hoe strak moet de kinketting?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

hoe strak moet de kinketting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-03 22:55

Ik vraag mij of of ik hem strak genoeg heb, volgens het boek waar ik het in heb opgezocht wel, maar ik was toch benieuwd wat ik voor reacties krijg.

SillytheKid

Berichten: 551
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 23:01

Volgens mij moet deze net zo lang zijn als het bit (excl. de bitringen). Zo lang als het mondstuk dus. Ik weet het niet zeker, so correct me when I'm wrong... Succes OK dan!

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 23:32

een kinriem of ketting moet zo bevestigd zijn dat hij pas gaat in werken als de scharen van een bit 45 graden kantelen . als het losser zit verliest het bit zijn werking en bij strakker wordt het een martelwerktuig.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 23:41

Wat is precies het nut van de kinketting in deze? Voor Baduh heb ik dan een riempje maar dat is puur om het bit stiller in de mond te laten liggen. Verward

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 23:49

de kinketting op een scharenbit zorgt ervoor dat het kanteleffect in werking treed
na 45 gradden komt er druk op de kin en gaat het bit kantelen waardoor de bakstukken aangenomen worden en er druk achter de oren ontstaat.
bij een trens vorkomt het dat het bit door de mond gaat en idd stabieler ligt.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 00:32

Dat zal het zijn, ik rij met die kinriem op een gewone watertrens.

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 20:16

jilleroo schreef:
een kinriem of ketting moet zo bevestigd zijn dat hij pas gaat in werken als de scharen van een bit 45 graden kantelen . als het losser zit verliest het bit zijn werking en bij strakker wordt het een martelwerktuig.


Zo heb ik hem dus ook ,maar ik twijfelde of hij strak genoeg zat, met name als ik een teugel aannneem duurd het een stuk langer voor de ketting strak regen de kin aan komt te liggen dan wanneer je 2 teugels aanneemt. Ik los dit op door ze allebei aan te nemen, alleen de ene teugel iets meer dan de andere. Zou in dit geval een "evenwichts"staafje onderaan de scharen als verbinding tussen de linker en de techterschaar helpen. Zeg maar zoals bij een Linda Tellington Jones bit.

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 21:37

voor zover ik weet is een scharenbit of shank bedoeld om met 1 hand te rijden en voor neckreining. het heeft geen directe inwerking wat betreft 1 teugel aannemen. je paard zou op een kleine aanwijzing al moeten reageren. doet hij dat niet en wil je verder gaan op 2 handen dan zou ik toch liever aan een trens denken vanwege de directe inwerking
als je zoals je beschrijft 2 handen op zou nemen en 1 daarvan meer dan haal je hulpen door mekaar.

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 22:45

In de praktijk wordt er tijdens de training toch veel op 2 handen gereden, die van mij is ook een soort van overgangsbit, met beweeglijke scharen.

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 13:33

bubbels schreef:
Dat zal het zijn, ik rij met die kinriem op een gewone watertrens.


Die is voornamelijk om te zorgen dat het bit niet door zijn mond wordt getrokken is mij verteld.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 14:11

Daar kan je hem ook voor gebruiken, best wel handig als je je paard onverhoopt moet omtrekken, anders hangt het bit in zijn nek.

Merel

Berichten: 1175
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 14:27

Voor de overgang van 2 handen naar 1 handen kan je volgens mij prima gebruik maken van een dubbel gebroken scharenbit. Men noemt dat dan geen echte stang, want je kan de scharen onafhankelijk van elkaaar opnemen, dus ook onafhankelijke druk geven. Meer een trens met scharen idee. Hier geld inderdaad dat als je 1 teugel opneemt de kinketting pas veel later in werking treed, omdat de schaar meer ruimte heeft, dan wanneer de andere schaar ook word aangenomen.
Met een dubbel gebroken bit loop je dan wel het risico dat het leertje of de ketting die je gebruikt gaat schuren, omdat er speling in je scharen zit.
Dus als je veel afwisselend aanneemt (bij zagen helemaal: maar ga er maar even vanuit dat echt zagen niet aan de orde is) de kinketting van de ene naar de andere kant gaat, omdat je eerst de ene schaar opneemt; meer ruimte aan 1 kant, vervolgens de andere, meer ruimte aan de andere kant en de kinketting gaat van links naar rechts en weer terug: dit kan irritatie geven, en dus een kapotte kin.

Je kan een bit ook op verschillende manieren in de paardenmond hangen, net hoe je rijd, hang je het bit vrij laag, dan werkt het gevoelliger en moet je er dus ook wel vanaf kunnen blijven als het paard braaf is: indien je er dan vanaf blijft ligt het hier comfortabel voor een paard.
Wil je toch wat meer corrigeren dan is het niet verstandig om het laag te hangen, dan kun je het beter een gaatje hoger hangen. Het gaat maar om een gaatje, maar het maakt wel verschil.

Wil je nog puur aan de basis werken kun je het beste een trens gebruiken
wil je wat meer oppakken en gerichter trainen om het af te maken, met als doel ook langzaam naar 1 hand te gaan is een dubbel gebroken scharenbit erg fijn: ik heb een myler, met zo'n rolletje, ik heb gekozen voor een redelijk brede: dan kan het bit niet zo heel erg kraken, als wat een trens kan en kunnen de scharen onafhankelijk bewegen. Hiermee is het oefenen voor de neck-reining makkelijker. Het idee erachter volgens die man die het verkocht is dat je een teugel tegen de hals legt, het paard hiermee wat voelt in de mond en wijkt voor de druk van de teugel EN de druk in zijn mond, want die druk is heel expliciet aan 1 kant van zijn mond. Zodra het reageert: BELONEN, dus druk eraf.
Of dit in praktijk ook zo werkt weet ik niet,
dat zal ook wel per paard verschillen.
Wil je wat meer sleutelen zeg maar: dan zou ik persoonlijk voor of een trens, of een (dubbel)gebroken scharenbit, dat redelijk hoog is opgehangen, met een kinketting idd op 45 graden.
Heb je een dubbel gebroken bit en merk je dat het toch vrij veel schuift, dan kan je de kinketting een gaatje strakker doen, dan heeft het minder ruimte, dus schuift het ook minder makkelijk.

Maar dat is wat ik er persoonlijk van denk.
Een beetje mijn bevindingen, dus er zal vast nog wel wat op aan te merken zijn,
maar zie maar of je wat met deze info kan,
dat is voor ieder voor zich..

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 14:58

Hier geld inderdaad dat als je 1 teugel opneemt de kinketting pas veel later in werking treed, omdat de schaar meer ruimte heeft, dan wanneer de andere schaar ook word aangenomen.
Met een dubbel gebroken bit loop je dan wel het risico dat het leertje of de ketting die je gebruikt gaat schuren, omdat er speling in je scharen zit.
Dus als je veel afwisselend aanneemt (bij zagen helemaal: maar ga er maar even vanuit dat echt zagen niet aan de orde is) de kinketting van de ene naar de andere kant gaat, omdat je eerst de ene schaar opneemt; meer ruimte aan 1 kant, vervolgens de andere, meer ruimte aan de andere kant en de kinketting gaat van links naar rechts en weer terug: dit kan irritatie geven, en dus een kapotte kin.

Bedankt voor je info., erg verhelderend vind ik. Wat ik dus zie is dat als ik een teugel aanneem, de schaar i.d.d. een langere weg moet afleggen voo de kinketting tegen de kin aan komt te liggen. Wat je dan krijgt is dat aan een kant dus ook de bovenzijde van de chaar(dus het gedeelte boven het bit) heel ver naar voren gaat en dus ook het bakstuk aan die kant ver naar voren gaat. Dat geeft niet zo'n fraai gezicht, vandaar dat ik bij directe teugelinwerking ook altijd de buitenteugel wat aanneem, zodat er nog steeds wel de meeste druk op de binnenteugel komt, maar het hoofdstel niet zo scheef kan trekken.

Merel

Berichten: 1175
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 19:48

Dit is dus te voorkomen door de kinketting iets strakker te doen,
maar wat men daar van vind op wedstrijden weet ik niet.
Ik ben ook maar hobbyist, en absoluut geen prof,
dit zijn enkelt mijn bevindingen..
Mocht je het voor de show/wedstrijd bedoelen, dan kan een vaste stang oplossing bieden, aangezien je toch op 1 hand moet rijden, maar dan maakt dat ook niet zo uit met een gebroken stang, lijkt mij.
Voor tijdens de training: lekker de kinketting een gaatje strakker doen, lijkt mij.
en dat van dat bakstuk: die druk werkt ook mee in de werking van een bit: de druk achter de oren.Dit werkt ook mee. 't hele spel werkt op druk en het loslaten van die druk...