hoe moet dat nou verder!!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

hoe moet dat nou verder!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-03 16:46

omdat ik met mijn vorig paardje een keer heel erg hard gevallen was(was eerst heel lief ,later niet meer),was ik het vertrouwen kwijt in hem.
en dat wist hij,maakte hij ook gebruik van,overal en altijd.
het vertrouwen was weg!! en zou ook niet weer komen,heb het nog een jaar geprobeerd,maar op een gegeven moment was ik op.

Ik kon niet meer het vergde teveel energie van mij.
toen heb ik de beslissing genomen om hem te verkopen,en een ander paardje weer te kopen.

nou heb toen een lief baasje gevonden voor mijn vorige pony(heb er nu nog verdriet om)(hield ontzettend veel van hem)

en ondertussen een ook een nieuwe lieve pony gevonden.
nou alles ging prima,rijden in de bak ,poetsen,knufellen noem maar op.
maar buitenrijden niet of wandellen niet!!!
en dat wil ik zo graag!!!!
met buitenrijden wil ze niet verder gaat ze staken achteruit lopen,en naar huis rennen,en er is niks aan te houden zo sterk was ze!!!!

ze loopt rent gewoont overal doorheen,en heeft niet in de gaten dat je er nog op zit.
nou hebben we een ander bitje(laat me er niks over horen dat dat niet juiste is,mijn veiligheid gaat voorop!!!!)
leek goed te gaan(met mijn zus erop)met mij niet ben te bang.
En omdat we op stal maar 1 bak hebben,en daar 3 paarden in stonden van de stalhouder(krijg ik niet in mijn eentje eruit,en verder was er niemand thuis)

dacht ik (met goede moed) hee laten we maar even gaan wandellen anders krijgt ze geen beweging(aangezien ik dus niet kon rijden).

nou dan lopen we het erf af,ging goed ik helemaal blij!!

wou dus een paar keer op en neer lopen kijken hoe dat ging.
wil mevrouw dus naar direct naar stal rennen,ik rukje aan het bit,gaat mevrouw steigeren en bokken en eng doen.
ik nog een ruk geven rent ze keihard weg!!!!!!
niks aan te houden!!!
vingers kapot.hoofdstel kapot!!!
vertrouwen weer weg(ik ben echt een scheiterd)
mevrouw maar in de stal gezet,en huilend naar huis gegaan!!

ik haat dit echt,waarom kan het nou niet gewoon een keer goed gaan!!!

Michelle

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: otterlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 16:53

Ik heb het ook gehad, mijn pony elvis was ook echt een draak en daar kon ik dan op het laatst ook echt niets meer mee. Nu heb ik iso en daar moest ik eerst weer vertrouwen in krijgen... dat ging eerst heel goed tot dat hij 1x met een buitenrit heel vervelend werd... ik werd weer bang en dacht.. .sjee het gebeurt me weer...

Het probleem is dat je bij voorbaat al gaat denken dat het misgaat. De volgende buitenritten was ik dan ook echt bang, maar ik ging wel. Misschien moet je eens onder begeleiding gaan?? en vooral niet laten merken dat je bang bent...

Mijn stalhoudster zei laatst tegen mij... "als je bang word moet je gaan zingen."... ik dacht die is gek, maar het is wel zo dat je je dan ontspant.

Succes ermee, en vooral laten zien dat jij de baas bent, en laat je niet door een stijgertje bang maken, geef haar een klets over de neus en laat haar doorlopen, vooral niet teruggaan... want dan denkt ze "oh steigeren is naar huis!!"

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-03 17:01

nee ,ze ging zelf wel naar huis zonder mij,want ze was weg voor dat ik er erg in had!!
ze is nog jong en moet veel leren ,dat weet ik maar dit was maar wandellen,en ik was niet bang en toch gaat ze er vandoor!!
op dat moment had ik echt scheit aan haar,snapt ze nou niet dat ik haar nooit! iets engs zou laten doen!!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 19:54

Probleem is alleen dat jij weet dat je haar niets engs laat doen....maarrrr zij merkt wel dat jij gespannen naast haar loopt, dus hoe moet zij dat nou eigenlijk weten?

Nieuw hoofdstel om, neem desnoods iemand mee en hup luid zingend Haha! naast haar naar buiten gaan.
Of kwebbelend met je medewandelaar natuurlijk.

Ikzelf vondt het vroeger ook doodseng om met mijn paard naar buiten te gaan.
De hele tijd teruggegaan als ze engig deedt, en de hele tijd alles proberen voor te zijn.
Mijn stalhoudster en instructrice was daar op een gegeven moment vrij makkelijk in: Jij gaat nu met die knol naar buiten en ik wil je pas over minimaal een uur terugzien of helemaal niet meer.
Het is jouw paard en als dat kreng nu niet naar je luistert luistert ze nooit meer!

Heel erg hard.....maar ben anderhalf uur weggebleven, en was zo nijdig op dat mens met der grote mond dat paardje zich heerlijk braaf gedroeg.
Was zo druk bezig met gehaaide antwoorden verzinnen dat ik me niet had voorbereid op enge toeterende auto's en bewegende bomen Haha!

Succes en doorzetten hoor, het is het echt waard!

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-03 19:59

het grootste probleem is dat ze zo sterk is,dat ze gewoon wegrent zonder mij.
ik had haar een hoofdstel ingedaan met passeoa bitje,plus touw om de neus,maar dat helpt niet!!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 20:05

Probeer anders voor je eigen idee een hengstenketting eronder.
Niet te strak natuurlijk, maar Par heeft ook een ik ren gewoon weg periode gehad en dat hielp goed.

En er op tijd bij zijn, als je voelt dat ze gaat al even naar je toe trekken en haar aandacht trekken.
Niet pas als ze al halverwege thuis is Knipoog Haha!

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 20:32

Probeer je paard af te leiden, gaat het goed en is ze braaf beloon der dan ook gewoon, dan weet ze zelf ook dat het goed gaat en dat er niks engs gaat gebeuren. Doe het rustig aan zoals je zelf al zegt is ze nog vrij jong, je bent zelf ook niet echt ontspannen. Ga een keer met zn 2en wandelen en gewoon doen alsof ze het braafste en sloomste paard van de hele stal is, als ze merkt dat jij ontspannen bent zal ze dat zelf ook doen.

En vergeet niet om te belonen zodra het super gaat!!

Succes Haha!

Caira
Berichten: 26067
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 20:54

Is dit wel het juiste paard voor jouw? zoals ik nu lees is het een jong onervaren paardje en aan jouw reacties te lezen ben je zelf ook niet te ervaren. Is het niet iets om dit paardje aan een ervaren iemand over te laten en voor jezelf een iets ouder meer ervaren paardje te nemen?

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-03 20:59

ik weet niet hoe je het bedoelt maar wat is bij jouw niet ervaren.
rij al vannaf mijn 10e paard,11 jaar dus nu.
het vertrouwen is gewoon weg.
ja,het is wel het juiste paardje,ze bedoelt het niet gemeen ofzo......ze is gewoon een beetje onzeker.

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-03 20:59

btw:mijn vorige paardje was al 11

Caira
Berichten: 26067
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 21:01

maar uit jouw verhaal haal ik op dat jij ook onzeker bent! En die combi is heel erg moeilijk. Zoek anders hulp, iemand die jouw en je paard aan elkaar kan laten wennen.

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-03 21:05

ja heb ik nu ook,mijn zus helpt me 1 keer in de week,(die spreekt me een beetje moed in)en het gaat ook wel beter,maar ik dacht dat ik het wel weer aleen kon(had dus weer goede moed)

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 15:08

Hai Diana, ik heb precies hetzelfde probleem en ik schaam er echt voor, hebben we eindelijk een paard, doe ik er niks mee, ja wandelen, nou en ook dat was in t begin n probleem. Wat ik bij mezelf doe en dat helpt echt. Is dat ik zo onzeker ben, dat hij ook word, hij verliest daardoor t vertrouwen in me en gaat daardoor maf doen. Als ik met hem loop, dan bedenk ik me dat ik niet de enige ben met die angst, dat hij dat ook heeft en dat we dat samen kunnen oplossen. Het klinkt heel vreemd misschien, maar ik praat dan tegen hem en zeg hem dan dat we er samen doorheen moeten en we alleen elkaar hebben tijdens dat wandeluurtje. Nou echt t werkt, waardoor ik hem beloon en hij mij, door te laten zien dat hij niet maf hoeft te doen. Maargoed, ik nam in t begin iemand mee, mocht ik t echt miet meer trekken, kon die persoon me helpen en t ging steeds beter. Veel succes, praat tegen je paard en spreek jezelf toe, want er komt een dag dat er niemand in de buurt is om je te helpen en dan moet je wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 15:12

irish_lady schreef:
Is dit wel het juiste paard voor jouw? zoals ik nu lees is het een jong onervaren paardje en aan jouw reacties te lezen ben je zelf ook niet te ervaren. Is het niet iets om dit paardje aan een ervaren iemand over te laten en voor jezelf een iets ouder meer ervaren paardje te nemen?

Als jezelf bang bent kun je 100 verschillende paarden kopen, maar allemaal krijgen ze het een keer door en gaan ze klieren.
Daar ligt mijn inziens de oplossing niet.

Ze moet leren met behulp van mensen in haar omgeving om van haar angst af te komen en meer de baas durven zijn over het paard, want nu is dat andersom.

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-03 15:39

ja dat klopt,ik ben op het erf en in de bak niet bang,maar alleen buiten stom is dat he.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 15:46

nee hoor helemaal niet stom.

Mijn enige advies is dan ook om niet alleen op pad te gaan, maar met iemand die mee loopt die wat meer te zeggen heeft over je paard.

Ik weet niet of het zou werken, komt zomaar in me op.
Maar in het begin die begeleider dicht langs je, maar als je meer vertrouwen krijgt dat die begeleider steeds verder achter je blijft lopen.
Zodat je het in 1e instantie zelf op moet lossen, maar gaat het niet is de hulp er snel.
En omdat je weet dat er hulp is, ben je misschien ook minder "zenuwachtig"

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-03 15:55

bedankt voor de tip,het zit me nogal dwars.
ik heb echt mooi uitrijgebied bos en kanaal enz....
maar ik kan er nu niks mee,en het wel mijn streven...
maar als zij eenmaal gaat,kan niemand haar tegenhoudenze rent door alles heen Huilen