Van de hoefslag => van de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tamara

Berichten: 10444
Geregistreerd: 20-07-01

Van de hoefslag => van de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-03 18:48

Het rijden met Image gaat steeds beter, op de hoefslag loopt ie netjes aan de teugel alleen zodra ik een figuur wil rijden, dus van de hoefslag afga, is ie van de teugel. De bak is vrij klein, maybe dat het daar mee te maken heeft, maar hoe kan je een paard aan de teugel houden zodra ie van de hoefslag is? Ik heb altijd geleerd dat ik hem met m'n buitenteugel aan de teugel moet houden en met binnenteugel en benen moet sturen, maar Image reageert daar niet echt goed op. Iemand tips?

Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 15:31

Doet ze dit alleen als je afwent of bijvoorbeeld als je een tijdje op de volte zit? In ieder geval heel goed je wending voorbereiden. Eerst kijken waar je heen gaat en je paard daar ook heen laten kijken. Binnenbeen er goed aan houden en beide handen wat naar de kant waar je heen gaat. Niet overdrijven, je buitenteugel mag zeker niet over de manenkam komen! Tijdens en na het afwenden gewoon je teugels en benen eraanhouden. Zo nodig kan je gewoon een volte 10 m draaien zodat je weer op de hoefslag komt en het nog een keer doen (of een tijdje op de volte blijven).

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 15:50

mischien doe je onbewust iets anders met afwenden?met je handen ofzo?
met de wending krijgt je dan ook stelling met je benen goed eraan?

Tamara

Berichten: 10444
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-03 16:00

Kieffertje schreef:
Doet ze dit alleen als je afwent of bijvoorbeeld als je een tijdje op de volte zit?


Als ik een tijdje op de volte zit, gaat ie wel weer aan de teugel, maar wanneer ik gewoon rechtdoor wil rijden, dus afwenden, van hand veranderen enzo, gaat ie er weer vanaf. Hoe los ik dat op?

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 20:29

Hoi,
wat ik denk dat er aan de hand is, wat je vaak niet merkt omdat je idd
zals je al zei in een kleine bak rijd, is dat wanneer je een volte opgaat,
ze geen ondersteuning meer heeft aan de bakrand... Neem nou maar aan dat ze dat toch doen. Dus extra belangrijk is dat je heel veel met je buitenbeen ondersteunt. Gewoon stevig je been aanleggen en evt een klein beetje bijdrijven. Wanneer ze niet genoeg ondersteuning krijgt op de buitenkant, zal ze dus haar eigen weggetje gaan creeren en daardoor niet meer zo goed op de buitenteugel naar beneden lopen en dus omhoog komen.
Groetjes Bar

Tamara

Berichten: 10444
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-03 21:52

Dat heb ik idd wel gemerkt, dat ie als ie de steun van de bakrand kwijt is, dat ie dan omhoog komt. Maar wist niet hoe ik het op moest lossen. En hoe doe ik dat op een rechte lijn?

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 08:31

ga, i.p.v. op de hoefslag te rijden eens op de binnen hoefslag rijden.
en doe dit de ene keer een meter van de hoefslag, dan eens twee meter, of een halve, wissel af.
Het is op het begin misschien heel frustrerend, want het paard zal heel moeilijk gaan doen, omdat het wil steunen aan die bakrand, maar dat geeft niks. Zodra haar lijf makkelijk loopt op die binnenhoefslag, ga je pas werken aan het nageeflijk, wat je ook doet, ga niet terug naar die hoefslag, hoe moeilijk dit ook word.
pikt ze dit goed op, dit kan trouwens wel heel lang duren bij echte klevers, heel frustrerend, maar hou vol.
kan ze dit eenmaal goed, ga dan eerst voltes rijden, eerst grote, en daarna steeds wat kleiner. da's wat makkelijker voor haar, gaat dit goed,
dan pas gaan afwenden en van hand veranderen enzo. Die ronde bochten in een volte zijn om te beginnen voor jullie bijde wat makkelijker dan een figuur.

als ze het eenmaal doorheeft, dan pas terug naar die hoefslag, maar zo min mogelijk op de hoefslag rijden, anders kun je weer van voren af aan beginnen. en met longeren trouwens ook, altijd een meter ong. van de bakrand afhouden.

En blijf idd. hetzelfde rijden als op de hoefslag.
de oefening is echt geslaagd als je haar lange teugel kunt geven, en op je benen en op je zit op de binnehoefslag kan houden. Ook met in- en uitstappen niet naar die bakrand laten gaan

Tamara

Berichten: 10444
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-03 18:31

Pfoe, dat word dus hard werken voor hem! Zal ook best moeilijk worden omdat de bak vrij klein is, maar ik ga het zeker proberen. Bedankt voor de tips!

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 19:42

't is in 't begin echt ff moeilijk hoor, maar de aanhouder wint. En een halve meter van de hoefslag, zeker in 't begin is meer dan genoeg hoor.

Succes! Lachen
en doorzetten he!