zijn regendekens overbodige luxe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 21:10

Als ze geen schuilmogelijkheid hebben vind ik dat ze een deken opmoeten. Anders hebben ze namelijk niet de mogelijkheid om op te drogen, en blijven ze dus nat. Uiteindelijk krijgen ze het dan wel koud, zeker als je tussendoor gewoon poetst. Ook als ze nog nat zijn en het gaat vriezen is het echt te koud. Dan komt er ijs in de vacht namelijk.

Al mijn paarden hebben regendekens op, incl. mijn shetlanders Haha! Ik heb namelijk ook geen schuilstal.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 21:11

Mijn pony heeft nu al een 200 grams deken over en nog krijgt ze echt al een wintervacht. Dus die van mij krijgt echt een regendek over als ze het land in gaat!
Ik vind haar nu al dik in het haar zitten dus ze krijgt als het weer zo blijft de dikkere deken ook al bijna over! Anders moet ik haar gaan scheren, maar dat is echt het laatste wat ik ga doen.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 21:55

Ik ben ook helemaal ínto'regendekens.
Zeker als er geen schuilmogelijkheid is.
En ik vind het geen fijn idee om een zadel op een nat paard te leggen.
(maar ach, dat is ook puur een redenatie vanuit 'mensenogen', ik heb geeeen idee hoe het paard dat ervaart)
Daarnaast beveel ik een deken van horseware aan.
Liggen perfect, en de vacht blijft prachtig, geen schuurplekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 13:54

ik rijdt geen wedstrijden met haar maar ik heb net een HH besteld, zonder vulling! Dus die ga ik straks ophalen jullie hebben me overtuigt en ik hoef me nu ook niet schuldig tov mn arabier te voelen!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 14:08

Ik ben zelf op zoek naar een regendeken voor mijn paarden.
Ik vind het nodig, omdat het best koud is met die wind erop, en dan nog eens een dikke bui regen, kunnen ze best ziek van worden.
Dus ik vind het wel nodig.
Ze hebben verder ook geen schuilplek.
De regendekens doe ik gewoon over mijn paarden hun winterdekens heen, Lekker warm

Dartel
Berichten: 163
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 14:12

Ik vind het prettig dat ze lekker droog staan. Mijn arabier krijgt ook zo'n last van haar rug als er een bui overheen komt. Ik heb nu een ademende, waterdichte deken die ze dag en nacht op heeft. Ik zet haar niet zelf buiten dus het is ook lastig om te wisselen. Dit bevalt heel goed, het geeft nu niet als er een bui valt en ze staat buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 20:44

ja hoor ik heb een HH gekocht een bordeaux rode, ik dacht dus ik heb voor mijn arabier een 1.85 nodig, had wat geinformeert hier en daar...sta ik daar, heb net een fikse strandrit gemaakt, en het begon al te miezeren... Scheve mond

Past ie niet! Bij het front zat ie te ruim en de buiksingels zaten ook erg ruim en kon je niet aantrekken meer....kortom hij verzoop ering...dus staat dat arme beessie nu in de regen ik ga hem maandag meteen omruilen voor een 1.75...ik baal als een enorme stekker! Huilen

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 20:47

Ja dat had ik wel verwacht hahaha mijn (dikke) tinker heeft bij HH ook maat 1.85 en dan zit ie nog ruim. We hebben hier ook een arabiertje en die zou die idd echt niet passen!

Wel balen zeg voor je..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 20:53

Esme_27 schreef:
Ja dat had ik wel verwacht hahaha mijn (dikke) tinker heeft bij HH ook maat 1.85 en dan zit ie nog ruim. We hebben hier ook een arabiertje en die zou die idd echt niet passen!

Wel balen zeg voor je..
ja en terwijl de meeste het over de 1.85 hadden dat die wel zou passen...mss valt die HH gewoon wat groter dan een andere deken? Haat gewone winterdeken is 1.80!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 20:56

Ik heb ook een 1.85 voor mijn tinker maar een maat kleiner zou te krap om het front geweest zijn. Ik heb een rambo rhino lite, ongevoerd, waterdicht en ademend, en hij zit er dit jaar al weer een paar dagen om. Ik vond dekens vroeger ook gestoord maar toen ik Sox vorig jaar echt zag rillen van de kou en nattigheid ben ik gelijk zo'n deken gaan kopen. Ze staat nu ook nog 24/7 op het land helaas zonder schuilstal maar zo'n deken die haar droog houdt helpt prima.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 21:15

Soxje schreef:
Ik heb ook een 1.85 voor mijn tinker maar een maat kleiner zou te krap om het front geweest zijn. Ik heb een rambo rhino lite, ongevoerd, waterdicht en ademend.

Dit zou mijn tekst kunnen zijn!
Fijne dekens hoor, ik heb er ook eentje met 200 grams voering voor als het echt koud wordt.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 21:29

Die wil ik óók... Lachen

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 22:06

ik heb een HH regendeken liggen, in de auto Huilen , mijn paard staat met 12 ruinen en een hengst op de wei (op 3 ha) en zo'n deken wordt binnen 5 minuten gesloopt door die mannen....

gelukkig rennen ze nogal fanatiek in de rondte, houdt ze een beetje warm (hoop ik).

Mijn bonte Noriker was vanmorgen egaal bruin van de modder, ik hekende hem amper, dacht: wat komt er nou op me aflopen voor tank????? Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 13:07

Ik heb dr oude deken vannacht hier over de schutting gehangen en het heeft lekker geregend vannacht zag ik, ik zag dat hij alleen een beetje doorgeregent was op dr rug( een heel klein beetje) dus ik zit erover te denken die maar op te leggen, hij is gevoer en en lopen geen naden over, mss is ie wel hartsikke goed voor dat beetje regen!
Ik ga het gewoon uitproberen hoe droog ze er onder blijft!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 15:57

Zit zelf ook nogal te dobben over welles/nietes dek gaan opgooien voor vanacht. Regen en harde wind, en geen schuilstal is ook wat onze fjord en de tinker in staan. Ik heb één regendeken, dus het zou kiezen zijn ... het winterdeken is niet waterdicht .

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 16:53

Ben net terug van het land. Sox is de enige die een regendeken om heeft van de 5 paarden die er staan. In de weilanden naast hen staan ook her en der paarden of ponies maar er is er geeneen met een deken. Maar ze vindt het geloof ik wel lekker beschut, ging na haar maaltje biks+wortels midden in het land met d'r kont naar de wind toe staan slapen. Voordeel is dat ze nogal op zichzelf is en met deze paarden totaal niet knuft. Dus er wordt ook niet aan de deken getrokken, gelukkig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 17:13

ja ik twijfel nu ook weer heel erg..ik heb hem dus wel omgedaan maar 100% dicht is ie niet..maar ze was drijf nat toen ik vanmiddag aankwam en stond met dr kont in de regen...vindt hetdan zo zielig!
Wat moet je dan he? Als jeniet in de gelegenheid bent om steeds heen en weer te rijden. Nu is het weer stralend mooi weer!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 17:34

Ik zou die deken eraf halen Chiqa, als de deken nu niet waterdicht is heeft je paard er alleen maar last van, want de vacht kan niet drogen met zo'n deken om, en ze kan dan verkouden worden doordat ze nat blijft. Ik ga meestal ook maar 1x per dag op en neer maar laat de deken er tot het droog weer wordt er gewoon om zitten. Dat is het voordeel van een waterdichte ongevoerde deken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 21:07

ik heb hem nu al op...weet je een buitje kan die deken dus wel hebben alleen niet hele langdurige regen, ik ben toch van plan van de week een waterdichte deken te halen( had ik dus reeds gekocht zaterdag te groot!) dus die deken kan ik er nu beter maar om laten..

Ach morgen staat mn pet mss anders, ik kijk het nog even aan, stond ze maar snachts op stal, dan was er geen probleem!

Maar het weer was zo mooi deze maand(begin van de maand) dus ik dach dat ze deze maand nog wel op t land kon staan, kan ook wel het is alleen een beetje behelpen!

Op naar de winterstalling...of mooi weer!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 21:23

Voor mij geldt hetzelfde. Ik had de stal van Sox eigenlijk opgezegd maar het land wordt nu al wel heel nat en ze staat volgens mij ook 's-avonds graag op stal. Daarbij is ze ook gevoelig voor mok en een natte weide doet daar geen goed aan, balen dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 21:49

ja dat is dubbel balen, wat voor een ras is Sox? En heb je wat voor de mok? Mijn paard heeft daar ook helaas een beetje last van(gelukkig niet erg) maar jij staat dus nog zonder deken? Ik denk dat het ook ras bepalend is.
En..heb je wel al iets gevonen dvoor de winter, want als het zo door gaat moet er toch wat gebeuren.

Ann

Berichten: 13263
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 22:32

Soxje, ik zet mijn Tinker (vanaf gisteren) 's nacht binnen, ze kan er wel tegen, maar Gillian vindt het ook prettig op stal 's nachts, we hebben een stal met een grote garagedeur die open staat, overdag gaat ze gewoon het land op Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 23:17

Ik zou de deken aflaten Chiqa, als ze er drijfnat onder vandaan komt is het misschien wel omdat hij te warm is.

Kon je Zaterdag niet terug naar de winkel om de regendeken te ruilen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 10:10

Cassidy schreef:
Ik zou de deken aflaten Chiqa, als ze er drijfnat onder vandaan komt is het misschien wel omdat hij te warm is.

Kon je Zaterdag niet terug naar de winkel om de regendeken te ruilen?


we gaan straks kijken hoe het er voor staat OK dan! en als ze natgeregend is gooi ik de deken er wel van af, nee en zaterdag was het tegen 5 uur dat ik die deken paste, ik ging er blind van uit dat ze een 1.85 nodig had...maar ze evrzoop erin dus ....ik heb een 1.75 nodig(ik had de maten nog wel mee naar de winkel Boos! ) maar ja je vertrouwt op zo'n verkoper he...NOT dus!
Kijk ik in dr oude deken staat er gewoon een maat in! 1.80 wat zit je dan te kloten he...

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 10:48

je paard krijgt alleen maar betere weerstand door de regen en natuurlijk een betere wintervacht. die van mijn staat nooit onder een regendenken en is ook nooit ziek. terwijl een ander paardje bij ons op stal altijd onder dekens staat en ook altijd wel wat heeft. het enige wat ik doe. is niet meer zo goed poetsen. eerst deed ik dit iedere dag. nu haal ik alleen het ergste vuil eraf, vooral modder dus! en zo krijgt ze een vetlaagje voor de regen. en het is meer dat je zelf denkt van oh wat erg de regen, maar de meeste paarden vinden het volgens mij niet zo erg. het is meer de eigenaar die vind dat zijn paard niet in de regen mag/ kan / wil / hoeft te staan. ik vind het ook rot als het regent en ze staat buiten. maar paard vind het erger om binnen te staan.

succes!!!