Kr Andalusier/engels volbloed,goed dressuurpaard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 02:11

Maar hoeveel Andalusier en Engels Volbloeden lopen er nou in de top bovenaan mee? En zegt dat als je 2 paarden met bepaalde kwaliteiten kruist dat dan ook echt alleen de goede kwaliteiten boven komen? Lijkt me vrij sterk.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 17:56

Steef schreef:
Maar hoeveel Andalusier en Engels Volbloeden lopen er nou in de top bovenaan mee? En zegt dat als je 2 paarden met bepaalde kwaliteiten kruist dat dan ook echt alleen de goede kwaliteiten boven komen? Lijkt me vrij sterk.

En hoeveel procent van alle andere type paarden lopen er nou in de top bovenaan mee? Dat aantal is altijd klein, maakt niet uit over wat voor paard het gaat, het zijn er gewoon maar een paar en aangezien er niet veel kruisingen andalusier en engels volbloed zijn is dat aantal exact gezien al helemaal klein.
En nee natuurlijk komen niet alleen de goede kanten naar boven, maar dat geldt altijd, dus dat heeft er niets mee te maken.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-03 19:09

Lenn,je haalt de woorden uit mijn mond..Wilde precies hetzelfde zeggen,maar kon de woorden er niet voor vinden.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 19:42

Steef schreef:
Maar hoeveel Andalusier en Engels Volbloeden lopen er nou in de top bovenaan mee? En zegt dat als je 2 paarden met bepaalde kwaliteiten kruist dat dan ook echt alleen de goede kwaliteiten boven komen? Lijkt me vrij sterk.


Nou er zijn er wel enkele die dat hebben gedaan of nog steeds doen. De Lusitano Novilheiro sprong onder John Whitaker (zie http://www.sherlockfarms.com/novilheiro.htm ) Invasor presteert op top-niveau onder Raphael Soto, en wie heb je nog in het Spaanse team behalve die vrouw en Beauvollais (of hoe heet dat paard ook alweer, Haha!)

In de springsport heb je volgens mij wel een hoop Voldbloeden of kruisingen die het flink doen. Niet? (Chin Chin, Stravinsky, French Buffet, ... ben niet zo thuis in Voldbloeden Haha! )

Of het een topper word weet je nooit, maar er zijn toch al heel wat kruisingen die hebben bewezen een fijn rijpaard te zijn.
En is daar uiteindelijk ook niet het meeste vraag naar Verward
Lijkt me dus geen drama als er geen nieuwe Olympisch kampioen bij je op stal word geboren, er zijn meer hobby ruiters dan Top-sporters Tong uitsteken
"Gewone" sport kan zo een paard overigens nog wel aan volgens mij, Voorbeelden genoeg hier van mensen die zeggen een geslaagd fokproduct te hebben gezien.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 19:59

Citaat:
Of het een topper word weet je nooit, maar er zijn toch al heel wat kruisingen die hebben bewezen een fijn rijpaard te zijn.
En is daar uiteindelijk ook niet het meeste vraag naar Verward
Lijkt me dus geen drama als er geen nieuwe Olympisch kampioen bij je op stal word geboren, er zijn meer hobby ruiters dan Top-sporters Tong uitsteken
"Gewone" sport kan zo een paard overigens nog wel aan volgens mij, Voorbeelden genoeg hier van mensen die zeggen een geslaagd fokproduct te hebben gezien.


Helemaal mee eens!! Wij zijn maar simpele hobbyruiters, en ook al hebben wij olympische paarden, dan kan het paard het misschien wel, maar de ruiter moet ook nog mee.... Knipoog
Je hebt meer aan een fijn rijpaard, dan aan een fantastische topper in de dop, maar waarmee niemand zich redden kan....
[/quote]

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 20:32

Ja, natuurlijk is er vraag naar hobbypaarden, maar start dan geen topic over of een kruising Andalusier/Engels Volbloed Leen goed dressuurpaard is. Want daar gaat dat over.

En volgens mij lopen er niet veel volbloeden internationaal Grand Prix?

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-03 20:41

Een goed dressuurpaard hoeft niet percé grand prix te lopen Steef. Ik vind het nivo wat een paard loopt niet echt een maatstaaf,hoewel ik moet toegeven dat mijn allereerste bericht die indruk wel geeft..Exuses daarvoor.

Vaak heeft het verschil van 'hobbypaard''en 'grand prix'paard een hoop met geld te maken.Inschrijf gelden voor wedstrijden,vervoer (FEI) paspoorten etc..Nogal duur,dat een paard daardoor niet verder wordt uitgebracht dan (noem maar wat) het Z wil niet zeggen dat het geen goed dressuurpaard is.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 20:54

Laat ik het zo brengen, potenties voor Grand Prix.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-03 21:08

Ah, dat is al duidelijker Knipoog

Ik weet het eigenlijk niet...Leergierigheid en vermogen van zowiezo de anda's...Wel een bouw die misschien niet helemaal meezit,maar dan hopen dat de volbloed daar wat aan doet..Ik denk dat dat best goed moet gaan...Hoewel er altijd wat raars uit kan komen..Wat dat betreft kan ik wel meegaan met sarabande..Waarom iets onzekers fokken als het 'bekende'al goede resultaten geeft..Maargoed, een experimentje is nooit weg vind ik..(zolang het niet over mijn portemonnaie gaat Tong uitsteken )

Maar probeer jij eens aan te geven,waarom jij denkt dat zo'n kruising moeilijk tot niet grand prix kan lopen..Behalve dan dat ze niet voldoen aan het 'standaard gefokt dressuurpaard'....

Ben benieuwd Knipoog

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 21:19

Steef schreef:
Ja, natuurlijk is er vraag naar hobbypaarden, maar start dan geen topic over of een kruising Andalusier/Engels Volbloed Leen goed dressuurpaard is. Want daar gaat dat over.

En volgens mij lopen er niet veel volbloeden internationaal Grand Prix?


Springen ook niet Verward
Ik weet niet hoor, ben ni zo thuis in Volbloeden Lachen

Wat ik overigens een goed dressuurpaard vind is er 1 met Z(2?) potentie (niet zozeer wedstrijd gericht maar wel qua oefeningen) een héél goed dressuurpaard is er 1 die GP potentie heeft. Tong uitsteken

Maar das eigen interpretatie denk ik, laat verder maar hangen Knipoog

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 21:28

KellyenXena schreef:
Ah, dat is al duidelijker Knipoog

Ik weet het eigenlijk niet...Leergierigheid en vermogen van zowiezo de anda's...Wel een bouw die misschien niet helemaal meezit,maar dan hopen dat de volbloed daar wat aan doet..Ik denk dat dat best goed moet gaan...Hoewel er altijd wat raars uit kan komen..Wat dat betreft kan ik wel meegaan met sarabande..Waarom iets onzekers fokken als het 'bekende'al goede resultaten geeft..Maargoed, een experimentje is nooit weg vind ik..(zolang het niet over mijn portemonnaie gaat Tong uitsteken )

Maar probeer jij eens aan te geven,waarom jij denkt dat zo'n kruising moeilijk tot niet grand prix kan lopen..Behalve dan dat ze niet voldoen aan het 'standaard gefokt dressuurpaard'....

Ben benieuwd Knipoog


Ik zeg niet dat het geen goed dressuurpaard zou zijn, wel dat ik er mijn twijfels bij heb omdat het mij vrij sterk lijkt dat bij 'n kruising alleen de beste eigenschappen bovenkomen.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 22:06

Steef schreef:


Ik zeg niet dat het geen goed dressuurpaard zou zijn, wel dat ik er mijn twijfels bij heb omdat het mij vrij sterk lijkt dat bij 'n kruising alleen de beste eigenschappen bovenkomen.



T'zou makkelijk fokken zijn zo Haha!

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 22:22

Loolapelooza schreef:
Wat ik overigens een goed dressuurpaard vind is er 1 met Z(2?) potentie (niet zozeer wedstrijd gericht maar wel qua oefeningen) een héél goed dressuurpaard is er 1 die GP potentie heeft. Tong uitsteken

Maar das eigen interpretatie denk ik, laat verder maar hangen Knipoog

Voor de Z hoef je nog niet eens een goed dressuurpaard te hebben, ik denk dat ieder paard lichamelijk gezien Z2 kan lopen, en ook op wedstrijd.
Maar het was eigen interpretatie dus pardon Tong uitsteken

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 17:55

Laten we wel wezen, zolang er barokke paarden (lipizaners) zijn die tot in de "hoge school" worden afgericht, kan een kruising van zo'n paard met EV die oefeningen ook wel. Volgens mij zit er in de andalusier ook veel arabier, en er zijn zat arabier x ev combinaties (= angelo arabier) die de basissport makkelijk lopen. Het lijkt mij niet eens zo'n verschrikkelijke gok op een normaal sport paard.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 18:07

ART_UMA schreef:
Laten we wel wezen, zolang er barokke paarden (lipizaners) zijn die tot in de "hoge school" worden afgericht, kan een kruising van zo'n paard met EV die oefeningen ook wel. Volgens mij zit er in de andalusier ook veel arabier, en er zijn zat arabier x ev combinaties (= angelo arabier) die de basissport makkelijk lopen. Het lijkt mij niet eens zo'n verschrikkelijke gok op een normaal sport paard.



Bloos! HOE DURF JE!!! Haha!

Het is 1 van de weinige rassen die NIET beinvloed zijn door de Arabieren.
Je leest wel eens anders, maar dat is dus compleet verkeerd.

Citaat:
De meeste Engelstalige boeken waarin de geschiedenis van dit ras beschreven wordt geven verkeerde informatie, voortkomend uit aannames gedaan door auteurs van rond de eeuwwisseling, die nog steeds worden herhaald. De grootste misvatting die in veel boeken te lezen is, is dat het ras voortkomt uit het Arabische paard. Integendeel, dit ras zou wel eens een van de weinige kunnen zijn waar weinig of geen Arabisch bloed in voorkomt. Er zijn deze eeuw wel kleine experimenten met de introductie van Arabisch bloed (en Engels Volbloed) gedaan, maar de fokkers zijn snel teruggekeerd naar de pure bloedlijnen.


Het gaat zelfs verder

Citaat:
Nu de interesse in het Spaanse paard nieuw leven is ingeblazen, zijn er mensen die echt grondig onderzoek doen en zeggen: "Goh, wat een hoop interessante geschiedenis. Dit ras is oeroud!" Moderne auteurs die hun huiswerk gedaan hebben, schrijven nu dat er drie rassen zijn die het basismateriaal vormen van de meeste moderne rijpaarden: de Arabier, de Berber en de Andalusiër. Ongetwijfeld verdient de Arabier een hoofdprijs voor puurheid van de bloedlijnen, aangezien die sinds ongeveer 800 na Christus geïsoleerd zijn, maar de Andalusiër is minstens zo oud, zo niet ouder, als genetisch stabiele types.

Complete verhaal te lezen op http://www.denvinkenburg.nl/ , onder "info ras" of op http://www.stal-baroque.nl/ (onder baroque en de rest wijst zichzelf uit)

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-03 18:39

Interesssant..Ik heb altijd gelooft dat Andalusiers ook berbers bloed hadden..Uiteindelijk ligt dat allemaal heel dicht bij elkaar denk ik..Zo en zo als je al kijkt naar het karakter over het algemeen van de Anda en de Berber...Beide de 'schoothonden'onder de paarden..

Verder kan ik me goed voorstellen dat de Berber en Arabier ook niet ver van elkaar vandaan liggen.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 19:27

geen volbloeden in de springsport?? Favoritas xx ( 3e in finale sires of the world competitie in 2002 te Lanaken, 8e in wereldbekerwedstrijd in Dordmund 2003)
In de dressuur zijn er veel paarden die veel volbloed voeren!!!

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 22:46

Ok, hier nog wat dressuurpaarden met volbloed-bloed Haha!

Laurentianer van Marlies van Baalen (V. Lauries Crusador XX)
één van de jonge talentvolle NRW-hengsten: Prestige XX (v. Plevne XX)

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-03 22:54

Oh, kijk daar joh,laurentainer ook? Toch bekendere namen met volbloed dan ik had gedacht..Leuk!!

petraaken

Berichten: 44208
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 08:22

Andalusiër x volbloed zou best wel eens een leuke comi kunnen worden. Andalusërs worden toch ook op GP niveau gereden. Ze hebben misschien wel niet de elegantie van een warmbloed maar ze kunnen wel goed verzamelen. Dus waarom zou er geen goed sportpaard uit een combi Anda x volbloed?

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 12:12

Paardenmarkten vol met zulke "uitprobeersels"... beetje jammer van tijd, geld en noem maar op... meisje bij ons op stal denkt dat ze van een rijpaard x draver (ze heeft twee volle broers nog wel!!) dressuurpaarden kan maken. Jajajaja... verspilde moeite.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-03 12:27

Missouri schreef:
Paardenmarkten vol met zulke "uitprobeersels"... beetje jammer van tijd, geld en noem maar op... meisje bij ons op stal denkt dat ze van een rijpaard x draver (ze heeft twee volle broers nog wel!!) dressuurpaarden kan maken. Jajajaja... verspilde moeite.


Persoonlijk vind ik dit nogal een beetje zwart-wit gezien. Scheve mond

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 12:31

Er KAN natuurlijk een geweldenaar uitkomen. En een hele kans is altijd 1, hoe klein hij ook is.
Maar goed er KAN ook een misbakseltje uit komen. Wil je echt je zuurverdiende geld zo weggooien??

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 12:32

Missouri schreef:
Paardenmarkten vol met zulke "uitprobeersels"... beetje jammer van tijd, geld en noem maar op... meisje bij ons op stal denkt dat ze van een rijpaard x draver (ze heeft twee volle broers nog wel!!) dressuurpaarden kan maken. Jajajaja... verspilde moeite.



Eh een oud stalgenootje van mij had een kruising draver en die werd op haar sloffen Z2... die liet de concurentie echt ver achter zich was ook een genot om naar te kijken.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 12:45

cloris schreef:
Eh een oud stalgenootje van mij had een kruising draver en die werd op haar sloffen Z2... die liet de concurentie echt ver achter zich was ook een genot om naar te kijken.


Dan had dat paard weinig van de draver weg, of ze had slechte concurrentie. De enige halve draver in de topsport die ik ken is jappeloup, en in de dressuur geen.

En elk paard kan Z2 lopen, zo moeilijk is dat echt niet.