teugelvoering s&t

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

teugelvoering s&t

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-03 21:34

Als ik door bladen als bijv de hoefslag blader, kom ik behoorlijk wat foto's tegen van paarden met S&T. De ruiters hebben allemaal de trens teugel onder, en de stalngteugel boven. Als het ware dus gekruist.
De een heeft echter de stang teugel tussen middelvinger en ringvinger en de trens tussen pink en ringvinger. De ander heeft de stangteugel tussen pink en ringvinger en de trensteugel onder de pink door.

Hier op bokt heb ik al weleens iemand zien rijden die de stangteugel onder heeft en de trens teugel boven.
Waarom deze verschillende manieren? (ben niet van plan met S&T te gaan rijden hoor, vraag het me gewoon af)

Supertje

Berichten: 7091
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 22:01

stef"]
De een heeft echter de stang teugel tussen middelvinger en ringvinger en de trens tussen pink en ringvinger. De ander heeft de stangteugel tussen pink en ringvinger en de trensteugel onder de pink door.
[/quote]

Dit is gewoon een kwestie van voorkeur, op beide manieren werkt het vrijwel hetzelfde in.

[quote="stef schreef:
Hier op bokt heb ik al weleens iemand zien rijden die de stangteugel onder heeft en de trens teugel boven.
Waarom deze verschillende manieren? (ben niet van plan met S&T te gaan rijden hoor, vraag het me gewoon af)


Als je de teugels kruist, werkt de stang minder direct in, dan zal eerst de trens en dan de stang inwerken. Ook is het zo gemakkelijker de werking van de beide bitten te scheiden.

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 22:14

Al deze manieren hebben zo hun voor en nadelen. Trensteugel onder en stangteugel boven heeft als voordeel dat als je je hand kantelt je het eerst met de trens inwerkt. Sommige hebben ook de trens tussen duim en wijsvinger (komt dus boven uit de hand) en de stang tussen pink en ringvinger Dit heet de Fillis teugelvoering naar de bedenker ervan. Voordeel is dat je zo de trens onafhankelijk van de stang kunt bedienen. Weer anders is de teugelvoering zoals de spaanse rijschool gebruikt Drie en één: In je linkerhand tussen pink en ringvinger je linker trensteugel, Ook in he linkerhand allebei de stangteugels, met je middelvinger ertussen. Het passantje dat aan de stangteugel hoort te zitten zit achter je middelvinger. In je rechterhand heb je alleen je rechter trensteugel. Voordeel is dat je makkelijk de teugels in een hand kunt nemen (handig voor militairen als ze hun sabel moeten trekken) Verder neem je zo minder snel per ongeluk de stangteugel aan. Als je de noodrem nodig hebt, (op het slageld) pak je met je rechterhand de twee stangteugels.
Voor de dressuur is deze teugelvoering alleen voor de ruiters die de stang niet nodig hebben om te sturen, want je kunt niet meer zo goed links en rechts apart te stang bedienen. In feite rijd je zo vwb de stang op één hand.

Het leuke is dat er in de regelementen niet is voorgeschreven hoe de teugelvoering moet zijn dus alle methoden zijn toegestaan.

Luci
Berichten: 916
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 11:36

stef schreef:
De een heeft echter de stang teugel tussen middelvinger en ringvinger en de trens tussen pink en ringvinger. De ander heeft de stangteugel tussen pink en ringvinger en de trensteugel onder de pink door.


Ik doe het altijd op de tweede manier, maar het is inderdaad een kwestie van persoonlijke voorkeur en beide is toegestaan.
Ikzelf ben op deze manier handiger met de stangteugel, kan hem dan makkelijker wat laten vieren of juist licht erbij pakken en daarbij de druk op de trens constant houden. Doe ik het op een andere manier vind ik dat ik vaak minder 'gevoelig' in kan werken met de stang.
Maar dat is dus puur mijneigen voorkeur Lachen

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 19:24

Ik heb mijn teugels gekruist vast, dus met de trensteugel onder.
Dit omdat ik snel de neiging heb hem te veel op de stang te pakken.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 20:15

Hier is toevallig nog een topic over.

Ik pak ook mijn teugels gekruist, met de al genoemde reden: zo kom je niet zo snel aan je stangteugel.

Verder heb ik de trensteugel op de 'normale' plek en de stangteugel tussen mijn middelvinger en ringvinger.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 22:01

Ik doe het hetzelfde als Antoinette Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 22:02

En ik ook Lachen

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 09:39

en dat deed ik ook Haha!