Wat is nu eigenlijk een groninger paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Wat is nu eigenlijk een groninger paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-03 22:02

Ik vraag het me wel eens af ik weet dat het een zuiver ras is maar dat hier ook niet altijd aan word gehouden.Maar hou zouden jullie de groninger omschrijven kwa type en karakter

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 09:43

Ik vind het type echt behoorlijk grof, ze hoeven nog niet eens echt aan de maat te zijn. Vaak met fors beenwerk eronder en een 'groot' hoofd. Karakter is vriendelijk en betrouwbaar, lekker 'koel' in het hoofd. Maar dat is meer zoals ik het zie, ik heb er weinig verstand van.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 09:47

Groningers hoeven helemaal niet meer grof te zijn.......kijk maar op onze website of in mijn profiel.

Koel in de kop..zeker, vriendelijk..... zeker, betrouwbaar....zeker! geweldige paarden om mee te werken. Kunnen ook best mennekes zijn hoor. Marengo staat nu bij ons om te dekken en als hij moet schouwen komt er echt wel een vent binnen hoor......!! Maar hij blijft te hanteren. De groningers die ik tot nu toe heb meegemaakt zijn allemaal 100% eerlijke paarden, allemaal met een eigen karakter, niet allemaal even makkelijk maar altijd 100% eerlijk.

joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-03 11:34

Ben ik het met je eens maar ja de commotie eromheen de laatste jaren dat de toch zwaardewre paarden niks meer zouden kunnen doen in de sport is eigenlijk mijn inziens onzin>voreger sprongen de zwaardere paarden ook heel goed en ja dat doen ze nu nog steeds wel maar is het nu dan zo erg verbeterd??Nee vind van niet.Ik ben van mening dat je volgens een rasstandaard fokt .Kijk is prima als je een bepaald tijpe ppaard wenst.MNaar als er bestuursleden in een rasfokkerij zitten die graag een ander type paard willen fokken dna is het geen rasfokkerij meer.Kijk naar de gangenverbeteraar orbaldo.
Deze hengst heeft enekel jaren ter dekking gestaan maar werd door de toenmalige eigenaar en nog steeds eigenaar(Ja hij leeft nog steedfs en het gaat perfect met hem)teruggetrokken daar hij weggecijfert door bestuursleden die leiver een meer rijtypischer hengst zagen.Even voor de duidelijkheid ,Orbaldo was een oud type met mooi bloed die heel veel goeds heeft gedaan in de fok maar bijna niet gebruitk werd. Reacties die je nu vaak hoort zijn.Ws hij er nog maar dan hadden we hem weillen gebruiekn.Hij is er nog wel maar wegens rancune staat hij niet meer openbaar ter dekking. Zelfde met Otto ook op wacht gezet en kijk nu nu willen ze hem allemaal weer en gebruikt men zijn zoon Onno veelvuldig.En ja Onno heeft goede paarden voortgebracht die goed in het type staan .Probleem is alleen dat deze hengst straks ook uitgefokt is en wat moet men dan?

Gaat men dan weer kruizen met andere rassen omdat anders het ras verloren gaat??

Het is op dit moment een beetje een viscuze cirkel die steeds weer rondgaat.En trouwnes ja net wat Knndra ook al zei het paard word gepromoot als 100% eerlijk maar dit is onzin als je de verhalen hoort en ken er genoeg die zeker niet te vertrouwen zijn dus ben het daar met Kendra eens!!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 21:10

Ramires Z2 dressuur en Marengo M springen toch echt beide goedgekeurde dekkende Groningers........doen het goed genoeg in de sport. Beiden zijn ze nog jong en komen er wel hoor.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 21:18

Men moet natuurlijk wel kijken wat voor Groninger het is. Is het een klassieke Groninger of een Sportboek?

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 21:20

Wat betreft de klassieke Groningers, zij sprongen in de 40-er tot de 60-er jaren zonder inbreng van Holsteiners ook parcoursen van 1.40 tot 1.60. Nou dan zijn we met de inbreng van Holstein een eind verder gekomen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 21:22

Marengo = gerlinus x hellas

Ramires = Romiro x Hermes

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 21:24

Sportboek dus

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 12:22

Joshua, Experiment en Otto zijn allebei altijd diep gerespecteerde hengsten geweest bij ons stamboek. Je moet een hengst echter gewoon een tijdje op non-actief zetten als de club bezaaid is met merries van die twee hengsten. Anders kom je toch weer uit bij het illustere begrip inteelt en dat wil toch niemand???

Daarbij komt iedereen altijd wel aan met argumenten over springende Groningers in vroeger tijden, maar die argumenten vind ik deels achterhaald. Dat ons geliefde ras vroeger de sterren van de hemel sprong is natuurlijk prachtig, maar ik zie nu op een groot concours met niveau echt zelden een Groninger hoor! Een iets ranker gebouwde Gerlinus is een voorbeeld van een Z-springer, maar echt hoog komen de meeste toch niet. Dat komt gewoon omdat andere rassen zich sport-technisch blijven verbeteren en daar kunnen de zwaardere paarden uiteindelijk niet mee competeren. Onze Groninger merrie springt graag en vrij hoog, maar als ze het bij het hoogtespringen op den duur aflegt tegen een lennard van 1.72m vind ik dat volkomen logisch. Zulke paarden zijn nu eenmaal gefokt richting internationaal springniveau. Daarom kun je met gemak een hindernis springen met een Groninger, hoor. Alleen beroepen mensen zich vaak op die ene hindernis, terwijl een paard door een Z-parcours rijden toch iets meer vergt. Daarom zijn Marengo en Gerlinus dus extra te prijzen.

En over dat karakter; dat vind ik over de linie genomen toch echt wel prima hoor. De Groningers die ik heb moeten beleren waren beduidend meegaander dan de Welsh-ponies en de KWPN-ers. Met een braderie, Sinterklaas binnenhalen o.i.d. word ik bijna altijd voorop gezet omdat onze merrie gewoon wel doorsjouwt. Ze kunnen ook met vaandels lopen, geen probleem. Daar had ik bij mijn hete Welshje ooit niet mee aan hoeven komen hoor! Sinds ze is geschampt door een idiote vrachtwagenchauffeur loopt ze niet meer koelbloedig langs vrachtverkeer, dat is voor de wagen nog wel eens lastig. Maar het is toch ook een dier met gevoel en geheugen? Als je een Groninger gaat presenteren als robot die niet zelf denkt en dus altijd braaf is ben je gewoon fout bezig.

joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-03 12:31

Kijk bij voorbeeld eens naar stal roelofs.Deze fokt ook zeer succesvol met groninger bloedlijen dus ben het daar niet mee eens.Wat ik met dit topic bedeol is dat als ik op de site van het grp kijk ik alleen maar hengsten zie staan op een enkeling na die allemaal holsteiner en ander bleod voeren.Dit hoort niet in een rasfokkerij! als er daar ook nog subsidies voor worden gegeven en ander paarden hier van worden uitgeslten met wel een groningse bloedvoering dan is het hek van de dam.Je fokt een zeldzaam dier dus prebeer dat dan ook raszuiver te houden

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 23:54

Ik kan uit je tekst opmaken dat je het ergens niet mee eens bent, maar kun je exact aangeven waarmee dan wel niet? Ik stelde toch gewoon dat de hengst die jij noemde, Otto, een tijdje op non-actief werd gezet omdat er wel erg veel nageslacht van hem rondliep en je anders met inteelt komt te zitten? Ik kan me niet voorstellen dat je tegen het tegengaan van inteelt bent.

Verder zijn er in je tekst nogal wat foutjes geslopen. Ik mis overal letters, hoofdletters en spaties en daardoor leest het geheel wat lastig en is er niet echt een oordeel uit op te maken, sorry.

joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-03 00:06

Haha ja sorry ben niet zo een talenknobbel als jou misschien.Otto werdt ten tijde van dat er teveel Otto merries ware op nul procent gezet.Men heeft toen veelvuldig gebruik gemaakt van Holsteiner enzo.Dit is geen zeldzaamhuisdier hier zijn er nog genoeg van.Maar sommige van deze dieren worden wel gesubsidieerd.Kijk bijvoorbeeld naar Flamingo half holsteiner maar staat wel op 100%.Reden waar ik mij druk om maak is dat er wel zuivere merries zijn geseest met tuigbloed en gleders bleod maar dat deze gewoon als verwant werden gezien.Dus voor hun geen subsidie.Verder als ik her en der eens rondkijk en ik zie een vader die 50% bled voert en de moeder 100% dsan is het produsct mijner inziens 75% en niet 87,5%.Kijk ben tegn inteelt ben het daar helemaal mee ens dat doet een rass niet goed maar veelvuldig Holsteiner gebruien was ook niet de oplossing.Je fokt een zeldzaam huisierras en dat is een holsteiner totaal niet

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 11:45

Jurga schreef:
Ik vind het type echt behoorlijk grof, ze hoeven nog niet eens echt aan de maat te zijn. Vaak met fors beenwerk eronder en een 'groot' hoofd. Karakter is vriendelijk en betrouwbaar, lekker 'koel' in het hoofd. Maar dat is meer zoals ik het zie, ik heb er weinig verstand van.


Klopt helemaal. Er zijn 2 types. De lichteren en de zwaarderen. Van de zwaarderen zit er vaak een groot verschil tussen de maat van een hengst en een merrie.

joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-03 12:03

De lichtere typen worden gefokt uit andere bloedlijnen.(holseiner enz.)De zwaardere typen worden gefokt uit de Oldenburger,gelderse en oude groningse bloedlijnen.

expiriment

Berichten: 113
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: veendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 01:17

de hengsten OTTO en EXPIRIMENT worden al een aantal jaren sporadisch gebriukt omdat er twijfel bestaat over de kwaliteit van hun sperma.een kennis van mij heeft 5 merries door OTTO laten dekken ,resultaat 5 gust gebleven.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 10:24

Vorig jaar stond Experiment bij ons ter dekking.
Voor de zekerheid heeft Frans sperma onderzoek laten doen.
Hoewel de kwaliteit wat minder was, zou er niets in de weg moeten staan een merrie drachtig te krijgen.Hij heeft 2 merrie's gedekt waarvan 1 drachtig.
De andere merrie is later nog een paar keer bij een andere hengst geweest maar werd daar ook niet drachtig van.
Otto is al een tijd niet goedgekeurd bij het GRP maar wel bij het IHW, wat hij daar dekt en aan nakomelingen heeft zou ik niet weten.
Mensen met ene GRP paard kunnen gewoon bij hem dekken en het grp papiertje krijgen.

Dat beide hengsten vanwege hun hoeveelheid nakomelingen op stop zijn gezet lijkt mij niet zo verkeerd.Wanneer de fokkers geen keuze kunnen maken en maar blijven dekken bij populaire hengsten krijg je veeeeel te veel inteelt.
zie ook het tuigpaardentopic van Jurga waar men dit oppert.

wbt het lichtere type zoals Joshua zegt ben ik het niet mee eens.
Er zijn zoveel meer factoren die daar aan mee spelen.
Lodewijk zou wbt bloedlijn lichter moeten zijn dan Orbaldo toch zijn de peesbeschermers van Lodewijk te groot voor de hengst,en moest er ook een kleinere longeersingel komen voor de hengst, die van Lodewijk was veel te groot.De manier van Opfok heeft er imo ook veel mee te maken of ene paard voldoende uitzwaard.
Orbaldo begint nu eindelijk zwaarder te worden maar hij is er nog lang niet

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 11:53

gijsenkim schreef:
Groningers hoeven helemaal niet meer grof te zijn.......kijk maar op onze website of in mijn profiel.
Koel in de kop..zeker, vriendelijk..... zeker, betrouwbaar....zeker! geweldige paarden om mee te werken. Kunnen ook best mennekes zijn hoor. Marengo staat nu bij ons om te dekken en als hij moet schouwen komt er echt wel een vent binnen hoor......!! Maar hij blijft te hanteren. De groningers die ik tot nu toe heb meegemaakt zijn allemaal 100% eerlijke paarden, allemaal met een eigen karakter, niet allemaal even makkelijk maar altijd 100% eerlijk.


Een makke wpn-er dus?

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 12:01

Dit is wat de vereniging zegt:

"Een zwaar, lang gelijnd en kortbenig warmbloedpaard met een krachtige bouw, een sprekend hoofd, een gespierde middellange hals, voldoende schoft die soepel overgaat in een niet de lange, sterke rug, een tamelijk schuine schouder, een brede en diepe zwaar gespierde romp, ronde welving der ribben, een zwaar ontwikkelde achterhand, massief beenwerk met korte platte pijpen en ruime harde voeten."
Het is een sober paard, aangepast aan het Nederlandse klimaat. De stap is ruim en energiek, de vraf is vlot en economisch. Het temperament is rustig en gewillig met een zeer goede werklust. Ze kunnen langdurig grote werkprestaties leveren. De meest voorkomende kleuren zijn (donker)bruin en zwart met geringe witte aftekeningen. Andere kleuren komen ook voor, maar zijn minder algemeen.

ArabianRanch

Berichten: 4364
Geregistreerd: 13-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 14:42

een groninger paard is een paard die IK niet mooi vind.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 15:29

horseranch schreef:
een groninger paard is een paard die IK niet mooi vind.

Prima hoor, maar wat voegt dit toe aan de discussie?

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 12:03

Ok Joshua, nu snap ik het Lachen Ik heb officieel geen blond haar, maar door de zon wordt het telkens lichter en ja, dat merk je meteen...

En smaken verschillen, dus als horseranch Groningers niet mooi vindt, ach..... Wij hem/ haar misschien ook niet, maar dat draagt inderdaad helemaal NIKS bij aan de discussie!

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 12:07

En het is daarbij een paard DAT horseranch niet mooi vindt, i.p.v. een paard DIE horseranch niet mooi vindt. Horseranch spreekt nog van 'die paard', waar de meeste van ons dat stadium al voorbij zijn (sorry hoor, even terugbitchen).........

talouch
Berichten: 187
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Hesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 13:25

Ja zijn we eindelijk klaar met het hakken op elkaar dan kunnen we weer gewoon verder met de groninger.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 13:59

Er is hier gewoon een discussie aan de gang.