Suiker/voederbieten??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Suiker/voederbieten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-03 22:18

Ik zie van die beeeeeeergen suiker/voederbieten lang de weg liggen. Lachen En ik heb er een paar voor Winnie gegapt Schijnheilig

Nou vraag ik me af, Winnie vind ze erg lekker en krijgt er af en toe eentje ( volgens mij zijn het suikerbieten trouwens, ze zijn behoorlijk zoet als je er een stukje van proeft ) is het heel slecht als hij er zo nu en dan eentje krijgt? ( kleintje om de dag of twee dagen ) Of zeggen jullie van nou, ik zou het niet meer geven? Ik weet namelijk dat suikerbiet slechter is dan voederbiet..

Dit is niet iets medisch, maar wist zo ff niet waar ik hem moest plaatsen.. Haha!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 22:19

De pony die ik als pennymeisje verzorgde kreeg er elke dag 1 in het seizoen dat ze er waren

Ze vond dat heerlijk
en ze kreeg dan wel ietsie minder biks
maar ik was toen niet zo snugger om te vragen of het goed was en waarom e.d.

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 12:42

Er zijn paarden die er bevangen van raken. Indien ze er niet gevoelig voor zijn kun je rustig dagelijks een suikerbiet voeren. Die bergen die langs de weg liggen zijn inderdaad suikerbieten. Voederbieten zijn langwerpiger. Die van mij voer ik in de winter voederbieten

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 12:47

Ik heb er gisteren ook een kofferbak vol definitief geleend van een berg Haha! Ik geef dagelijks één, en nog geen problemen gehad, ook vorig jaar niet. Er zijn wel dieren die ze niet lusten ook!

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 13:06

Onze paarden kregen ze ook Gewoon eentje, bij de biks en dat iedere dag (in de winter). Nooit problemen mee gehad. we voeren meestal óf bieten óf wortels.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 13:13

ik voer dagelijks een paar voederbieten(zit niet zoveel energie in als suikerbieten) afgewisseld met voerderwortelen, ze lusten t allemaal!

alleen met suikerbieten oppassen dat je er niet te veel van voert, dat is t enige!

Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-03 17:29

Oke Haha! Ik kan Winnetje er dus best eentje geven Haha! Hij is niet gevoelig voor hoefbevangenheid, maar ik blijf toch voorzichtig, mede omdat hij ook vaak slobber krijgt na het rijden Haha!

Maar mij viel op dat hij dreigt wat te dunnetjes te worden ( jaja, het kan dus toch Haha! ) Vandaar dat ik heb slobber geef en een biet zo nu en dan Lachen

Winnie is er echt helemaal bezeten van Vingers aflikken Als hij zo'n ding al ziet dan zie ik die ogen alleen maar gericht op mijn handen *LOL* Vreetzak Tong uitsteken

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 19:19

Wij voerden ze altijd 1 biet per dag, maar zijn nu overgestapt op voederbietenpulp. dta is gemakkelijker te krijgen (gewoon in 15 kilo zakken), hiervan krijgt mijn tinker in de winter een kwart schep. Dat meng ik met 5 keer zoveel water en laat dat minimaal een uur staan.

Dit schijnt evenveel te zijn als 1 biet. en dat gaat al jaren goed zo.

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 19:31

Sommige paarden krijgen er eerder gaskoliek van. Zelf heb ik daar nog nooit problemen mee gehad, met voederbieten dan.

deedee19

Berichten: 7931
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 12:01

sonjabelgium schreef:
Ik heb er gisteren ook een kofferbak vol definitief geleend van een berg Haha! Ik geef dagelijks één, en nog geen problemen gehad, ook vorig jaar niet. Er zijn wel dieren die ze niet lusten ook!


zoals die van mij die vind er echt niks aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 20:14

Een suikerbiet levert 2 * zoveel energie als een voederbiet. Ik geef ze geregeld aan mijn paard, maar dan 1tje per week ofzo. Ik heb het er niet zo op, Amanda vind ze heerlijk, maar volgens mij zijn ze niet zo goed te verteren voor een paardenmaag. Daarom dat ik haar er niet zoveel geef...

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 00:05

Ik vond dit nog in een brochure over paardenvoeding :

Bieten bevatten veel gemakkelijk verteerbare koolhydraten. Deze worden in de spieren als glycogeen opgeslagen. Dit glycogeen wordt als brandstof voor de spieren gebruikt. Bij de afbraak ontstaat er melkzuur. Wanneer het paard na een periode van rust zware inspanning moet doen kan het door afbraak ontstane melkzuur soms niet tijdig afgevoerd worden en ontstaat er ophoping van melkzuur. Dit veroorzaakt spierpijnen en stijfheid bij het paard die bekend zijn onder de naam 'maandagziekte'. Daarom is het aangewezen wanneer er veel bieten in het rantsoen voorkomen om tijdens rustperiodes deze hoeveelheid drastisch te verminderen.

miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 13:22

ik heb ook welis gehoord dat paarden dronken kunnen worden van teveel suikerbieten.. misschien een fabeltje.. weet het niet.
maar een vriendin van me heeft twee verzorgpony's en die staan op een boerderijtje waar vaak bergen suikerbieten liggen.. en die beesten eten!!
maar hebben er nog nooit iets van gehad geloof ik..

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 14:42

Van suikerbieten heb ik niet zoveel 'verstand', maar wij kweken hier zelf voederbieten in de groentetuin en die krijgt Miga nu ook. Jim eet ze niet, die voetbalt er alleen mee.
Maar gewoon een paar suikerbieten is vast niet erg hoor, als je verder niets merkt aan je paard....

gertjuuh

Berichten: 739
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 18:44

Zoals Miekie al zei zijn suikerbieten niet erg gezond. Ze kunnen er inderdaad dronken van worden. Wat voor andere gevolgen ze hebben zou ik niet kunnen zeggen! Voederbieten zijn beter en gezonder! Enne ik kan je zeggen voederbieten vinden ze ook heerlijk. Je kunt voederbieten trouwens herkennen aan dat ze wat langer zijn. Suikerbieten zijn over het algemeen kort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 23:57

En wat eigenlijk makkelijker is om ze te herkennen. Suikerbieten zijn wit, voederbieten rood/oranje achtig Haha!

Marije_jiplover

Berichten: 25320
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 10:03

Heb Duvel pas ook een halve gegeven, het waren nl wel erg grote bieten die ze hier hadden liggen.
Sonjabelgium: geweldig! die opmerking, 'definitief geleend'

Ik zeg altijd dat de biet op het fietspad lag (en zo niet, dan hielp ik hem wel een handje).
Ik geef ze niet zo heel vaak, meestal nadat ik extra veel van Duvel gevraagd heb en hij vond het best lekker, moest wel even goed zijn tandjes gebruiken.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 10:56

ALs je er veel van voert wordt de ontlasting van je paard ook veel dunner. Ik begin er niet aan.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 11:06

De onze krijgen in de winter dagelijks enkele stukken biet in hun rantsoen, meestal dan in de plaats van wortelen. Wij geven ze trouwens voederbieten en kopen ze gewoon hoor Knipoog
Zo duur is het echt niet, vorig jaar hadden we 750 kg voor € 20 of € 25, zijn we een heeeeeeeeeeeele winter mee toegekomen. (D-pony en twee shetjes)

Onze Engelse Volbloed krijgt er koliek van, voor haar is biet dus een verboden vrucht, zij krijgt gewoon haar wortelen. Volgende maand komt een andere Engelse Volbloed "terug" (is vijf of zes jaar weggeweest), die krijgt ook gewoon bieten erbij, dus dan bestellen we waarschijnlijk een ton.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 08:47

miekie schreef:
ik heb ook welis gehoord dat paarden dronken kunnen worden van teveel suikerbieten.. misschien een fabeltje.. weet het niet.


Niet van bieten wel van rotte appels, als ze daar teveel van eten worden ze idd dronken.....

Marije_jiplover

Berichten: 25320
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 08:56

Vippie"]
[quote="miekie schreef:
ik heb ook welis gehoord dat paarden dronken kunnen worden van teveel suikerbieten.. misschien een fabeltje.. weet het niet.


Niet van bieten wel van rotte appels, als ze daar teveel van eten worden ze idd dronken.....
[/quote]


Niet alleen rotte appels! Van goede appels kunnen ze ook dronken worden.

gertjuuh

Berichten: 739
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 17:46

En van suikerbieten ook, anders heeft onze dierenarts er geen verstand van...

Krieltje

Berichten: 2992
Geregistreerd: 26-01-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 21:23

Speey krijgt er ook wel eens 1, bij ons op stal mag je ze gewoon pakken, hij vind het hartstikke lekker en de staleigenaar zegt dat het ook goed is voor de darmen ofzo Verward

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 21:43

Suikerbieten moet je niet geven. Daar zit namelijk blauwzuur in en dat is heel giftig voor je paard. Ik weet niet in welke hoeveelheden, maar zou er toch van af zien ze te voeren.
Voederbieten kun je wel voeren, maar geef dan minder biks, omdat voederbieten veel voedingsstoffen bevat.

Krieltje

Berichten: 2992
Geregistreerd: 26-01-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 22:12

Bij osn zijn het denk ik voederbieten, wel een beetje zoet, wit van de binnenkant en aan de bovenkant buiten wit, de onderkant beetje groen. Het is iig geen suikerbiet Knipoog