Artikel in Paardenkrant over "het knikje"

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 15:18

Aqua8horse"]
[quote="Tyrza schreef:

Als het paard zo wordt gereden dat het kan lopen zoals het zelf wil, zal het de rug niet gebruiken. Probeer bv maar eens door te zitten als hij zijn neus naar voren drukt. En bij geen ruggebruik, kan er imo geen balans onstaan, omdat het paard oa. de rug gebruikt om de balans te bewaren (met name in de zwaardere oefeningen!).

Het valt mij op dat er wel over halsgebruik en gangen wordt gesproken, terwijl de rug (een zéér belangrijke factor, lijkt me) wordt vergeten...


Op dit punt ben ik het niet met je eens. Paarden die goed getraind zijn en dus hebben leren dragen, zullen hun rug al gebruiken op het momnet dat je er op stapt. Dus zij gebruiken ook hun rug als ze met hun neus over de grond lopen. Paarden waarbij het ruggebruik niet optimaal is zullen ook moeite hebben met het halsstrekken en het met de neus op de grond lopen.

[/quote]

Ben ik het niet mee eens, Aqua. Om Tolstoi maar als voorbeeld te noemen. Dit paard heeft van nature een niet al te goede stap.Als ik er dus zo op zou stappen, slingert ie alle kanten op (overdreven gezegd dan). Pak ik hem zomaar op, dan gaat hij onregelmatig lopen. Ik zal dus eerst de rug moeten loskrijgen. Dat hij los is, merk ik aan het feit dat het paard beter aan mijn beenhulp komt te staan (= onmiddelijke reactie aan mijn been). Heb ik een tijd gestapt, waarbij ik hem tussen mijn benen en goed door de kaak, nek, hals, rug, croupe heb, dan komt er een prima stap uit.

Heb ik echter veel verzamelde oefeningen in draf/galop gedaan, waarbij het paard zijn rug heeft moeten gebruiken, en ga ik daarna weer over in stap, dan is de rug gespannen en zal ik hem er extra doorheen moeten rijden en vóór mijn been moeten krijgen. Gooi ik de teugels los, dan zal hij weer gaan slingeren.

Maarrrr, om on topic te blijven: Tol heeft van nature zo'n knikje. Ik zal er dus voor zorgen dat hij lengte in de hals moet houden. Daarvoor zal ik hem dus van achter naar voren moeten blijven rijden. Drang naar voren. Daarvoor zal hij dus zijn rug meer moeten gebruiken. Loopt ie erachter, dan onttrekt hij zich aan het ruggebruik.

Betekend het dan dat Tolstoi niet goed getraint is?
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 26-12-03 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 15:25

Aqua8horse"]
[quote="Pipo schreef:
Ik denk dat jou fotos daar wel een goed voorbeeld van zijn Samsam. Hij loopt daar laag..........maar heeft zat ruimte tussen kin en hals. Dus daar is de hoek absoluut niet te scherp. Naar mijn mening dan he Haha!


Laag is zelfs goed, als het paard maar niet achter de loodlijn komt met zijn hoofd.
[/quote]

Aqua, zullen we het over het artikel hebben en niet over jou revolutionaire gebeuren. Doe dat in een ander topic, want je valt in een monoloog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 15:29

Zep schreef:
Je hebt wel een punt in wat je daar zegt Promptertje.

Wat mij tegenstaat aan dat genoemde onderzoek is dat je niet weet hoe die paarden met die botwoekeringen precies getraind zijn. Ik vind het dus te kort door de bocht om daar zulke vergaande conclusies aan te verbinden



Maar wat nou als blijkt dat deze proffesor gelijk heeft Zep, hoe ga je daar dan mee om. Want jij traint via het LDR principe toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 15:30

Samsam"]
[quote="Pipo schreef:
Ik denk dat jou fotos daar wel een goed voorbeeld van zijn Samsam. Hij loopt daar laag..........maar heeft zat ruimte tussen kin en hals. Dus daar is de hoek absoluut niet te scherp. Naar mijn mening dan he Haha!


de hoek blijft zelfs precies dezelfde, alleen laat hij zijn hals vallen, vanuit de schoft.
[/quote]


HIj blijft dus met zijn neus voor de loodlijn. Als het paard zijn hals niet wil laten vallen, zal hij nooit volledig ontspannen.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 15:31

That's my point, Pipo Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 15:59

Pipo: ik wil er niet aan dat een paard dat pijn heeft fijn los door zijn lijf kan blijven lopen. Zo lang mijn paarden dus opknappen van de manier waarop ik ze rijd wil ik niet geloven dat ik het slecht doe.

Ik rijd overigens niet continu diep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 16:06

Zep schreef:
Pipo: ik wil er niet aan dat een paard dat pijn heeft fijn los door zijn lijf kan blijven lopen. Zo lang mijn paarden dus opknappen van de manier waarop ik ze rijd wil ik niet geloven dat ik het slecht doe.

Ik rijd overigens niet continu diep.



Struisvogelpolitiek Haha!

Ik zeg niet dat je het slecht doet, ik zeg alleen: Wat nou als dit onderzoek straks bevestigd gaat worden dat het echt slecht is. Lijkt mij dat je dan toch gaan nadenken over je trainingswijze of niet?

Overigens is dit niet alleen een vraag voor jou, maar ook voor een bijv. Sjuimpje en alle anderen die volgens deze wijze trainen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 16:11

Ik denk niet dat er iemand is die bereidwillig zijn paarden de vernieling in wil helpen. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 16:13

Zep schreef:
Ik denk niet dat er iemand is die bereidwillig zijn paarden de vernieling in wil helpen. Lachen

Waarom draai je er om heen, ik vraag gewoon wat je doet als het werkelijk slecht blijkt te zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 16:16

Zep schreef:
Ik denk niet dat er iemand is die bereidwillig zijn paarden de vernieling in wil helpen. Lachen

Nee oke, maar zou het een volledige verrassing voor je zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 17:05

Ik rijd mijn paarden op een manier die mij goed lijkt. Op dit moment gebruik ik het (zeer) diep rijden van tijd tot tijd en ben zeer tevreden met wat dat voor de paarden doet die ik nu rij. Misschien dat dat over een poos anders is, dat kan ik nu niet zeggen. Een paar jaar terug reed ik ook anders dan ik nu doe, en ik hoop toch dat ik mezelf nog een beetje blijf ontwikkelen de komende jaren.

Ik denk niet dat een onderzoek mijn manier van rijden volledig om kan gooien als dat onderzoek niet overeenkomt met wat ik bij mijn eigen paarden merk.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 17:21

Pipo schreef:
Overigens is dit niet alleen een vraag voor jou, maar ook voor een bijv. Sjuimpje en alle anderen die volgens deze wijze trainen!

Mensen nemen altijd maar aan dat de paarden een heel uur lang met de kop tussen de knieën lopen. Ik train ze echter op alle lengtes en hoogtes en kijk per paard wat hij nodig heeft.
Zo laat ik Ozep vaker diep lopen, Triump rijd ik af en toe voorwaarts neerwaarts, maar nooit diep en rond, alleen bovenin wil ik hem af en toe wat meer oprollen.

Dit artikel waar het geheel om begonnen is heb ik van de week vluchtig doorgelezen, ik begreep daar echter uit dat het om de hele dressuurwereld gaat, niet om ldr.
Het gaat om het knikje met de nek als hoogste punt, dus eigenlijk gaat dat artikel naar mijn idee meer om de klassieke africhting.

Pino24
Berichten: 1778
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 17:25

Zep, pipo vraagt niet jou trainingswijze te verdedigen!!!
Stel nou, dat blijkt dat het ontzettend ongezond is voor de paarden. Ze zegt niet dat het slecht is, of dat het onderzoek dat uitwijst. Maar denk je is in. Wat nou als blijkt dat je je paarden totaal de vernieling in helpt door dit traingssysteem....? Wat doe je dan?!

Ik les zelf ook bij iemand die via dit systeem traint. En ik ben ook niet overtuigd dat het een slechte trainingsmethode is!!! Maar wat gebeurt er nou als het wel zo blijkt te zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 17:30

Zoals ik hierboven dus zei: zolang mijn eigen paarden goed gezond zijn en blij aan het werk gaan, verwacht ik niet dat ik mijn manier van trainen compleet ga omgooien.

Ik ben het gezeik hierover een beetje zat eigenlijk. Niemand helpt moedwillig een paard de vernieling in, mensen die hun paarden diep werken hebben dus echt niet elk paard continu met hun kop tussen hun knieën lopen, en slecht paardrijden kun je zowel diep als hoog. Wat wil je nou nog meer horen?

Dat je met slecht paardrijden je paard de vernieling in helpt vind ik een waarheid als een Koe Veel meer kan ik niet uit dit beruchte onderzoek halen, dus het voegt IMO niet zoveel toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 17:34

saluut schreef:
Stel nou, dat blijkt dat het ontzettend ongezond is voor de paarden. Ze zegt niet dat het slecht is, of dat het onderzoek dat uitwijst. Maar denk je is in. Wat nou als blijkt dat je je paarden totaal de vernieling in helpt door dit traingssysteem....? Wat doe je dan?! ?


Dit is inderdaad mijn vraag, en niemand hoeft zich te verdedigen over zijn eigen trainingssysteem. Als je het topic doorgelezen heb, heb ik ook voors en tegens voor het LDR systeem.

Maar moeten we met zijn allen niet eens heel goed gaan nadenken, als dit waar is?

Sjuim, lees het artikel dan even goed door het gaat inderdaad over het knikje, en daarmee ook over het LDR systeem. Te weinig ruimte bij het strottehoofd.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-12-03 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 17:36

Zep schreef:
Zoals ik hierboven dus zei: zolang mijn eigen paarden goed gezond zijn en blij aan het werk gaan, verwacht ik niet dat ik mijn manier van trainen compleet ga omgooien.
.



Dit is het enige wat ik wilde horen. Of iemand zijn trainingsmethode aan gaat passen. En jij doet dat dus niet.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 17:36

saluut schreef:
Ik les zelf ook bij iemand die via dit systeem traint. En ik ben ook niet overtuigd dat het een slechte trainingsmethode is!!! Maar wat gebeurt er nou als het wel zo blijkt te zijn?


Dat is excact het punt waar het omgaat. Dus vandaar dat de discussie over de werkelijke inhoud van het artikel belangrijker is dan het aanvallen en verdedigen van de eigen trainingswijzen.
En om het beestje bij de naam te noemen ik denk dat de wijze van omgaan hiermee erg van persoon tot persoon verschilt.
Ik werd er op aangesproken dat Judith Scholte dit ook hanteert , maar gezien het verschil in persoonlijkheidsstructuur tussen Judith en b.v. Sjef Janssen zie ik geen gevaar voor mijn merrie Sarabande Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 17:37

Als ik merk dat mijn paarden kapot gaan of minder goed presteren wel. Maar tot nu toe heb ik daar dus nog weinig van gemerkt, ik denk niet dat dat onderzoek daar iets aan veranderd Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 17:44

Zep schreef:
Als ik merk dat mijn paarden kapot gaan of minder goed presteren wel. Maar tot nu toe heb ik daar dus nog weinig van gemerkt, ik denk niet dat dat onderzoek daar iets aan veranderd Lachen


Wat natuurlijk het gevaar is van methodes, is dat als iets al jaren zo gedaan wordt........mensen geconditioneerd worden met het beeld dat iets goed is. Als je daaraan vast blijft houden, dan blijf je alleen maar denken dat het ook werkelijk goed is, terwijl het misschien helemaal niet zo is.

Als wetenschappelijk wordt aangetoond dat iets niet goed is, dan kan je je kop in het zand steken en denken................mwoah zullen ze mij vast niet mee bedoelen. Maar je kan er ook wat mee doen.

Ook ik zal anders moeten gaan trainen als het waar is!

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 17:44

Wat ik jammer vind is dat een aantal van de mensen die in het LDR systeem trainen niet eens de mogelijkheid van een kern van waarheid willen/durven te accepteren.

Ik vind het absoluut niet van belang of iemand gelijk heeft of niet het is ook niet van belang dat iemand kan zeggen ik heb het altijd al gezegd. Maar als er een redelijke kans is dat een bepaalde trainingsmethode gevaarlijk is voor mijn paard dan vind ik het belangrijk om uit te zoeken in hoeverre dat waar is. En totdat ik er enigszins zeker van ben zal ik die methode met een extra voorzichtigheid hanteren.

De opmerking dat je het zeker zou merken aan je paard als het slecht zou zijn vind ik te kort door de bocht en enigszins je kop in het zand steken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 17:46

Sjuimpje schreef:
Zo laat ik Ozep vaker diep lopen,

.



Ik hoor best heel vaak dat Ozep moeilijk is, bangig is. Wat nou als blijkt dat dit onderzoek waar is. Koppel je dat terug naar hem? Misschien is dat namelijk wel de oorzaak dat hij lastig is met rijden? Misschien pikt hij dat hele diepe gewoon niet.

Heb je daar weleens over nagedacht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 17:47

Mensen willen zo verschrikkelijk graag bewijzen dat het hartstikke slecht is, dat je daar een beetje zat van wordt eerlijk gezegd. Ik baseer me liever op wat ik in mijn eigen paarden zie dan op wat ik in de krant lees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 17:47

astridh"]
Wat ik jammer vind is dat een aantal van de mensen die in het LDR systeem trainen niet eens de mogelijkheid van een kern van waarheid willen/durven te accepteren. .
[/quote]

Inderdaad, dat valt mij ook op.



[quote="astridh schreef:
De opmerking dat je het zeker zou merken aan je paard als het slecht zou zijn vind ik te kort door de bocht en enigszins je kop in het zand steken.


Al eerder had ik het woord struisvogelpolitiek genoemd Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 17:50

Maar Atridh: wat doe je dan als er een onderzoek komt dat het rijden in een hoge oprichting slecht is? Stap jij daar dan ook vanaf? Ik kon zelf eerlijk gezegd vrij weinig met dit hele onderzoek van die pfof. Weiler, (behalve dat van slecht rijden je paard kapot gaat, maar dat was niks nieuws) maar er zijn er ook die er uit concluderen dat hij het juist over die hoge oprichting heeft, zoals iedereen zijn paarden dus in de wedstrijdring voorstelt. Stap jij dan ineens over op western?

Er zijn al 15 jaar lang allerlei onderzoeken die beweren dat het slecht is, en er zijn zijn al die tijd ook allerlei fysiotherapeuten en veeartsen die het juist positief vinden en het aanraden. Dus waar kun je je dan beter op baseren dan op je eigen paarden? Ik vind dat helemaal geen struisvogelpolitiek.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 17:56

Pipo schreef:
Sjuim, lees het artikel dan even goed door het gaat inderdaad over het knikje, en daarmee ook over het LDR systeem. Te weinig ruimte bij het strottehoofd.

SP heeft met zijn tekeningetje al laten zien wat ik altijd zeg.
De knik bij het strottehoofd en de druk op de atlas is bij het LDR precies het zelfde als bij het klassieke.

En nee, het systeem waarin wij trainen link ik niet aan Ozep zijn karakter, kom morgen maar een bosrit met hem maken, dan begrijp je waar we in de training en op wedstrijden wel eens tegen aan lopen, dat heeft niets met de werk houding te maken.

Ondertussen is er nog steeds niet bewezen (met èchte bewijzen) dat ldr slecht is voor paarden, dat ik me niets van de suggestieve berichten in kranten en op inet aantrek heeft niets met struisvogelpolitiek te maken.
Het zou toch wel stom zijn om te twijfelen aan een methode, waarin je je jaren heb verdiept, op basis van geruchten?
Dit in combinatie met de resultaten die geboekt worden door ruiters die dit systeem ook o.a. toepassen, want ook mensen als Heike Kemmer, Ulla Salzgeber, Lisa Wilcox etc etc etc stellen hun paarden regelmatig rond en diep in, doen me nog steeds geloven dat ik met dit systeem geen paard kwaad doe, sterker nog, dat ze alleen maar beter in hun vel komen te zitten.