volgens mij niet wetenschappelijk verantwoord. Dan kun je hooguit concluderen dat paarden die gereden worden met een ander doel dan alléén recreatief een afwijking hebben aan de achterkant van de schedel. De oorzaak dat het aan de trainingsmethode ligt, mag daar niet zomaar uit geconcludeerd worden. Immers zijn andere factoren dan de factor training niet uitgesloten. Ik mis in het verhaal in de Bit het causaal verband.


Denk je werkelijk dat zijn conclusie niet wetenschappelijk verantwoord is?
Hij is op dit wetenschappelijk onderzoek gepromoveerd!

En dan dit, hij kan als een willekeurig paard dood is, en iemand vertelt hoe het paard getraind is, precies vertellen hoe het paard er van binnen uit ziet. Dus waar de beschadegingen zitten. Overigens in het hele lichaam want de man heeft werkelijk alles onderzocht in en aan paarden Hij heeft hierover verschillende wetenschappleijke onderzoeken gepubliceerd. Dus ik denk dat deze man heel erg goed weet heo het zit en dus heel erg goed weet wat hij zegt!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 09:26

SuperPepeijn schreef:
ik wil nu eigenlijk wel eens weten waar het nou precies om gaat. gaat het nu om een knikje als een paard hoger loopt, of gaat het ook om achter de loodlijn rijden als een paard laag loopt (zoals in mijn tekeningetje). dat laatste heb ik gewoon vaak genoeg nodig om mijn paard goed door de rug te laten komen.

ik ga mee met astridh in haar laatste zin. mocht het zo zijn dat heel dressuur funest is, zou ik idd bv western rijden.


Niet heel de dressuur is funest: alleen het rijden achter de Loodlijn!!!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 09:28

Sjuimpje schreef:
Zoals ik ldr toepas is dat dus wel waar,
de afbuiging net achter het hoofd blijft precies hetzelfde, de hals zelf laat je echter meer doorbuigen en daar waar de hals normaal uit de schoft komt daar laat je hem nu naar beneden vallen.
Àls er al extra druk zou komen, dan zou dat over de complete bovenlijn van de hals zijn, omdat je die meer langer maakt.


Lopen jou paarden achter de loodlijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 09:33

Maar daar gaat het hem nou net om aqua, je kunt niet met zekerheid zeggen hoe al die willekeurige slachtpaarden getraind zijn! Het waren al slachtpaarden, dus zo briljant zullen ze al niet (meer) in elkaar gezeten hebben. Ik mis echter ook het causale verband, of dat dus komt doordat de trainingsmethode fout is, of dat het komt doordat ze fout getraind zijn. Of gewoon rot in elkaar zaten om mee te beginnen, want daar zijn er ook genoeg van, en daar helpt geen trainingsmethode tegen.

Elke training is een lichte overbelasting, het lichaam heeft daarna een herstelperiode nodig en gaat dan een tegenreactie geven. Of je nou een hardloper, een bodybuilder of een dressuurpaard traint: dat is het principe van trainen. Trainen zonder overbelasting is dus geen training, want zonder overbelasting geeft het lichaam geen tegenreactie.

Mijn zus kwam gisteren tot de conclusie dat het voor de paarden het beste zou zijn als topruiters recreatief zouden gaan rijden. Dat is de enige manier waarop je ze echt heel kunt houden. Helaas werkt dat niet zo in de realiteit. De realiteit is dat er een hele grote groep recreanten is die min of meer onbewust hun paard compleet de vernieling in rijdt, er is een hele grote groep paarden die om mee te beginnen al compleet verrot waren, en er is een grote groep paarden die eigenlijk net een tikkeltje harder moeten werken dan ze in feite aankunnen. Daarnaast heb je dan de uitzonderingen als Bonfire en Rembrandt. Je kunt daaruit concluderen dat topsport met paarden onethisch is. Je kunt ook concluderen dat topsport in het algemeen onethisch is (wie was ook weer de turnster met die kapotte rug hier op bokt?). Kun je nog fijn een paar jaar over doorouwehoeren. Wat wel te verwachten is, dat in het geval dat (top)sport met paarden afgeschaft wordt, de waarde van het paard enorm gaat dalen. Daar worden z'n leefomstandigheden echt niet beter van.

Als je zielige paarden wilt redden zou ik eens beginnen bij het Brooke Hospital, en me om de westerse topsporters nog maar niet zo heel druk maken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-12-03 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 09:34

Aimee schreef:
Gek dat ik niemand ken die z'n paard helemaal los door z'n lijf kan laten lopen zonder hem ooit achter de loodlijn te laten lopen???!!!


Kom dan eens bij ons kijken, Amsterdam is zo ver nog niet Lachen

Alle paarden lopen bij ons los door het lijf. Ze zijn allemaal nageeflijk(op de goede manier)
Als je komt, kan je het zien en voelen Knipoog

Dus er is nog heel goed dressuur mogelijk zonder LDR systeem OK dan!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 09:38

Pipo schreef:
Mijn vraag blijft alleen nog..............wat als het nou werkelijk echt slecht is voor de paarden. Wat doet men dan?

Doortrainen en de kop in het zand steken, of een andere trainingsmethode zoeken?

Volgens mij gaat het nog steeds om het knikje, waarbij de hoek bij het strottehoofd te klein wordt. Of je nou LDR traint of wat dan ook, als die hoek te klein wordt schijnt het volgens het onderzoek niet goed te zijn.


Gewoon niet achter de loodlijn rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 09:39

En ik vind het jammer dat ik nog geen reactie van je heb op wat ik op jouw quotes gereageerd heb in mijn eerste reactie van vandaag. Ik ga nu lekker naar Mechelen, fijn een weekendje genieten van echte sport met mensen die hart voor hun paarden hebben. Zie jullie wel weer Doei, doei Doei, doei

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 09:44

Zep schreef:
. Daarnaast heb je dan de uitzonderingen als Bonfire en Rembrandt. Je kunt daaruit concluderen dat topsport met paarden onethisch is. Je kunt ook concluderen dat topsport in het algemeen onethisch is (wie was ook weer de turnster met die kapotte rug hier op bokt?). Kun je nog fijn een paar jaar over doorouwehoeren. Wat wel te verwachten is, dat in het geval dat (top)sport met paarden afgeschaft wordt, de waarde van het paard enorm gaat dalen. Daar worden z'n leefomstandigheden echt niet beter van.

Als je zielige paarden wilt redden zou ik eens beginnen bij het Brooke Hospital, en me om de westerse topsporters nog maar niet zo heel druk maken.


Sjef:

When you were developing your philosophy of working the horse deep, were you aware of the deep and round work Dr Schulten-Baumer was doing with Nicole Uphoff and Isabell Werth?
"That's totally different. I can only comment on what I see at shows, but it is absolutely not our system. We work on being honestly through, and on the bit, they seem to do it a little different, sometimes the connection and the steadiness of the position is not always the same. Sometimes the connection does not seem to be straight and on two reins, sometimes they get a little too deep, and sometimes a little too much over the bit. Sometimes they tilt their head a little bit. That's what I think is different about what we do. I think we are way more on a very honest connection."

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 09:49

Zep"]
[quote="Aqua8horse schreef:
Je schrijft dat jouw paard moeite heeft met de verschillende ritmes. Vandaar dat ik denk aan de balans.
Die bewering gaat niet op, want dat betreffende paard is nog nooit diep gereden. Juist om de manier waarop ie in elkaar zit...

Citaat:
En dat een paard los wordt van het diep rijden achter de loodlijn, gaat er bij mij niet in. In het geval dat jij beschrijft moet je aan de achterhand gaan werken om hem los door zijn lijf te krijgen. In mijn visie dus juist niet aan de voorkant.

Zo lang jij niet kunt of wilt begrijpen dat diep rijden begint aan de achterkant, is het zinloos dit soort discussies met je te voeren.


Citaat:
Ik ben van mening dat een trainingsmethode op ieder paard van toepassing moet zijn. Ieder paard moet namelijk dragen en dat heeft niets met de bouw te maken.
Ik ben dus van mening dat de bouw van het paard alles bepaald. Je gaat altijd uit van het paard, wat je ook doet.

Citaat:
Dat het LDR systeem voor toepassing afhankelijk is van de bouw van een paard, geeft mij duidelijk aan dat die trainingsmethode dus al niet goed is.
volgens mij ligt daar juist de kracht van het systeem, omdat het zo makkelijk aan te passen is aan het paard dat je rijdt. Wat hier wordt bestempeld als het LDR-systeem gaat enorm veel verder dan alleen dat diep rijden, alleen niemand heeft dat door omdat ze allemaal over die werkhouding vallen. Ik vind zelf bijvoorbeeld het schakelen in die ritmes en de signaalhulpen van veel grotere invloed dan dat diepe werk. Dat is slechts de werkhouding, en die pas je aan aan de bouw van het paard.
[/quote]

Als een paard problemen heeft met de ritmes is het vaak niet in balans. Dat heeft helemaal niets te maken met het LDR systeem.

Zolang jij niet open durft te staan voor een wetenschappelijk onderzoek en de gevolgen daarvan, heeft het denk ik geen zin.
En ik begrijp juist heel goed dat LDR slecht is voor het paard. Ook al begint het van achteren zoals jij beweert.

Ik ga niet altijd uit van het paard. Het dragen van iemand op je rug is een logisch principe. Niets meer en niets minder.

Je hebt het over een werkhouding die LDR gebruikt. Dan werk je dus met 2 verschillende balansen. Dat kan toch niet goed zijn?

Als het nou zo goed zou zijn waarom mag het dan niet op wedstrijden?

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 09:52

Zep schreef:
Maar daar gaat het hem nou net om aqua, je kunt niet met zekerheid zeggen hoe al die willekeurige slachtpaarden getraind zijn! Het waren al slachtpaarden, dus zo briljant zullen ze al niet (meer) in elkaar gezeten hebben. Ik mis echter ook het causale verband, of dat dus komt doordat de trainingsmethode fout is, of dat het komt doordat ze fout getraind zijn. Of gewoon rot in elkaar zaten om mee te beginnen, want daar zijn er ook genoeg van, en daar helpt geen trainingsmethode tegen.

Elke training is een lichte overbelasting, het lichaam heeft daarna een herstelperiode nodig en gaat dan een tegenreactie geven. Of je nou een hardloper, een bodybuilder of een dressuurpaard traint: dat is het principe van trainen. Trainen zonder overbelasting is dus geen training, want zonder overbelasting geeft het lichaam geen tegenreactie.

Mijn zus kwam gisteren tot de conclusie dat het voor de paarden het beste zou zijn als topruiters recreatief zouden gaan rijden. Dat is de enige manier waarop je ze echt heel kunt houden. Helaas werkt dat niet zo in de realiteit. De realiteit is dat er een hele grote groep recreanten is die min of meer onbewust hun paard compleet de vernieling in rijdt, er is een hele grote groep paarden die om mee te beginnen al compleet verrot waren, en er is een grote groep paarden die eigenlijk net een tikkeltje harder moeten werken dan ze in feite aankunnen. Daarnaast heb je dan de uitzonderingen als Bonfire en Rembrandt. Je kunt daaruit concluderen dat topsport met paarden onethisch is. Je kunt ook concluderen dat topsport in het algemeen onethisch is (wie was ook weer de turnster met die kapotte rug hier op bokt?). Kun je nog fijn een paar jaar over doorouwehoeren. Wat wel te verwachten is, dat in het geval dat (top)sport met paarden afgeschaft wordt, de waarde van het paard enorm gaat dalen. Daar worden z'n leefomstandigheden echt niet beter van.

Als je zielige paarden wilt redden zou ik eens beginnen bij het Brooke Hospital, en me om de westerse topsporters nog maar niet zo heel druk maken.


Ook recreatieve paarden moeten dragen!

Goed zo ZEP maar ik kan zelf goed beslissen wat ik ga doen.
En ik maak me om niemand druk, misschien enkel om de paarden.
Gelukkig heb ik niets te vrezen omdat ik dat LDR systeem niet nodig heb gehad om mijn paarden lekker los door het lijf te krijgen en kan ik ze recht in de ogen kijken.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 09:54

Ik geloof niet dat we hier ooit uit gaan komen... Haha!

Anyway, ik ga me er ook tegenaan bemoeien, dat doe ik graag en kost niks extra's. Knipoog

Ik denk dat je niet kunt spreken over één fantastisch systeem van rijden, dat bestaat gewoonweg niet. Zoveel mensen, zo ook zoveel paarden, allen met hun eigen karakter, lenigheid, aanleg en mogelijkheden.

Diep en rond rijden? Kan prima werken.
Klassiek? Kan ook prima werken.

Waar je alleen mee op moet passen is dat je zaken niet verkeerd gaat aanpakken. De diepe ronde manier van rijden is door Anky en consorten natuurlijk erg in zwang nu, met als gevolg dat veel mensen denken: "Ah, dat werkt voor Anky, dus ga ik dat ook maar eens proberen". Met alle, soms ernstige, gevolgen van dien!

Kijk, iedereen is in staat om een paard binnen no time te verkloten....
Het belangrijkste is in mijn ogen nog steeds, dat je les neemt! Iemand kan vanaf de grond zoveel meer zien dan jij in het zadel.

Mijn lessen gaan altijd super, ik heb nooit problemen met verzet, nageeflijkheid of anderzins. Terwijl ik buiten de lessen om soms met mijn handen in het haar zit en mij afvraag waarom Matador niet altijd zo fijn en los door zijn lijf loopt als tijdens de les.
Doe ik tijdens lessen iets anders dan thuis? Welnee, alleen is mijn instructeur heel goed in staat om in te spelen op die kleine veranderingen die Matador laat zien tijdens het rijden, met als gevolg dat ik de juiste handvaten aangereikt krijg, om rijtechnische problemen op te lossen.

Wat ik wil zeggen is dus dit: Ga niet in je eentje zitten kloten met het LDR systeem, dan ben je gewoon fout bezig. Maar datzelfde geldt voor het klassieke systeem, te hoog en te verkrampt is m.i. ook niet waar dressuur voor bedoeld is..... Vingers aflikken

Probleem ligt m.i. niet zozeer in het rijden, maar wel in de mode-verschijnselen en de daaruit voortvloeiende problemen die helaas vaker voorkomen dan je denkt!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 09:55

Zep schreef:
En ik vind het jammer dat ik nog geen reactie van je heb op wat ik op jouw quotes gereageerd heb in mijn eerste reactie van vandaag. Ik ga nu lekker naar Mechelen, fijn een weekendje genieten van echte sport met mensen die hart voor hun paarden hebben. Zie jullie wel weer Doei, doei Doei, doei


Welke bedoel je, heb ik even gemist.
En er zijn meer mensen die hart voor hun paard hebben hoor!!!!

Prettig weekend in ieder geval en ik zie je wel weer

(inmiddels al gevonden hoor en ik had al geantwoord. Dus tot maandag Lachen )
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 27-12-03 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 10:01

DePennyBitch schreef:
Diep en rond rijden? Kan prima werken.
Klassiek? Kan ook prima werken.

Waar je alleen mee op moet passen is dat je zaken niet verkeerd gaat aanpakken. De diepe ronde manier van rijden is door Anky en consorten natuurlijk erg in zwang nu, met als gevolg dat veel mensen denken: "Ah, dat werkt voor Anky, dus ga ik dat ook maar eens proberen". Met alle, soms ernstige, gevolgen van dien!

!


Gewoon eerst het voorgaande lezen hoe Anky echt rijdt.
Maar blijkbaar heeft men zich daar nog nooit in verdiept.
Men ziet wat men wil zien of niet kan zien. Tong uitsteken

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 10:15

Ik vind het LDR systeem geen aanwinst ookal is het nu een soort mode verschijnsel.
Zonder LDR systeem, kan je heel goed dressuur rijden zonder kans op letsel en de paarden lopen nog net iets beter.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 10:24

Sjuimpje schreef:
Er zijn al meer dan tien jaar negatieve berichtgevingen over het rond en diep instellen.
Ik hou de berichtgevingen gewoon bij, maar tot nog toe ben ik niet verontrust.

(Verder moeten we niet vergeten dat paarden altijd van werk slijten, paarden zijn in principe niet bedoeld om mee te sporten. Als je ze niet wil belasten dan kan je ze beter in de wei laten staan.)


Mensen slijten ook van werk. Maar als je de omstandigheden zo gunstig mogelijk houdt, kan je de schade beperken.
Ik denk zelfs dat je van leven slijt *LOL*

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 10:26

Lovely schreef:
De tekeningen van SP laten dus geen LRD zien volgens mij zoals dat in de praktijk wordt toegepast.
klopt. met de tekening wilde ik laten zien dat een paard achter de ll kan lopen zonder dat de hoek scherper wordt.