Wie is nu ook nog bezig met dekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Wie is nu ook nog bezig met dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-03 00:13

Gisteren hebben we onze merrie weer laten scannen en helaas weer niet drachtig.
We hebben het nu 4 keer geprobeerd, 1 keer bij de hengstenhouder en 3 keer thuis.
Slijmmonster genomen en alles geprobeerd maar geen resultaat.
Nu hebben we met de hengstenhouder overlegt dat we deze maand het toch nog een keer gaan proberen maar dan toch nog een keer op het dekstation en dan een keer met onbewerkt sperma.
Zijn er meerdere paarden die niet tegen het verdunningsmiddel kunnen?
Ben erg benieuwd of er nog meer mensen zijn die in dit late stadium toch ook nog dekken?
Ik weet we krijgen dan een erg laat veulen maar hij is in principe niet voor de verkoop.

gr nadezda

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 10:10

Ik dek ook nos steeds met onze hengst en merrie.
Geloof dat dennis op bokt ook nog dekt, dus Waarom laat ?

Black_riders

Berichten: 2125
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Beltrum dat ligt in de achterhoek :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 10:17

ik dek met mijn haflinger hengst tot eind juli daarna niet meer.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 10:57

Mijn vriendin heeft 1 van haar merries vorige week nog naar het hengstenstation gebracht, bij haar wil het ook maar niet lukken. Nu gaan ze daar kijken of het wel gaat. Alleen weet ik niet hoe lang de merrie wegblijft.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 11:36

Ik vind persoonlijk van eind april, mei en begin Juni de mooiste maanden om een veulen te krijgen. Dit ivm de kwaliteit van het gras, en dus de melk.
Ik zou nu dus persoonlijk niet meer dekken

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 13:06

stef schreef:
Ik vind persoonlijk van eind april, mei en begin Juni de mooiste maanden om een veulen te krijgen. Dit ivm de kwaliteit van het gras, en dus de melk.
Ik zou nu dus persoonlijk niet meer dekken


Nee maar soms heb je geen andere keus.
Het rare is dat de beste paarden die ik ooit gefokt heb allemaal eind juni of in juli geboren zijn.
Maar dat zal wel puur toeval zijn.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 13:23

sarabande"]
[quote="stef schreef:
Ik vind persoonlijk van eind april, mei en begin Juni de mooiste maanden om een veulen te krijgen. Dit ivm de kwaliteit van het gras, en dus de melk.
Ik zou nu dus persoonlijk niet meer dekken


Nee maar soms heb je geen andere keus.
[/quote]

Keus heb je altijd, zou niet weten waarom je paard drachtig MOET zijn. als het niet lukt, jammer dan

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 13:36

Als je sperma uit het buitenland hebt, waar geen mogelijkheid bestaat om de dekking door te sturen naar volgend jaar.
Of een hengst die daarna de sport ingaat.
Of gewoon al je geld dat het je al gekost heeft (DA etc) niet zomaar voor niks uitgegeven wil hebben.
Dat kan je keuzes noemen, maar dat zie ik meer als voorwaarden.

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-03 13:45

de reden dat we doorgaan met dekken is natuurlijk omdat we graag een veulen willen volgend jaar en daarna haar weer op willen pakken in de sport,
Ze is nog jong dus tuurlijk kunnen we volgend jaar dekken maar we zijn er dit jaar aan begonnen en niet om haar volgend jaar pas drachtig te laten worden.
Maar goed al het niet gaat dan wordt het toch volgend jaar als het dan wel mag lukken.

heeft iemand goede ervaringen met onbewerkt sperma?
Overigens heb ik zelf niet zoveel problemen met een laat veulen.

gr Nadezda

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 15:09

Bij ons zijn ze ook nog bezig met een merrie drachtig te krijgen.
Plus een andere merrie is 2 weken geleden geinsemineerd.
Ik heb de veulens ook liever wat eerder, maar dan moeten de dames wel drachtig worden.

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 15:42

Twee van onze merrie's moeten volgende week gescand worden, de ene is al bij de hengst geweest vanaf April, de andere in Mei, direct nadat het veulen is geweest, maar bij allebei was het nog niet gelukt. Als ze deze keer niet drachtig worden slaan we een jaar over, anders komt het veulen volgend jaar ook pas zo laat.

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-03 15:48

Ja wij zijn ook begonnen half april maar ja als het niet wil lukken.
Nouja ik hoop toch nog op een goede afloop en we gaan het toch weer proberen.

*Jolanda*

Berichten: 1483
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 15:51

Hey,
Onze merrie is nu ookal 2 keer zonder resultaat geïnsimineerd, hopelijk is ze nu wel drachtig ik geloof dat we de 18e ofzo weer te scannen moeten.

Enne Stef, je paard MOET niet drachtig zijn maar anders ben je wel een deel van je dekgeld kwijt, vandaar dat we liever hebben dat ze wel drachtig is!

Groetjes Jolanda

Dune

Berichten: 254
Geregistreerd: 16-09-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 16:03

Hallo,

Ik heb ook zo'n merrie die niet tegen "bewerkt" sperma kan daar krijgt ze een allergische reaktie van in de vorm van heel veel vocht in de baarmoeder. Die merrie is ook nog eens dichtgezet en daardoor kan ze niet natuurlijk gedekt worden. Zij kan alleen geïnsemineerd worden met vers sperma (dus ze moet altijd naar de hengst toe en dan moet het sperma dus gelijk ingebracht worden. Na een jaar van tobben: spoelen slijmmonsters, frustaties enz zijn we er dus achter gekomen dat het Bewerkte Sperma dus de boosdoener was. Nadien was ze telkens na de eerste keer insemineren drachtig.

Heel veel succes met je merrie.

Groetjes,
KeBu Arabians,
Mirriam kellerhuis
www.kebuarabians.com

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-03 16:16

Als een merrie niet tegen bewerkt sperma kan , uit zich dat dan altijd in vocht in de baarmoeder?
De merrie is brandschoon maar niet gespoeld?
Er is een baarmoederslijmmonster genomen en was negatief dus goed.
Ze is een maidenmerrie dus ik had ook niet echt verwacht dat ze vuil zou zijn al zou dat na 4 inseminaties wel kunnen.
Maar ik weet niet of het zo is dat onbewerkt sperma bij onze merrie zal aanslaan, maar 4 keer zag het er zo goed uit maar er gebeurd niks?
Dus vandaar de optie onbewerkt sperma.

Gr Nadez

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 16:41

De mijne is 2 weken geleden nog gedekt, was de 1e keer ook niet gelukt dus zij krijgt ook een laat veulen. Maar als ze weer niet drachtig is, is het jammer, dan vinden we het te laat en moeten we het volgend jaar weer proberen.

marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 17:34

Mijn merrie is ook nog steeds niet drachtig en deze week wordt ze voor de laatste keer gedekt dit jaar.
Dan komt ze naar huis (eindelijk na 3 maand haar terugzien ) en scannen we binnen een paar weken. Hopelijk is ze dan eindelijk wel drachtig...

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 18:30

Het is wel laat, maar als de natuur het nog toelaat, dan is er volgens mij geen probleem.

Het zal gewoon misschien praktisch wat problemen opleveren, maar dat is natuurlijk wel het minste.

Iig veel succes

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 19:10

Mijn merrie staat nu bij de hengstenhouder zie topic paar blz terug (k.i. begeleiding bij Zangersheide- weet niet hoe ik de link moet plaatsen!).
Mij maakt een laat veulen ook niet uit, bovendien tikt de biologische klok van de merrie door! volgend jaar is voor mij geen optie.
Ik wens iedereen wie ook nog bezig is (incl mezelf) heel veel sucess! *LOL*

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 19:18

Wij gaan ook altijd door tot het einde van het dekseizoen als het niet wil lukken. Anders ben je een hoop geld kwijt, voor niets. Ik ga dan liever door en als het dan alsnog lukt laat ik de merrie het jaar daarop liever een keer leeg.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 19:55

Wij hebben besloten onze merrie niet meer te laten dekken. Ze had dan begin augustus gedekt moeten worden. We beginnen volgend jaar vroeg. Dan kun je keuringen lopen met het veulen, en het scheelt maar een half jaartje. Ook is er dan beter gras etc.

mayrom
Berichten: 220
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 22:28

Ik heb ook een merrie die alleen met natuurlijk dekken of bedrijfs ki drachtig wordt. het hangt ook van de kwaliteit van het sperma van de hengst af hoe is het tnb verdund en onverdund.
als dit het eerste veulen is wat je hoopt te fokken hoop ik niet dat je hengst hebt uitgekozen met een hoog dekgeld, er zijn genoeg hengsten met een super kom af die niet zo duur zijn.
wat betreft de tijd zeg ik het is niet ideaal een laat veulen maar niet dekken betekent ook kosten.
ik ben zelf hengstenhouder en heb 2 rijpaard hengsten staan, ze hebben zich zelf in de fokkerij goed laten zien en zijn in de sport ook zeer verdienstelijk. Ze hebben subliem sprema daar heb ik die merrie ook door een laten dekken maar alleen natuurlijk want die merrie kan niet tegen verdunner.
groetjes als je iets weten wilt schrijf maar

mayrom
Berichten: 220
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 22:31

ik ben nog vergeten te zeggen paarden en pony's met arabisch bloed hebben over het algemeen super sperma en dus een hoog tnb(levende cellen)

Black_riders

Berichten: 2125
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Beltrum dat ligt in de achterhoek :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 23:00

dat kan wel kloppen want mijn dekhengst heeft echt super sperma, de meeste merries waren na 1 dekking al drachtig.

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-03 23:39

Helaas hebben we haar wel door een dure hengst laten dekken, het is een risico maar goed dat hebben we genomen.
We zijn intussen al een hoop geld kwijt dus willen we toch graag nog een keer proberen.
Achteraf hadden we beter met een iets gpedkopere hengst kunnen dekken maar dit was gewoon een mooie combinatie en aangezien haar moeder van de wind al drachtig wordt hadden we een beetje gehoopt dat het met deze merrie ook vlot zou gaan.
het rare is ,is dat alles ook zo mooi gaat , ze heeft iedere keer een mooie cyclus en een mooi groot ei , die netjes spring maar er gebeurd gewoon niets.
Slijmmonster genomen en alles is prime.
Wat wel vreemd is dat ze alleen een ei op links geeft????
Wel eens een mooi ei op rechts gehad maar toch niet doorgezet en dan toch weer een groter ei op links?
Zou dat wat te betekenen hebben?

Gr nadezda