schrik op mijn paard!hoe kom ik er vanaf?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
silco
Berichten: 130
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: N-B aarle-rixtel

schrik op mijn paard!hoe kom ik er vanaf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-03 09:43

Hallo allemaal, OK dan!
Ik wilde eigenlijk even iets aan jullie vragen, en zo nodig het een en ander advies krijgen.

Ik zit met de volgende situatie:
Ik heb vorig jaar juni een 3 jarige ruin gekocht. super braaf, hij was daar 5 weken onder het zadel en ik ging al met hem in de bossen springen zo braaf! Ook was hij ontzettend mager, hun vertelde dat dat door de casteratie kwam( 2 weken daarvoor gebeurd), dus ik dacht nou ja dat kan!
eenmaal thuis, kreeg hij dus flink wat voer om er bovenop te komen, en dat werkte uitstekend. Maar met in zijn conditie komen, kwamen ook nog andere kwaaltjes mee, zoals erg fris zijn en af en toe een explosie geven!!! Scheve mond
Al met al heb ik me over laten halen om op lierop fokdag mee te doen met de 3-jarige rijpaadren, en inge dacht hem van te voren eens thuis even te rijden *LOL*
toen ben ik er af gevallen, en ben heel even weg geweest, en ik werd dus wakker en paard weg, ik dacht uh Verward
ik wilde gaan zitten en nee hoor dat ging dus mooi niet door! de hele dag heb ik bloed geslikt!

weer een hele winter getraint te hebben (3 wedstrijden gereden en 3, 4, en 5e geworden) ging ik weer de zomer in
eerste buitenwedstrijd, ik stap op en rij wat rond over het terrein, en jawel hoor een heel sociaal iemadn, begint zijn knol af te slaan en van de ene kant naar de andere kant te vliegen. en silco von dat zo mooi(denk ik) en bokt even vrolijk mee.

Inge beland weer tegen de grond en wordt met de BRANCARD van het veld af gehaald. Heup zwaar gekneust, ribben gekneust, alles bont en blauw, en mijn rug was gekeust zeiden ze, achteraf waren mijn onderste 3 ruggewervels in elkaar gezakt!

als conclusie: ik heb daardoor heel mijn vertrouwen verloren in dat beestje. ik weet dat hij niks doet, hij is echt heel erg lief, maar op een of andere manier, verkramp ik als ik erop zit, en dan durf ik niet meer te rijden!!

Ik wordt gewoon pissig op mezelf ,maar ik kan mezelf er niet overheen gezet krijgen!!

WIE KAN MIJ TIPS GEVEN EN MANIEREN OM MIJN VERTROUWEN TERUG TE KRIJGEN?!?!?!?!

Alvast bedankt en brand los!!! *LOL*

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 10:10

Beste Silco,

dat is inderdaad vervelend.

Je zou hem van te voren ook even moe kunnen longeren.
Voordat je opstapt.

En hem op minder brok zetten en dan de overgebleven (kilo's) aanvullen met bijv een Meusli.
En daarna weer rustig opbouwen met brok.

Misschien zit er wel een erg hoog energie gehalte in je brok.

Heb je anders geen goede vriendin die zegt ik rijd hem eerst en daarna ga jij erop.

Als je met zijn tweeën ben voel je, je misschien ook wel op je gemak.

Ik kan me ook best voorstellen dat je de kriebels hebt.
Vind ik namelijk niet heel raar als je naar je (verwondingen) kijk.

Ik hoop dat je dadelijk gewoon weer lekker kan rijden.

baudyh

Berichten: 4282
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 11:55

ik ken je probleem.Ik heb hetzelfde.Ten eerste zorg dat je paard op voer staat waar ie niet heet van wordt.ik heb het gedaan door,Het klinkt misschien heel banketstaaf,maar gewoon een longeer lijn eraan,jij erop en iemand anders longeren.Net zolang tot het vertrouwen er weer is.Daarna los maar je vraagt wel of er iemand bij wil blijven.Ik ben nu in een stadium dat ik wel alleen weer durf te rijden,maar er moet nog wel iemand op het terrein aanwezig zijn.stapje voor stapje gaat het beter.Maar schaam je er niet voor.praat er gewoon over met je stalgenoten.dat helpt echt.sterkte groeten baudy

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 12:31

Ik ken het probleem ook wel een beetje. Ik weet dat m'n pony me voor de gek houd, maar zij weet donders goed dat ze mij er met één onverwachte rare sprong af heeft liggen, en dat probeert ze dan ook altijd.. Ik heb nog nooit zo'n rare sprong uitgezeten, dus dan krijg je toch wel de kriebels... Ik heb nu al een hele tijd niet meer gereden, maar moet er binnenkort maar weer eens opstappen want ik heb er (gelukkig) nog nooit wat aan over gehouden.
Ik rijd nu ook een ander braaf paardje en merk dat ik zelfs bij hem bang ben dat ie rare sprongen gaat maken en ik betrap mezelf dat ik (bijv. als er een trekker langsrijd) helemaal verkrampt op het paard zit en dat het dan letterlijk zwart voor m'n ogen wordt van angst. Terwijl hij niks doet!
Ik hoop snel m'n vertrouwen terug te winnen en dan stap ik er gewoon weer op Haha!

FemkeH

Berichten: 86
Geregistreerd: 09-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 13:50

Hoi,

Ik snap je probleem,
Er afvallen is natuurlijk niet fijn, zeker niet als je ook nog eens vervelende verwondingen oploopt!

Je schreef dat je paard pas 3 is (nu misschien 4)
Het beestje is gewoon nog jong.
In de binnebak gaat het geloof ik goed, maar buiten niet....
Neem hem mee naar wedstrijden. Ga zelf niet rijden. Laat hem dingen zien. Wandel op wedstrijden met hem. Al die nieuwe paarden zijn natuurlijk allemaal nieuwe indrukken voor hem.

Pas als hij rustig is ga je naar huis.
Zo bouw je het langzaam op en kan je er misschien wel eens gewoon rond rijden terwijl iemand je paard aan de longe heeft.
Zo zal je wee vertrouwen krijgen. Misschien kan je dan later wel meedoen aan wedstrijden.

Ik zou het rustig aan opbouwen, maar geef zo een jong paardje ook even de tijd om aan alles te wennen!

Succes,

Femke

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 14:39

Longeren is altijd een goede oplossing voor de frissigheid.
En om je zelf vertrouwen terug te krijgen, kun je ook iemand anders vragen jouw te helpen, dan laat je eerst jezelf door diegene aan de longe begeleiden. Vind je dat ook erg griezelig, dan kun je idd een vriendin vragen om hem eerst te rijden.

Staat je paard op stal of ook overdag wel in de weide? Dit kan ook veel verschil uitmaken als hij lekker de hele dag rond kan lopen in het weiland.

En heb je geen instructrice die je bijvoorbeeld kan helpen dat je meer zelfvertrouwen krijgt? Succes hè

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 16:37

Crosspost. Hij staat ook bij Rijtechnische problemen.