scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-03 21:08

hey ik rijd mijn fjortje elke dag vrij intensief en met die dikke wintervacht (al heeft ze wel een dik winterdek op) zweet ze vrezelijk.Nu heb ik na gedacht over scheren, en daar over rondgevraagt.De ene zecht doen! en de andere zecht dat het te koud is met regen als ze buitenstaat, en omdat het een fjort is is het niet extreem nodig.Ik laat dr dus bijna elke dag (ook 's winters en met regen soms) buiten in het land.Ze is al eens verkouden geweest en dat wil ik niet weer.Maar als het echt rot weer is staat ze wel op stal en ze heeft altijd een dek om en als ze zweet staat ze tuurlijk ook op stal. nu is mijn vraag wat zouden jullie doen, scheren of zo laten.

oweja ze is na mijn weten nog nooit geschoren (wel voetjes en baart maar verder niet Haha! )

alvast tanx groetjes mij

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 21:34

Je zou haar kunnen laten scheren, maar als je dat doet moet er voor zorgen dat ze geen verkoudheid meer kan krijgen.

Niet meer met deken dus op in de regen.

Je kunt haar ook gewoon dit jaar zo laten staan en volgend jaar vroeg beginnen met dekens op doen om de haaigroei iets te beperken.

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 21:56

Je kan ook een model scheren zodat ze het niet te koud heeft maar toch ook niet zo lang nat blijft na het rijden. Zit er zelf ook over te denken, heb een tinker die ik waarschijnlijk half ga scheren.

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 23:01

heb het zelfde probleem.
als je gaat scheren dan moet je echt een goede regendeken hebben die gevoerd is als je hem buiten wil laten staan. anders kan het niet.

die van mij is niet geschoren. heb haar heel vroeg een dek op gedaan, maar helaas wintervacht kwam toch. ze staat nu met een ongevoerde regendek buiten en snachts op stal. Ik rij ook veel en probeer het rijden te kombineren met daarna voor de nacht op stal te zetten. verder stap ik haar minstens een kwartier uit en dan gaat er een half uur een zweetdeken op. ondertussen wordt haar stalletje gedaan en dan mag ze het dunne regendek daar na weer op. ook snachts op stal. geeft niet echt veel warmte maar wel net genoeg bescherming om geen kou te vatten.

hopelijk heb je hier iets aan.
succes

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 23:08

ik zou haar wel scheren. Alleen moet je idd met regen wel oppassen, maar verder is het ideaal, zo'n dunne vacht, ze zweten amper of niet, en als ze zweten zijn ze zo weer droog!

roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-03 19:17

jeh bedankt voor de tip's
ik heb een regendicht dek op in het land hoor, ik ben ook vrij vroeg begonnen met het dek om doen maar dat hielp niet veel hoor...
zo doende.

texeenmaikey
Berichten: 3066
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 20:49

ik heb ook het zelfde probleem. maar ik heb er toch voor gekozen op hem te laten scheren maar als je zorgt dat je een paar goede dekens heb dan kom je echt al een heel eind