*vragen (voor meneer Offereins) mbt schouderblessure

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-01 19:29

Ongeveer 4 weken geleden heeft de DA mijn paard onderzocht omdat haar schouder bij het longeren opeens erg dik werd (1e en 2e keer aan de lone liep ze overigens niet kreupel, maar beide keren paard wel meteen weer stil gezet om niks te forceren) Eerste keer dat we dit zagen was op een vrijdag, even rust gegeven, zondag nog een keer gekeken en maandag de DA laten komen. Deze keer liep ze wel erg kreupel en de DA stelde vast (overigens zonder bloedafname of scannen oid) dat ze waarschijnlijk een (klein) scheurtje in haar schouder had (of een verrekking Verward ) en ik moest haar 4 weken met rust laten op het land. De 4 weken zijn inmiddels voorbij (ik plak er echter nog 2,5 week aan vast omdat ik toch op vakantie ga) Graag zou ik willen weten hoe ik met zekerheid vast kan stellen of de blessure volledig hersteld is. Ik ben wel van plan de DA te laten komen aangezien ze in het land geen pas meer kreupel loopt en ze (helaas Huilen ) op stal weer staat te weven (dit deed ze niet toen ze duidelijk last had...), maar ik wil niet het risico lopen te vroeg te beginnen en vraag me af of er een betere manier is om te weten te komen of de spier in takt is dan alleen even kijken hoe ze loopt aan de longe...ik ben bang dat als ik dan begin terwijl het toch nog niet helemaal genezen is maar ze wel weer regelmatig loopt dat ik dan weer terug bij af ben...En graag zou ik ook willen weten wat u voor "behandeling" voor zou schrijven voor een paard met een dergelijke blessure...de 2 veeartsen hadden namelijk tegenstrijdijge meningen: een van ze zei, lekker op het grote land laten lopen, merrie weet zelf goed wat ze aan kan, de ander zei stukje afzetten met formaat "postzegel"...ik heb voor het eerste gekozen omdat de merrie als ze zich verveelt gauw geneigd is te gaan weven...
Alvast bedankt voor het lezen.

Offereins

Berichten: 153
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 22:26

Gunstig als het paard niet meer onregelmatig is. De schouder is een lastig gebied om exacte diagnose te stellen. Bloedonderzoek kan aanwijzingen geven over het al of niet aanwezig zijn van spierbeschadiging. Een goed kreupelheidsonderzoek (niet alleen longeren) maar ook buigproeven van de schouder kunnen een hoop info geven.
Ik gebruik het niet vaak maar een bioscan zou hiet ook nog een optie kunnen zijn.