Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Chronos schreef:Het is even studeren maar het is goed te doen. Je moet alleen kijken als je dan opzoek gaat naar een vrachtauto kijken dat hij niet meer dan 12 ton weegt (dit is de auto en zijn laadvermogen) anders betaal je je namelijk blauw!
Suzanne F. schreef:Nou onderschat het niet.
Theorie is niet megamoeilijk maar je moet er wel serieus aandacht aan besteden en echt voor gaan leren. Je hebt Administratie goederenvervoer, Techniek (dit is echt wel ingewikkeld als je niks weet van motors etc) en Verkeer.
Praktijk is wel te doen met voldoende lessen.
SuuZzel schreef:Ik heb allebei.. C en E..
Vond het rijden niet moelijk.. al moet je er wel een beetje gevoel voor hebben vindt ik altijd..
De theorie daarintegen viel me wel tegen..
Verkeer en administratie zijn goed te doen, dat is gewoon regeltjes leren, maar de techniek.. Pff..
Je weet daarna iig wel hoe een dieselmotor in elkaar zit en hoe de boel werkt![]()
Ook assen, lading, remsysteem en luchtsystemen zijn onderwerpen..
Suzanne F. schreef:SuuZzel schreef:Ik heb allebei.. C en E..
Vond het rijden niet moelijk.. al moet je er wel een beetje gevoel voor hebben vindt ik altijd..
De theorie daarintegen viel me wel tegen..
Verkeer en administratie zijn goed te doen, dat is gewoon regeltjes leren, maar de techniek.. Pff..
Je weet daarna iig wel hoe een dieselmotor in elkaar zit en hoe de boel werkt![]()
Ook assen, lading, remsysteem en luchtsystemen zijn onderwerpen..
Ja mee eens. Ik heb ook allebei, C en CE, allebei in 1 x gehaald. Beetje gevoel moet je er idd wel voor hebben maar ik vind het heel erg leuk om te doen.
Techniek viel mij ook vies tegen, daar was ik wel 2 x voor gezakt. En je kan daarna idd wel wat vertellen over de dieselmotor en gewoon hoe een vrachtwagen qua chassis enzo en luchtremsysteem, koelsysteem, aandrijving in elkaar zit. Maar als er iets mee is ga ik echt niet zelf sleutelen dus wel een beetje onzin dat je zo veel moet weten vind ik.
ikke schreef:Daarnaast is het toch wel handig dat je enig inzicht hebt in de techniek en ook de beperkingen ervan. 20 ton vrachtwagen zonder controle is ECHT een regelrecht moordwapen, een "wapenvergunning" is dus wel op z'n plaats, dacht ik zo.
) en daarna gelijk door gegaan voor mijn E. De eerste keer gezakt op het aankoppeling. Ging net iets te langzaam en toen ik hem nog een klein stukje achteruit wilde zetten ging hij iets naar voor waardoor de pin eruit schoot
. Was me nog nooit overkomen. Dus na nog geen 10 meter kon ik naar huis. De 2e keer reed ik erg twijfelend (inhalen, toch nog maar even wachten, wel of niet terug schakelen) maar gelukkig wel geslaagd. Je hebt veel voordeel als je vaak met een trailer hebt gereden. De oefingen gingen dus prima maar het gewone rijden vond ik wat aarzelend. Gelukkig wel geslaagd al vond ik het zelf niet overtuigend. Ook deze keer had de examinator paarden, dus er was genoeg te praten. Ik had ook bewust mijn vrachtwagen mee genomen om te kunnen laten zien dat ik het rijbewijs echt alleen voor de hobby nodig heb. Ik weet niet of dat uit maakte maar het kan denk ik nooit kwaad. HocusTivoli schreef:Ik ben het ook al een tijdje van plan. Het lijkt me ideaal. Maar ik zit ook erg tegen die theorie, en dan vooral techniek, aan te hikken. Misschien moet het er in 2007 maar echt eens van komen!
DendroFleur schreef:En die knullen vallen echt door de mand terwijl die altijd aan die brommers hebben lopen sleutelen.

DendroFleur schreef:Valt best mee als je een beetje technisch inzicht hebt. En die knullen vallen echt door de mand terwijl die altijd aan die brommers hebben lopen sleutelen.
Suzanne F. schreef:ikke schreef:Daarnaast is het toch wel handig dat je enig inzicht hebt in de techniek en ook de beperkingen ervan. 20 ton vrachtwagen zonder controle is ECHT een regelrecht moordwapen, een "wapenvergunning" is dus wel op z'n plaats, dacht ik zo.
Eens. Maar ik vind dat er wel erg diep wordt ingegaan op de techniek.
Vippie schreef:Tsja zo'n rijbewijs is natuurlijk niet uitgevonden voor paardenmeisjes maar voor vrachtwagenchauffeurs die een vrachtwagen als gebruiksinstrument hebben voor hun werk, dan heb je deze kennis wel degelijk nodig.
DendroFleur schreef:straks gaan ze het ook nog opsplitsen in licht en zwaar. Als je dan wel met een gevaarte de weg op moet, kan je twee keer examen doen.
Bakte ik niks van. Ik had nog nooit in mn leven een motor gezien of een zuiger of iets wat onder de motorkap lag, ik vulde zelfs nooit zelf mn olie of koelvloeistof etc bij...
En dat een V motor dus echt de vorm had van een V... *goh ja hoor, zo leuk..*


ikke schreef:DendroFleur schreef:Valt best mee als je een beetje technisch inzicht hebt. En die knullen vallen echt door de mand terwijl die altijd aan die brommers hebben lopen sleutelen.
Bommers zijn geen 10-liter direct gespoten turbo-Diesels.......... Bovendien zit er nog wel iets meer techniek in, zoals luchtdrukremmen, stapelbakken, splitters en nog zo het een en ander.
Maar het is te leren hoor, gewoon recht-vooruit in je kop stampen.
Erg leuke omschrijving Ikke. Stapelbakken en splitters hihi, vergeet de gestapeldesplitterbakken niet he
. Weet dus ook iets af van techniek, lees hoe het in mekaar zit. En echt soms is dat best wel handig. Helemaal als je naar de garage moet omdat er iets niet zo is als het zou moeten zijn. Een thermostaat die normaal op 50 graden staat en dan ineens 80 aan gaat wijzen. Jup volgens de garage kon die niet kapot zijn (gebeurt noooooooit bij een Benz
) nope maar kapot was die dus wel, en ik heb me blauw gelachen om die bekkies van de monteurs die niet konden geloven dat ik nog gelijk had ook
rina schreef:ikke schreef:Bommers zijn geen 10-liter direct gespoten turbo-Diesels.......... Bovendien zit er nog wel iets meer techniek in, zoals luchtdrukremmen, stapelbakken, splitters en nog zo het een en ander.
Maar het is te leren hoor, gewoon recht-vooruit in je kop stampen.
Grin dit heb ik grinnikend gelezenErg leuke omschrijving Ikke. Stapelbakken en splitters hihi, vergeet de gestapeldesplitterbakken niet he
![]()
![]()
ikke schreef:Ik wilde niemand wind-in-de-broek jagen. Ik heb C-E gelest op een gestapelde splitter (DAF 95). DAF staat sindsdien minder hoog op het verlanglijstje.........
Zoveel versnellingen die je overslaat, dat ik begon te denken waarom hebben ze die er in vredesnaam opgezet, gebruiken doe je ze niet