grrr weer mok

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flopsy

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-02-01
Woonplaats: voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-01 19:20

jaa het is weer zover, net als vorig jaar heeft donya weer mok Boos!
ik heb geprobeerd te zorgen dat het niet terugkwam, maar dat is toch gebeurd. nou mijn probleem, vorig jaar had ze mok aan 1 been, haar rechter achterbeen, waardoor ze die niet meer wilde geven en ging trappen. toch heb ik volgehouden. maar nu mijn vraag, waarschijnlijk zijn er al meerdere topics over, maar wat doen jullie tegen mok??

carina

Berichten: 2786
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 20:17

silmok van de silverlinde werk erg goed tegen mok.
maar het beste is natuurlijk om het proberen te voorkomen door haar droog te zetten en als ze in de wei staat zorgen dat ze 's nacht binnen staan tegen de dauw. ( en met de regen natuurlijk ook)

Fadima
Berichten: 153
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 20:54

hoi ja Fadima heeft t ook weer, maar t is dan ook wel errug nat! Ik heb t eerst maar weer gewassen 1x met Betadine scrub, korstjes eraf gekrapt (heeeeeeeel pijnlijk Huilen ) en daarna heeeeeel goed drooggemaakt. Zij liep er kreupel van maar dat was maar 2 dagen gelukkig, nu is het weer goed. Ik zalf t nou elke dag en houd t goed droog en zo gauw er weer korstjes op komen krap ik ze er weer af! Fadima vind t ook niet fijn maar moet je gewoon goed volhouden! Ik hoop dat dit bij jou ook zo goed werkt als bij mij! Haha!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 22:30

ik heb alles geprobeerd ook middeltjes die bij andere hielpen maar bij mij hielp het niet ik ben handen vol geld kwijt geweest 3 weken geleden heb ik mokcreme van derby gekocht eigenlijk omdat toch niets hielp en ik de goedkoopste pot wou hebben omdat ik er dan teminste nog wat op smeerde en dan was het niet zo duur meer.. enne ondanks het weer nu natter is is ie sinds 3 dagen mokvrij...
Anouk is er vorige week mee begonnen haar paard had er ook zo'n last van en die was sinds vandaag al mokvrij... tja

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 21:29

mijn paard heeft ook mok (al vanaf ik hem heb) ik heb ook al van alles geprobeerd, uiercreme met penisiline van de dierenarts, uiercreme, mokzalf... etc, maar niks hielp. Sinds 3 weken heb ik iets nieuws (en nu ben ik de naam er van kwijt) en ik heb het idee dat het minder wordt. Je moet het dan 1 keer wassen met betadine shampoo en daarna 2 keer per dag insmeren en goed inwrijven met die mokcreme.
Ben maar gelijk ff naar stal gerend anders vergeet ik het weer. Het is mokcreme van grand national en heb het eigenlijk geprobeerd omdat niks anders hielp!
Succes er verder mee

djinn-boy
Berichten: 9
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 18:10

Hoi allemaal,

Ik weet wat mok is mijn pony heeft er ook heel snel last van al staat hij even in de nattig heid dan heeft hij het al weer! Weet je wat ook helpt:? als je hem of haar buiten zet smeer dan het goed in met uier zalf, lekker dik! Dan kan er bijna geen water bij. Als er dikke korsten op zitten moet je die er gewoon af krabben. Niet bang zijn als het gaat bloeden. Dan moet je het wasssen met betadine, en dan goed in smeren met mokzalf! Zo helpt het bij mijn pony!
Ik wens jullie er allemaal suc-6 mee!

Groeten van Mij. Pling

Je moet luisteren naar je paard, dan luisteren ze ook naar jou!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 18:16

Insmeren met uierzalf of vaseline is goed ter voorkoming, maar als ze al mok hebben moet je dat er echt niet meer op smeren! De bacterie die mok veroorzaakt voelt zich het lekkerst op zuurstofarme plekjes die vochtig zijn, dus onder een dikke laag modder, in een wondje of onder een korstje. Als je het helemaal dichtkit wordt het alleen maar erger.
Als ze nog geen mok hebben werkt het wel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 03:23

aanvulling op Margreet: de mok-bacterie lijkt op sommige plekken meer in de grond te zitten dan elders. Op een bepaalde stal had mijn paard het opeens ook terwijl hij het eigenlijk nooit had gehad.
Ze krijgen het alleen als er al beschadigingetjes in de huid zitten en de bacterie erbij kan.
Zodra het er zit: scrubben met betadine, kortjes eraf, goed droogmaken, kurkdroog dus en 3 a 4 dagen smeren met hydrocortiderm; dan is het wel weg.
Ooit is het me gelukt om mok te voorkomen met acederm zalf. Mijn paard had toen wonden opgelopen in het mokgebied en ik wilde niet dat het mok zou worden. Door consequent te wassen en te smeren heb ik het weten te voorkomen.
Als middel tegen mok werkt het echter niet.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 09:16

Mijn DA (erg goede paardendokter, ben erg tevreden) zegt NOOIT de korstjes er af krabben!!! Dat is erg pijnlijk en bovendien niet goed omdat er dan meestal helemaal geen genezen huid onder zit en je er dus een nieuw wondje voor in de plaats kan krijgen. Dus ik wacht tot de kortsjes echt los komen te zitten (droge mok met hydrocortiderm, natte mok als hij erg hardnekkig is evt. een paar keer -niet te vaak- met socatylzalf insmeren, droogt heel snel uit nl., daarna "afmaken" met hydrocortiderm) en pas dan haal ik ze er af. Bij je zelf kan je immers ook het beste wachten tot een korstje vanzelf loslaat ipv te gaan zitten pulken Enne...met een beetje geduld en juiste behandeling laten de korstjes echt ook los hoor, als ik een paard was zou ik ook geen voetjes meer willen geven als mijn baasje de korstjes er af had lopen krabben...au!!! Haha! Verder: goed stalklimaat en fit paard...Escala krijgt als ze aan het kwakkelen is nog wel eens mok (dat is gelukkig dus niet vak), maar als ze fit is en goed in haar velletje zit geen last...

flopsy

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-02-01
Woonplaats: voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-01 13:09

dank je wel! ben nu gewoon elke dag na het rijden goed aan het schoonmaken met betadine shampoo, en daarna doe ik er calendula op. tot nu toe gaat het goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 13:34

calendula?? Verward Verward . je mag het zelf weten hoor, maar is dat wel de juiste keuze? Calendula doet weinig anders dan de huid mooi zacht maken, ontsmettend is het onvoldoende.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 14:24

Ik kan me hooguit voorstellen dat calendula droge mok misschien wat zachter maakt waardoor de korstjes een beetje los gaan laten, maar mok alleen de eerste keer wassen!!! Dus dagelijks met betadineshampoo is heel erg slecht, niet doen!!! Ik neem tenminste aan dat je daar ook water bij gebruikt en voor zover ik weet zal iedere DA zeggen dat je mok alleen de eerste keer moet wassen daarna niet meer tot het genezen is!!! Ik zou echt even aan de DA om hydrocortiderm oid vragen.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 16:33

niet lachen ................


als mijn paarden mok hebben dan smeer ik er altijd de goedkoopste tandpasta op die ze hebben. met heel veelkalk en het werkt ook nog veel beter dan mokzalf ed. (bij mij dan)

groetjes Lara

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 18:00

Evita heeft er afgelopen winter ook last van gehad.. erg vervelend! het is nu (nog) niet terug gelukkig en ik probeer het allemaal ook zo droog mogelijk te houden..

bij mij kwam het waarschijnlijk doordat de bak vrij nat was vorig jaar (er is nu een nieuwe bodem dus hij is nou veel beter) en na het rijden had ze dan van die modderpootjes. we hadden mokzalf maar dat hielp voor geen meter. Na het rijden spoelde ik altijd even het modder er af en dan heeeel heeeel goed droogmaken (wij hadden haar benen geschoren zodat dat wat beter ging) dan ontsmetten met een of ander spulletje (ik weet de naam niet meer) en hydrocortiderm er op, dat spul werkt echt heel erg goed! je kunt het bij de dierenarts krijgen.

als het verder erg nat is kun je er ook talkpoeder op doen zodat de beentjes een beetje droog blijven, dat hebben we ook nog een tijdje gedaan.

djinn-boy
Berichten: 9
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 18:04

Hoi allemaal,

Ik had ook gehoord dat je je eigen plas erop moet smeren, dat schijnt ook te helpen!
Ik heb het in ieder geval niet gebrobeerd, iets voor jullie?? Ha ha. Maar als niks helpt moet je dat proberen. Verward

Groeten mij Knipoog

flopsy

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-02-01
Woonplaats: voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-01 18:57

als het droog en schoon is maak ik het niet nat en was ik het ook niet met shampoo, maar als ik net in een blubberbak heb gereden maak ik het in ieder geval goed schoon, dus met water. tot nu toe vind ik het erg goed gaan met calendula, 1 been is alweer mokvrij! Haha!

het ontsmet en zorgt dat er niet te veel troep in komt..

Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 17:09

ik zou dus zeker niet iedere dag wassen met betadine, ik deed het in het begin ook maar het maakt het alleen maar erger...
ik zou 1 keer wassen en GOED droog maken en als het kan ook opscheren, dan zie je de korstjes eerder en zijn ze ook sneller droog en als je er iets op smeert smeer je het niet op de haren maar op het wondje/korstje zelf....
verder tja.. moeilijk.. ik had een vrij dure pot van de da en doe er vrij lang mee en het werkt ontzettend goed! het is een mengsletje van van alles...
zal eens kijken wat er allemaal in zit..