Verkeerde stand van de hoeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KimDai
Berichten: 836
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Heemskerk

Verkeerde stand van de hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-03 20:48

Mijn pasgekochte merrie heeft een verkeerde stand van de voorbenen.
Ze staan naar buitengericht. Ze heeft hier geen last van maar toch had ik nog een paar vragen. Misschien hebben jullie nog tips voor mij.

Hoe kan ik haar het beste rijden?
Kan ik haar het beste laten bekappen of is beslaan beter?
Wat zijn de gevolgen op langere termijn ván zo'n verkeerde stand (ze is nu 8 jaar)

Nou alvast bedankt!

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 20:58

Bij jonge paarden kan je het nog goed corrigeren. Maar jou merrie is 8 jaar, loopt heel haar leven al zo. Denk dat er niet veel aan te doen is Lachen Denk dat je gaat veranderen, dat ze dan juist kreupel gaat lopen...
Overleg eens met je smid?

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 21:11

Een smid moet de stand van een volwassen paard waarborgen, correcties brengen alleen overbelasting van de pezen met zich mee. Kijk eens op www.hoofcare.nl daar wordt dit alles haarfijn uitgelegd:

hier de visie van deze hoefsmeden:

Veel word gesproken over standen voetcorrecties maar kunnen de paarden dat wel aan en is dit wel nodig?
Een hoefsmid die zijn vak verstaat zal de stand van been en voet niet veranderen na de leeftijd van 3 jaar (na 3 jaar zijn de groeilijnen van de botten gestabiliseerd en kunnen daarom niet meer veranderd worden).
Er zijn teveel paarden die worden veranderd en nadien problemen krijgen omdat de gewrichtsvlakten niet goed op elkaar inwerken dit als oorzaak "correcties".
Wel zal de hoefsmid het paard goed observeren en hem zo bekappen of beslaan zoals het dier dat zelf aangeeft en gemakkelijk kan functioneren
Een goede hoefsmid kan zo beslaan opdat het lijkt dat de stand is veranderd maar alleen heeft gewerkt aan het optisch beeld.(een scheve stand zo beslaan opdat het lijkt of iets recht is).

KimDai
Berichten: 836
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-03 21:19

Goede informatie op deze site thx. Lachen