maïs voeren in wat voor vorm ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

maïs voeren in wat voor vorm ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-03 10:15

Om paarden wat dikker te krijgen is maïs goed.
Maar hoe voeren jullie dat ? Ik geef het onze ouwe sok van 30 in een papje dus maïsmeel (en zemelen en lucernebrok enzz enzz Knipoog ) maar ik hoor ook van mensen dat ze maïsvlokken voeren Verward
En zijn er ook mensen die gewoon puur maïs geven ? of gebroken ofzo ?

En zit er veel prijsverschil in ? Dat maïsmeel is namelijk niet zo heel goedkoop.

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 10:21

Ik was op Manege Bergemo en daar voeren ze MAISPULP.
Dit zijn een soort van geplette vlokken ofzo.

Hoe duur het is weet ik niet.

petraaken

Berichten: 44215
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 10:36

Ik gaf dat altijd als maïsvlokken gevoerd. Dat is eigenlijk gewoon geplette maïs (droog) en is te verkrijgen bij de boerenbond in zakken van 25 kg of 50kg (weet dit niet meer zeker).

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 10:52

Op de manege waar ik eerst stond kregen ze gehakselde kuilmais...

Ziolette

Berichten: 17743
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 11:41

Ik voer maïsmeel en maïsgrutten. De maïsmeel doe ik door de slobber en de maïsgrutten (geplette maïskorrels) krijgen ze door het biks heen. Aquila is er super van bijgekomen, die was echt heel mager en nu bijna 2 maanden later is ze weer mooi op gewicht. Ze krijgt een kilo per dag. Relrite komt van de week thuis en daar begin met maïsmeel door de slobber. Ze heeft net 15 dagen gevast en ik durf niet gelijk met grutten te beginnen.

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-03 12:27

Bedankt voor jullie reakties. Ik ben alweer een stuk wijzer.

Als mensen het dus hebben over maïsvlokken of maïsgrutten is dat gewoon droge geplette maïs. Daar hoef je dus geen pap van te maken, da's handig.

Maïskuil zou ik de paarden wel willen voeren (het ruikt zo lekker Lachen ) maar dat schijnt maar één dag houdbaar te zijn dus onmogelijk in onze situatie.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 12:35

Mijn paarden krijgen ook mais..helemaal vermalen (dus mais/blad enz). Hetzelfde als de koeien de hele dag door krijgen. Ze krijgen daar ong. een emmer per dag van.
Vanwege de vochtigheid ervan, kan je het idd niet in een ton ofzo bewaren. Wel ergens op een hoop ofzo waar de wind/lucht bij kan.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 12:39

ik geef mijn paard gewoon maismeel.. mag je wel lekker een pajpe vanmaken Haha!
en je kan ook gewoon gebroken mais voeren.. das wel makkelijk te houden en kan je zo met je bix geven

Mrijn

Berichten: 3480
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 12:42

Ik geef Tjalko ongebroken mais in zijn voerbal. Ik denk alleen niet dat een paard daar dikker van wordt, het is meer voor de lol. Maismeel zal veel beter worden opgenomen en dus meer aanzetten.